• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Ruwbouw zwemvijver

invis

Zeer gewaardeerd lid
Reaction score
573
Hoi,

Ik ben al een tijdje aan het plannen voor de aanleg van een zwemvijver in onze tuin. In bijlage een tekening die een indruk voor de vorm geeft.
Qua volumens zou het zwemgedeelte op 9,8x4,2 (41 m2) komen en het filter gedeelte op 2,5x5,7 + 1,1x1,4 (16m2).

Ik heb me links/rechts al proberen inlezen. Maar hier en daar mis ik wat praktische details:
* 16 op 41 m2 geeft ongeveer 28% verhouding. Normaal lees ik 20-25%. Dus 28% zou zeker een goed vertrekpunt moeten zijn. Hoe groter de filterzone, hoe eenvoudiger dacht ik.
* bodem zou een betonplaat van 20 cm worden. Dient daar bewapening onder en boven in te komen? Bijvoorbeeld op 5 cm van onder en 5cm van boven? Of volstaat 1 laag netten?
* Nuttige diepte: qua boordstenen zouden we graag oude straatborduren gebruiken. Ik reken met ongeveer 15cm dikte. Op de bodemplaat zouden we volle betonstenen (39x19x19) metsen. Bij 7 lagen stenen komen we op 148 cm diep (7*19+15), bij 8 lagen stenen komen we op 167 cm diep(8*9+15). De waterspiegel zou, denk ik, een 2tal cm onder de boordsteen komen. Maar ik weet het dus niet zo goed.
* Onder de EPDM folie komt een beschermingsdoek (feuterdoek). Moeten de ruwe betonstenen nog gecementeerd worden? Of volstaat netjes voegen/afschrapen?
* Is het zinvol isolatie te overwegen? Welke dikte? Hoe toepassen?
* Scheiding tussen zwem- en filtergedeelte zou ik ook uitmetsen. Daar dacht ik de stenen op hun smalle kant te metsen zodat het muurtje direct 39cm dik is. Daarboven zouden een soort van stapstenen komen en dat lijkt me dan handiger om die stabiel te plaatsen. Of is dat met 19cm en de rest op de lava ook goed doenbaar?
* Afhankelijk van de uiteindelijke diepte weet ik hoeveel water er moet circuleren en kan ik weten welk type pompen nodig is. Ik zou graag de pompen (2 stuks) droog opstellen naast de zwemvijver. Daarvoor dien ik dus ook een pompput te voorzien. Over welke afmetingen gaat het hier dan typisch? Hoe diep wordt dat gemaakt en welk type bodem? Volstaat het metsen met betonstenen op de zavel en dan de bodem open te laten of eventueel met gravé voorzien voor infiltratie?
* is een overloop voor de vijver noodzakelijk? Of wordt dat soms achterwege gelaten?
* Voor de leidingen van/naar de pompen, wordt daar 50mm PVC of 63mm PVC voor gebruikt? Of hangt dat af van het noodzakelijke debiet? Enige tips hoe dat te berekenen?

Bedankt voor wat tips alvast.
Ik heb me al vrij hard ingelezen in allerhande topics en ook al eens een paar boeken uit de bib bekeken. Maar ik ben ook iemand die graag alles uitpluist op voorhand.

Vriendelijke groeten,
Thomas

Attachments

• vormgeving.png
    vormgeving.png
    10,4 KB · Views: 111
Hmja mijn madam en ikzelf zijn 183 ofzo. Dus bij 1m60 water kan je nog relatief makkelijk staan. 1m50 zou voor een breder publiek handiger zijn :)

Zoals je ongetwijfeld al door hebt durf ik nogal eens iets te hard denken over vanalles en nog wat.
Ik ben 182cm maar ik vind de 150 cm van onze vijver toch niet zo schitterend. 160 cm is net tot onder je kin.

Ik zou een drainage buis steken rondom de vijver, om eventueel ooit bij problemen het grondwater weg te kunnen zuigen vooral eer de vijver leeg te pompen. Die zou in een verticale collectorbuis uitkomen.

Plaats ik die drainage buizen aan de voet van de muur, op het restje plaat dat doorsteekt (optie A) of toch beter naast de plaat (optie B)?

1627329864642.png

bedankt!

Ik zou een drainage buis steken rondom de vijver, om eventueel ooit bij problemen het grondwater weg te kunnen zuigen vooral eer de vijver leeg te pompen. Die zou in een verticale collectorbuis uitkomen.

Plaats ik die drainage buizen aan de voet van de muur, op het restje plaat dat doorsteekt (optie A) of toch beter naast de plaat (optie B)?

View attachment 82821

bedankt!
oude oprakelen: welke keuze heb je hier uiteindelijk gemaakt?

wij hebben de drainage buis uiteindelijk naast de plaat gelegd als ik het me goed herinner. Ik denk dat het eigenlijk niet zo hard uitmaakt om eerlijk te zijn.

Grondwater duwt van onder naar boven.
Dus situatie B of zelfs C waarbij de drains ONDER de betonplaat zitten.
Situatie A wordt gebruikt als de zwemvijver in een helling zit verwerkt of waarbij een harde ondoordringbare grondlaag zich bevind en de vijver is dieper dan deze laag uitgegraven. Het hemelwater KAN dan in de funderingssleuf terecht komen en daar problemen geven of neit weg geraken. Dus oplossing A wordt dan gebruikt om dit hemelwater ( of hangwater beter gezegd ) af te voerne

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief