• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ruw chappen, later mortelen erop?

Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tot nog toe heb ik enkel vloerkes kunnen leggen met chappe en mortel in 1 keer samen. Dat ging goe.



Ik vraag me nu af of ik kan chappen bv 100m2 op mortelafstand, ruw dus , niet om te lijmen en dan daarna mortelen. Is dat mogelijk of eerder niet aan te raden om een bepaalde reden? De reden is dat ik dan in 1 keer kan chappe laten komen (en later mortelen wanneer ik tijd heb in stukskes..)



Die uitdroog periode van 1 week per cm waar men het hoer al zoveel over gehad heeft: is toch enkel in functie van vloerverwarming en erop wonen? juist? Wat kan er allemaal dan mislopen als je die week per cm niet zou respecteren?



Ik lees vanalles over de krimp op chappe en dat je daarom moet wachten maar indien je je tegels direct zal mortelen gaat er toch ook nog krimp op zitten?
 

dragonfly

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 jul 2007
Berichten
2.387
Waarderingsscore
1
Punten
38
Goh, ik heb het ook alleen nog maar samen gedaan en volgens mij is dat de enige methode. De chape leg je los op de vloer, daarop je mortel en dan je tegel. Nog wat gelijkkloppen en op naar de volgende. Als je chape los ligt en zo gaat drogen zal die geen mm meer bewegen tegen het vloeren.



Ma ben ook wel es benieuwd naar een antwoord van een expert
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
691
Waarderingsscore
0
Punten
0
dragonfly wrote:
Als je chape los ligt en zo gaat drogen zal die geen mm meer bewegen tegen het vloeren.

Idd, die chappe kan je dan niet meer aankloppen, maar de mortellaag zelf toch nog altijd? Dat was althans m'n redenering..
 
Lid geworden
28 jan 2008
Berichten
64
Waarderingsscore
0
Punten
0
het is inderdaad een feit dat het natuurlijk gemakkelijker en economischer is om eerst volledig chappe of stabilisé te leggen en daarna als je tijd hebt, te vloeren met mortel.



ik heb al gevloerd op beide manieren en ze liggen zoveel jaren later nogaltijd perfect.



het is wel zo dat als je eerst chappe legt en nadien pas vloert dat het inderdaad moeilijker is om de ideale hoeveelheid mortel per tegel te vinden, zonder dat je telkens veel mortel moet gaan verwijderen of te de tegels te hard aankloppen. Het spreekt voor zich dat de hechting mortel/chape ook minder goed zal zijn als dan bij de andere methode. Maar dit zal niet rap een probleem vormen aangezien het oppervlak van de chappe toch ruw genoeg is.



wat ook een rol speelt is: in geval van direct vloeren in mortel en chappe moet je maar 1 keer het niveau aanhouden, dat van de tegel dus.



als je in 2 fasen werkt, moet zowel de chappe min of meer hetzelfde niveau aanhouden, en dan nog eens de tegel nadien bij het vloeren. Als je alles zelf doet speelt dit mss niet zoveel rol, maar anders beïnvloed dit het rendement en dus de kostprijs.



beide methoden hebben dus zijn voor en nadelen, het is een kwestie van voorkeur. Persoonlijk vloer ik liever op manier met chappe en direct mortel, het is veel gemakkelijker om alle tegels perfect te leggen aangezien de chappe zich nog zet.



wat die droogtijd van 1cm/week betreft, dit speelt vooral een rol bij vloerafwerkingen die gevoelig zijn aan vocht. Bij parket bv. Als je chappe legt of gevloerd hebt, mag je daar enkele dagen gerust al op lopen zonder al te zwaar te gaan belasten.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan