• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Robot maaiers / grasrobots

Lid geworden
9 apr 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gezien de tijd die het afrijden van mijn 1400m2 grasveld mij kost (incl. de gang naar het containerpark), zit ik er over te denken een robot maaier (ook wel grasrobots genoemd) aan te schaffen. Mijn grasveld is redelijk vlak (met één klein stukje als uitzondering, eventueel handmatig te doen), maar wel met bomen en vooral ook denneappels/hazelnoten.

Tot nu toe zijn drie modellen naar voren gekomen:

- Husqvarna Automower 220 AC

- Ambrosio Line 200

- Robomow RL2000

Heeft iemand ervaring met één van deze machines? Zijn er nog andere modellen die ik zou moeten overwegen? En natuurlijk: welke zou ik volgens jullie moeten aanschaffen ?

Bedankt voor alle informatie/ervaringen met/over deze apparaten.

Lid geworden
9 apr 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Filip123 wrote:
ALLE robotmaaiers SLAAN het gras af, al dan niet met scherpe of botten mesjes!

Ik denk dat het verschil tussen scherpe mesjes (zoals scheermesjes) en de botte messen van een gemiddelde gewone maaimachine aanzienlijk is. Ik heb dit ook in de praktijk mogen waarnemen. De mesjes snijden.

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
Bij die robotmaaiers wordt er precies husqvarna steeds opgehemeld. Mijn perdoonlijke ervaringen met klassieke maaiers doen mij (om het zacht uit te drukken) nogal gruwelen van het merk.

Ze ruiken in de verste verte niet aan de klassiekers als bvb een honda.

Ligt het bij die robotmaaiers dan zo anders?

Onze buur heeft een groen ding rijden waar opstaat: robotica zuchetti ofzoiets, ik weet niet in welke klasse deze valt maar die heeft toch een aantal serieuze beperkingen en is op een jaar tijd toch al wat binnen geweest!

Lid geworden
7 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het zijn scherpe mesjes en je ziet het aan het gras als ze bot zijn.

Wat betreft de robotmaaier, het blijft een vrij dom ding met een programma dat wel stoelt op ervaring, maar reken er maar op dat niet alle mogelijke scenario's/problemen zijn opgenomen in de robot, want dat kost geld: programmeren en meer geheugen.

Zo vind ik bijvoorbeeld dat bij een vastgelopen maaischijf, en dat heb je bij hoog gras, de maaier meer moeite zou mogen doen, bv. 5 meter verder rijden en opnieuw proberen, en die procedure enkele malen herhalen, nu staat hij ter plaatse te trappelen. Ook zouden ze eens kunnen proberen de draairichting van de schijf te alterneren, zou ook al helpen. Ook het omgaan met objekten in het gras is dikwijls problematisch; de mijne reed zich steevast vast op de buizen van de trampoline. Meestal halen we alle speelgoed uit het gras tegen de avond waarin hij rijdt, maar een trampoline verzet je niet zomaar. Heb er nu planken aan bevestigd waardoor hij niet meer vast raakt op die buizen. Met een beter ontwerp zou dat eventueel zonder kunnen.

Lid geworden
30 okt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Reeds 8 jaar ben ik verdeler van Robomow en nu reeds 3 jaar van Lizard. Lizard is een afstammeling van de groep Zucchetti waarin zich ook de merken Wiper en Ambrogio bevinden. Als je een robot wenst aan te schaffen moet je echt wel je tuin goed doorlichten. (de grootte, de vorm, aanwezigheid obstakels,...) Een Robomow heeft het voordeel dat hij zeer robuust gemaakt is en stalen messen die niet flexibel zijn waardoor hij gemakkelijk takken, bladeren maalt. Ook maait hij buiten zijn wielen terwijl bij alle andere merken ze binnen de wielen maaien. Nadeel is zijn beperkte maaicapaciteit en dit komt vooral door zijn loodaccu's. Hij kan een 3-tal uur maaien en moet dan 20u laden vooraleer zijn volgende maaibeurt.

De Lizard is een sterk aan te raden machine en heeft 4 verschillende volautomatische modellen, naargelang grootte gazon. Deze machine kunnen veel meer rijden. Ze maaien 3,5u of de grootste nog meer en zijn in evenveel tijd terug opgeladen en kunnen ze terug vertrekken (door lithiumaccu's). Er is ook de aanwezigheid van de zogenaamde slimme spiraal (weet waar hij moet maaien). Nog een verschil is dat een Lizard kan upgedate worden naar de laatste versie en een Robomow niet.

Ikzelf heb een Robomow en een Lizard lopen om te demonstreren en ik heb toch een lichte voorkeur voor de Lizard.

Hopelijk kan mijn beknopte uitleg jullie van dienst zijn tijdens jullie keuze.

Lid geworden
7 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nu moet ik nu toch even mijn hart luchten over mijn Husqvarna 220... wat een KUTSPEL!

1. DOM: zoals in doet niet genoeg moeite om verder weg te rijden als de maaischijf vast zit en blijft ter plaatse draaien, geeft dan op en blijft staan;

2. DOM: als hij vastrijdt in de zelf gemaakte modder van het ter plaatse rondtrappelen blijft hij daar sukkelen tot de batterij leeg is. Doet ook geen moeite als hij een putje tegenkomt: maaier opgetild zegt hij dan triomfantelijk!

3. bouwkwaliteit: NUL, ik heb heb het ding open gemaakt en met dergelijke prutmotortjes is de levensduur van het apparaat niet langer dan 5 jaar; heb al een wielmotor moeten vervangen, de maaischijf al moeten vervangen omdat de vijzen aan de mesjes afgebroken waren, de voorwielen al moeten vervangen, de aandrijfwielen hebben een zeskant fitting in plastiek en na een paar jaar draait het wiel door op de fitting van de motor, NIET omdat het plastiek kapot is, maar omdat de zeskant aan de kant van de motor in aluminium is en tot een cirkel is afgesleten. HILARISCH! Maar ge moogt wel dokken...

Ondertussen blijft het gras wel groeien en mag je het met de hand afrijden, met een 30 jaar oude Wolf die WEL NOG WERKT!

Sorry mensen, rommel die gemaakt is om op te brengen voor de fabrikant.

Lid geworden
9 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
herrebout;1948152 wrote:
Nu moet ik nu toch even mijn hart luchten over mijn Husqvarna 220... wat een KUTSPEL!

1. DOM: zoals in doet niet genoeg moeite om verder weg te rijden als de maaischijf vast zit en blijft ter plaatse draaien, geeft dan op en blijft staan;

2. DOM: als hij vastrijdt in de zelf gemaakte modder van het ter plaatse rondtrappelen blijft hij daar sukkelen tot de batterij leeg is. Doet ook geen moeite als hij een putje tegenkomt: maaier opgetild zegt hij dan triomfantelijk!

3. bouwkwaliteit: NUL, ik heb heb het ding open gemaakt en met dergelijke prutmotortjes is de levensduur van het apparaat niet langer dan 5 jaar; heb al een wielmotor moeten vervangen, de maaischijf al moeten vervangen omdat de vijzen aan de mesjes afgebroken waren, de voorwielen al moeten vervangen, de aandrijfwielen hebben een zeskant fitting in plastiek en na een paar jaar draait het wiel door op de fitting van de motor, NIET omdat het plastiek kapot is, maar omdat de zeskant aan de kant van de motor in aluminium is en tot een cirkel is afgesleten. HILARISCH! Maar ge moogt wel dokken...

Ondertussen blijft het gras wel groeien en mag je het met de hand afrijden, met een 30 jaar oude Wolf die WEL NOG WERKT!

Sorry mensen, rommel die gemaakt is om op te brengen voor de fabrikant.

Heb nu het zevende seizoen de husqvarna ac220. De maaischijf is nog nooit vastgelopen en de robot maakt geen modder. Hij rijdt wel rond op een gazon, niet op een maisveld of zo. Over putjes en bultjes rijdt mijn robotje makkelijk over, zelf een occasionele molshoop rijdt hij zo over.

Nog nooit binnengedaan voor onderhoud, alleen de batterij is al eens vervangen. Na enkele jaren was ook het dopje van het linkervoorwiel eens losgekomen, gewoon een nieuw dopje opgeduwd. Verder af en toe nieuwe mesjes en that's it. Als hij de geest geeft komt er meteen een nieuwe.

Lid geworden
12 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hebben nu 6 jaar de ac 220 rijden, dus toch enige ervaring: globaal? werkt fantastisch! is een dom ding (hoewel dat spiralen fantastisch is!) maar klaagt nooit :) een vent achter een grasmachien klaagt altijd... overzichtje problemen van 6 jaar (!): 1/ de begrenzingsdraad ligt niet steeds ideaal... nadeel van te leggen bij net gezaaid gras, je zou in het begin regelmatiger moeten 'herleggen' (dus 2-3x effe kantenmaaier voor de hoekjes) , 2/ binnen overwinteren van de maaier: het tuinhuis bleek niet vriesbestendig genoeg... printplaat vervangen onder garantie <2 weken, 3/ kapotte mesjes: een nieuwe set mesjes met schroeven kost evenveel als 2 tankbeurten, vraagt 5 minuten... ok, niks op het gras laten liggen vraagt wat gewoonte, 4/ nieuwe batterij: na 5 jaar in de volle zon opladen en verblijven (voorlopig niet te verhelpen) = 125€ 5/ dit jaar opeens probleem na winteronderhoud nieuwe dealer: maaimotor wou niet meer starten, binnengedaan alternatieve dealer: interne connectie gelost (en wat dingen 'gerepareerd' van 'winteronderhoud' die niet correct waren)... conclusie: dat ding heeft ondertussen meer dan 3000u gereden = 125 dagen (!) waarvan ik puur heb kunnen genieten van de tuin: totaalkost: aanschaf (diverse premies, 1600€ in toto) en herstel: geen 300 euro... reken zelf uit! onze tuin is ongeveer 8 are, vnl gras, maar +10 fruitbomen en konijnenhok

Makita

Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
Volgens testaankoop zou Robomow de beste zijn in hun test echter was ons verkooppunt niet te spreken over dit systeem omdat ze erg veel onderhoud vergen en snel verslijten. Hij raadde ons een husqvarna aan. Zou er al 200 verkocht hebben en nog geen grote klachten ontvangen hebben..

fjac

Lid
Lid geworden
16 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik heb hier nu een drietal maanden een Husqvarna 230 ACX (vglbaar met 220AC) lopen en vind hem alvast super!

Lid geworden
2 sep 2014
Waarderingsscore
1
Punten
3
fjac;1949169 wrote:
Ik heb hier nu een drietal maanden een Husqvarna 230 ACX (vglbaar met 220AC) lopen en vind hem alvast super!

hello viking ...........werk perfect ..

Lid geworden
27 jun 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb een Ambrogio L200 De Luxe. Dit is de Fyra onder de maairobots. Alles breekt af en de wielen lopen vol met vuil zodat deze robot zijn grip verliest. 

En Ambrigio levert totaal geen service voor dit gedoe. Bij u op het gzaon liggen wel eens dennenappels. Ja, daar kan de robot niet tegen. Die moet u weghalen. Mijn dealer wordt er ook hopeloos van.

De andere robots ken ik niet.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan