S-peil nieuwbouw

• Tags nieuwbouw s-peil
  • Jais

Nieuw Lid
    Lid geworden
    11 jul 2012
    Waarderingsscore
    9
    Punten
    8
    Momenteel staat ons huis te koop en zijn we ondertussen aan het kijken naar een nieuwe woning en 1 woning heeft onze aandacht, een nieuwbouw woning, maar de s-peil blijkt echter te hoog te zijn in hun startverklaring: 34.

Het enige wat ik hierover vind in de beschikbare documenten zijn deze gegevens:

- Volume epb eenheid: 536.928m3
    - Equivalente bol oppervlakte epb eenheid: 319.47m3
    - Verlies oppervlakte epb eenheid: 331.65m3
    - Vorm efficiëntie epb eenheid: 0.96

Is een nieuwbouw woning alsnog interessant ondanks een te hoge s-peil?

Want stel dat we deze aankopen en de s-peil blijkt bij testing (door de verkoper) nog altijd te hoog te zijn, zijn er dan gevolgen naar de toekomst toe of kan deze alsnog - door middel van aanpassingen - verlaagd worden?

En zijn deze aanpassingen dan voor onze rekening of voor de verkoper?

S-peil lijkt me vooral gebaseerd op isolatie en luchtdichting, dus dat achteraf verbeteren lijkt me moeilijk zonder de gevel af te breken en dikker te isoleren.

3-voudig glas en extra dak-isolatie kan misschien nog, maar als er kamers onder het dak zitten mag je die ook uitbreken.

Ik heb het ook wat lastig met ‘nieuwbouw’ en S34, want bij de start in 2018 was de eis al S31… op vandaag (en sinds 2022) is dat S28.

Dus… wat is het jaar van bouwvergunning van deze ‘nieuw’bouw?

Nu ja, met een goeie blowerdoor en warmte-recup-ventilatie en gedetailleerde EPB-berekening kan dat nog veel verbeteren tov de startverklaring. In elk geval moet duidelijk zijn wat de verplichting is en wie er voor opdraait als die niet gehaald wordt.

Laatst bewerkt:
    Ik heb het ook wat lastig met ‘nieuwbouw’ en S34, want bij de start in 2018 was de eis al S31… op vandaag S28.

Dat is inderdaad vreemd en geeft ook al niet echt een goede indruk 😅

Dakisolatie verbeteren is ook geen optie want er zijn inderdaad kamers onder het (plat) dak.

Ik heb het ook wat lastig met ‘nieuwbouw’ en S34, want bij de start in 2018 was de eis al S31… op vandaag S28.

Dakisolatie verbeteren is ook geen optie want er zijn inderdaad kamers onder het (plat) dak.
    Je kan toch de dakisolatie verbeteren, maakt niet uit dat er kamers onder zijn.

Het is natuurlijk maar een startverklaring.

Dit is vooral van belang:
    In elk geval moet duidelijk zijn wat de verplichting is en wie er voor opdraait als die niet gehaald wordt.

Je kan toch de dakisolatie verbeteren, maakt niet uit dat er kamers onder zijn.
    Ja, langs de buitenkant. Nog duurdere grap. Vond ik zelfs niet de moeite van vermelden.

Wat is de huidige fase / status?

Dus… wat is het jaar van bouwvergunning van deze ‘nieuw’bouw?

Nu ja, met een goeie blowerdoor en warmte-recup-ventilatie en gedetailleerde EPB-berekening kan dat nog veel verbeteren tov de startverklaring. In elk geval moet duidelijk zijn wat de verplichting is en wie er voor opdraait als die niet gehaald wordt.

Bouwvergunning aangevraagd eind 2022, toegekend half 2023 en enkele maanden later begonnen met de werken.

S-peil dat moet behaald worden is 28 en de vraag is inderdaad wie er voor opdraait als deze niet gehaald wordt.

En de bouw is klaar en afgewerkt.

Dan is er toch niks meer te verbeteren? Tenzij je een nieuwbouw wilt kopen om per direct aan een energetische renovatie te beginnen, wat een beetje kafkaiaans is...

Als alles afgewerkt is, zou het finale S-peil toch kortelings gekend moeten zijn? Ik zou daar op doorvragen. Eventueel een bod doen met opschortende voorwaarde.

Ik ben niet meer zo up-to-date mbt de epb berekeningen maar de vorm kan ook verantwoordelijk zijn voor het S-peil.

Architecten kloegen enkele jaren geleden al dat de ontwerp vrijheid erg beperkt wordt.

Architecten kloegen enkele jaren geleden al dat de ontwerp vrijheid erg beperkt wordt.
    Wat een zever. Pas je aan.
    Die van ons is 13 ondanks maar een vormefficiëntie van 0,63.
    En voor de woning van de TS is die 0,96 (terwijl het maximum 1 is).

• Leuk
    Waarderingen: Kvgw
    Zeer onderbouwde reactie, ook een prachtige toon...

Het leuke is echter dat je bevestigt wat de architecten aanklaagden, je zegt namelijk "pas je aan"...

Dan is er toch niks meer te verbeteren? Tenzij je een nieuwbouw wilt kopen om per direct aan een energetische renovatie te beginnen, wat een beetje kafkaiaans is...

Als alles afgewerkt is, zou het finale S-peil toch kortelings gekend moeten zijn? Ik zou daar op doorvragen. Eventueel een bod doen met opschortende voorwaarde.

Daarom de vraag of er nog iets aan kan gedaan worden. Maar buiten drastische maatregelen gaat dit dus niet.

De finale S-peil wordt pas gedaan nadat de woning verkocht is en dit binnen een termijn van 6 maanden. Maar zoals je al zei; dit kunnen we eventueel wel opnemen als opschortende voorwaarde.

Edit: ik las ook dat er een compensatieregeling kan toegepast worden als het e-peil aan de juiste voorwaarde voldoet, dit is dan wel in orde: 17.

Edit: ik las ook dat er een compensatieregeling kan toegepast worden als het e-peil aan de juiste voorwaarde voldoet, dit is dan wel in orde: 17.
    • Voor nieuwe woongebouwen met bouwaanvraag vanaf 2022 verstrengt de S-peileis naar S28, in plaats van S31. Tegelijk is er een compensatiemogelijkheid: een wooneenheid waarbij het strengere S-peil van S28 niet wordt behaald (maar wel S29, S30 of S31) voldoet wél aan de EPB-eisen, als een strenger E-peil wordt behaald. Voor aanvraagjaar 2022 moet dat dan E-peil E25 zijn, in plaats van E30.

@PieF : dat is dan de maximum waarde veronderstel ik en is de waarde 17 wel oké?

Maar dan moet het S-peil sowieso nog zakken.

Zeer onderbouwde reactie, ook een prachtige toon...

Het leuke is echter dat je bevestigt wat de architecten aanklaagden, je zegt namelijk "pas je aan"...
    Mij ga je niet zeggen dat als die van ons is 13 ondanks maar een vormefficiëntie van 0,63, dat je geen S28 kan bereiken met 0,96 Doe dan iets aan je schilopbouw of zo bij het ontwerpen. Ik herinner me dat die ook aan het klagen waren toen er nog maar gediscusieerd werd over het S-peil in 2016. Er werd toen iets van S36 voorgesteld. Dat was toen ook een ramp volgens hen naar ontwerpvrijheid toe. Bleek uiteindelijk echt geen probleem in de praktijk.

kan je meer gegevens geven hoe je s-peil van 13 hebt gehaald?
    Was toen nog K-peil (en dan zelf herberekend naar S-peil).
    Hangt er dus vvanaf welke gegevens.

Is er al een blowerdoortest gedaan?
    Grote ramen met dubbel of drievoudig glas en naar waar gericht?
    Is er zonnewering op de ramen naar het zuiden?

De finale S-peil wordt pas gedaan nadat de woning verkocht is en dit binnen een termijn van 6 maanden. Maar zoals je al zei; dit kunnen we eventueel wel opnemen als opschortende voorwaarde.
    Vraag al eens welke veranderingen er hebben plaatsgevonden tijdens de uitvoering van de woning en vergelijk die dan eens met de startverklaring.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan