RJ en Coax aansluitingen

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Waarderingsscore
37
Punten
28
Gegroet,

Ik heb reeds lang alles gereed liggen om mijn telenet-aansluitingen te maken.
Aangezien wij geen tv hebben, voorlopig en al 8 jaar ofzo nu en overal goed bereik van de wifi hebben, heb ik nog nooit de verdere aansluitingen gemaakt aan mijn Telenet-modem.
Nu steken daar 18 RJ UTP-kabels gereed en 8 coax-kabels.
Ik probeer op internet iets te bestellen zodat ik deze aansluitingen kan maken, maar ik vind alleen patch-kasten die me te duur zijn en zelfs maar 8 aansluitingen hebben.

Weet ik iemand waar ik zo'n uitgebreide switch kan bestellen?
Zowel dus voor UTP als voor Coax of gecombineerd?
Of zie ik iets over het hoofd, moet daar ook een aparte versterker bij?
Ook op google afbeeldingen levert mij dat allemaal niets op, enkel oudere aansluitingen met nog een aparte router en switch.
Dankuwel.

Lid geworden
9 nov 2011
Waarderingsscore
3
Punten
0
Je haalt vanalles door elkaar. Om te beginnen hebben UTP en coax niets met elkaar te maken. Voor UTP worden inderdaad switches gebruikt, coax wordt gewoon afgetakt met splitters en/of taps.

Je kan voor de UTP met een patchpanel werken, maar dat hoeft niet. De goedkoopste oplossing voor de UTP is een 24-poorts switch zoals deze: http://www.routercenter.be/product/468999/category-112340/tp-link-tl-sg1024d.html Daar laat je dan al je UTP kabels op uitkomen.

Voor de coax wordt het iets ingewikkelder. De versterker van telenet heeft 4 uitgangen. Je kan elke uitgang opsplitsen in 2 (bvb http://www.hirschmann-multimedia.nl/Multimedia-Products/Productdatabase/Producten/ID/74252/categoryId/53/VFC-2104), dan heb je 8 uitgangen.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.815
Punten
113
de vriendelijke telenet-installateur heeft hier een coax versterker met 6 uitgangen geplaatst. Voor de UTP een extra switch zodat alles aangesloten was.  (9 aansluitingen)  kostte me niets.

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Waarderingsscore
37
Punten
28
De telenetman was daarstraks hier, omdat het internet was uitgevallen sinds donderdag, en ook ik dacht "bijdeweg" te vragen of hij ook dat kon installeren, maar de goede man had dat niet bij. Bedankt voor de antwoorden!

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
14
Punten
38
Een patch panel gebruiken - ik heb zelf die van Belkin (48 poorten) maar je kan bv. ook deze gebruiken voor 24 poorten:

http://www.amazon.de/LINDY-Patchpanel-19%C2%A0Zoll-24%C2%A0RJ45-Anschlüsse-geschirmt/dp/B000I2JTY8

Daar kan je dan een switch onder hangen om te kiezen welke poorten waar/wanneer aangesloten worden. Ik heb nog een 3Com switch, ondertussen is dat HP geworden. Kijk eens bij de ProCurve reeksen voor "small offices", daar vind je zeker een paar goede consumer varianten... te bekijken of je features zoals VLAN's of link aggregation nodig hebt (ik denk dat je voor 250 euro een basic switcheke met 24 poorten hebt dat al die features ondersteunt... ). Eventueel ook kijken of je PoE nodig hebt.

Om het proper af te werken: in een networking cabinet hangen... duur spul... je kan ook je eigen omkasting maken of gewoon ophangen tegen een houten plaat. 

Patch panel + switch moet je voor 300 a 350 euro gesteld zijn. 

Bovenaan