• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Rolluiken of screens in slaapkamer

Yargo

Lid
Lid geworden
22 mrt 2009
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hey allemaal,

Wij zijn momenteel de laatste zaken aan het bespreken met de architect voor onze nieuwbouwwoning. Het gaat om een strakke woning. Gezien ik in ploegen werk is een volledig te verduisteren slaapkamer een must. Hiervoor hadden we initieel rolluiken voorzien. Nu komt hij af dat er eigenlijk niet voldoende hoogte is om deze te plaatsen dus stelt hij verduisterende screens voor. Anders zakt het raam 15 à 20cm wat afbreuk gaat doen aan het zicht.

Nu hebben wij gehoord van vrienden dat iemand hen heeft afgeraden om screens te nemen in een slaapkamer. In de zomer geen probleem maar in de winter zou dit niet ideaal zijn met regen en vriesweer. De screens zouden kapot getrokken kunnen worden als ze nat opgerold worden en het gaat vriezen. Dat willen we uiteraard ook niet.

Heeft iemand hier ervaring mee? Slaapkamerramen zijn wel groot (3m op 2,05m).

Alvast bedankt voor jullie bevindingen.

I.V.

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 jul 2011
Waarderingsscore
171
Punten
43
Screens lijken mij inderdaad ook niet ideaal. Eventuele andere optie: degelijke gordijnen, eventueel combinatie van rolgordijn en overgordijnen, als het echt heel donker moet zijn.

Mogen we de gevelplannen eens zien? Ik kan mij er niet meteen iets bij voorstellen, bij die afbreuk van het zicht.
Het zou zonde zijn mochten jullie nu opteren om geen rolluiken te plaatsen, maar dan ondervinden dat het zonder niet lukt en dan een opzetrolluik moeten installeren... :cool:

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.369
Punten
113
wil je het donker hebben, dan plaats je rolluiken. Alle andere opties gaan het nooit zo donker krijgen dan met rolluiken. Ik zou eens ten rade gaan bij een aantal installateurs met jullie plannen, want ik zou het raar vinden dat er geen rolluiken zouden kunnen geplaatst worden.

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
908
Punten
113
Wij hebben op het werk ramen met zonwerende screens langs buiten en een verduisterende screen langs binnen wanneer het volledig donker moet kunnen zijn (dat is volledig donker in die lokalen).

Yargo

Lid
Lid geworden
22 mrt 2009
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hier hoe de achtergevel er zou moeten uit zien. Aangezien de ramen met screens een hoogte zouden hebben van 2,05 meter, zou er door gebruik van rolluiken maar 1,85m à 1,90m overblijven. Als je hetzelfde uitzicht wilt behouden zou het metswerk boven de ramen te zwaar overkomen als je geen ruimte boven de ramen wilt.

Met een gordijn kan je een kamer echt niet deftig verduisteren ?.

Screenshot_20220920-210518_Drive.jpg

MattiV

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 jun 2022
Waarderingsscore
211
Punten
43
Ik heb hier thuis enkel een rolgordijn met zijgeleiders in de slaapkamer. Geloof me, daar komt geen kiertje licht door ;)
En zoals gezegd, eventueel met overgordijnen om echt echt zeker te zijn.

Maar misschien zie je dat niet graag of past het niet in het interieur

Ik ga nu ook screens laten plaatsen, maar die dienen om de warmte in de zomer buiten te houden, niet om te verduisteren.
In de winter gaan die waarschijnlijk nooit naar beneden.

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
379
Punten
83
Verdiepingshoogte is maar 2m05? Kan je de screen niet boven het raam kwijt? Dan heb je boven toch een redelijk laag plafond lijkt me...

Yargo

Lid
Lid geworden
22 mrt 2009
Waarderingsscore
3
Punten
18
Verdiepingshoogte is maar 2m05? Kan je de screen niet boven het raam kwijt? Dan heb je boven toch een redelijk laag plafond lijkt me...
Screenshot_20220921-011801_Drive.jpg
Ramen zijn met een opstapje. Hadden we ook liever anders gezien maar het gaat niet anders zegt de architect. Boven de ramen is maar 20cm plaats en blijkbaar is dit te weinig voor rolluiken.

Yargo

Lid
Lid geworden
22 mrt 2009
Waarderingsscore
3
Punten
18
Ik heb hier thuis enkel een rolgordijn met zijgeleiders in de slaapkamer. Geloof me, daar komt geen kiertje licht door ;)
En zoals gezegd, eventueel met overgordijnen om echt echt zeker te zijn.

Maar misschien zie je dat niet graag of past het niet in het interieur

Ik ga nu ook screens laten plaatsen, maar die dienen om de warmte in de zomer buiten te houden, niet om te verduisteren.
In de winter gaan die waarschijnlijk nooit naar beneden.
Gaat misschien toch raar zien op zo een breedte? Maar mss wel een mogelijkheid.

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Waarderingsscore
246
Punten
43
Kan je de bovenste aanslag geen 30cm laten maken? Dus 10cm erbij dan moeten rolluiken wel lukken en dan zit de bovenkant van het raam op 2m20 vanaf de vloer. Als je denkt dat het zo te zwaar gaat ogen teken dat desnoods eens zelf op schaal uit, 10 cm zijn ook maar 2 lagen stenen.

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Waarderingsscore
368
Punten
63
Hey allemaal,

Wij zijn momenteel de laatste zaken aan het bespreken met de architect voor onze nieuwbouwwoning. Het gaat om een strakke woning. Gezien ik in ploegen werk is een volledig te verduisteren slaapkamer een must. Hiervoor hadden we initieel rolluiken voorzien. Nu komt hij af dat er eigenlijk niet voldoende hoogte is om deze te plaatsen dus stelt hij verduisterende screens voor. Anders zakt het raam 15 à 20cm wat afbreuk gaat doen aan het zicht.

Nu hebben wij gehoord van vrienden dat iemand hen heeft afgeraden om screens te nemen in een slaapkamer. In de zomer geen probleem maar in de winter zou dit niet ideaal zijn met regen en vriesweer. De screens zouden kapot getrokken kunnen worden als ze nat opgerold worden en het gaat vriezen. Dat willen we uiteraard ook niet.

1) Waarvoor ga je de slaapkamer nog gebruiken?
Zo'n grote ramen zijn absurd in een slaapkamer. Je gaat zeer veel geld kwijt zijn en een groot deel van de tijd dat je daar doorbrengt de rolluiken naar beneden doen.

2) goed slapen is veel belangrijker dan hoe "mooi" je woning er uit ziet. Opstapjes, verlaagde ramen, opbouw-rolluiken, dat went allemaal. Niet kunnen slapen niet.

Ook helpen rolluiken het beste tegen oververhitting, iets waar jullie wel last van kunnen hebben met zo'n grote ramen.

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
423
Punten
63
Bij mij had de architect de achterkant van de woning op de verdieping ook volledig glas gemaakt, zowel slaapkamer, dressing en badkamer als drie aaneensluitende volledige ramen. Hier gingen wij sowieso screens nemen, maar voor de slaapkamer heb ik er toch een dichte muur met gevelbekleding van gemaakt met nog één raam van 90cm breed. Beter voor opwarming en verduistering. Ik ga niet op mijn bed zitten om naar buiten te zitten kijken. De architect vond het ruimtelijk jammer maar ben toch nog altijd heel blij met de keuze.

Yargo

Lid
Lid geworden
22 mrt 2009
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hey allemaal,

Zo'n grote ramen zijn absurd in een slaapkamer. Je gaat zeer veel geld kwijt zijn en een groot deel van de tijd dat je daar doorbrengt de rolluiken naar beneden doen.

2) goed slapen is veel belangrijker dan hoe "mooi" je woning er uit ziet. Opstapjes, verlaagde ramen, opbouw-rolluiken, dat went allemaal. Niet kunnen slapen niet.

Ook helpen rolluiken het beste tegen oververhitting, iets waar jullie wel last van kunnen hebben met zo'n grote ramen.
Je hebt gelijk. Zo grote ramen hoeven inderdaad niet. Maar het is wel een stijl dat ik heel graag zie. Wij gaan de slaapkamer inderdaad enkel gebruiken om te slapen. Onze kinderen gaan echter vanalles doen in hun kamer. Ok, dat is van voorbijgaande aard maar toch. Ook kijkt dit alles uit over de velden en daar willen we toch gebruik van maken.

Als het echt warm is doen wij in ons huidig huis de rolluiken ook naar beneden op de momenten dat de zon erop schijnt en dat zijn wel kleine raampjes.

Mijn voorkeur gaat zowieso uit naar rolluiken omdat dit toch beter zal verduisteren.

Al deze ramen zijn noord-west gericht. Ongeveer er net tussenin.

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
705
Punten
113
Kleinere ramen.
Goedkoper, betere isolatie, minder ongewenste opwarming in de zomer, minder gordijnen nodig...

Wij hebben in onze slaapkamer een verduisterend gordijn, dat langs weerskanten wel wat overlapt op de muur en daar komt echt heel weinig licht door.

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
300
Punten
83
Wij hebben in onze slaapkamer een verduisterend gordijn, dat langs weerskanten wel wat overlapt op de muur en daar komt echt heel weinig licht door.
Er is natuurlijk een niet onbelangrijk verschil tussen weinig en helemaal geen.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.854
Punten
113
Er zijn toch producenten van inbouwrolluiken die met een 'kast' van 15 of 20 cm voldoende plaats hebben? En je hebt toch 20 cm boven je venster nu? https://www.buildingshutters.com/be-nl/producten/rolluiken/inbouwrolluik-minirolr-integrated

Zoiets moet je eigenlijk ook overleggen met je ramenleverancier, niet iedereen levert dezelfde producten of van bepaalde leveranciers.

edit : voor volledige verduistering hebben wij zelf ook gordijnen op rol die aan de binnenkant van de vensters gemonteerd zijn. Dat verduistert 99,9% en gaat zeker niet slechter zijn dan aan de buitenkant. En 10 keer zo goedkoop :)

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.825
Punten
113
Ik doe mijn ogen meestal toe.?
Je zal de keuzes eens naast elkaar moeten leggen en dan beslissen, zodat de plannen er eventueel aan aangepast kunnen worden.

Ook ik zou persoonlijk nooit zulke ramen nemen. Het oogt mooi, maar verder als ik je noden zowat bekijk, is er verder niet veel aan. Kost veel, kost nog eens pak meer om dan te verduisteren.
Je verwacht dan dat je een lichte woning krijgt, maar geeft zelf aan heel de zomer eigenlijk dan in den donkere te zitten door rolluiken te laten zakken .

Ook voor leefruimtes, bekijk alles goed voor je begint te bouwen. Ramen op het noorden geven ook veel licht binnen en hebben niet die nadelen van binnenvallende zon. Iets nadeliger in tussenseizoen, maar daar hebben dan veel mensen kast van de laagstaande zon.
Bereken maar eens welk wattage aan warmte er door een raam van die grootte kan komen.

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
705
Punten
113
Er is natuurlijk een niet onbelangrijk verschil tussen weinig en helemaal geen.
Dat wel, maar "helemaal geen", is dat dan ook een valdorpel onder de deur (en aanpassingen aan het ventilatieplan)? Dan ook geen schakelaars met signalisatielichtjes in, enz.
De vraag is hoe ver men echt wil gaan.

Bimmer

Nieuw Lid
Lid geworden
30 sep 2013
Waarderingsscore
19
Punten
8
Ik ben ook iemand die in ploegen werk, dus heb me daar ook wat vragen bij gesteld.

Bij mijn vorige nieuwbouw woning had ik overal screens voorzien en enkel onze slaapkamer een volledig verduisterde.
Deze volledig verduisterde zorgde ervoor dat de kamer volledig donker was, je zag geen sprietje licht meer. Verduisterde in ieder geval beter dan de rolluiken in ons huidig huurhuis (maar dat zal wel eerder met de kwaliteit te maken hebben. Het is nu niet dat het licht is in de slaapkamer, maar je merkt wel het verschil met s'nachst of in de zomer wanneer de zon er vol opschijnt. Bij die screens merkte je geen verschil).

Zoals je aankaart geloof ik ook best dat het niet goed is als de doek snachts naar beneden is icm met nat weer en vriezen. Geen enkele verkoper heeft mij dit ook vermeld toen ik uitleg gaf waarom ik daar een volledig verduisterde wilde. Dus ik ging ervan uit dat deze doeken daar tegen zouden kunnen. Maar ik had toch ook mijn twijfels over bij de eerste winter. ik lette toen op dat als het vriest ik de doek beneden liet.
In de praktijk vind ik het ook vooral een meerwaarde in de zomer. Wanneer je na een nacht als je thuis komt en het is al licht buiten, dat je dan u kamer kunt donker maken om in slaap te vallen. Ik sta nu ook met de nacht en als ik nu thuis komt is het toch nog donker en pas licht wanneer ik al effectief aan het slapen ben. Dus een deftig gordijn zou hier nu ook werken.

Het geen wat mij eigenlijk het meest stoorde was als er veel wind stond dat de onderlat van de screens tikte tegen de geleider. Overdag als je wakker bent maakt dat niet zoveel uit, want dan hoor je dat niet. Maar als je in u bed ligt en het is muisstil wel. Ik heb niet zo een probleem met licht, maar wel met geluid. In ons huidig huurhuis vind ik dat ook storend met deze rolluiken er zit toch altijd een kleine spelling op waardoor het kan bewegen.

Bij ons nieuw huis (zijn we nu aan het bouwen) opteer ik dus ook liever een systeem dat binnen volledig afdicht. Heb je geen last van wind en krijg je het ook goed donker.
Nu opteren we ook weer screens. Bij onze slaapkamer terug een volledig verduisterde (just in case), omdat hier geen meerwaarde is voor lichtinval en naar buiten zien overdag. De dressing en onze slaapkamer is dan ook gescheiden met een muur een deur. Zodat mijn vriendin steeds aan haar kleren kan zonder mij wakker te maken. Deze raam wordt wel voorzien met een gewone screens zodat je toch nog zicht naar buiten hebt en natuurlijk licht.
Dus in de zomer kan ik deze wel gebruiken moest ik last hebben van het licht. Maar in eerste instantie gaat er iets deftig komen om langs binnen te kunnen verduisteren. In de praktijk zal daar een dik gordijn komen dat gans de muur waar het raam zit afsluit.

Heb ook collega's die binnen een rolgordijn voorzien met geleiders. Is niet mooi, maar krijg je het wel pikkendonker.

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Waarderingsscore
368
Punten
63
Hey allemaal,

Je hebt gelijk. Zo grote ramen hoeven inderdaad niet. Maar het is wel een stijl dat ik heel graag zie. Wij gaan de slaapkamer inderdaad enkel gebruiken om te slapen. Onze kinderen gaan echter vanalles doen in hun kamer. Ok, dat is van voorbijgaande aard maar toch. Ook kijkt dit alles uit over de velden en daar willen we toch gebruik van maken.

Als het echt warm is doen wij in ons huidig huis de rolluiken ook naar beneden op de momenten dat de zon erop schijnt en dat zijn wel kleine raampjes.

Mijn voorkeur gaat zowieso uit naar rolluiken omdat dit toch beter zal verduisteren.

Al deze ramen zijn noord-west gericht. Ongeveer er net tussenin.
volledig te begrijpen dat u een mooi uitzicht wilt behouden. Maar dat kan ook met brede half-hoge ramen. bijvoorbeeld vanaf 20 cm onder het plafond tot 1 meter boven de vloer.

Deze maat ramen is niet om naar buiten te kijken maar om naar een mooi huis te kijken...

Als je kamer-hoge ramen hebt kan je ook niks zetten tegen die wand.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan