Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

ruimte voor trap

• Tags trap
  • rp!

Lid geworden
    1 mei 2026
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hallo
    Graag vraag ik even na wat de beste optie zou zijn om de trap in de hal te plaatsen? De hoogte van vloer tot plafond is 2m60. Ik heb een hal van 3m35 diep. Ik vermoed dat dit niet voldoende is voor een rechte trap? Als ik hoektrap zou voorzien met boven de kortste draaiende hoek , heb ik beneden dan nog ruimte om vlak voor je de trap opgaat een deur te plaatsen? (naar het bureau) (zoals op onderstaande schets)1784820488710.png

Deuropening is 800mm dus een binnendeur van 730mm. Voor mij een smalle doorgang naar een bureauruimte.
    Heeft u al gedacht aan te werken met een plateau boven en een kwartdraai onderaan?

Ten eerste: De hoogte van vloer tot plafond is een maat die eigenlijk niet van tel is .(onrechtstreeks wel natuurlijk)
    Je moet de maat nemen van afgewerkte vloer beneden tot afgewerkte vloer boven om het aantal treden + optrede te bepalen.
    Ten tweede: 7 draaitreden in die hoek heb je echt niet nodig voor die hoogte. Wel de treden eerder beginnen te verdrijven
    Nu het goede nieuws. 2.45 op 1.97 moet lukken voor de trap. (ruw geschat denk ik dat 2.35 zelfs mogelijk moet zijn)
    16 optreden van 18 cm = 288, dus 15 aantreden van 22 cm. (neem eventueel een open trap zonder stootbord, of schuin stootbord)

Calculator voor een draaitrap (niet commercieel en gratis te gebruiken)

Kan je alle maten ingeven en dan geeft de calculator aanbevelingen voor eventuele verbeteringen en zegt of de trap comfortabel of ongemakkelijk of onmogelijk is. krijg je ook ineens alle maten van de hoogte van de tredes en de lengte van de aantredes.

Dit is een online programmaatje dat al heel lang bestaat en zeker een plekje verdient hier op bouwinfo.
    Voor calculatie van een rechte trap, klik je op "rekenmachines".. je kan daar heel wat soorten dingen uitrekenen..
    Met dit programma kan je dus zelf berekenen of het technisch mogelijk zou zijn of je hier wel een rechte trap in krijgt.
    Een en ander hangt ook af van de breedte van de trap.

Inderdaad zoals ook @minoeske aangeeft: een trap bereken je tussen de 2 afgewerkte vloeren, niet tussen vloer en plafond. Als je dikte van de vloerplaat niet meerekent, dan krijg je een rare ongemakkelijke laatste trede.

Kan je alle maten ingeven en dan geeft de calculator aanbevelingen voor eventuele verbeteringen en zegt of de trap comfortabel of ongemakkelijk of onmogelijk is. krijg je ook ineens alle maten van de hoogte van de tredes en de lengte van de aantredes.

Dit is een online programmaatje dat al heel lang bestaat en zeker een plekje verdient hier op bouwinfo.
    Voor calculatie van een rechte trap, klik je op "rekenmachines".. je kan daar heel wat soorten dingen uitrekenen..
    Met dit programma kan je dus zelf berekenen of het technisch mogelijk zou zijn of je hier wel een rechte trap in krijgt.

Inderdaad zoals ook @minoeske aangeeft: een trap bereken je tussen de 2 afgewerkte vloeren, niet tussen vloer en plafond. Als je dikte van de vloerplaat niet meerekent, dan krijg je een rare ongemakkelijke laatste trede.
    Ik ben niet zo handig met die online dingen, maar persoonlijk ben ik niet zo te vinden voor "draaitrappen" waar de gedraaide treden zich in een vierkant bevinden (zoals op tekening 3, waar 3 treden naar en punt komen).
    Ik verkies de treden vroeger beginnen te verdrijven , dus minder rechte treden in de trap, maar een geleidelijker draai

Ik ben niet zo handig met die online dingen, maar persoonlijk ben ik niet zo te vinden voor "draaitrappen" waar de gedraaide treden zich in een vierkant bevinden (zoals op tekening 3, waar 3 treden naar en punt komen).
    Ik verkies de treden vroeger beginnen te verdrijven , dus minder rechte treden in de trap, maar een geleidelijker draai
    Eens.

Ik zie niet direct een reden waarom het zo'n "scherpe bocht" zou moeten zijn.

Dit zijn de standaard instellingen van deze app. En ja, dat komt met z'n beperkingen zoiets, dat weet ik ook. Maar als indicator is het wel behulpzaam.

Zeer interessante site met rekenmachines, dank je voor de tip !

Draai beneden - plateau boven - deur bureau onder plateau.

Terug
Bovenaan