• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Rolluiken of screens in slaapkamer

Yargo

Lid
Lid geworden
22 mrt 2009
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hey allemaal,

Wij zijn momenteel de laatste zaken aan het bespreken met de architect voor onze nieuwbouwwoning. Het gaat om een strakke woning. Gezien ik in ploegen werk is een volledig te verduisteren slaapkamer een must. Hiervoor hadden we initieel rolluiken voorzien. Nu komt hij af dat er eigenlijk niet voldoende hoogte is om deze te plaatsen dus stelt hij verduisterende screens voor. Anders zakt het raam 15 à 20cm wat afbreuk gaat doen aan het zicht.

Nu hebben wij gehoord van vrienden dat iemand hen heeft afgeraden om screens te nemen in een slaapkamer. In de zomer geen probleem maar in de winter zou dit niet ideaal zijn met regen en vriesweer. De screens zouden kapot getrokken kunnen worden als ze nat opgerold worden en het gaat vriezen. Dat willen we uiteraard ook niet.

Heeft iemand hier ervaring mee? Slaapkamerramen zijn wel groot (3m op 2,05m).

Alvast bedankt voor jullie bevindingen.

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
994
Punten
113
Wij hebben in onze slaapkamer een verduisterend gordijn, dat langs weerskanten wel wat overlapt op de muur en daar komt echt heel weinig licht door.
Er is natuurlijk een niet onbelangrijk verschil tussen weinig en helemaal geen.
Dat wel, maar "helemaal geen", is dat dan ook een valdorpel onder de deur (en aanpassingen aan het ventilatieplan)? Dan ook geen schakelaars met signalisatielichtjes in, enz.
De vraag is hoe ver men echt wil gaan.
Klopt, mijn vriendin was zo'n gevoelige slaper. Wij zijn op dat vlak complete uitersten. Ik zou nog in slaap vallen naast den e40 in volle zon, zij ziet effectief die signalisatielichtjes, licht vanonder de deur komen, etc.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.825
Punten
113
Ik doe mijn ogen meestal toe.
Je zou er van verschieten hoeveel licht gesloten oogleden eigenlijk nog doorlaten. ;)
Is persoonsgebonden denk ik.
Zelf geen last van.
Warmte, geluid, licht. Als ik moe ben, dan slaap ik.
overdag op warme dagen,
s' avonds, terwijl mijn partner naast me nog naar haar favoriete serie kijkt.
Alleen als ik spier of gewrichtspijnen heb, dan durft het nogal eens lastig zijn.

Phoebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2011
Waarderingsscore
156
Punten
43
volledig te begrijpen dat u een mooi uitzicht wilt behouden. Maar dat kan ook met brede half-hoge ramen. bijvoorbeeld vanaf 20 cm onder het plafond tot 1 meter boven de vloer.

Deze maat ramen is niet om naar buiten te kijken maar om naar een mooi huis te kijken...

Als je kamer-hoge ramen hebt kan je ook niks zetten tegen die wand.

Ik vind de beleving van een raam tot op de grond toch iets totaal anders en zo veel leuker dan een raam dat een meter van de grond begint ?‍♀️

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
379
Punten
83
Voor leefruimte kan ik dat begrijpen, maar voor een slaapkamer toch wat moeilijker :)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan