Het promofilmpje toont vrij goed aan hoe dat werkt.
dat moest dus
dit promofilmpje zijn...
Ik heb het tot op heden nog nergens kunnen terug vinden ...
Maar ik vraag me telkens af wat de aanbevolen instructies zijn voor zo'n ontkoppelingsmat boven een uitzettingsvoeg in de chappe.
Moet je die mat dan ook best onderbreken (insnijden)? Of vangt zo'n flexible mat juist het spanningsverschil wel voldoende op?
voor de chape blijven exact dezelfde regels voor uitzettingsvoegen gelden, de ontkoppelingsmat moet niet onderbroken worden
En wat doe je dan met een tegel daarboven? Is een siliconen voeg dan nog steeds aangewezen? En moet je zelfs bij het gebruik van een ontkoppelingsmat, je tegel echt wel onderbreken (ook al moet je daarvoor tegels snijden) exact boven de uitzettingsvoeg?
voor de tegels krijg je meer flexibiliteit. Voor zover ik weet, heeft het WTCB been normering voor uitzettingsvoegen boven ontkoppelingsmatten, maar ik ben er voorstander van om bij grote oppervlaktes en vooral bij grote tegels (>60x60) toch ook daar uitzettingsvoegen in de tegels te voorzien. Ze hoeven met een ontkoppelingsmat dus niet meer boven de uitzettingsvoegen in de chape te liggen. Ze hoeven ook niet "recht" te zijn, dus voor het romeins verband kan je bij een grote ruimte een uitzettingsvoeg gewoon in de tegelvoeg leggen zonder daar tegels voor te moeten doorsnijden.
Zelfs bij dergelijke mooie (en trouwens interessante) marketingfilmpjes zie ik dus nergens een uitzettingsvoeg ...
dat is me ook al opgevallen en dat geeft dus eigenlijk gewoon een verkeerd beeld
Ben ik trouwens de enige die het raar vind om de dikkere randisolatie af te snijden net boven die ontkoppelingsmat: en dus net onder de tegel.
Ik vind net de dikkere randisolatie tussen tegel en muur, ter hoogte van de tegeldikte interessant, in de plaats van zo'n dunn versterkte doek. Uiteindelijk zit dat toch onder de plint.

ik vind het zelfs raar dat er rond de ontkoppelingsmat een randisolatie gezet wordt, volgens mij wordt hier bedoeld dat er rond de chape randisolatie nodig is om die correct zwevend te houden.
Op zich zou je de randisolatie kunnen laten staan tot op tegelhoogte als je een plint plaatst, maar elk van de vertegenwoordigers of instructors van wie ik ooit uitleg gekregen heb, legde er nadruk op dat grote tegels in grote ruimtes aan de rand een "voegdikte" speling moeten houden. Als je vervolgens een plint plaatst, krijgt die ook een "voegdikte" ruimte tussen de tegel en de plint en die voegdikte wordt elastisch afgekit (al weet ik er heel wat die ook die plaats gewoon voegen en daar geen problemen van ondervinden). Als je geen plint plaatst, moet die ruimte met een elastische voeg opgevuld worden, je zou dan inderdaad de randisolatie kunnen laten staan, maar dan is het moeilijker om die onzichtbaar weggewerkt te krijgen.
Bedankt allemaal voor de info! Maar nu is het me toch niet helemaal duidelijk of je een grootte ruimte kan tegelen zonder uitzetvoeg als je een ontkoppelingsmat gebruikt en enkel een uitzetvoeg in de chappe maar niet in de tegel.
Of in de chape een uitzettingsvoeg aangebracht moet worden, hangt volgens het WTCB vooral af van de opbouw van de chape. In "vaste" chape zonder vloerverwarming (dus niet zwevend) is het zelfs beter om geen uitzettingsvoegen te plaatsen. Zodra de chape los van de ondergrond geplaatst wordt ("niet-hechtend" of "zwevend", het verschil zit onder meer in de extra bewapening), zijn uitzettingsvoegen in de chape nodig voor:
- vloeren met vloerverwarming met een grotere oppervlakte dan 40m² (je zorgt dan ook dat de uitzettingsvoeg tussen de verschillende "slakkenhuizen" van de vloerverwarming liggen)
- vloeren zonder vloerverwarming met een grotere oppervlakte dan 50 m²
- lengtes van meer dan 8m
- vloeren met hoeken (L-vormige kamers)
Dezelfde uitzettingsvoeg neem je op dezelfde plaats* over in de tegels, tenzij je een ontkoppelingsmat plaatst, dan kunnen die op heel andere plaatsen geplaatst worden (zie eerder).
Wel nog even een randbemerking: bij moderne, goed geïsoleerde woningen is het de bedoeling dat de hele massa van de woning het hele jaar door een zo gelijk mogelijke temperatuur behoudt, met zo weinig mogelijk temperatuurschommelingen. Dat heeft meteen als gevolg dat de "werking" van de verschillende materialen ook een stuk minder wordt dan in woningen met veel grotere temperatuurschommelingen. In mijn eigen woning heb ik om die reden tegels van 75x75cm zonder ontkoppelingsmat geplaatst - weliswaar enkel voor een vloer "in het midden" van het beschermd volume, dus met zowel onder als boven die vloer (zo goed als) dezelfde ontwerptemperatuur.
* op twee plaatsen heb ik in diezelfde vloer de uitzettingsvoeg in de tegels een paar cm parallel met de uitzettingsvoeg in de chape "verplaatst" om de tegels niet te moeten doorsnijden. Volgens de producent van de flex tegellijm kon dat als de lijmlaag minstens 4 mm dik gehouden werd en boven de uitzettingsvoeg in de chape 1 cm in de breedte onderbroken werd. Tot nu toe klopt dat inderdaad...