• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Rioolgeur zonder open afvoer???

Lid geworden
4 jul 2007
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
0
In de garage van onze bel-étagewoning hangt vaak een rioolgeur. De in mijn ogen enige mogelijke oorzaak, het afvoerputje, hebben we vorige maand hermetisch laten dichten en vervangen door een uitgietbak met sifon, geplaatst volgens de regels van de kunst. Maar de geur is niet verdwenen....



Er zijn geen andere toestellen of afvoerpunten aanwezig, behalve de tellerput van water en gas. Er loopt een gemetste afvoerbuis van de badkamer (zonder toilet) onder onze betonnen garagevloer.



Volgens de vorige eigenaar is er ooit een firma in geurdetectie voor langsgeweest, die als enige oorzaak de septische put in de oprit voor de garagepoort aanwezen, die prima werkt maar heropgemetst moet worden, het deksel sluit niet goed meer. Maar het is maar heel zelden dat je op de oprit geurhinder hebt. Dus ik zie niet echt een verband.



Soms ruik je het amper in de garage, soms heel sterk. Ik zie geen verband in een patroon qua bv. regenweer of gebruik van ons sanitair.



kortom: een raadsel...... Iemand een idee?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Staan er nog andere toestellen met een afvoer? Bv. een wasmachine?

Mss dat de stank van daar komt (slechte of geen sifon, slechte/versleten dichting tussen flexibel en afvoerbuis,...)
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
controleer de tellerput even op de geurhinder.

Mogelijks is de geur afkomstig van een lekkende straatriool en komt de geur binnen via de doorvoerbuis van elektriciteit of water.
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
phong;1810371 wrote:
Ik zie geen verband in een patroon qua bv. regenweer of gebruik van ons sanitair.



kortom: een raadsel...... Iemand een idee?



De richting van de wind kan wel een rol spelen. Deze kan de lucht via bijvoorbeeld de rioolontluchting uit het riool zuigen maar andersom kan ook, de lucht wordt uit het riool gedrukt. Een rooktest zou uitkomst kunnen brengen.

Zijn het gietijzerenbuizen kunnen deze zijn gaan lekken op de verbinding van de buizen onderling.
 
Lid geworden
4 jul 2007
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
0
3 replies met 3 verschillende theorieën... bedankt voor de feedback.



@nevermore: ja afloop wasmachine en condensatieketel, maar deze zijn vorige maand samen met de nieuwe uitgietbak op één siffon geplaatst, op de plaats van het dichtgemaakte klokputje. En dat is volgens mij wel uitgevoerd zoals het moet.



@minoeske: was ook mijn reactie, maar de geur lijkt in de put niet erger te zijn.



@w.g.b: de 'wind-theorie' is ook de mening van de firma die ik in mijn eerste post beschreef. Dus de wind blaast door de spleet in onze septische put de lucht doorheen de siffon in onze garage? lijkt me toch sterk. Dan wil ik nog eerder geloven dat de wind de stank van buiten door de spleet in onze garagepoort naar binnen blaast (afstand pakweg 2m), maar op de inrit heb ik nog maar één keer geurhinder gemerkt.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
phong;1810371 wrote:
In de garage van onze bel-étagewoning hangt vaak een rioolgeur. De in mijn ogen enige mogelijke oorzaak, het afvoerputje, hebben we vorige maand hermetisch laten dichten en vervangen door een uitgietbak met sifon, geplaatst volgens de regels van de kunst. Maar de geur is niet verdwenen....

Er zijn geen andere toestellen of afvoerpunten aanwezig, behalve de tellerput van water en gas. Er loopt een gemetste afvoerbuis van de badkamer (zonder toilet) onder onze betonnen garagevloer.

Volgens de vorige eigenaar is er ooit een firma in geurdetectie voor langsgeweest, die als enige oorzaak de septische put in de oprit voor de garagepoort aanwezen, die prima werkt maar heropgemetst moet worden, het deksel sluit niet goed meer. Maar het is maar heel zelden dat je op de oprit geurhinder hebt. Dus ik zie niet echt een verband.

Soms ruik je het amper in de garage, soms heel sterk. Ik zie geen verband in een patroon qua bv. regenweer of gebruik van ons sanitair.



kortom: een raadsel...... Iemand een idee?



Beste,

Wat bedoel je met gemetste afvoer? Vroeger, maar dan meer dan 50 jaar geleden werden wel eens afvoergoten gemetst. Dat was dus een vierkante goot gemetst met bakstenen met daarbovenop nog eens een baksteen gemetst. Die dingen raken gemakkelijk verstopt maar zijn vooral ook niet luchtdicht, maw er komt reuk vrij. Of bedoel je terra-cotta-buizen, daarbij werden ook de kragen gedicht met mortel. Dit systeem is ook niet luchtdicht.

Betonnen garagevloer; bedoel je een gestorte betonplaat waar die bewuste riolering onderdoor loopt of bedoel je een vloer in betontegels?

In het laatste geval is de kans heel groot dat de reuk uit uw gebrekkige riolering dan door de voegen van die tegels komt. Ook in het geval van een betonplaat is dat niet uit te sluiten.

Charel
 
Lid geworden
4 jul 2007
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
0
Charel,

toen we het afvoerputje eruithaalden om het te dichten zagen we iets wat leek op een open gemetst bakstenen kanaal. Maar dit zou volgens mij alleen maar plaatselijk zijn, ons huis is van +/- 1968 en heel degelijk gebouwd. Maar in den bouw weet je maar nooit.

Onze garagevloer is een gestorte zichtbare betonplaat, dus als de geur er ook doorheen komt zoals je beschrijft, zou je toch een aftekening of verkleuring op die plaatsen moeten zien denk ik?

bedankt voor de reactie
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Pas op een ander forum was ook iemand bezig over rioolstank in zijn garage ... daar kwam het omdat bij de buren (oud huis zonder bewoning) het afvoerputje droog stond ...



Wat ik daarmee wil zeggen is: 't probleem moet niet noodzakelijk in je garage zelf zitten.



Nu, als ge een gemetst afvoerkanaal zag aan het putje zelf - dan zou ik er wel niet op gokken dat dat plaatselijk is.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
chime;1810734 wrote:
Pas op een ander forum was ook iemand bezig over rioolstank in zijn garage ... daar kwam het omdat bij de buren (oud huis zonder bewoning) het afvoerputje droog stond ...



Wat ik daarmee wil zeggen is: 't probleem moet niet noodzakelijk in je garage zelf zitten.



Nu, als ge een gemetst afvoerkanaal zag aan het putje zelf - dan zou ik er wel niet op gokken dat dat plaatselijk is.

Zelfs al is dat maar plaatselijk (het zou een gemetst verbindingsputje kunnen zijn), zoiets is alleszins niet luchtdicht.

Charel
 
Lid geworden
4 jul 2007
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
0
Daar heb je een punt. Geur is echter enkel in de garage en niet in de aanpalende ruimten. Bij de buren was ik onlangs nog over de vloer geweest en daar was geen stank te bekennen.

Dan lijkt mij de enige oplossing om de vloer open te breken. Leuk is anders...
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Hoe diep zit de slang vd wasmachine in de verticale afvoer? Soms wordt daar, bij de start vd uitloop vd wasmachine, de sifon 'leeggeduwd' als de motor aanslaat. Of als je een emmer vollenbak leeggiet in de wasbak.



Daarnaast kan het toch ev van buiten komen - luchtstroom van buiten onder garagepoort?

Mocht het probleem zich in de vloer bevinden, zou je de reuk continu ruiken, en ook minder sterk.
 

ALFIrE

Lid
Lid geworden
8 jun 2006
Berichten
870
Waarderingsscore
15
Punten
18
Als je de oorzaak echt niet kan vinden, kan je een firma laten langskomen die werkt met rookdetectie.



wij hadden ooit dergelijk probleem in de keuken. maanden gezocht, diverse loodgieters versleten, vanalles vernieuwd, zonder resultaat.



firma laten komen, en 5 minuten later wisten we vanwaar het kwam: onder de vloer zat een oude buis die niet afgesloten was, en in contact stond met afvoerputje buiten. papje van cement, zand en veel compactuna erin gedaan en geen last meer gehad!
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
janvanlandeghem;1810953 wrote:
Hoe diep zit de slang vd wasmachine in de verticale afvoer? Soms wordt daar, bij de start vd uitloop vd wasmachine, de sifon 'leeggeduwd' als de motor aanslaat. Of als je een emmer vollenbak leeggiet in de wasbak.



Daarnaast kan het toch ev van buiten komen - luchtstroom van buiten onder garagepoort?

Mocht het probleem zich in de vloer bevinden, zou je de reuk continu ruiken, en ook minder sterk.

Toch gebeurt het regelmatig dat bij een gebrekkige riolering het sommige dagen of momenten te ruiken is en op andere momenten totaal niet. Dat heeft te maken met druk of onderdruk in de straatriolering die kan verschillen naargelang het klimaat, luchtdruk en belasting van het rioolstelsel.

Ik wil maar zeggen: Het feit dat het soms wel en soms niet stinkt is geen indicatie.

Charel
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
heeft u soms een laagbouw met afvoer regenpijp in de buurt garage poort

had het zelfde probleem,tot ik pertoeval eens op mijn knieen aan het werken was buurt garagepoort toen ik de stank waarnam

die kwam gewoon uit de afvoer regenwater buis ,heb er een sifon tussen geplaatst en geen last meer gehad
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan