• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

RVS emmer / bakje met deksel voor GFT

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
Al geruime tijd gebruiken we een oude crèmedoos om ons GFT afval in te doen en dat dan naar de composthoop te brengen.
Zo crèmedoos neemt nogal gemakkelijk de geur over van het GFT, zeker als je het eens een dag laat staan omdat je geen zin hebt om naar beneden te lopen. :)
Nu dacht ik aan een soort inox, RVS bakje of kleine emmer met een deksel ipv plastieke crèmedoos.
Dat is eenvoudiger uit te wassen, en behoudt niet die geur, denk ik.

Ik heb er eentje gevonden op internet van 5,7L wat al veel is denk ik, maar dat kostte 50€ voor de emmer en 40€ voor de deksel wat ik wat veel vind voor een gft bak.

Iemand een idee, hoe doen jullie dat, of brengen jullie dat altijd onmiddellijk naar de composthoop?
 

J-H

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2015
Berichten
220
Waarderingsscore
106
Punten
43
Hier beland het op een -vuil- bord, wat aan de achterdeur terechtkomt (buiten) en als het overvol lig gaat het naar de compost.

Ook niet ideaal maar omdat de borden snel vol liggen word er zeker één maal per dag naar de compostbak gelopen. De borden gaan in de vaatwasser dus er blijft normaal gezien nergens vuil aan hangen.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Hier plastic bakjes van bijvoorbeeld de afhaalchinees waar het groenafval in gaat en na de afwas naar de GFT bak gaat. Bakje vliegt dan de vaatwas binnen.
 

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
We hebben dat bakje nog niet in de vaatwas gestoken, wel afgewassen met bv dreft of zo, maar de geur blijft erin, ook azijn helpt niet echt tegen de geur.
 

Wiely

Nieuw Lid
Lid geworden
24 sep 2012
Berichten
44
Waarderingsscore
10
Punten
8
Ik gebruik 3 witte bakjes van de ikea van ongeveer 30 op 15 op 18 met deksel. 1 reserve/in de vaatwas, 1 pmd en 1 gft. Als de pmd en of gft vol is, dan wordt de pmd bak de gft bak, gaat de gft in de vaatwas ( na goed uitspoelen buiten) en wordt de reserve bak de pmd bak. Werkt super.
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
je kan daar ook een (oude) kookpot met deksel voor gebruiken, valt zelfs niet op als hij in de keuken staat :cool:
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Wij hebben een groen halfrond plastic bakje dat in de vuilemmer past van de pedaalvuilbak.
 

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
Misschien dat een hard plastiek bakje beter is dan zachte plastiek.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.489
Waarderingsscore
971
Punten
113
Meer crème eten en je doos sneller vervangen :p wij doen het ook zo en steken die één keer in de week in de vaatwas ofzo.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Gewoon een klein afvalemmertje (bv. Ikea) dat hier speciaal voor dient.
 

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
272
Waarderingsscore
196
Punten
43
Als je een deftig inox bakje wil, kan je een (online) horecahandel zoeken een een klein gastronormbakje kopen. Alles in inox, verschillende maten / dieptes beschikbaar, en de platte GN plaatjes passen er op als deksel.
 

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Berichten
717
Waarderingsscore
195
Punten
43
GN 1/3 besteld En geleverd.
ziet er alleszins beter uit dan zo een cremedoos ;)

thx voor de input
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan