Roesten van balken van oude gewelven

Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Vandaag stelde ik vast dat de balken (poutrellen) van de gewelven van onze oude kelder op verschillende plaatsen aantasting (roest) vertonen.
De bezetting komt los op de plaats waar de poutrellen lopen.
Het roest duwt dit als het ware weg.
De kelder is onder een deel van onze woonkamer gelegen.
We zijn reeds een hele tijd aan het verbouwen en kunnen dit probleem echt wel missen.

Zijn er oplossingen om dit zonder al te drastische middelen aan te pakken?
Hopelijk is niet het niet nodig om heel onze vloer uit te breken en nieuwe potten en balken te plaatsen?
 Kan dit eventueel van in de kelder uitgevoerd worden?
Het gaat om een overspanning van 3,6 m.
Ik ga ze in ieder geval allemaal blootleggen, afwrijven en behandelen met ijzerverf zodat het roesten toch wat stabiliseert.
Groeten,

er bestaan in de handel ook speciale producten om roest om te vormen(enkel handig als het niet doorroest is natuurlijk), weet nu de naam juist niet meer

AB wrote:
er bestaan in de handel ook speciale producten om roest om te vormen(enkel handig als het niet doorroest is natuurlijk), weet nu de naam juist niet meer

gebruikt door mensen die oldtimer onder handen nemen

Fertan, POR15 zijn een paar producten

Zonder de aard van de aantasting en de constructiewijze te hebben gezien denk ik dat het zou moeten volstaan met wat je vermeldt.

Waarschijnlijk gaat het om baksteen gewelven recht (of misschien in lichte boogvorm) gemetseld tussen de flenzen van I-profielen en is de roestvorming zichtbaar op de profielonderzijde (misschien ook op de bovenzijde als je aan de bovenkant vloeren tot zo ver hebt weggebroken).

Doorgaans is de roestvorming beperkt tot oppervlakkige roestvorming (pas op : deze kan inderdaad ook al heel wat krachten met zich meebrengen en de bezetting afstoten). Indien de roestvorming enkel oppervlakkig is volstaat het m.i. wat is gepland. Zo mogelijk (afhankelijk of je de vloerbekleding uitbreekt of niet) aan twee zijden van de vloerconstructie.

Indien er echter indicaties zijn dat het om ergere roest gaat, zou het misschien nodig kunnen zijn verder te gaan. Deze kunnen zijn :

-als de flenzen (horizontale delen onderkant profielen) enorm in volume zijn uitgedikt en er bladvormige schade is opgetreden (vergelijk lasagna-achtig uitzicht)

-als je ziet dat de bakstenen welfsels (of andere vullingen) scheuren beginnen vertonen kan dit op uitzetting door roest in het verticale deel van het profiel wijzen.

Ullrichske wrote:
De bezetting komt los op de plaats waar de poutrellen lopen. Het roest duwt dit als het ware weg. groeten,

Ik weet niet welke bezetting aan de kelderzijde aanwezig was, maar ik zou na behandeling zeker geen nieuwe bezetting aanbrengen.

Absoluut geen cementbezetting. Deze zal dit schadefenomeen alleen maar versterken.

Ik zou ook geen andere bezetting plaatsen gezien die steeds meer water zal vasthouden dan tegenhouden.

Er kan aan gedacht worden om de profielen vrij te laten (na voldoende geschilderde bescherming) en bijvoorbeeld de gewelven met kalkwit te schilderen. Zo blijf je ook een visuele controlemogelijkheid hebben.

Dries,

Op bepaalde plaatsen is er volgens mij toch wat gevorderde roestvorming. Het lijkt op sigarevellen die over elkaar liggen, ik kan deze met de hand aftrekken. :cry: Ik ga eens proberen om één dezer dagen een foto te posten.

Ullrichske wrote:
Dries,

Op bepaalde plaatsen is er volgens mij toch wat gevorderde roestvorming. Het lijkt op sigarevellen die over elkaar liggen, ik kan deze met de hand aftrekken. :cry: Ik ga eens proberen om één dezer dagen een foto te posten.

Wij hadden hetzelfde probleem met de gewelven boven de kelder van het huis van mijn dochter. Door een stomme twist tusen de vorige eigenaars , de huurders en de buren is 10 jaar lang alle regenwater in de kelder gelopen. De laatste huurders - ten einde raad - hadden de kelderdeur gewoon dichtgetimmerd. Van een vergeetput vol met water gesproken.....

Gevolg: toen wij het huis kochten waren de ijzeren I-poutrlelen verroest met sigarenvellen...zolas jij het zegt + hier en daar weggezakte bakstenen.

We hebben voor de korte pijn gekozen: container voor de deur en met enkele manschappen en vrouwen alles eruit. Nu zijn we bezig met de voorbereiding voor het leggen van Rector Polystyreen gewelven.

Zie http://www.koraton.be/produits-poly.php?lang=nl

Polystyreen?

Gewoon een flesje bier, mortel, stenen en een beetje karakter.

dscf0022.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j140/Classiccomfort/DSCF0012.jpg[/IMG

[IMG]http://i79.photobucket.com/albums/j140/classiccomfort/dscf0004.jpg

dscf0012.jpg

mja, in je kelder zit je nu ook precies gen halve dag je plafond te bewonderen eh ^^

tenzij je een uitgebreide wijnkelder hebt waar je al je vrije tijd doorbrengt natuurlijk. :P

Classic Comfort wrote:
Polystyreen?

Gewoon een flesje bier, mortel, stenen en een beetje karakter.

dscf0022.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j140/Classiccomfort/DSCF0012.jpg[/IMG

[IMG]http://i79.photobucket.com/albums/j140/classiccomfort/dscf0004.jpg

dscf0012.jpg

ferm gedaan 8)

Tom1979 wrote:
Amai, deftig werk!

't is zeker en vast mooi, maar nu wil ik toch eens een pleidooi houden tegen het gebruik van snelbouwstenen op hun kant. Zulke werkwijze komt regelmatig voor, ik heb er hier nog al foto's van gezien, en zowel zelfbouwers als aannemers zondigen hier soms tegen.

Neem nu volgende steen:

Durft er mij eens iemand zeggen wat de druksterkte van deze steen is, op deze manier geplaatst? Ik vrees het ergste.

ps. niet dat ik ambetant wil doen, 't is gewoon uit verveling, moest ik een vrouw zijn ik zou het steken op "die periode van de maand" :)

@classiccomfort,
Wat gebruikte je juist om een gelijke afstand van de voegen te hebben? 
Het lijkt op precies een wit liniaal.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan