• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

rookafvoerbuis condensatieketel loopt naar beneden - mag dit?

phantasy

Nieuw Lid
Lid geworden
7 aug 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Onze loodgieter merkte laatst op dat de afvoerbuis van de condensatieketel normaal gezien een klein beetje naar boven moet hellen (van ketel naar schouw). Maar in mijn geval loopt deze horizontaal en gaat op het einde zelfs een stuk loodrecht naar beneden.
De gemeenschappelijke (concentrische) schouw bestaat namelijk uit modulaire stukken. Op mijn verdiep staat zo'n stuk op zijn kop waardoor het aansluitpunt aan de gemeenschappelijke schouw lager ligt dan de ketel.
De loodgieter zei dat er op deze manier geen (goede) condensatie plaats kan vinden. En dat de laatste bocht (in de buitenste buis) waarschijnlijk vol met water zit, omdat het niet terug kan lopen naar de ketel. Klopt dit?
Ik dacht dat condensatie normaal in de ketel zelf plaats vindt, maar het kan wel kloppen aangezien er nooit een druppel water komt uit de waterafvoer van de ketel.

Heb momenteel geen foto bij de hand, maar indien nodig plaats ik deze binnenkort erbij.

keywords onder helling

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.033
Punten
113
Het is inderdaad de bedoeling dat het condenswater naar de ketel loopt. Het is belangrijk dat de sifon voor het condensaat gevuld blijft want deze zit meestal aan de afvoerkant die in overduk staat. Een lege sifon zou dus kunnen leiden tot afvoergassen die in de woonruimte geblazen worden.
Een deel van de condensatie gebeurt in de afvoerbuis, maar een groot deel ook in de ketel.
Zolang de sifon gevuld blijft (en de ketel heeft normaal een alarmsensor daarvoor) is er geen probleem.
Er zal inderdaad best wel wat condens naar de gemene schouw stromen, maar die moet daarop voorzien zijn.

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
542
Punten
113
Het is toch een beetje rendement dat verloren gaat, dat is toch wel jammer.

phantasy

Nieuw Lid
Lid geworden
7 aug 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt voor de reacties.
Het is belangrijk dat de sifon voor het condensaat gevuld blijft want deze zit meestal aan de afvoerkant die in overduk staat. Een lege sifon zou dus kunnen leiden tot afvoergassen die in de woonruimte geblazen worden.
Er is een afvoer die vlak onder de ketel uitkomt (voor condenswater neem ik aan) en daar zit een sifon. Maar deze is nooit gevuld. Het lijkt alsof al het condens via de schouw weggaat.
Het is toch een beetje rendement dat verloren gaat, dat is toch wel jammer.
Ja, voor deze reden alleen al zou ik het willen aanpassen.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
1.050
Punten
113
Als jij geen condens in de ketel hebt, dan denk ik dat die continu op een te hoge temperatuur draait.

Post eens een paar foto’s, en kijk eens na wat er in de installatievoorschriften staan.

phantasy

Nieuw Lid
Lid geworden
7 aug 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Eindelijk een antwoord van de chauffagist ontvangen, maar nu weet ik het helemaal niet meer. Deze zegt dat het helemaal niet uitmaakt dat de rookafvoerbuis naar beneden gaat en geen invloed heeft op het rendement.
Wat is het nu? De ene zegt van wel, de andere niet...

Ik heb de indruk dat mijn situatieomschrijving mogelijk verkeerd begrepen werd hier. Het gaat om de dubbelwandige rookgasafvoerbuis die naar beneden gaat, niet de afvoerbuis (onder de ketel) van het condensatiewater.
20230208_171304-c.jpg

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
542
Punten
113
Als het stuk dubbelwandige buis dat afhelt in afstand minimaal is tov de dubbelwandige buis omhoog maakt het inderdaad niet heel veel uit naar rendement. Het belangrijkste is dat er zoveel mogelijk condensatie van de verbrandingsgassen plaats vindt, want dit betekent dat je aanzuiglucht voor de verbranding zoveel mogelijk opwarmt. Hoe langer dit condenswater in de binnenpijp blijft, hoe meer warmte het kan afgeven aan de aangezogen lucht in de buitenpijp, maar op 1 metertje meer of minder zal dat niet veel meer schelen, als die condensatie al goed plaatsvindt.

phantasy

Nieuw Lid
Lid geworden
7 aug 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Als het stuk dubbelwandige buis dat afhelt in afstand minimaal is tov de dubbelwandige buis omhoog maakt het inderdaad niet heel veel uit naar rendement. Het belangrijkste is dat er zoveel mogelijk condensatie van de verbrandingsgassen plaats vindt, want dit betekent dat je aanzuiglucht voor de verbranding zoveel mogelijk opwarmt. Hoe langer dit condenswater in de binnenpijp blijft, hoe meer warmte het kan afgeven aan de aangezogen lucht in de buitenpijp, maar op 1 metertje meer of minder zal dat niet veel meer schelen, als die condensatie al goed plaatsvindt.
Bedankt voor het verlossende antwoord :D

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan