Bouwinfo-tip:

Vraag hier je gratis zonweringsgids aan

Download nu

Rolluiken of screens brede ramen

• Tags beglazing buitenschrijnwerk raam zonwering
  • Lid geworden
    19 okt 2020
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    We hebben in onze voorgevel een 2 keer totale raamopening van 4m10 breed. We gaan hier nieuwe ramen plaatsen en kijken ook naar een oplossing om te verduisteren/warmte buiten te houden.

Idealiter hadden we bij de slaapkamer rolluiken geplaatsts, opbouwrolluiken. Na al enkele plaatsers te hebben gesproken lijkt dit niet makkelijk te worden zoniet onmogelijk. En mogelijkheid zou 1 kast met dubbele geleiders (maar dat moet ik een plaatser nog horen zeggen) maar laat nu ook het midden net een draai-kip en draai raam te zijn, niet zo ideaal voor rolluikgeleiders lijkt me :LOL:.

Dus we zouden dan toch voor opbouwscreens gaan, waarschijnlijk niet dezelfde verduistering maar onze zoon is het ondertussen toch al gewoon (zuid-west orientatie voorgevel) en eventueel bijkomend zonwerend glas (enkel gelaagd). Met deftige gordijnen kom je dan ook al ver (is nu al het geval, het warmt nu alleen hard op) om te verduisteren.
    Maken we hier de juiste afweging?

Wat is net het probleem bij die rolluiken ?

Inderdaad, k snap de vraag/probleemstelling ook niet echt.

Ik gok dat het probleem is dat hoogte x breedte van de ramen te groot is om met 1 rolluik op te vangen. Meen dat onze rolluiken tot 8m2 uit 1 geheel konden, dus als de rolluiken hoger zijn dan +/-2m lukt dat niet.

Rolluiken breder dan 3,5m vind je bijna niet heb ik gemerkt. Bij velen zelfs maat tot 3m.

Neem screens, en een verduistering binnenkant

Inderdaad, van wat ik zelf al was tegengekomen lijkt het maximum vaak rond 3m zitten.

Ik gok dat het probleem is dat hoogte x breedte van de ramen te groot is om met 1 rolluik op te vangen. Meen dat onze rolluiken tot 8m2 uit 1 geheel konden, dus als de rolluiken hoger zijn dan +/-2m lukt dat niet.
    Is de limitatie de totale oppervlakte? De breedte is dus 4m10 en de hoogte 1m41, zo komen we dus op een oppervlakte van 5,78m2

De door jou omschreven oppervlakte is helemaal niet zo'n probleem. Maar laten we effe beginnen bij het begin. Je kan geen screens en rolluiken met elkaar vergelijken. Je kan alleen het een tegen het ander afwegen. Volledig verduisterende screens ? Bestaan niet echt en geen enkele fabrikant zal u een garantie geven op de doeken gezien de veel geringe weerstand tegen UV licht en ze hebben nog al de gewoonte om bij grotere oppervlakken te staan flapperen.
    Rolluiken ? Zijn er bestaande rolluiken ? Ja/Nee. Bij ja kan er geen enkele probleem zijn bij zo'n breedte. Dan worden er lamellen genomen die stijver zijn. In alu kan men iets breder gaan dan in pvc. Enige probleem dat je kan hebben is dat ze in neer gelaten toestand wat bol kunnen staan door de grote breedte. Bij neen ? Moet je idd VOORZETROLLUIKEN gebruiken. De door jou gebruikte term van "opbouwrolluiken" is het verkeerde type. En daar zit je idd wat beperkter in afmetingen. Vooral omdat niet alles zo maar past in de kasten waarin het rolluik oprolt. En omdat voor zover ik weet er geen geleidingswielen aan de binnenkant van de kast worden geplaatst. Die geleidingswielen zorgen er bij een traditioneel rolluik voor dat bij he toprollen het blad niet sleept op de overgang tussen binnen en buiten. Ik bespaa ru verdere uitleg. Ik zou zeggen blijf eerder weg van de grote fabrikanten. Zij hebben meestal standaard en kunnen niet zo direct "op maat" maken. Er zit er eentje in St Niklaas op de baan naar de Express weg en eentje tussen Deinzen en Tielt op de grote baan. Als je gaat googlen kom je ze wel tegen. Van de grotere fabrikanten zijn de buitenlandse meestal een stapje verder dan de Belgische. Building Plastics maakt bvb garagedeur rolluiken. Zware lamellen met grote kasten. Misschien kan je daar je heil vinden. Nu nog iemand die zo'n vlaai op het eerste verdiep wil plaatsen.

Dat is wat ik al voor vreesde, het is allemaal wat te veel als als als. Ik ga liever voor zekerheid en de garantie op minder problemen later.

Om concreet te antwoorden, neen er zijn geen bestaande rolluiken. Check even mijn andere topic voor een foto van de huidige gevel voor een idee te hebben.

Een verkoper had ook al verduisterende screens voorgesteld maar die houden ook alle lucht tegen, moet je ze alsnog gaan open zetten als je wat wilt verluchten. Wat we dus niet willen.

Dus mijn redenering lijkt wel ok te zitten dat we hier beter voor screens gaan met deftige verduistering aan de binnenkant, tenzij we van de lelijke bakken op onze gevel willen, al zou die wel gedeeltelijk kunnen worden ingewerkt als we de gevel isoleren en crepi laten zetten(wat ook het plan is).

Uw keuze om screens te plaatsen en dan aan de binnenzijde de decoratie te complementeren met verduisterende gordijnen lijkt mij de beste oplossing

Uw keuze om screens te plaatsen en dan aan de binnenzijde de decoratie te complementeren met verduisterende gordijnen lijkt mij de beste oplossing
    Eens je screens hebt gehad is de duisternis van rolluiken niet meer zo aantrekkelijk

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan