RJ45 connectoren cat7?

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik moest nieuwe UTP kabel kopen en dacht maar meteen cat7 te nemen met het oog op de toekomst. Nu heb ik wel een probleem om een 10tal betaalbare mannelijke RJ45 stekkers te vinden die groot genoeg zijn voor de AWG23 aders van de kabel. Iemand een idee waar deze te vinden zijn?

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Als je weet dat je gigabit op een CAT5e kan krijgen en dat dat ruim genoeg is om enige HD films te streamen mag je je de volgende vraag stellen: waarom?

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
jandc;1805746 wrote:
Als je weet dat je gigabit op een CAT5e kan krijgen en dat dat ruim genoeg is om enige HD films te streamen mag je je de volgende vraag stellen: waarom?

Dat zal heel snel te weinig zijn. Kijk maar naar de snelheidsevolutie bij SSD's en remember wet van Moore. Nog even en alles zal SSD worden en met snelheden van vlot 10tallen Gb/s. En omdat ik een netwerkschijf heb wil ik dan ook voorbereid zijn op de toekomst.

disco stu

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
199
Punten
43
Hm, ik begrijp dat je wil voorbereid zijn op de toekomst, maar met cat7 maak je het jezelf niet gemakkelijk.

Cat 7 is denk ik nog niet door alle instanties gespecifieerd. De bedoeling is dat daar een nieuw type connector voor wordt gebruikt, dus niet de RJ45. RJ45 degradeert mogelijk weer de cat7 performantie.

Daarbij zou het dan ook nog eens sowieso een dubbel geshielde kabel zijn, dus eeen S/FTP kabel (of iets in die aard): verknoei de aansluiting van de shield en de performantie daalt.

Cat7 is 10GBit, maar Cat6A is ook al 10GBit. Als je nog de keuze hebt, kan je misschien beter een Cat6a U/UTP kabel nemen. Daar haal je ook 10GBit mee, je vindt er meer producten van, het werkt met een RJ45 connector en een U/UTP kabel zal je zelf minder snel verknoeien bij het installeren van connectoren.

Heb je al cat7 kabel: kijk dan eens naar RJ45 connectore voor cat6a, die kan je misschien ook gebruiken voor je cat7 kabel. Cat6A is denk ik ook 23AWG. Maar ik denk dat je het voordeel van Cat7 gaat verliezen.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
disco stu;1805760 wrote:
Hm, ik begrijp dat je wil voorbereid zijn op de toekomst, maar met cat7 maak je het jezelf niet gemakkelijk.

Cat 7 is denk ik nog niet door alle instanties gespecifieerd. De bedoeling is dat daar een nieuw type connector voor wordt gebruikt, dus niet de RJ45. RJ45 degradeert mogelijk weer de cat7 performantie.

Daarbij zou het dan ook nog eens sowieso een dubbel geshielde kabel zijn, dus eeen S/FTP kabel (of iets in die aard): verknoei de aansluiting van de shield en de performantie daalt.

Cat7 is 10GBit, maar Cat6A is ook al 10GBit. Als je nog de keuze hebt, kan je misschien beter een Cat6a U/UTP kabel nemen. Daar haal je ook 10GBit mee, je vindt er meer producten van, het werkt met een RJ45 connector en een U/UTP kabel zal je zelf minder snel verknoeien bij het installeren van connectoren.

Heb je al cat7 kabel: kijk dan eens naar RJ45 connectore voor cat6a, die kan je misschien ook gebruiken voor je cat7 kabel. Cat6A is denk ik ook 23AWG. Maar ik denk dat je het voordeel van Cat7 gaat verliezen.

Het is de bedoeling om er nu voorlopig RJ45 connectoren op te zetten en dan later de GG45 of ARJ45 connectoren of wat het ook gaat worden. Ik heb de rol kabel van 100 m al gekocht. Het is eigenlijk cat7a kabel want gaat tot 1 GHz en is dubbel geshield. Deze zou dus 40 Gbps moeten halen. Cat6a gebruikt meestal AWG24 geleiders, maar er bestaan ook cat6a connectoren die AWG23 aankunnen. Het probleem is dat ik deze dingen tot nu toe enkel per 100 stuks en in een webshop in de US heb gevonden: http://www.firefold.com/RJ45-Connector-CAT6A-Shielded. Vandaar de vraag of iemand mij een adresje kan geven waar ze in minder grote hoeveelheid verkrijgbaar zijn.

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Beurt;1805751 wrote:
jandc;1805746 wrote:

Dat zal heel snel te weinig zijn. Kijk maar naar de snelheidsevolutie bij SSD's en remember wet van Moore. Nog even en alles zal SSD worden en met snelheden van vlot 10tallen Gb/s. En omdat ik een netwerkschijf heb wil ik dan ook voorbereid zijn op de toekomst.

Ik ken de wet van Moore maar die is enkel toepasselijk op chipdesign, niet op mensen... Daarbij vergeet je de compressie algoritmes die steeds beter worden. Je kan vlot video streamen over een 4Mbps netwerk... Jij denkt al aan 10.000 Mbps netwerken en ik zeg dat 1.000 Mbps ruim voldoende is. Zelfs voor server/workstation toepassingen is 100Mbps voldoende. 't is gewoon huis he, geen groot bedrijf...

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
689
Punten
113
waarom kocht je deze niet samen met de kabel?

of hadden ze dat daar dan ook niet beschikbaar? zielig bedrijfje dan !

als of je bij een dealer gaat, die 0 wielen ter beschikking heeft, alle wagens staan op blokken???

Donat

Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Waarderingsscore
12
Punten
18
Kan je niet termineren op een patchpanel met keystone's ? Dan kun je met voorgemaakte gecertifieerde patchkabels patchen...

mvg

hfx

Lid geworden
7 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het is bij cat7 zeker niet de bedoeling om tot bij de verbruiker zelf te gaan. Volgens wat ik gelezen heb is het bijna onmogelijk om zelf een goede verbinding te maken met een stekker (die de volledige snelheid en bandbreedte behoud). Je moet ergens vanaf de modem een patch panel voorzien en vanaf daar met je kabel naar een ander patch panel of muurcontact gaan. De laatste meters tot aan het toestel doe je dan met soepele cat6 of zo. Het is niet voor niets dat je die stekkers bijna niet vind.

Hoe je het patch panel of de muurconnector aansluit moet je maar eens opzoeken op youtube.

Het patch panel en de muurconnectoren moeten dan ook alle cat7 gespecificeerd zijn.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Alvast bedankt voor de suggesties. Ik zou muurcontacten kunnen voorzien, maar dan blijf ik nog steeds met het probleem zitten van de stekkers. Ik was namelijk van plan om vanuit mijn router kabels te trekken naar verschillende punten in huis, en aan de router zelf moet ik RJ45 gebruiken. In de shop waar ik de kabel kocht hebben ze RJ45 stekkertjes voor cat7, maar die kosten maar liefst 19 € per stuk!!

Donat

Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Waarderingsscore
12
Punten
18
Aan je centraal punt router/switch vertrek je met voorgemaakte cat6a/7 patchkabels met aan beide einde RJ45 connectoren. Deze plug je in de router/switch en de andere kant in een centraal patchpaneel 24 poorts cat6a/7 vb brandrex.

Dan begint je vaste bekabeling (structured cabling) welke in het centraal punt vast getermineerd is of via punch down of via keystone's op het 24p patchpaneel. De andere zijde van je vaste bekabeling komt uit in de verschillende kamers op de wandcontactdozen.

Vandaar weer een voorgemaakte patchkabel naar je eindtoestellen.

Allé, zo zou ik het toch doen..

En zoals bovenstaand al vermeld, zelf krijg je niet zo makkelijk een connector geknepen welke door de certificatie komt als je in deze high end cat 7 toestanden wil zitten..

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zou nog even willen duidelijk maken dat het niet de bedoeling is om de kabels nu al op niveau cat7 te krijgen. Het is de bedoeling om er nu gewoon cat5-6 stekkertjes op te zetten en dan achteraf eventueel nieuwe cat7 stekkers wanneer de nood er is. Dit om te vermijden dat ik de kabels om de zoveel jaar moet vervangen/buitengooien.

hfx

Lid geworden
7 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik begrijp het niet. Wat is het probleem om nu, zoals al gezegd, je installatie al wel definitief aan te leggen.

Anders heb je 2x kosten en werk, 1x om stekkers te vinden die eigenlijk niet voor de kabel zijn voorzien (23awg) en ze dan nog zien gemonteerd te krijgen en een volgende maal weer alles aankopen en opnieuw installeren.

Installatie kabel is met een vaste kern (solid) en vanaf je muuraansluiting is het soepele patchkabel.

Als je alles met de juiste componenten aansluit moet je toch niet om de zoveel jaar je kabels vervangen/buitengooien?

Ik zou minimum 1 kabel per kamer voorzien + minimum 1 wachtbuis alles vertrekkende van één centrale plaats waar bv nu de modem/switch hangt.

NicoP

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
221
Punten
63
Beurt;1805906 wrote:
... In de shop waar ik de kabel kocht hebben ze RJ45 stekkertjes voor cat7, maar die kosten maar liefst 19 € per stuk!!

Wil je het allerbeste, dan tast je ook best dieper in de buidel. Het principe "aldi", het werkt en ik voel me er content bij werkt in dat geval niet...

Cat7 is" cat. 7 centen" uitgeven en naar mijn mening voorlopig overbodig, cat 6 (cat6A) is voor particulier gebruik meer dan voldoende en trouwens ga jij je dataverkeer monitoren???? Ik doe dat alleszins niet.

Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
De juiste benaming is niet RJ45 stekker maar modulaire 8P8C

Deze zijn idd. niet geschikt om te gebruiken met CAT7 kabel, je had daar beter eerst eens over nagedacht. Kan je er toch vinden waar een CAT7 in past, dan heeft de CAT7kabel géén enkele 'meerwaarde', trouwens in een residentiele omgeving met max. afstanden van 20m a 30m heeft CAT7 ook helemaal geen zin, CAT6 is ruim voldoende - en daar krijg je wel nog gewone 8P8C connectoren op.

Om gebruik te maken van de 'toegevoegde waarde' van CAT7 zal je (dure) TERA (of iets dergelijks) patchpanels of wallplates moeten kopen, en ook nog dure patch- en adapterkabels want bij mijn weten kan je géén losse TERAstekkers kopen om op te nijpen.

disco stu

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
199
Punten
43
Als je de kabel al hebt gekocht en wil gebruiken als installatiekabel (dus niet patchkabel) maar het hoeft niet op cat7 specificaties te draaien, dan zou ik gewoon aan het centraal punt alle kabels netjes afwerken in een patch panel (punchen op LSA strip of met keystones) en ook netjes afwerken in alle outlets van alle ruimtes. Materiaal cat6a met schielding nemen.

Maar niet een mannelijke RJ45 blokske op knijpen...

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
disco stu;1806205 wrote:
Als je de kabel al hebt gekocht en wil gebruiken als installatiekabel (dus niet patchkabel) maar het hoeft niet op cat7 specificaties te draaien, dan zou ik gewoon aan het centraal punt alle kabels netjes afwerken in een patch panel (punchen op LSA strip of met keystones) en ook netjes afwerken in alle outlets van alle ruimtes. Materiaal cat6a met schielding nemen.

Maar niet een mannelijke RJ45 blokske op knijpen...

Ik heb ondertussen voor deze oplossing gekozen: cat6a keystones met afdekplaatjes en afgewerkte cat6a patchkabels voor verbinding met pc/router. Uiteindelijk heb ik dan toch 10Gbps netwerk liggen voor niet veel meer kost als klassieke 1Gbps, dus missie geslaagd. Iedereen alvast bedankt voor de bijdragen!

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
288
Punten
83
Ook al ben je geholpen, toch nog mijn kleine bijdrage. Ik heb ook voor cat7 gekozen, voornamelijk omdat ik het voor een lagere prijs heb gevonden dan wat je op de meeste plaatsen voor cat6(a) betaalt. Ik dacht met cat6a stekkers te werken, maar kreeg ze er gewoon niet op... Dan maar voor patch panels gegaan, ook cat6a-graded. De muuraansluitingen van Niko (170-65362) zijn cat6. Je hebt geen speciaal gereedschap nodig om de kabel hierop aan te sluiten maar makkelijk is het niet. Voor de patch panel heb je wel een speciaal tooltje nodig, en een simpele kabeltester is ook geen overbodige luxe om zeker te zijn dat je de kleurtjes niet dooreen gegooid hebt.

Nu heb ik dus, voor niet al te veel meer geld dan een standaardnetwerkinstallatie, een stel beetje future-proof kabels in de muur steken.

Justchill

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
36
Zelfde probleem hier; welke keystones zijn dat exact en waar heb je deze gehaald?

grtjs

Bovenaan