Rolluikkast akoestisch isoleren

• Tags buitenschrijnwerk DIY isolatie
  • Gent32m

Lid
    Lid geworden
    14 dec 2015
    Waarderingsscore
    15
    Punten
    18
    Hoi,

Vorig jaar heb ik onze ramen op de bovenverdieping laten vervangen door pvc profielen van Veka, ramen van Timmerman en geluidsisolerend glas van AGC (met twee geluidsdempende folies in). Het raam in de badkamer sluit akoestisch het geluid zeer goed af. Er zit daar wel geen rolluikkast boven. In de andere drie kamers wel. Daar ben ik van de akoestiek iets minder tevreden. Dit heeft (denk ik) vooral met die elektrische rolluikkasten te maken. Ik heb paar weken geleden geprobeerd om die rolluikkast in de bureau met Panterre panelen wat beter geïsoleerd te krijgen. Ik twijfel nu wel wat of ik die werken helemaal goed uitgevoerd heb. Zie foto's in bijlage.

Foto1: De opening in de rolluikkast (je ziet de as en rolluik zitten)

Foto2: Ik heb een kader (voor thermische isolatie, alsook om de rolluik voldoende ruimte te geven zichzelf op en af te kunnen rollen) via Recticel eurofloor panelen gemaakt. Tegen dit kader kan ik vervolgens andere panelen aandrukken.

Foto3: Ik heb eerst een Recticel eurofloor paneel (in één stuk) tegen dit kader gelegd. Dit paneel kan (bij regen) nat worden. De fout die ik hier mogelijks gemaakt heb, is dat ik dit paneel langs de zijkanten met siliconen had moeten afdichten. Zodat er geen lucht meer door kan stromen. Ik heb dit Recticel paneel nu enkel via Métisse katoenwol bovenaan wat vastgedrukt. Links, rechts en onderaan is dat niet luchtdicht. Misschien had ik dat paneel ook beter helemaal in Recticel gemaakt. Ipv zo een stukje Paneterre paneel er nog naast te steken. Maar dan had ik wel twee Recticel panelen tegen elkaar moeten lijmen. Zo een Recticel paneel is 120 cm breed. Waar ik 140 cm nodig heb. Die Recticel eurofloor panelen zijn akoestisch wel niet zo sterk. Ik weet niet of hiervoor thermisch (het moet tegen vocht kunnen) iets anders ook gebruikt en gesneden kan worden ? Wel is dit het materiaal dat de plaatsingsfirma gebruikt heeft. Zodoende ben ik dit ook gaan halen. Maar heb de opening (het kader) achteraan wat dieper gemaakt. Zodat er meer ruimte overbleef om nog Panterre panelen er tussen te steken.

Foto4: Ik heb drie Panterre panelen uitgesneden en op dit Recticel eurofloor paneel aangebracht. De fout die ik hier mogelijks gemaakt heb, is dat ik die drie Panterre panelen ook aan elkaar vast had kunnen lijmen. Vervolgens heb ik langs de randen (links, rechts en boven) Métisse katoenwol er stevig tussen gepropt.

Foto5: Op de achterkant van het paneel van de rolluikkast heb ik nog een laag Métisse katoenwol vastgelijmd. Dit kun je op deze foto niet zien. De rolluikkast is hier terug dichtgemaakt.

Ik vraag me af, wat de beste manier (of techniek) is om dit materiaal zo akoestisch mogelijk aan te brengen. Hierbij ook rekening houdend, dat die rolluikkasten terug ook open moeten kunnen. Als de motor, na zoveel jaar, stuk gaat, moet die gemakkelijk vervangen kunnen worden. En alles weer dichtgemaakt.

Dit is één van de redenen waarom ik toen met siliconen bepaalde delen niet aan elkaar heb gelijmd. De plaatsingsfirma heeft dit wel gedaan. Zij hebben dat Recticel kader met siliconen aan de rand toen helemaal vastgelijmd. En daarmee luchtdicht gemaakt. Iets wat ik zelf beter ook nog zou doen, denk ik zo...

Mvg,
    Bart

Bijlagen

• Foto 01.jpg
      Foto 01.jpg
      103 KB · Weergaven: 121
    • Foto 02.jpg
      Foto 02.jpg
      111,9 KB · Weergaven: 118
    • Foto 03.jpg
      Foto 03.jpg
      98,7 KB · Weergaven: 116
    • Foto 04.jpg
      Foto 04.jpg
      106,6 KB · Weergaven: 114
    • Foto 05.jpg
      Foto 05.jpg
      56,2 KB · Weergaven: 118
    Laatst bewerkt:
    Ik zal dit topic volgen, want ik wil mijn rolluikkasten ook (akoestisch) isoleren.
    Ik had al gelezen dat standaard isolatiepanelen vooral warmte isoleren en nauwelijks geluid tegenhouden.
    Ik was van plan zo'n soort panelen te gebruiken: https://www.hubo.be/nl/p/geluidsisolatie-100x50x3-5-cm-r0-97-2m/88201/ omdat deze normaal ook goed tegen vocht kunnen. Party-wall is nog een ander product. Geen idee welke het beste geschikt is hiervoor... Warmte-isolatie is bij deze isolaties wel iets minder natuurlijk...
    Geluid heeft lucht nodig, dus alles zo luchtdicht maken zal belangrijk zijn. ALS je binnen x aantal jaar (10-20?) een defect rolluik moet vervangen/herstellen, kan je nog altijd alles lossnijden en nadien weer opnieuw toemaken.

Waar heb je die Pan-terre panelen gekocht? In de winkels vind ik niet veel qua geluidsisolatie en online is de verzendkost vaak erg duur...

Waar heb je die Pan-terre panelen gekocht? In de winkels vind ik niet veel qua geluidsisolatie en online is de verzendkost vaak erg duur...
    Die ben ik hier gaan halen:

Ik zit (momenteel) te denken om dit houten paneel aan te kopen:

Ik kan het op maat laten verzagen. En als eerste paneel in mijn rolluikkast aanbrengen (ter vervanging van dat Recticel Eurofloor paneel). Vervolgens het met siliconen (of een ander goede akoestische lijm) vastlijmen in de randen, zodat het luchtdicht is gemaakt.

Hout heeft ook goede akoestische prestaties (het heeft alvast meer massa dan dat Recticel Eurfloor paneel, dat bestaat uit een soort piepschuim)
    Ook kan dit hout tegen vochtige ruimtes (het heeft een WBP label).

Als akoestiek en thermische isolatie belangrijk zijn waarom blijven jullie dan steeds en constant dezelfde fouten maken met die traditionele rolluiken. Leer in godsnaam toch eens gebruik te maken van opbouw rolluiken in eigen kast. En nee opbouwrolluiken zijn GEEN voorzetrolluiken. Na plaatsing van een opbouwrolluik kan je de overgebleven ruimtes volproppen met steenwol tot je het kleinste gaatje gevuld hebt. En met proppen bedoel ik echt proppen zonder het rolluik te verstoren want dat heeft z,n eigen kast met isolatie Moet je daa rook niks zitten aan verkleven, handig als er iets is Het onderwerp opbouw en inbouw voorzet is al verschillende keren aan bod gekomen op dit forum en steeds weer komen dezelfde problemen boven water. Een traditioneel rolluik gebruik je alleen nog als het niet anders kan bvb door de grootte.
    Panterre Acoustics is een bedrijf bij Luik en hebben een verdeel lijst mocht je niet in Gent wonen en bij Eurabo terecht kan door de afstand.

Bon on topic: ik denk dat je een fout gemaakt hebt om eerst die thermische isolatie aan te brengen. Die had ik als voorlaatste gepakt of laat ons zeggen tegen achterkant van mijn afwerkpaneel geplakt. Alles wat daar voor zit zou massa moeten zijn. De vraag is ook wel of je voor dat weinig beetje oppervalk echt nood hebt aan thermische isolatie. Die Panterre's kunnen ook wat hebben hoor. Als bescherming tegen water kan je ook een dun paneelke alucobond nemen. Dat weegt niks is een minimum dikte (3-12 mm ) en dat is ook nog eens ontkoppeld. Maar opgepast. Mogelijks zit je met een akoestisch probleem door trillingen op lage frequentie en niet zo zeer geluid via lucht.

Laatst bewerkt:
    Als akoestiek en thermische isolatie belangrijk zijn waarom blijven jullie dan steeds en constant dezelfde fouten maken met die traditionele rolluiken. Leer ...
    In mijn geval zaten de rolluiken er zo (kast binnen + zonder iets van isolatie) al toen ik het huis kocht.

Als akoestiek en thermische isolatie belangrijk zijn waarom blijven jullie dan steeds en constant dezelfde fouten maken met die traditionele rolluiken. Leer ...
    In mijn geval zaten de rolluiken er zo (kast binnen + zonder iets van isolatie) al toen ik het huis kocht.
    En uw punt ter zake is ? De hier aangebrachte info mbt types van rolluiken is ingeval van renovatie of nieuwbouw dus ik begrijp uw opmerking niet zo goed . En zelfs als je traditionele rolluiken hebt en je hebt een probleem zeker met akoestische isolatie dan is het nog altijd de moeite om je rolluik zo aan te passen als het kan. In een behuizing van aluminium of hout. Zulke behuizingen kan je links of rechts on line kopen en een triplex bak maken kan je zelf hebben wij al gedaan. Het is wat werk maar het levert voordelen op en tuis een veel minder gefoefel. De aanpassing die wij deden was omdat de rolluiken van gelijkvloers ingewerkt zaten tussen de balken van de eerste verdieping en er veel straat lawaai binnen kwam in de slapkamers.

Laatst bewerkt:
    Ook kan dit hout tegen vochtige ruimtes (het heeft een WBP label).
    Deze fout dien ik recht te zetten. Het hout zou niet tegen vocht kunnen (volgens de verkoper).

Als akoestiek en thermische isolatie belangrijk zijn waarom blijven jullie dan steeds en constant dezelfde fouten maken met die traditionele rolluiken. Leer in godsnaam toch eens gebruik te maken van opbouw rolluiken in eigen kast. En nee opbouwrolluiken zijn GEEN voorzetrolluiken. Na plaatsing van een opbouwrolluik kan je de overgebleven ruimtes volproppen met steenwol tot je het kleinste gaatje gevuld hebt. En met proppen bedoel ik echt proppen zonder het rolluik te verstoren want dat heeft z,n eigen kast met isolatie Moet je daa rook niks zitten aan verkleven, handig als er iets is Het onderwerp opbouw en inbouw voorzet is al verschillende keren aan bod gekomen op dit forum en steeds weer komen dezelfde problemen boven water. Een traditioneel rolluik gebruik je alleen nog als het niet anders kan bvb door de grootte.
    Door de beperkte nishoogte kon een opbouwrolluik (of vooraf geisoleerde rolluikkast) bij ons niet geplaatst worden. Zodoende werd een rolluikkast in hout getimmerd. Zoals ik ook vroeger had.

Ik denk dat je een fout gemaakt hebt om eerst die thermische isolatie aan te brengen. Die had ik als voorlaatste gepakt of laat ons zeggen tegen achterkant van mijn afwerkpaneel geplakt. Alles wat daar voor zit zou massa moeten zijn. De vraag is ook wel of je voor dat weinig beetje oppervalk echt nood hebt aan thermische isolatie. Die Panterre's kunnen ook wat hebben hoor. Als bescherming tegen water kan je ook een dun paneelke alucobond nemen. Dat weegt niks is een minimum dikte (3-12 mm ) en dat is ook nog eens ontkoppeld. Maar opgepast. Mogelijks zit je met een akoestisch probleem door trillingen op lage frequentie en niet zo zeer geluid via lucht.
    Die thermische isolatie (Recticel Eurofloor) werd door de plaatsingsfirma als eerste geplaatst. Omdat dit paneel in contact met water (regen via het rolluik) kan komen. Veel geluidsisolatie is niet bestand tegen regen. Die Panterre panelen zijn heel breekbaar (dat is geen stevig materiaal). Ik zou liefst iets anders als eerste paneel achteraan willen bevestigen (dan die Panterre of Eurofloor). Iets met massa en waterbestendig dat ik kan versnijden op maat. Vervolgens met siliconen vastlijmen. Wat ik nu niet gedaan heb (en mij wat dwars zit)

Maar opgepast. Mogelijks zit je met een akoestisch probleem door trillingen op lage frequentie en niet zo zeer geluid via lucht.
    Vraag is natuurlijk of het hieraan ligt. Ik probeer het effect van die rolluikkast op de akoestiek wat verder te onderzoeken. Eerlijkheidshalve dien ik wel te zeggen dat ik de akoestiek in mijn bureaukamer niet zo goed begrijp. Ik hoor het lawaai van de auto's (die langs de straat passeren, wat verder op) de ene keer lichtjes luider dan anders. Hoe komt dit ? Heeft dit met mijn rolluikkast te maken ? De wind ? Of met iets anders ? Als ik het raam in de badkamer (waar de akoestiek heel goed is), met het raam in de bureau vergelijk, zijn dit exact dezelfde ramen van afwerking (veka pvc profiel, timmerman ramen, geluidsisolerend glas, kassementen met geluidsisolerend schuim en rotswol opgevuld, etc.). Het raam in de badkamer heeft wel geen rolluikkast. Als ik die rolluikkast opendoe in de bureau en die panelen eruit haal, ja dan kom ik rechtstreeks met het geluid (de lucht) van buiten in contact. Bijgevolg zit ik meer in die richting te zoeken. Hoe ik die opening het best thermisch en akoestisch kan dichten. Daarin geen fouten maak (of gemaakt heb).

Wat is geluid door trillingen op lage frequentie ?
    In welke zin verschilt dit van geluid dat verspreidt wordt via lucht ?

Laatst bewerkt:
    En uw punt ter zake is ? De hier aangebrachte info mbt types van rolluiken is ingeval van renovatie of nieuwbouw dus ik begrijp uw opmerking niet zo goed . En zelfs als je traditionele rolluiken hebt en je hebt een probleem zeker met akoestische isolatie dan is het nog altijd de moeite om je rolluik zo aan te passen als het kan. In een behuizing van aluminium of hout. Zulke behuizingen kan je links of rechts on line kopen en een triplex bak maken kan je zelf hebben wij al gedaan. Het is wat werk maar het levert voordelen op en tuis een veel minder gefoefel. De aanpassing die wij deden was omdat de rolluiken van gelijkvloers ingewerkt zaten tussen de balken van de eerste verdieping en er veel straat lawaai binnen kwam in de slapkamers.
    Mijn punt was dat ik in mijn geval niet al mijn huidige (nog perfect werkende) rolluiken ga vernieuwen door een ander type. Je hoeft me niet te overtuigen dat dit beter is, dat snap ik, maar ik heb die huidige rolluiken niet gekozen.

En in het geval je opmerking niet naar mij gericht was: je sprak over "jullie" en buiten de topicstarter en mezelf had er nog niemand anders gereageerd, dus ik voelde me aangesproken.

Je spreekt over een behuizing of triplex bak, bedoel je dan een extra behuizing/bak om in de omkasting te plaatsen? Want de rolluiken zitten al in een omkasting.

Vervang de term "jullie" door de term "consument" en dan snapt u dat het niet over u of een ander gaat. Ik zou ook niet weten waarom u zich aangesproken voelt. U hebt een bestaande situatie voorgelegd waar u niet voor verantwoordelijk bent.
    "jullie" gaat even zeer over de zeer traditionele manier van denken door vele sector genoten die zelf nog niet een shet verschil kennen tussen de verschillende rolluiktypes. En dat in tijden waar iedereen wel weet hoe het zit inzake isolatie zowel akoestisch en zeker thermisch. En wat er ook van aan is. Traditionele roluiken met MDF/muliplex of wat dan ook rolluikkasten ter plaatse gemaakt zijn ONMOGELIJK luchtdicht te maken laat staan te houden. Opbouwrolluiken kunnen door hun ontwerp dat wel .

verder: lage frequentiebronnen zijn veel moeilijker te bestrijden dan hoogfrequentie. Waarom je in je badkamer geen en in je buro wel last hebt heb je zelf aangeduid.
    Een eventuele remedie met multiplex kasten is naar alle waarschijnlijkheid geen oplossing meer wegens te weinig plaats.

Laatst bewerkt:
    Waarom zou ik die opening niet luchtdicht kunnen krijgen ?
    1) Ik kan een geluidsisolatie Isomat op een betonplex houten berken paneel op maat uitsnijden en vastlijmen.
    2) Vervolgens die plaat rechtstreeks op de opening aanbrengen (zie foto1). De randen met Sikaflex montagelijm dichtspuiten.
    3) De rest (ik heb nog een 8 cm over) in de rolluikkast met Panterre panelen en Métisse katoenwol stevig opvullen.
    4) De kast sluiten.

Het gaat om maar één opening. Als ik die opening goed akoestisch kan afdichten, moet daar toch wat geluidswinst uit te halen zijn.

De fout die ik gemaakt heb, is dat ik een Recticel eurofloor paneel gebruikt heb, dat akoestisch zeer zwakke prestaties heeft. Alsook heb ik dit paneel niet volledig op maat uitgesneden en ook niet vastgelijmd. Die fout zou ik willen rechtzetten.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan