• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ruwbouw : Totaal aannemer vs Losse aannemers

Lid geworden
12 jan 2024
Waarderingsscore
4
Punten
3
Beste leden,

Afgelopen weken hebben we verschillende architecten gesproken voor onze nieuwbouw woning. Vooral tot het gedeelte ruwbouw winddicht.
Technieken en binnekant gaan we voor 90% zelf voor onze rekening nemen.

De laatste architect "Onafhanelijk" werkt vooral samen met SOD firma's voor het totaal pakket (Ruwbouw winddicht) en niet zozeer met losse aannemer die we zelf aanbieden / coordineren. Voordeel hierbij is natuurlijk alles makkelijker gecoordineerd wordt, sneller vooruit gaat, en er maar één partij in het spel is.
Qua keuzes materiaal zijn we dan ook afhankelijk van de SOD firma?

Wat is het verschil dan nog om rechtstreeks met de SOD firma te werken?

Ik kan me niet inbeelden dat 1 totaalaannemer goedkoper is, dan verschillende losse aannemers waarbij de coordinatie bij jou zelf ligt?.

Hoe kan ik dit het beste vergelijken of een beslissing in nemen?
Wat is jullie mening / ervaringen hierin?

Alvast bedankt!

Heb je al meetstaten? Dan vraag je per post 3 offertes op en zo kan je vergelijken.

Ook al werk je met een sod, een onafhankelijk architect is nooit slecht, zoek maar es hier op bouwinfo. Als hij / zij er natuurlijk vaak mee werkt, hoe onafhankelijk is hij / zij dan?

Nu voor onze bouw heb ik altijd met losse aannemers gewerkt. Als je zelf wat goed afstemt dan lukt dat ook hoor. Als sod samenwerkt met een vloerder maar die moet 16 huizen afwerken voor de sod, dan sta jij niet altijd op nummer 1.

Puur op buikgevoel ga je met sod duurder uitkomen. Of je moet heel basis gaan.

Eigenlijk is het heel simpel.
Je werk met losse aannemers : je neemt een onafhankelijke architect naar uw keuze en je coordineert al dan niet tezamen met die archi alle losse aannemers. Ook wat betreft werftoezicht en controle facturatie kan die archi u al dan niet bijstaan.
Of
Je werk met een sod firma : je laat alles over aan die firma en je betaald wat ze facturen. Elke afwijking van het standaardprogramma betaal je extra
Idem voor eigen keuze's van materialen of uitvoeringswijze
Een samenraapsel van beide : is vragen om miserie : het werkt niet in de praktijk
Ten slot : voor eenzelfde produkt/afwerking/kwaliteit betaal je bij een SOD gegarandeerd meer. Een sod is namelijk een bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling.

Bedankt voor jullie feedback en inkijken. Dit ligt toch een beetje in lijn met wat ik zelf denk.
Ik kan met niet voorstellen dat SOD goedkoper is, eens je afwijkt van hun standaard is het betalen + minder keuze vrijheid.

Tijdens gesprekken verwoorden ze het altijd zeer mooi, en maken ze er een mooi plaatje van als je met totaal aannemer werkt.

Ik zit zelf in de Project engineering op werkvlak dus dat gaat allemaal wel een beetje helpen denk ik.
Veel mensen werken met losse aannemers, dus dan stel ik me de vraag "hoe moeilijk kan dit zijn?"
Uiteraard is een goede keuze van je aannemers wel zeer belangrijk hierin.

Enorm moeilijk. Maak je geen illusies. Het is heel moeilijk om het resultaat te bekomen dat je in je hoofd had, voor de juiste prijs die in je hoofd zat, op de juiste moment die jij dacht, zonder andere dingen kapot te doen, en met perfectie geleverd. Dat is echt wel heel erg moeilijk. En project engineering op werkvlak tegenover werken met aannemers en leveranciers in den bouw... dat is 2 werelden verschil!
Dat gezegd zijnde, al die problemen of mogelijke moeilijkheden, die heb je net zozeer met SOD.
Keuze van aannemer is alles, zeebeer kort alles opvolgen en op voorhand alle beslissingen en keuzes maken zodat iedereen direct weet wat waar hoe wanneer hoeveel en welk model, dat kan helpen.

Ben ik volledig mee akkoord, makkelijk zal het nooit zijn dan had ik beter een huis gekocht ipv te gaan bouw 😅
Van zodra we de effectieve plannen hebben kan ik de vergelijking nog eens maken door prijzen op te vragen bij een SOD en losse aannemers.

wel... Ik heb hier zowat alles gecoördineerd wat ik kon coördineren, ik heb alle aannemers gezien, gesproken voor ze begonnen, tijdens dat ze bezig waren, nadat ze gedaan hadden... Ik heb met 1 miserie gehad naar oplevertermijn, maar het werk was wel nog goed gedaan, geen klagen daarover.
2 aannemers heb ik niet gezien, PUR spuiter ==> pur tot tegen 't plafond bij wijze van spreke, ook al gingen ze zelf afplakken, chappers ==> enkel telefonisch gehoord ==> perfect in orde.

Hoe vlot alles loopt heeft enerzijds te maken met hoe goed je aannemers zijn, anderzijds toch ook wel met communicatie. Leg die mannen in de watten, breng ze een drankje als het warm is, breng ze ne koffie als het koud is... Enz. enz. Apprecieer ook wat ze doen, want anders zou je het zelf doen... enz. enz.

Maar 1 ding is zeker ==> de reactie van @Caroto, die is 200% waar...

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan