• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Rooddraad in het gras?

Hurmie

Gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Waarderingsscore
326
Punten
63
Al enige tijd is er een dorre plek in ons gras.
Nu viel het mij vandaag op dat er peecies roze pluizen tussen zitten. (Zie foto)
als ik google lens gebruik geeft dit rooddraad als uitkomst.
20230728_162343.jpg

Iemand enig idee als ik hier best iets tegen onderneem?

Of zou het toch iets anders zijn? Het roze spul voelt plakkerig aan.

Eerst verkleuring nar geel bruine kleine plekken.
Bij vochtig weer roze rode draden zichtbaar
graszaad sterft af
oorzaak arme gronden et tekort aan stikstof; matige tot slechte bodemstructuur ( geen humus, geen kruimilige grrond, grond heeft geen geur

Bestrijdign
Bodemstaalanalyse nemen om specifiek te tekorten te kennen.
toedienen van stikstof
Toplaag bodem extra beluchten met prikrol en met compostdressing

Eerst verkleuring nar geel bruine kleine plekken.
Bij vochtig weer roze rode draden zichtbaar
Klopt volledig. Alleen zijn er ook grotere plekken waar zich dit vertoond.

Ik zal dan eens het tuindoosje van de bdb bestellen. Of beter een ander type?
Kan ik in tussentijd de toplaag beluchten en compostdressing toegvoegen?
En met stikstof wachten op de analyse? Zodat dit samen met eventueel andere tekorten gegeven kan worden?

Euh
Rooddraad is zoals klein mannen, die groeien ook :ROFLMAO:
Rooddraad is een schimmel en wat je ziet ( rode draadjes ) zijn maar de vruchtlichaampjes, al de rest zit onder de grond en dat kan ver zitten.
Bodemkundige dienst is oke, alleen moet je soms nen cursus gevolgd hebben om te weten HOE je hun advies moet toepassen.
Is hier ergens met een voorbeeld van iemand die zijn bodemanalyuse postte uitgerekend..... maar waar ?

Mag je zeker doen. Beluchten kan je dus ook met een riek doen of nog beter spijker door je zool van je sandalen enkele spijkers ( cc 5 cm lang) en loop zo rond.
compostdressing mag dan wel effe rekening houden dat je hierdoor al je balans van organische stof , meststoffen al wijzigd. Maar invloed op de analyse zal dat --- vermoed ik -- niet veel hebben als je dit matig uitvoert.

Specifieke meststoffen ( NPK ) zou ik mee wachten tot na de analyse, kan je veel doelgerichter werken en smijt je niet het geld over de balk

Dag Luk,

Bedankt voor u antwoord. Van zodra de resultaten binnen zijn en we zouden er niet aan uit kunnen zal ik bij de juiste mensen ten raden gaan.

Nog 2 vraagjes,
Mag in tussentijd het gras af en toe gemaaid worden?
Kan dit ook de planten aantasten?

Planten worden niet aangetast.
Maaien zorgt voor verspreiding van de sporen maar k denk dat het kalf al verdronken is en dat de schimmel overal zit.
Leen je machine niet uit en ontsmet met benzine of met alcohol de messen

Gisteren het resultaat van de grondanalyse binnengekregen.
Ik las in een ander topic de vrees voor het lang wachten op de resultaten, ik heb het doosje besteld in het weekend van 29-30/07 , dinsdag 1/08 zat dit hier in de brievenbus, vrijdag 4/08 staal in de bus gestoken en vrijdag 11/08 het resultaat ontvangen.
Bodemonderzoek.PNG
Dat de PH hier zeer hoog is was geweten. Sinds wij de grond gekocht hebben bijna 8 jaar geleden is er zeker nooit geen kalk meer verdeeld. Onze bouwgrond hoorde bij het huis 2 deuren verder en deze persoon stamt af van de kalk generatie dus dit zal wel één en ander verklaren.
1.5 jaar geleden 2m³ compost en 6m³ turf ingewerkt.

Ik ben dan vandaag eens bezig geweest met hun bemestingsadvies, hieronder het best benaderende resultaat.
Mest 2.PNG

Hopelijk krijgen we het hiermee onder controle en misschien komen er nog andere inzichten vanuit het forum.

Alles vrij normaal
Maar in de conclusies zouden ze iets moeten geschreven hebben over de stikstofgehalte van het staal of hoeveel stikstof je moet toedienen.?

Begrijp nog altijd niet waarom BDB dit niet meldt en biocontrol dan weer wel.

PH hoog zeer hoog en dan met de combinatie met zand dat is zoals spekvet en vette frieten eten met ne hoge cholosterlol.
Zandgrond vraag een ph van 5.5- 6 ( ongeveer)
Met 6 m³ turf verwerken 1 maal krijg je dit omlaag maar dat moet je blijven herhalen .

Ooit eens, lang geleden geleerd, dat je grond met 1 Ph graad te verhogen je 1 beurtje met kalk moest smijten ( Voor de vets: ZBW 57)
om 1 PH graad te verlagen moest je dezelfde dosis aan kalk maal 10 toen in zuurverlagende meststoffen /turf en dit voor 10 jaar .

Organische stof , humus zit te hoog
Fosfor en kalium en magnesium wat hoog maar dat is te verklaren door de te hoge PH , daardoor worden die elementen niet goed opgenomen door de planten en krijg je dus een teveel aan.
Calcium zeer hoog ... kan niet anders met dien hoge ph, die hangt daar aan vast.

Natrium ... moet ik gaan opzoeken, zit zo nie direct in mijn geheugenschuif.

O hunne beroemde rekenformule waar ik niks mee ben. Man om dat te laten draaien specifiek voor jouw perceel moet je toch awe kop erbij houden .
Den helft van hun keuzemogelijkheden en het resetten en of keuzeaanduidingen blokkeren als je te snel zijt of als je wil veranderen van gedacht.

Met dcm vegamix ben je niks vooruit; je smijt stikstof ( N) maar ik lees nergens hoeveel je grond vraagt aan stikstof. Fosfor is laag maar je fosfor in je grond zit al hoog en kalium ook al.
Dit is ook voor je vivikali van toepassing.
Vivisol is om kapotgereden en dichtgeslempte gronden ( verdichte toplaag) open te breken
kan ook met copron bereikt worden.

Alleen dcm bloedmeel 14-0-0 zou in jouw geval kunnen, dat zijn veel stikstofbokes dat je geeft en omdat draadwier wijst op stkstofarme gronden , maar weerom wat schrijven ze over de stikstof?

Mijn advies ;
breng zuurverlagende meststoffen aan.
Stelregel 80 gr zuivere zwavel ( s) verlaagd met 1 graad 1 m² grond.

Maar je kan ook werken met :
Nutramon kas (N stikstof 27) verzurende werking is -14 per 100kg meststof
Ureum N 46 verzurende werkin g -100 per 100kg meststof
NPK 20-10-10 ( hier zit je te kloten met PK die verhoogd) maar N is 20 en verzurende werking is -105 wel de chloorhoudende pakken
Kieseriet

Stikstofanalyse is bij BDB en veel andere labo's apart, omdat de staalname delicater is en de stalen direct moeten gekoeld worden. Voor zover ik weet moet je dit door hen laten uitvoeren....

In de landbouw ben je verplicht om gebruik te maken van professionele staalnemers voor een N-analyse. Zij gebruiken koelboxen, oa. om mineralisatie door micro-organismen tegen te gaan, maar op zich is dat niet zo heel erg van belang bij een korte bewaring.
Particulier kan je zelf een staal nemen, maar een N-anayse zit nooit standaard in de analyses. Stikstof is veranderlijker, resultaat is afhankelijk van de periode van het jaar, bemesting, uitspoeling, diepte van bemonstering is afhankelijk van het gewas... Het advies dat door de bodemkundige dienst wordt gegeven voor stisktof is op basis van het gewas en niet op basis van een analyse.
Bij TS is er veel organische stof en humus, dat komt door de compost. Te hoog is geen probleem, de humus en organische stof wordt gemineraliseerd tot oa. stikstof.

Inderdaad, had ik misschien beter ook even vermeld dat stikstof een momentopname is, staat zelfs in koeien van letters op onze formulieren.

Alvast bedankt voor de antwoorden. Zal deze week het verslag eens deftig uitpluizen.
Wat ik vooral onthoud is dat als ik iets wil strooien dit vooral de zuurverlagende S stoffen zijn of N stoffen.
Dit voorjaar het dode gras al eens uitgekamt, verlucht met een simpele prikrol en topdressing opgevoerd, het is dan misschien wel nuttig op te verluchten maar nog niet direct nieuwe dressing opvoeren omwille van het humus gehalte?

Ik heb het verslag eens nagelezen op zich worden we daar niet veel wijzer uit.

Hieronder hun bemestingsadvies.
Mest 3.PNG

En dit schrijven ze als analyseresultaat.
Mest 4.PNG

Zoals ik zei
ofwel werk je turf in, maar dan moet je je gazon opnieuw inzaaien/grasmattenen.
Ofwel smijt je zuurverlagende meststoffen zoals ik reeds zie
Ik werk nogal met kiezeriet , ammoniumsulfaat of ureum

Opletten er staat dus duidelijk dat je voor speelgazon met mulchen ( weeral dat onzinniggedoe met mulchen ) dat je 90 gram stikstof moet smijten per 10m². Dat is dus zuivere stikstof !!! Maar je moet dus zien /lezen op de zak hoeveel procent stikstof er in de meststof zit.
Bv NPK ( fictief vo0rbeeld ) 10-15-20 dan smijt je dus geen 90 gram stikstof op die 10m² maar 90/100x10 oftewel 9 gram !!

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan