Rolluiken akoestisch glas

• Tags buitenschrijnwerk raam renovatie schrijnwerk
  • Lid geworden
    4 aug 2014
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Hallo

Wij wonen aan een drukke steenweg en willen in een huis van de jaren 70 de ramen en inbouw rolluiken vervangen.
    We hebben nu veel geluid van de straat en willen dit zo goed mogelijk voorkomen.

Echter horen we heel verschillende meningen:
    De ene partijd ziet geen probleem in akoestisch glas icm inbouw rolluiken, de andere zegt dat akoestisch glas weggesmeten geld is als je rolluiken hebt.

Wie heeft ervaring met deze combinatie en kan verder inzichten verschaffen?

Thx!

Rolluiken zijn niet altijd dicht lijkt me?

Luchtdicht maken, luchtdichte correcte plaatsing zal veel meer effect hebben dan akoestisch glas.

Bedankt, interessante opmerking.

Het is als leek moeilijk om in te schatten wat het effect is van akoestisch glas, ik heb de indruk dat akoestisch glas, glas is waar een dB waarde aan gekoppeld is en dat men dat voor een standaard glas niet doet. Lijkt mij onmogelijk in te schatten wat het verschil is tussen de 2.
    Echter is er wel een aanzienlijk prijsverschil.

persoonlijk zou ik dan aan die straatkant gaan voor vaste ramen (scharnieren/sluitingen zijn toch maar luch/geluidslekken).
    Driedubbel glas gaat op zich ook veel helpen, en zal niet veel meer kosten in vaste ramen.
    Met inderdaad extra aandacht voor luchtdichting. Dit laatste kan dmv folies of pastas om de luchtdichting te garanderen.

Let wel op, dit is een senicuur werkje dat veel tijd en aandacht vergt. veel ramenplaatsers gaan dit niet standaard voorzien in hun offerte. Vraag hier dus expliciet naar, of voorzie om dit zelf te doen, want erg complex is dit niet, het pakt gewoon tijd. Dus op zich kan je hier wel veel op besparen door dit zelf te doen.

Zoek mss ook een ramenplaatser die mee gaat in dit verhaal, want bij mijn vorige heb ik met hand en tand moeten vechten voor luchtdichting, dat werd dan uiteindelijk gedaan, en dan sneden ze er gewoon door om de chambrands te plaatsen. Sommige zijn dus nog echt niet meer.

Denk ook aan het afwerken van de rolluikkasten of maak gebruik van opzetrolluiken.

Tenslotte moet je ook dan rekening houden vanwaar je verluchting gaat komen, vaste ramen zijn geen probleem als je dan een systeem D kan voorzien voor toevoer verse lucht, maar dit is mogelijk niet doenbaar.

Luchtdicht maken, luchtdichte correcte plaatsing zal veel meer effect hebben dan akoestisch glas.

Bedankt, interessante opmerking.

Het is als leek moeilijk om in te schatten wat het effect is van akoestisch glas, ik heb de indruk dat akoestisch glas, glas is waar een dB waarde aan gekoppeld is en dat men dat voor een standaard glas niet doet. Lijkt mij onmogelijk in te schatten wat het verschil is tussen de 2.
    Echter is er wel een aanzienlijk prijsverschil.
    om effect luchtdichting te "testen" doe het raampje van je wagen eens een klein beetje open, dat het nog net in de rubbers zit en daarna het raam helemaal goed toe , dan merk je al wat dat beetje doet qua geluiddemping.
    Akoestisch glas zal zeker doen wat het moet, maar als geluid toch langs de kaders naar binnen kan ....
    Rolluiken, dan moet je naar externe gaan, waarbij er geen verbinding naar binnen is

Volgens mij ook heel erg moeilijk te realiseren met inbouwrolluiken, ik zou voor opbouw gaan. Luchtdicht is belangrijk, maar dat is massa zeker ook en nogal moeilijk te realiseren met rolluikbakken.

Geen rolluiken als je akoestiek belangrijk vindt
    Tenzij elektrische in opbouw
    En zeker luchtdichtheid in orde hebben

Geen rolluiken als je akoestiek belangrijk vindt
    Tenzij elektrische in opbouw
    En zeker luchtdichtheid in orde hebben

En een opbouw rolluik als dit, als ik het goed heb dan zit het geisoleerde deel nog steeds langs binnen in mijn rolluikkasten en is er aan de buitenkant niets te zien.
    Aangezien de opgerolde rol nu zeer groot is door de oude rolluiken, vermoed ik dat ik voldoende plaats heb om een dergelijk systeem te plaatsen.
    Het is wel een pak duurder dan een gewoon rolluik in de bestaande kast, maar dat is nooit zo goed geisoleerd.

OB600_700-4.jpg

Wat ik me altijd afvraag bij zo rolluiken is hoe het in zijn werk gaat als er onderhoud nodig is.

Wat ik me altijd afvraag bij zo rolluiken is hoe het in zijn werk gaat als er onderhoud nodig is.
    Goede vraag :)

Even opgezocht en het volgende wordt verteld:

De opbouwrolluiken OB600 en OB700 – opvolgers van OB440 en OB450 – lenen zich perfect voor energiezuinige woningen, zowel nieuwbouw als renovatie. Zo voldoen ze vlot aan de EPB-eisen met hun zeer sterke waardes voor luchtdichtheid en thermische isolatie (U ≥ 0,62 W/m²K). De goede akoestische isolatie (tot 39 dB) zorgt voor minder hinder van straatlawaai, terwijl de geïntegreerde hor muggen en andere insecten buiten houdt. Uiteraard verhogen de rolluiken ook de veiligheid en kunnen ze een ruimte verduisteren wanneer nodig.

OB600 heeft een afgeronde kast (165 x 175, 205 x 215 mm), OB700 een rechte kast (205 x 255, 245 x 255 mm). Beide types laten zich snel en eenvoudig monteren via een clipstechniek, en dit op alle raamtypes (pvc, alu, hout). Ook het onderhoud verloopt gemakkelijk via een interne revisie: bij OB600 is dit frontaal, bij OB700 is er de keuze tussen een frontale revisie (ideaal voor schuiframen) of een revisie langs onder. Deze laatste optie is een bijkomende troef van de OB700, want door de revisie langs onder kan de voorzijde volledig weggewerkt worden waardoor het rolluik langs binnen ook amper zichtbaar is. Verder is er zowel op OB600 als OB700 een aluminium voorplaat mogelijk met poedercoating in alle kleuren, perfect afgestemd op ramen en geleiders.

Nieuwkomers OB600 en OB700, volledig winddicht, zijn op alle vlakken flexibel. Zo kunnen consumenten kiezen uit alle types motoren voor rolluiken (inclusief de ultrastille buismotor SilensioTM met een ‘soft start & stop’-functie die het typische geluid van op elkaar drukkende lamellen uitsluit) en alle lameltypes in pvc en aluminium (waaronder ook de veiligheidslamel ALU42S en de thermische lamel ALU42TH van Harol). De lamellen zijn bovendien in meer dan 30 kleuren beschikbaar, waaronder ook het populaire zwart (type ALU42).

De kast langs onder open maken zou ideaal zijn, maar dat hangt dan nog meer af van hoe dik die rol is en de diepte van het kader rond je raam. Frontaal staand voor het raam langs de binnenzijde zou je dus bovenaan geen traditionele kast meer hebben. Ik vind echter geen foto's van dit systeem. Echter heeft dit wel de beperking dat er geen gordijnen in het kader gemonteerd kunnen worden....

De doorsnede toont meteen waarom dit problemen gaat geven met geluid. Tussen bovenkant raamkader en onderkant rolluik is er slechts een paar cm ruimte voor isolatie, net zoals met traditionele inbouwrolluiken. Ze spreken van neopor, dat is blijkbaar EPS dus weinig geluidsisolerend.

Het zal iets beter geluid tegenhouden om dat (in theorie) de luchtdichting beter op orde zal zijn, maar als akoestiek uw prioriteit is zou ik kijken naar traditionele opbouw.

De doorsnede toont meteen waarom dit problemen gaat geven met geluid. Tussen bovenkant raamkader en onderkant rolluik is er slechts een paar cm ruimte voor isolatie, net zoals met traditionele inbouwrolluiken. Ze spreken van neopor, dat is blijkbaar EPS dus weinig geluidsisolerend.

Het zal iets beter geluid tegenhouden om dat (in theorie) de luchtdichting beter op orde zal zijn, maar als akoestiek uw prioriteit is zou ik kijken naar traditionele opbouw.
    Dat vind ik helaas estetisch de minst mooie oplossing.

Er is dan ook nog de keuze om het voorzetrolluik in of op de dag te plaatsen.
    Bij het plaatsen in de dag (wat mooier is) lijkt mij hetzelfde probleem als jij hierboven beschrijft aangezien het rolluik op het raam gemonteerd in de dag wordt geplaatst.
    Bij het plaatsen van het rolluik op de dag, staat het rolluik volledig los van het raam en vormt het een extra laag voor het rolluik zonder contact met elkaar.

Of denk ik hier verkeerd?

Dat maakt geen verschil, in beide gevallen worden de rolluiken buiten de schil gemonteerd, in plaats van er onderdeel van te zijn.

De verschillende rolluikaanbieders geven aan wat de geluidsisolatie is van hun kasten. Degene die ik heb gezien hebben allen een lagere isolatiewaarde dan de isolatie van de PVC kozijnen en/of het glas. Het zal dus zeker het zwakste isolatiepunt worden (tenzij er ook nog ventilatieroosters zijn. Die hebben vaak nog lagere geluidsisolatiewaarden). Heeft naar mijn mening dus geen zin om dan nog geld en moeite te steken op andere punten dan de kasten. Daar zal al het geluid immers toch doordringen.

Dan zijn er nog geluidswerende rolluiken. Maar de beste die ik tegenkom doen zo'n 35dB. Dat is nog altijd een stuk lager dan een raam kan doen. Of u moet gaan voor dubbele rolluiken. Maar de kast wordt dan behoorlijk groot.

Geluidswerende ramen gaan dacht ik tot zo'n 55dB. Echter, hoe meer een raam isoleert, des te zwaarder het wordt. Controleer dus goed of uw huidige kozijn dit kan dragen! Mocht het kozijn zwak zijn en u deze toch willen behouden, dan kunt u kijken naar vacuumglas. Dat is licht, maar biedt relatief goede geluidswering.
    Komt nog bij dat niet elk geluid hetzelfde is. Een hoog piepend geluid heeft ander glas nodig, dan laag geluid. Meld dus voor uw aankoop dat het om verkeersgeluid gaat.

Zelf ben ik ook op zoek, maar ik denk dat ik mijn rolluiken weg zal laten. Ze voegen uiteindelijk weinig toe en zijn vervelend om schoon te maken. Toch willen wij wel de optie om inkijk net zo simpel te voorkomen als bij de rolluiken. Vandaar dat wij denken aan ramen met daar ingebouwde luxaflex/plisse. Leverd ook nog enige dB extra geluidswering toe als bonus.

De verschillende rolluikaanbieders geven aan wat de geluidsisolatie is van hun kasten. Degene die ik heb gezien hebben allen een lagere isolatiewaarde dan de isolatie van de PVC kozijnen en/of het glas. Het zal dus zeker het zwakste isolatiepunt worden (tenzij er ook nog ventilatieroosters zijn. Die hebben vaak nog lagere geluidsisolatiewaarden). Heeft naar mijn mening dus geen zin om dan nog geld en moeite te steken op andere punten dan de kasten. Daar zal al het geluid immers toch doordringen.

Dan zijn er nog geluidswerende rolluiken. Maar de beste die ik tegenkom doen zo'n 35dB. Dat is nog altijd een stuk lager dan een raam kan doen. Of u moet gaan voor dubbele rolluiken. Maar de kast wordt dan behoorlijk groot.

Geluidswerende ramen gaan dacht ik tot zo'n 55dB. Echter, hoe meer een raam isoleert, des te zwaarder het wordt. Controleer dus goed of uw huidige kozijn dit kan dragen! Mocht het kozijn zwak zijn en u deze toch willen behouden, dan kunt u kijken naar vacuumglas. Dat is licht, maar biedt relatief goede geluidswering.
    Komt nog bij dat niet elk geluid hetzelfde is. Een hoog piepend geluid heeft ander glas nodig, dan laag geluid. Meld dus voor uw aankoop dat het om verkeersgeluid gaat.

Zelf ben ik ook op zoek, maar ik denk dat ik mijn rolluiken weg zal laten. Ze voegen uiteindelijk weinig toe en zijn vervelend om schoon te maken. Toch willen wij wel de optie om inkijk net zo simpel te voorkomen als bij de rolluiken. Vandaar dat wij denken aan ramen met daar ingebouwde luxaflex/plisse. Leverd ook nog enige dB extra geluidswering toe als bonus.

Bedankt voor uw uitgebreide reactie.
    We gaan ook de kozijnen vervangen, dus daar ga ik van uit dat die aangepast zijn aan het gekozen raam en dit kunnen dragen.

Geluidsisolatie langs de binnenkant hebben we ook aan gedacht, maar ik wist niet dat dit ook ingebouwd bestond, heb je daar enkele voorbeelden van?

Het wordt ook lastig om een vakman te vinden die alle gekozen fabrikanten combineert.

Bedankt voor uw uitgebreide reactie.
    We gaan ook de kozijnen vervangen, dus daar ga ik van uit dat die aangepast zijn aan het gekozen raam en dit kunnen dragen.

Geluidsisolatie langs de binnenkant hebben we ook aan gedacht, maar ik wist niet dat dit ook ingebouwd bestond, heb je daar enkele voorbeelden van?

Het wordt ook lastig om een vakman te vinden die alle gekozen fabrikanten combineert.
    Het inbouwen ervan kan op verschillende manieren. Elke fabrikant, of dit nu Schuco, Kommerling, Screen of Finstral is, hebben elk een andere leverancier of methode. Dan zijn er nog fabrikanten zoals ScreenLine of InBlindz waar je enkel het glas kunt kopen met het ingebouwde systeem. Dus ook extra geluidswerend glas.
    Schuco en Kommerling bouwen het in. Dat betekend dat de luxaflex tussen twee glazen panelen zit die niet bereikbaar zijn. De geluidswering wordt daarbij, naar mijn weten niet tot amper verhoogd.
    Finstral zet er feitelijk een extra vleugel (of zelfs twee) bij die ook geopend kan worden. Zo kunt u, indien nodig bij de plisse/luxaflex komen (ik zie niet in waarom. Misschien een andere kleur duplisse/plisse/luxaflex kiezen?). Voordeel van deze methode is dat de ruimte tussen de drie glaspanelen verschillend is en zeker bij de luxaflex een grotere afstand heeft (de afstanden tussen glasplaten bepalen wat en wat voor geluidsisolatie een raam biedt). Ik heb de gegevens niet zo bij de hand, maar voor de ramen lin mijn offerte levert dat tussen de 4 en 9 dB extra geluidreductie op. In het beste geval heeft een raam dan een reductie van 45 dB. Dat is dan nog zonder extra geluidswerend glas of een dubbel uitgevoerde vleugel.

Kortom, er zijn verschillende systemen beschikbaar. Ik ken ze zeker niet allemaal. Rondvragen dus waard.

Driedubbel glas gaat op zich ook veel helpen, en zal niet veel meer kosten in vaste ramen.

Veel voorkomende denkfout, drievoudige beglazing houdt in de praktijk amper meer geluid tegen.
    Tabel akoestiek beglazing.png

Waar heb je die waarde van 55 dB gezien? Een normvenster (1230x1480) met draaikiepvleugel in PVC behaalt in combinatie met een geluidswerende beglazing van 46dB een akoestische waarde van 45dB (combinatie profiel/beglazing). Specifieke akoestische oplossingen met dubbel gemonteerde elementen halen maximaal 53dB.

Ik moest even op zoek. Uiteindelijk kun je alles krijgen, maar de kosten zullen navenant zijn. Ik zie bij AGC glas een akoestische demping tot 130dB. Maar ga je kijken bij de standaard oplossingen dan zie je inderdaad waarden terug zoals u die noemt. Afhankelijk van het type lawaai geeft dit overzicht goed aan waar je wat wint of verliest afhankelijk van het aangeboden glas: https://www.agcnederland.nl/wp-content/uploads/POCKET_VALUES_ACOUSTICS.pdf

Nu is het mijn mening, maar als je toch de investering gaat doen, waarom dan niet meteen voor triple glas gaan om ook te kunnen genieten van de extra warmteisolatie?

@brj Bij de 55dB zat ik mis. Het is max 59dB: https://planer.finstral.com/nl/midden/isolatie/geluid/geluidsisolatie-kozijnen
    Inderdaad een dubbel element.

Deze folder geeft een goed overzicht in wat er allemaal meespeeld. www.kenniscentrumglas.nl/wp-content/uploads/Consumentenfolder-Geluidsisolerende-beglazing.pdf Kijk zeker ook even naar het onderwerp waar gesproken wordt over wat nu waarneembaar is. Daar komt de opmerking van @brj over dubbelglas goed van pas als je kosten moet besparen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan