• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Roestplekken onderaan lateien

Lid geworden
14 dec 2016
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allen,

Ik heb een vraag i.v.m. de lateien van enkele van onze ramen van onze woning (bouwjaar 1971). Afgelopen weekend viel het ons op dat er bij enkele ramen aan de onderzijde van de lateien een aantal roestplekken zichtbaar zijn. Aangezien bij één van de lateien het raam reeds vervangen is, en volgend jaar de rest van ramen zal volgen, vragen we ons af of dit in de toekomst een probleem kan vormen.

Zelf kennen we er niet erg veel, maar zouden dit bijvoorbeeld tekenen van betonrot kunnen zijn? En dient hier iets aan gedaan te worden, en wat?

Hier enkele foto's:

latei_1.jpg

latei_2.jpg

latei_3.jpg

Als er meer info of foto's nodig zijn om hierover een uitspraak te doen, laat dan gerust iets weten.

Alvast bedankt voor jullie mening!

Michiel

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Op uw eerste foto: is dat een metalen geveldrager (ala catnic) dat zichtbaar is? Indien ja dan is die beschermlaag waarschijnlijk gewoon beschadigd. Anti-roest erop zetten. (is dan ook geen latei zoals ge aangeeft)

betonrot begint met barstjes in beton waardoor ijzer in contact kan komen met water en zuurstof waardoor heb begint te roesten. Door de zwelling die dat met zich meebrengt breken er dan groter stukken beton af. Mij lijkt er alles redelijk intact uit te zien op de foto's.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.965
Punten
113
Normaal komt op die plaats amper of geen water.
Zou de waterkering stuk kunnen zijn? Best te controleren als je de overige ramen vervangt

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.428
Punten
113
Schuren met staalborstel
koud galva erover en weer 30 jaar goed

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.882
Punten
113
Op uw eerste foto: is dat een metalen geveldrager (ala catnic) dat zichtbaar is? Indien ja dan is die beschermlaag waarschijnlijk gewoon beschadigd. Anti-roest erop zetten. (is dan ook geen latei zoals ge aangeeft)

betonrot begint met barstjes in beton waardoor ijzer in contact kan komen met water en zuurstof waardoor heb begint te roesten. Door de zwelling die dat met zich meebrengt breken er dan groter stukken beton af. Mij lijkt er alles redelijk intact uit te zien op de foto's.
En waarom is dat geen latei ?
Het is een standaard gegalvaniseerd L-ijzer waarvan de galvanisatie is beschadigd en er enige roest is ontstaan.
Het advies van Stefan toepassen (potteke Zinga bijvoorbeeld)

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83

En waarom is dat geen latei ?
Het is een standaard gegalvaniseerd L-ijzer waarvan de galvanisatie is beschadigd en er enige roest is ontstaan.
Het advies van Stefan toepassen (potteke Zinga bijvoorbeeld)
Een latei of linteel is voor mij in beton of zo een stalton ding.
Maar bon als jullie zo een scaldex of een catnic ook een latei noemen mij goed hoor.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan