Roofing op plat dak vol met luchtblazen

• Tags dakbedekking daken dakisolatie isolatiemateriaal plat dak
  • Piereke just

Nieuw Lid
    Lid geworden
    12 apr 2006
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    8
    Beste bouwertjes,
    Betreft roofing die 13 jaar geleden werd geplaatst op mijn aanbouw. Eronder zit 20 cm pur isolatie. Bijna elke baan heeft een aantal serieuze blazen waarvan ik er al aantal (diegene die op de naden zitten) heb behandeld met het daarvoor bestemd product van TEC 7. De problemen zijn vooral begonnen met de paar hittegolven van de voorbije jaren. De dakopbouw zou correct zijn uitgevoerd (OSB , dampscherm, isolatie, onderlaag en daarop toplaag SBS) Volgens de dakwerkers die reeds zijn langs geweest is het de toplaag die lost van de onderlaag en is het probleem de Duorol van De Boer die in die periode een productiefout bevatte. Kwa oplossing zijn de meningen verdeeld. (De Boer is ondertussen verkocht)
    1 de blazen wegwerken en een nieuwe dampdrukverdelende toplaag erop
    2 alles eraf halen, onderlaag en toplaag en waarschijnlijk ook alle isolatie als die mee zal loskomen bij het afschrapen van de roofing
    Ik twijfel tussen die twee

Mijn vragen concreet:
    zou het bij die laatste optie kunnen dat de isolatie toch kan blijven zitten na afschrapen roofing?
    Is de blazen wegwerken en nieuwe toplaag een duurzame oplossing? Ga ik na bepaalde tijd niet opnieuw een oppompende roofing zien? Zou ballast op de nieuwe toplaag dit kunnen vermijden?

Met dank
    Piereke

Beste Piereke. Maak is een foto van de situatie.

Zit momenteel in buitenland voor drietal weken. Kan momenteel geen foto nemen en delen.

Blaas is geen reden om roofing te vernieuwen als er geen water binnenkomt

Roofing wegnemen maakt het geheel veel duurder
    Als je lek hebt, blazen opensnijden, nieuwe laag erover

Geachte,

sinds deze zomer net hetzelfde probleem, ook plots blazen op mijn roofing. het is een zeer dun laagje dat loskomt , want je kan het zonder problemen indrukken. Heb dakwerker gesproken en antwoord was net hetzelfde , duo van de Boer gebruikt ? inderdaad dus. ik heb mijn dak zelf geplaatst, heb intussen contact gehad met Soprema (via de leverancier van het materiaal) maar de 10 jaar zijn net voorbij. 20240921_085812.jpg

Geachte,

sinds deze zomer net hetzelfde probleem, ook plots blazen op mijn roofing. het is een zeer dun laagje dat loskomt , want je kan het zonder problemen indrukken. Heb dakwerker gesproken en antwoord was net hetzelfde , duo van de Boer gebruikt ? inderdaad dus. ik heb mijn dak zelf geplaatst, heb intussen contact gehad met Soprema (via de leverancier van het materiaal) maar de 10 jaar zijn net voorbij. Bekijk bijlage 105696

Een productiefout is normaal los van enige garantie.

Bedankt voor de foto.

Blazen in een dak is nog van vroeger. Een heel andere tijd wat betreft materialen, bitumen en de lagen glas-en polyestervlies die in een rol zijn verwerkt.
    Als de bollingen ieder jaar groter worden zou mij dat enorm verbazen. Dit is volgens mij niet mogelijk omdat de inlagen waarmee die dakbedekking is samengesteld zo sterk zijn dat een dampspanning dit nooit verder krijgt opgepompt. Ga nog eens je dak op en maak van dezelfde plek nog eens een foto je zal zien dat het glad ligt.
    Niets aan doen en het blijven monitoren.

Geachte,
    kom nog eens terug op mijn probleem van hierboven. najaar + voorjaar geen blazen te zien. ook het begin van de zomer leek alles ok.
    eind augustus en september zijn de blazen terug opgedoken. deze maal op andere plaatsen dan vorig jaar. ook zie ik verschillende kleinere blaasjes. zo vlug gezien is mijn ganse dak aangetast (ongeveer 25 m², dus blazen open snijden is geen optie). wat kan ik eraan doen. dak volledig gecontroleerd en alle naden nog in prima staat (dus volgens mij zeker geen lek). zie het niet zitten om dak er volledig af te halen. is er een mogelijkheid wanneer de blazen weg trekken om er dakgrind op te leggen ??

is er een mogelijkheid wanneer de blazen weg trekken om er dakgrind op te leggen ??
    Dat zou ik zeker doen. Je dak moet wel het gewicht van het grind kunnen dragen. Heeft er voorheen grind op gelegen zal het geen probleem zijn.
    Breng je grind aan laat het in zakken komen. Je snijd de zak aan de boven of kopsekant open en trek hem leeg. Verdeel het grind en veeg het verdwaalde grind terug naar de laag. Zo blijft je dak schoon van grindjes waar je op kan gaan staan. Het gewicht van je zelf op een kiezel is niet ideaal.

Geachte,
    kom nog eens terug op mijn probleem van hierboven. najaar + voorjaar geen blazen te zien. ook het begin van de zomer leek alles ok.
    eind augustus en september zijn de blazen terug opgedoken. deze maal op andere plaatsen dan vorig jaar. ook zie ik verschillende kleinere blaasjes. zo vlug gezien is mijn ganse dak aangetast (ongeveer 25 m², dus blazen open snijden is geen optie). wat kan ik eraan doen. dak volledig gecontroleerd en alle naden nog in prima staat (dus volgens mij zeker geen lek). zie het niet zitten om dak er volledig af te halen. is er een mogelijkheid wanneer de blazen weg trekken om er dakgrind op te leggen ??
    Waarom? Ik heb daken gezien die al decennia met blazen zitten waar er niets aan is. Als het niet lekt, en het werkt, blijf er dan af.

Dakgrind erop leggen = geen probleem, maar dubbelcheck als het gewicht geen probleem vormt. Ik vind het persoonlijk een extra stap voor niets, want als je je dakbedekking vervangt moet je je dakgrind weer verwijderen, en zo goedkoop is dakgrind in mijn mening ook niet.

Beste allemaal,
    ik heb ook dit probleem en inderdaad als je er vanaf blijft zal het voor een bepaalde tijd wel in orde zijn maar na verloop van tijd gaan de naden gewoonweg open staan omwille van de 'hog' blazen in de roofing. Gewoonweg slecht geplaatst.....bij nat weer en heel slecht gebrand! Heel jammer want ik heb hetzelfde probleem. Normaal 10 jaar garantie maar natuurlijk zijn ze failliet! Dus los het probleem maar zelf op.
    Maar nog een vraagje. Kan je de roofing als dampscherm gebruiken en kan dat met opengesneden luchtbellen of moet ik deze terug dicht maken. Misschien wel als ik er een ander type van dak op leg. Namelijk EPDM. Dus want denken jullie en welk advies hebben jullie? Dank alvast.

Gewoonweg slecht geplaatst.....bij nat weer en heel slecht gebrand! Heel jammer want ik heb hetzelfde probleem.
    Als een naad slecht gebrand is dus smaller dan een cm of 7 in elkaar is gevloeid zal je dat gaan zien.
    De twee banen moeten over die breedte op elkaar blijven. Zodra de blaas steeds dichter naar de naad toe zwelt is deze slecht gebrand.
    Namelijk EPDM
    Mag wel he. Dat materiaal kan een en al blaas zijn.

Beste allemaal,
    ik heb ook dit probleem en inderdaad als je er vanaf blijft zal het voor een bepaalde tijd wel in orde zijn maar na verloop van tijd gaan de naden gewoonweg open staan omwille van de 'hog' blazen in de roofing. Gewoonweg slecht geplaatst.....bij nat weer en heel slecht gebrand! Heel jammer want ik heb hetzelfde probleem. Normaal 10 jaar garantie maar natuurlijk zijn ze failliet! Dus los het probleem maar zelf op.
    Maar nog een vraagje. Kan je de roofing als dampscherm gebruiken en kan dat met opengesneden luchtbellen of moet ik deze terug dicht maken. Misschien wel als ik er een ander type van dak op leg. Namelijk EPDM. Dus want denken jullie en welk advies hebben jullie? Dank alvast.
    Terug dicht te maken inderdaad, roofing als dampscherm moet alsnog waterdicht zijn.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan