• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

robotmaaier 2020. wie, wat, waar.

ushkar

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2008
Berichten
2.035
Waarderingsscore
105
Punten
63
het is zover...Ush heeft de volgende fase van luiheid bereikt...een robotmaaier...

Maar door alle reclames en merken ben ik een beetje de weg kwijt.  Wie heeft er tips richting merk, type, voor en nadelen?

wat info:

*een rechtoetechtaan gazon van 500m2
*geen onregelmatige vormen (op een schommel na)
*vrij arme zandgrond
*perimeterafboording met een draad is op zich geen probleem, al vraag ik me wel of hoe ik het jaarlijkse rechtzetten van mijn boordjes daardoor zal kunnen doen...

 wat vragen:

*moet je zo'n ding overdimensioneren? (ik ben een beetje miskweekt uit de IT wereld)
*zonder woedende discussies te willen uitlokken: heeft dat veel onderhoud nodig? maw: een dealer of "tinternet"?  (ik ben een beetje miskweekt uit de IT wereld)
*rijdt dat spul over mijn poezen? over mijn kinderen? over mevrouw Ush?
*maakt dat veel en storend lawaai?
*waar zitten de prijsverschillen?
*ik lees overal van apps links en apps rechts, maar wat is daar bijgod de toegevoegde waarde van?  (jaja, ik ben een beetje miskweekt uit de IT wereld)

 

alvast een dankjewelletje voor de info.

 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
waar ? Pulle

wat ? 2 voeter 

wie ?  Ikke en mijne honda benzinemaaier 

 

rofl.gif


 

 
 

ushkar

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2008
Berichten
2.035
Waarderingsscore
105
Punten
63
lukanar zei:
waar ? Pulle

wat ? 2 voeter 

wie ?  Ikke en mijne honda benzinemaaier 

pulle kortrijk heen en terug = 250 km. = 20l diesel
honda benzinemaaier = 1,5l per keer
't baasje: 3x33cl Westvleteren...

lijkt me op lange termijn nen dure hobby :)

 
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Ik heb al een jaar een Husqvarna 315 (dealer zit hier om de hoek, iets met lokaal kopen 
angel_smile.png
)
De 315X vond ik wel sjiek, maar de meerwaarde van die ledverlichting zag ik niet. En de 435X is echt een beest, maar te groot voor mijnen hof.
Ik heb hem een beetje overgedimensioneerd in functie van de tijd dat mijn gazon "vrij" is. 

Over dingen rijden? Nog niet meegemaakt.

"Huski" en mijn hond zijn onafscheidelijk. 

Lawaai? Die werkt hier alleen 's nachts en als ik niet thuis ben, en als ge er naar luistert hoort ge echt het mes door het grassprietje snijden. 

Onderhoud? Ik breng die elk jaar gewoon bij hem binnen.

Apps? Meerwaarde. Grafisch iets mooier om instellingen te doen dan een blauw "pixelachtig" schermpje. 

Grootste verschillen zijn t type mes. Of een grote schijf met kleine mesjes zoals Husqvarna en Honda, of een echt groot mes zoals Robomow. Die laatste maakt meer lawaai.
Voordeel van die robomow en nog een paar andere is dat hun mes uit het midden staat waardoor ze kanten beter kunnen doen. Nadeel hiervan is dat ge na een tijd de wielsporen rond uw tuin ziet omdat ze echt altijd op dezelfde plaats rond uwe hof rijden om de kanten te doen.

Als rechte lijnen belangrijk zijn is Honda wel een aanrader, dat is bij mijn weten de enige die ook rechte lijnen kan maaien, al de rest doet willekeurige patronen.
 
Lid geworden
10 feb 2008
Berichten
23
Waarderingsscore
2
Punten
3
Vorige week de Husqvarna 430X geinstalleerd. Tot op heden zeer tevreden van. Ongeloofelijk met welke parameters dit toestel allemaal rekening houdt. Ik was zeer te vinden voor het systeem met 3 mesjes die roterend op een schijf gemonteerd zijn. Op deze manier wordt de aandrijfas niet belast als de messen een hard voorwerp raken. (takken, fruit, speelgoed ed)

Net de tuin laten aanleggen en de aannemer had veel tuinen gezien met een robotmaaier en vertelde me dat de Husqvarna zorgde voor het beste maairesultaat.

En natuurlijk lokaal gekocht en laten installeeren. De kabel ligt in de grond en er niet op!

 
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Ik ben onlangs -op een ander forum- het merk Ambrogio tegengekomen wat betreft grasrobots.   Ik moet het zelf nog eens verder uitzoeken (want ik b en ook geinteresseerd in zo'n robot), maar het zag er wel veelbelovend uit.   (Wel wat aan de dure kant denk ik).

 

De vraag ivm het afsteken van de kanten en de perimeterdraad heb ik mezelf ook al gesteld.  :)  Echter, bij mij is mijn gazon afgeboord met boordstenen, dus ik vermoed dat dit dan niet zo'n probleem zal zijn 
 

Gizmoke

Lid
Lid geworden
29 jul 2012
Berichten
179
Waarderingsscore
2
Punten
18
Wij hebben nu drie jaar Robomow RS630, is een zwaarder model voor een grotere oppervlakte dus model is verder niet zo relevant voor jou. We zijn wel tevreden van het toestel, heel robuust, nog niets aan gehad. De robot maait ook goed langs de kanten, andere modellen laten een grotere strook ongemaaid.

De messen zijn wel nogal duur (ik denk iets van een 70 euro), elk jaar vervangen we ze toch na het seizoen. Er zijn ook modellen met een soort scheermesjes, die zijn een pak goedkoper.

We hebben de robot gekocht bij grasrobots.be. We hebben nog geen onderhoud of herstelling (moeten) laten doen.

De perimeterdraad moet op een bepaalde afstand van de kant geplaatst, 15 tot 30cm, afhankelijk van het model en de soort 'rand' (tuin, vijver, terras, muur, ...). Het gras afsteken is dus in principe geen probleem want de draad ligt niet op de rand.

De robot is altijd blijven rijden met zowel kinderen als kippen op het gras. Kinderen leer je dat ze afstand houden en kippen zijn blijkbaar zelf al wel zo snugger :) Zo'n robot rijdt ook niet zomaar ergens over, de omkasting ligt laag over het gras dus het gaat niet zomaar over een kind rijden. Als de robot ergens tegen rijdt, draait hij om dus je zou al heel opzettelijk je voet er onder moeten steken maar dat ga je bij een gewone grasmachine normaal ook niet doen.

Het lawaai valt best mee. We hebben hem zo ingesteld dat hij niet op zondag rijdt en niet tussen 21u en 8u. Dat kan je allemaal kiezen natuurlijk. Maar zelfs als we buiten zijn, vind ik het niet erg storend. Natuurlijk hoor je het wel, maar het is niet zoals een gewone grasmaaier. Er zit wel wat verschil tussen verschillende merken en modellen.

Wij bedienen de robot gewoon via het schermpje. Dit is ook enkel nodig bij het instellen. Apps, bluetooth ed hoeft voor mij niet per se, eens de robot loopt, heb je er geen omkijken meer naar. Andere mensen doen misschien niets liever dan voortduren hun zonnepanelen, screens, verwarming/airco ... en dan nu ook grasrobot via de smartphone te volgen.
 

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Berichten
477
Waarderingsscore
116
Punten
43
Wij hebben nu al voor het vierde of vijfde seizoen een Husqvarna lopen. De mesjes kosten geen fluit (het zijn zo drie scheermesjes op een wiel) en die vervangen we twee keer per seizoen denk ik.

De robot zelf moet toch al ieder jaar een keertje naar de installateur (meestal aan het begin van het seizoen heeft hij hick-ups in de elektronica na een tijd stil te staan)

Als het veel geregend heeft, borstelen we dat ding eens schoon. Of als hij eens door een hondendrol reed.

Wij hebben allerlei 'randen' (met schors, met boordsteen, met border) en wij houden de kanten gemakkelijk bij met zo'n groot wielmes (een giant pizzames precies, ik weet niet hoe dat heet)

De installateur heeft de randdaanduiding en de leiddraad van ons machine 'ingesneden' in ons gras met een speciaal toestel. Je ziet daar niets van.

Hij rijdt niet over speelgoed, of over tenen/vingers. Hij heeft wel al een keer of twee een dekentje of handdoek vermorzeld dat in het gras was blijven liggen. De machine houdt er niets aan over, het textiel daarintegen ligt in hopen vezels over de pelouse ;P 

Hij rijdt bij ons de randen niet kort, die moeten we dus eens in de maand zelf nog afrijden met de gewone grasmachine
 

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Berichten
477
Waarderingsscore
116
Punten
43
Ohja, ons gras (afijn, toch het stuk dat we afrijden) is niet groter dan 500m², helemaal vlak en met veel hoekjes en kantjes. 
 

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Berichten
477
Waarderingsscore
116
Punten
43
Wij gaan de laatste tijd hierheen; https://www.wobemec.be/ 

We hebben onze maaier daar niet gekocht, want toen verkocht hij nog geen Husqvarna, maar hij doet het onderhoud. We hebben er onlangs ook een nieuwe accu voor ons toestel gekocht. 
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Ik heb een robomow rc308u die ideaal zou zijn voor u oppervlakte (goed voor 800m2 - 1500m2). Ze raden idd aan om het mes ieder jaar te vervangen maar dat is pure commercie. Je kan die messen gewoon laten slijpen en er drie a vier seizoenen mee doen. Hier rijdt hij tweemaal per week het gazon af en heel dicht tegen de rand. Na het maaiseizoen reinig ik hem goed en behandel het plastic met een voeding en uv-protector. Je kan hem volledig instellen en alles opvolgen met je smartphone wat ook wel handig is. Hij doet wat hij moet doen, als deze stuk gaat koop ik direct terug een nieuwe.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
... en geen enkel bloemmeke meer in de gazon ?

rofl.gif


Welke robot je wil gebruiken, daar kan ik weinig over zeggen, ik heb me nog steeds niet verdiept in dat gedoe. 

1 Maar waar ik wel mijne zeg over kan doen , zijn de effecten op langere termijn. Doordat er steeds gemulcht wordt , moet je er van bewust zijn dat je gazon via afgesneden gras extra voedsel krijgt doordat dit gemaaid gras wordt omgezet naar humus. MAAR onze  gazon zijn bijna allemaal te vet. Er wordt ondoordacht en volgens de boekjes maar meststoffen gesmeten of bekalkt . Dat afgesneden gras wordt dus nagenoeg niet meer opgenomen in de keten want de bodem is rijk genoeg aan meststoffen .

Conclusie 1 :

wil je een robotmaaier , stopt met alle soorten meststoffen te geven, stopt met bekalken en laat uw grond analyseren zodat je besef hebt wat je bodem aan voeding nodig heeft.

2 Door het overaanbod van gemaaid ,achtergelaten, fijnversnipperd gras dat niet of veel te traag wordt opgezet naar humus , krijg je een vervilting van de grasmat. En dit sneller dan als je maait met opvangbak. Deze viltlaag verhindert het water- en zuurstoftransport tussen de bodem en de lucht. Het zorgt ook voor verstikking van de wortelvoet en kan als primaire oorzaak aangeduid worden voor schimmelziektes en aantastingen. Viltlaag zorgt ook voor een vochtige mat waar dan weer mossen weelderig op groeien. Viltlagen verhinderen ook de infiltratie van water naar de actergrond en door de viltlaag krijg je een sponsachtige grasmat

Conclusie 2 : Met mulchmaaiers ( robot of bedient) zal je MEER moeten overgaan tot verticuteren. HEt tijdstip van verticuteren is zeer belangrijk. Dus niet zoals algemeen door de boekjes wordt aangeraden in de herfst maar in het voorjaar ! het bodemleven is aktief, gras is vol energie en kan de verticuteerwonden afsluiten en je gemaaid gras wordt gemakkelijk omgezet door de voorjaarsblakende bacterieen.

3 Mulching maaiers, bedient en robotgestuurd, maaien op zeer regelmatige tijdstippen endaarbovenop nog eens kort hetgras af. Hierdoor wordt de grasmat gevoeliger voor droogteperiodes en kan daardoor volledig uitdrogen. Zelfs het effect van ochtendauw dat via het grassprietje vocht brengt naar de wortelvoet kan geen soelaas meer brengen want het sprietje is veel te kort om dauw op te vangen. 

Conclusie 3 : Mulchmaaiers veroorzaken droogtestress bij gras en gazon en daardoor moet er meer overgegaan worden tot regelmatige watergift. 

 



Je hebt ne dode gazon, zonder enige biodiversiteit ,zonder geur , zonder vlinders, zonder bijen 

zaai bijenvelden, bloemenweide, plukweide en je gaat nog meer genieten van de zon.

https://vrebosch.be/blog/zonder-titel

 

 

 
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Tja, je kan ook  niets planten en de volledige tuin inzaaien met wilde bloemen en er niet meer naar omkijken
wink_smile.png


Verticuteren doe ik niet meer of minder dan in het benzinemaaier tijdperk.

8k breng af en toe eens een staal binnen en bemest wanneer nodig.

Dit https://viano.be/gazon/robotmaaiers-mulchmaaiers/ gebruik ik tegen een viltlaag. 

Periode van droogte laat ik hem uitrijden wanneer nodig, heb ik een handige app voor.

En voor de bijtjes en de vlindertjes staan er mooie planten in mijn borders
regular_smile.png


Ik wil hier geen welles nietes polemiek starten want alles heeft zijn voor en nadelen.

Topic starter wil ik gewoon helpen door mijn ervaring te delen.
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
lukanar zei:
... en geen enkel bloemmeke meer in de gazon ?

rofl.gif

 

Ik heb eigenlijk nog verrassend veel maddeliefjes en boterbloempjes en hier een daar een paardenbloem in mijn peloes zelfs met ne robot.

Bij mij staat de hoogte wel op standje 6,5 van 7. MAW dus zeker niet heel kort gemaaid. Ik ben geen fan van heel kort gemaaid gras, dat wordt binnen de kortste keren zo bruin als geen peloes.
biggrin.gif

En ik heb de "weertimer"-functie van mijn Husqvarna op "laag" ingesteld. Vorig jaar in de zomer kwam die dan nog 1x per nacht buiten en nadien bleef die rustig niks doen. Gras wat niet groeit omdat t te warm/droog is hoeft niet gemaaid te worden. Ik was eerst nogal sceptisch tov deze functie, maar werkt verrassend goed. Zelfs in deze periode zie ik al "weertimer, volgende start 0:00 'morgen' op het schermke staan als ik verwacht dat hij nog aan t werk is.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Jullie beginnen me bijna, ik zeg duidelijk bijna, te overtuigen om dat toch eens nader te bestuderen die grasrobodinges. Bijna

Ik denk dat ik eens met stihl ga bellen , vragen voor een demotoestel

biggrin.gif


shok.gif
maar dan zijn al mijn worteltjes, madeliefjes, krokussen, narcis, blauwe druif, koekoeksbloem, hondsdraf, paarse dovenetel en ereprijs weg !!??
 

ushkar

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2008
Berichten
2.035
Waarderingsscore
105
Punten
63
updatetijd :)

@luc en de plantjes en bloemetjesliefhebbers : volledig akkoord, maar de bloemenweide achteraan, de fruitbomen, de lavendel overal, de borders...We doen al ons deel voor de natuur :) laat mijn oog toch ook eens een strak gezon hebben

de antwoorden ondertussen op mijn eigen vragen:

*2 marktleiders: Robomow en Husqvara.  voor een opp van 500m² een beetje overdimensioneren tot 800m² (volgens fabrikanten). prijs rond de 1200 euro.
daarnaast een heel aantal subleveranciers. (met als uitblinker den aldi voor 399 euro) 

*de geleidedraad zit dus niet op de boord, maar een tiental cm ervan. probleem van de boordjes dus ook opgelost.

maar...

het addertje onder het gras...zones en breedtes...in bijlage een foto van de gazon vanuit mijn thuisbureau. let dus maar niet op de omkadering :)

Zoals je ziet zijn er een aantal plantenstroken in het gazon voorzien. afstand tussen de bakken: ongeveer 2 meter. afstand tussen de bakken en de verharding: 1,2m. en daar wringt het schoentje.
Robomow heeft minstens 2m nodig om deftig te kunnen functioneren...

wat ook onmiddelijk mijn lokaal of internet probleem oplost: een beetje professioneel advies zal meer dan nodig zijn. (behalve als ik naar DenAldi ga :) )
ik hou jullie op de hoogte

img_9523.jpeg
 

Bijlagen

  • img_9523.jpeg
    img_9523.jpeg
    643,8 KB · Weergaven: 12

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Daar zou mijn huski geen problemen mee hebben. Ik heb thuis een stuk wat nog veel smaller is waar hij toch ook gewoon komt. 
embarrassed_smile.png
 

WimGent

Lid
Lid geworden
22 mrt 2018
Berichten
187
Waarderingsscore
5
Punten
18
Misschien moet je eens bij enkele andere merken kijken.

Ik heb achterin de tuin een smal gangetje van minder dan een meter breed en mijn maairobot, heeft daar geen probleem mee. Het is er één van de goedkopere merken(ongeveer 850 €).
 

Azaron

Lid
Lid geworden
12 nov 2008
Berichten
307
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hier een Robomow RS615u voor een allesbehalve rechtoe-rechtaan gazonoppervlak van zo'n 800 m² (dus wel wat overgedimensioneerd).  Als je de perimeterdraad idd dicht tegen de boord legt (waar hij over kan rijden), heb je enkel nog kans op wat horizontale uitschieters van het gras die wat langer kunnen zijn.  Maar daar doen we hier niet de moeite voor om dat kort te houden.  Van die perimeterdraad zie je al gauw niets meer.

We hebben ook een wat smaller langerrekt en kronkelend doodlopend gedeelte met ook 2 bomen er nog in.  Daar komt hij zeker niet bij elke beurt in, maar als hij erin komt blijft hij er wel lang genoeg over en weer gaan tot hij daar ook overal is geweest.

Bediening met bluetooth vind ik niet zo super.  Wil vaak niet connecteren en als het werkt gaat het ook enkel als je er dichtbij staat natuurlijk.  Je hebt ook nog wel iets met een GSM module maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, ik vermoed dat dat wel wat beter zal werken.

Bij een lokale verdeler gekocht die ook het jaarlijks onderhoud doet, wel heel tevreden van ivm herstellingen en dergelijke (heb hier blikseminslag gehad vorig jaar).

Maaihoogte op 7 cm, hierdoor zie je hier en daar wel wat bloemetjes die kunnen blijven staan (we hebben ook nog genoeg andere bomen/planten).
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
ik zen nog niet helemaal overtuigd... die 7cm maaihoogte en dan de bloemkes brengen me er wel dichter bij 
biggrin.gif
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan