salontafel uit "vers" hout

Lid geworden
6 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Laatst zagen we in één of ander "trendy tijdschrift" een salontafeltje gemaakt uit een stuk afgezaagde boomstam. Wij vonden dit wel prachtig en overwegen dit zelf ook te nemen.

Ben een beetje op zoek naar voor- en vooral nadelen...

Bij de houthandelaar konden ze mij perfect geven wat ik wou, maar merkten ze vooral op dat de verse houtstam barsten zou krijgen indien we hem gewoon aan de omgevingstemperatuur lieten drogen. Klopt dit? Zo ja, spreken we dan van grote, onoverkomelijke barsten?

Een vriend van me zei dat ik ook moest oppassen voor houtworm (aangezien het salontafeltje op onze parket komt...), maar volgens de houthandelaar was dit geen probleem bij een verse boomstam...

Zouden jullie mijn plan aan- of afraden? Waarom?

Hoe begin ik er best aan?

Moet ik de boomstam eventueel ontschorsen en vernissen? Industrieel laten drogen (kostprijs)?

...

Alvast bedankt!

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hadden ooit een stuk verse boomstam in het jeugdhuis om te nagelen.

dat ding maakte altijd lelijke natte plekken op de vloer.

k zou er dus zeker iets onder zetten

Lid geworden
27 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoow wrote:
Wij hadden ooit een stuk verse boomstam in het jeugdhuis om te nagelen.

dat ding maakte altijd lelijke natte plekken op de vloer.

k zou er dus zeker iets onder zetten

Poten bijvoorbeeld? :wink: Onder het model dat in de krant stond (weet zelf al niet meer waar ik het gezien heb) stonden in ieder geval poten... 't Was dan ook geen echte boomstam, maar slechts een platte schijf eruit.

Lid geworden
7 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
best uw stuk hout gedroogd kopen bij houthandelaar

Lid geworden
21 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
plaats er kleine rubberen pootjes onder zodat de houtblok

+- 1a2 cm van de grond staat zo maakt het geen vlekken en kan het ook langs onder drogen

Lid geworden
6 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Alvast bedankt voor de reacties!

Het tafeltje is inderdaad een dikke, platte schijf/doorsnede uit een boomstam.

Maar wat met mogelijke barsten?

En vooral: wat met mogelijke houtworm en ander ongedierte? Ben toch nog niet 100% gerustgesteld voor mijn parket...

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
161
Punten
63
Beestjes kan je voorkopmen door te behandelen.

Maar barsten ga je niet kunnen vermijden, dat kunnen echt serieuse barsten worden waar je je vingers in kan steken.

Lid geworden
11 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Neem een contact op met houthandel lagae uit kortrijk. Zij verkochten onlangs stukken kathedraalhout. Dit waren stukken stam die op ongeveer 80 cm waren afgekort. De stamomtrek was grillig van vorm maar wel zeer mooi. Speciaal bedoeld voor tafelonderstellen. Een glazen blad erop en klaar is daaiter :D

Bovenaan