• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Rolluiken in nieuwbouw: welk type

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
Beste forummers,

We zijn 100% overtuigd van rolluiken omdat zoveel nieuwbouwwoningen sauna's worden tijdens de steeds hetere zomers. Screens zijn, raar maar waar, (veel) duurder dan rolluiken terwijl ze niet verduisteren noch inbraakwerend zijn. In onze oude woning zijn het de rolluiken die zorgen dat het draagbaar blijft beneden.
Voor nieuwbouw...hoe meer ik vraag en lees, hoe minder ik er precies van snap. De keuze gaat volgens ons tussen een opbouwrolluik (dus géén voorzetrolluik zoals hier) en geavanceerdere (zijnde luchtdicht en isolerend) versie van een inbouwrolluik. Het gaat tussen Winsol opbouwrolluiken, Harol OB910 Thermo of equivalente systemen.

Onze muuropbouw is:

9 cm gevelsteen
5 cm spouw
16 cm rotswol
14 cm snelbouw
1 cm plakkerij

Wat zou nu het beste type rolluik zijn zowel estetisch als naar isolatie/koudebruggen? Als er iemand foto's heeft hoe het er bij hem uit ziet en erover tevreden is, graag. We willen geen "lelijke" bak zien binnen die met MDF afgekast is en die je dan moet schilderen. Alles moet achter de plakkerij. Liefst ook gewoon dat de ramen vlak achter de gevelsteen zitten en niet te ver naar achteren (naar binnen). En dat nog eens allemaal zonder de EPB score naar de knoppen te doen. Je ziet tegenwoordig ook minder en minder nieuwbouwen met rolluiken. Misschien is dat om een reden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Opbouw is esthetisch het mooist.
En zal naar isolatieschil ook wel ok zijn, mits goed aangewerkt.
Je moet je wel afvragen of je graag een zomer in een donkere woning wil wonen.
 

BDWM

Actief Lid
Lid geworden
14 aug 2020
Berichten
273
Waarderingsscore
63
Punten
28
Wij gaan voor opbouw rolluiken, maar zijn er nog niet uit welke, dus ik volg!

De ene is al beter geïsoleerd dan de andere, maar de andere kan dan weer breedtes aan van meer dan 3meter...
Probleem is dat iedere ramen fabrikant zo beetje zijn eigen leverancier heeft. Zelf een leverancier gehad die enkel witte rolluikkasten kon leveren.
Sommige "kasten" zijn ook veel lomper dan andere, wat toch een nadeel is als ze zichtbaar blijven.

Die ShutterX is mooi, maar zeer duur. Prijs *1,5 ongeveer.
 

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
Is inbouw niet het mooist? Dan zit de kast volledig in de spouw. Geen bak te zien binnen noch buiten. Maar misschien zie ik dat fout want de namen zijn zeer verwarrend.

@Mario_ Ik ga de rollen alleen aflaten als de zon op de ramen zit de rest van de dag mogen ze gewoon omhoog. Misschien kan dit zelf automatisch met een sensor. Mochten screens nu zo duur niet zijn...
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Wij hebben zelf onze rolluiken afgekast met MDF gelijk met de muur. Dit is ook véél handiger als er ooit eens een motor kapot gaat. Dan is het vrij eenvoudig om de MDF/isolatie weg te nemen en gewoon terug te plaatsen.
Als hier pleisterij overzit, ga je alles moeten openkappen en terug bijwerken. Denk hier ook zeker over na.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Wij hebben opbouw, dus je ziet een witte pvc kast. Maar die kan je ook schilderen in de kleur van je muur hé.
Voordeel is dat je zonder breken erbij kan.
Bijkomend voordeel: je moet niks doen naar luchtdichting of isolatie, want dat is af fabriek al goed.
 

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
Ik heb intussen het systeem van Wilms gezien (de technische documentatie). Het is inderdaad een inbouwrolluik dat volledig in de spouwmuur zit. Maar het raam zit achter de rolluikbak. Dus het raam zit dieper naar achter en zit niet vak achter de gevelsteen. De spouw (je kan er dan langs opzij inkijken) moet dan nog toegemaakt worden met iets. Zie screenshot. Ik vraag mij af het rolluik niet lanitgs de andere kant de bak uitrolt. Dan kan het raam naar voor en moet je de spouw niet toemaken.

Opbouwrolluik begint er aantrekkelijker uit te zien:)
 

Bijlagen

  • Screen Shot 2021-04-27 at 19.20.58.png
    Screen Shot 2021-04-27 at 19.20.58.png
    236,5 KB · Weergaven: 44

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
599
Waarderingsscore
243
Punten
43
Mijn vermoeden is dat dit de ShutterX is van Wilms? (Zie afbeelding hieronder)
Zoals je kan zien is de geleider dezelfde diepte als de diepte van de rolluikbak, zo is de spouw afgedekt. Dit wordt zo uitgevoerd zodat er achteraf nog makkelijk aan de rolluik kan gewerkt worden bij een defect.
Shutter.jpg
 

AlfredJ

Lid
Lid geworden
21 dec 2013
Berichten
130
Waarderingsscore
19
Punten
18
Ik vraag mij af het rolluik niet lanitgs de andere kant de bak uitrolt. Dan kan het raam naar voor en moet je de spouw niet toemaken.

Opbouwrolluik begint er aantrekkelijker uit te zien:)

Gewoon de Harol OB910 IR dus ;)

In het ideale geval komt de binnenkant van de rolluikbak gelijk met de binnenzijde van je snelbouw en wordt deze vlak mee gepleisterd. Enige wat je zal zien is aan de bovenzijde van je dagkant een witte PVC plaat, langs waar revisie gebeurt. Waarom ideale geval? Meet vanaf je binnenzijde façadesteen tot binnenzijde snelbouw en kies de juiste bak: 240/270/278/338. Als dat in de buurt van één van die maten ligt, komt dat perfect uit.
 

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
@AlfredJ Klopt, het is de ShutterX. Bedankt voor de duidelijke afbeelding. Die had ik nog niet gezien. Smaken verschillen maar een plaat die de spouw afdekt, valt visueel tegen voor me. Past m.i. niet bij een nieuwbouw. Zoals je zegt, kunnen ze er anders niet meer aan werken wat nog een veel groter nadeel is als/wanneer er iets stuk gaat.

Opbouwsystemen zoals de Harol OB910 IR zijn bij deze voor mij de winnaar. Wel een slim idee om de bak zo af te stemmen met de snelbouw. Weer iets gekozen en nog veel kiezen te gaan :)
 

sofwil

Nieuw Lid
Lid geworden
1 aug 2011
Berichten
41
Waarderingsscore
11
Punten
8
Bij ons is het op deze manier gedaan:

1619599362332.png

Ons E-peil is 5, dus daar hebben we zeker niet veel verloren. Binnen alles vlak bezet, dus ook geen probleem qua zicht interieur. Wel steense dagkant gemetst, en ik lees dat je dat niet wil, dus dan is dit systeem moeilijker. Voor ons mochten die bakken absoluut niet voorbij de gevel steken en binnen niet zichtbaar zijn, dus was dit bijna de enige optie.
 

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
@sofwil Ziet er anders wel netjes uit. Bedankt voor deze tip. Voor een strakke woning valt dit wel te smaken!
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Wat je ook kiest, zorg dat je er aan kan zonder breekwerk!
 

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
Een gyprocplaatje afbreken en terugzetten met wat pleister erover kan ik nog wel. En proper gedaan dan wel hé:). Het zal opbouw worden. Maar nu werkt de ramenfirma met Wilms en niet met Harol. En Wilms bakken maak je open aan de achterkant. Bij Harol kan het langs onder (in de dag @binnenkant huis). Dat laatste vind ik in principe beter.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Die ShutterX ziet er denk ik heel lelijk uit omdat dat witte stukken zijn tegen een lelijke baksteen. Wij hebben dit systeem ook (maar met screens) maar in het zwart (zelfde kleur als de ramen) en dat valt nauwelijks op. Mijn inziens is dat toch veel subtieler dan zo een opzichtige bak boven uw ramen.. Bij dat rode huis hierboven was het toch veel mooier geweest als er een zwart stuk van 12cm breed in de dagkant zat en gewoon baksteen boven het raam ipv die dikke zwarte banden? Tenzij dat het beoogde effect is natuurlijk. Ik weet dat je je ramen niet te diep wilt maar ik zou zeggen vraag is referenties en ga is ter plaatse kijken. Afhankelijk van je baksteen en raamkleur is dat veel eleganter dan zo een bak boven het raam.
We hebben al is een kapotte motor gehad en die is gewoon langs buiten vervangen zonder te moeten breken of plakken of ...
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
ik vind het straf dat zon systeem zou goedkoper zijn dan opbouwscreens tbh, en je vergeet dat de zon op het zuiden er best lang op staat in de zomer. das eigenlijk van smiddag's aan dat je je hele huis donker maakt dan.

screen maken donkerder maar laten evenzeer nog genoeg licht door om niet storend te zijn.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan