Rolluikkast isoleren

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben bijna overal ingebouwde rolluiken, en willen de rolluikkasten zo goed mogelijk isoleren.

-warmte

-luchtdichtheid

-lawaai

Er zijn van die Prefab rolluikkasten, maar wij maken ze zelf.

De rest van ons huis heeft 10cm XPS.

Een PVC raam heeft een U waarde van 1.7 W/m2K

Als ik nu voor de rolluikkast deze waarde aanhou, is 1.6cm XPS al voldoende om even isolerend te zijn dan mijn raam?

Meer/dikker is beter, maar op plaatsen waar ik niet dikker kan, is het 'niet slecht'

Vergeet ik iets? Ben ik juist?

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
idd, ik heb mezelf weerspiegeld aan de U waarde van het glas, dit wou ik nastreven in rolluikkast. Jij doet dit nu met het profiel.

merk op dat rolluikkast toch al breed oppervlak is.

qua geluid zal rotswol beter lawaai dempen, maar ik ben ook voorstander van XPS (beter tegen vocht, makkelijker gewoon te lijmen tegen de multiplex enzo)

op enkele plaatsen heb ik zelfs een plaat PUR gestoken met en 3cm XPS erop gelijmd (waar ik iets meer dikte had)

Ik weet niet hoe uw opbouw is, maar ik heb 1 isolatie plaat tegen plafond gelijmd, deze plaat sluit aan op mijn spouwisolatie.

zorg vooral dat alles goed afgedicht wordt, mooi afkitten, eventueel aftapen, platen goed vastschroeven.

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Steek erin zoveel je plaats hebt is mijn devies.

Ik heb verschillende rolluiken geïsoleerd, met 10xm XPS of 12cm rotswol. Die met rotswol is wel veel 'geluidsdempender'.

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Maar klopt het dat ik met 1.6cm even goed isoleer dan een raam?

Volgens de berekeningen wel, maar t lijkt mij zo dun.

K dacht aan een combinatie rotswol-XPS, zo dik mogelijk.

Dus XPS tegen de bovenkant en onderkant plakken,

Rotswol tegen de binnenwand.

Bovenaan