Rookgasafvoer horizontale afstand

Lid geworden
14 feb 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hoi!

Heb op dit onderwerp al een hoop proberen zoeken, maar kan het niet meteen exact terugvinden. Hopelijk is er iemand die me kan helpen :)

We zijn bezig met een renovatieproject en zullen via zelfbouw een gasketel zetten. Eerst was deze voorzien om in een kast in te werken, aan de gevel van de woning maar dit houdt voor ons veel plaatsverlies in waardoor ik ook even een alternatief onderzocht.
We hebben iets meer centraal in huis een technische ruimte voorzien waar buiten de gasketel de meeste voorzieningen verzameld zijn. Daar komt ook vlakbij de gas binnen, en hangen onze collectoren. Ik wilde dan ook graag de gasketel daar bij hangen, maar ik ben niet zeker van de afvoer.

De afvoer zou (kortste weg) uitkomen onder een oversteek rondom het huis, waar ook de achterdeur en een schuifraam onder uitkomen. Deze is dus niet meteen een goede optie.
De beste optie leek me om de buis onder een vals plafond naar buiten te werken naar de andere kant, en aan de gevel buiten te komen. Deze buis zou dan +- 1 meter omhoog gaan, bocht maken en dan zo'n 4 meter horizontaal lopen onder een vals plafond voor hij buiten komt.
Het gaat trouwens om een vaillant ecotec plus condensatieketel.

Ik vroeg me dus af, kan een afvoerbuis 4 meter horizontaal lopen? Mag dit, en is dit veilig? Ik kan het alvast niet meteen terugvinden. Bij de minste twijfel zet ik hem op zijn origineel voorzien plaats, maar het zou veel ruimer en makkelijker zijn als ik hem daar kan zetten. :)

Alvast bedankt!

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
286
Punten
83
Ik vroeg me dus af, kan een afvoerbuis 4 meter horizontaal lopen? Mag dit, en is dit veilig? Ik kan het alvast niet meteen terugvinden. Bij de minste twijfel zet ik hem op zijn origineel voorzien plaats, maar het zou veel ruimer en makkelijker zijn als ik hem daar kan zetten. :)
In principe wel, tenzij de plaatsingsvoorschriften van de fabrikant anders bepalen.

Er wordt meestal een maximaal totaal aantal meters opgegeven, iedere bocht telt dan in de regel voor 1 meter extra.

Volledig horizontaal zou ik die niet hangen, maar wel zorgen dat er een lichte afloop is richting condensafvoer.

m1chaelm

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
83
Punten
48
Ik zou het toch sterk afraden hoor. Al zoveel problemen gezien met lek condenswater bij lange horizontale stukken. (voornamelijk bij verkeerde helling)
Kan je niet omhoog door het dak?

Lid geworden
18 feb 2020
Waarderingsscore
6
Punten
3
Je moet de montagevoorschriften lezen. Heb ik ook gedaan want ik heb dezelfde ketel, maar bij mij gaat de afvoer meteen naar buiten, dus ik moet nog een groot stuk afzagen van de pmeter die ik gekocht heb.
Zoek op montagehandleiding-vlt-vga-vltvga-systemen-779515 en daar staan alle buizen en tabellen in, maar vermoedelijk heb je ook een vlt/vga systeem met concentrische buis van 60*100.
En zoals lelepisser al schreef: in geen geval horizontaal plaatsen, want je zal hoedanook problemen krijgen.

Lid geworden
14 feb 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Bij horizontaal bedoel ik natuurlijk inderdaad wel met een beetje val. Maar ik begrijp vooral dat het geen goed idee is, dus dat steken we terug even in de koelkast. :)
Door het dak is helaas ook geen goede optie, gezien er boven een hele verzameling ramen is. De achterwand is bijna volledig in glas voorzien, en deze kunnen allemaal geopend worden.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.256
Punten
113
Ik heb in een woning een Junckers met een horizontale dracht van zo’n 3m (3 stukken van 1m + elleboog en een muurdoorvoer). Zit er al ruim 10 jaar, nooit problemen mee gehad. Zit 2cm/m verval op, en natuurlijk goed vastmaken met stijve beugels.

Bovenaan