• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

rioolbuizen DRINGEND

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
In onze niewbouw heeft onze architect rioolbuizen voorzien van verschillende diameters: 110,160,200.

De aannemer( welke een zeer goede is ) heeft enkel dia 110 voorzien.

Hij beweert dat in de grotere buizen het vuil veel gemakkelijker blijft zitten,in de kleine wordt het meegenomen met het water.

Wie weet hier meer over?

In een gewone woning lijkt me 110 zeker meer als voldoende ! Van grotere diameters dat het vuil blijft zitten heb ik ook al gehoord.. hoe groter de diameter hoe minder mogelijkheid tot spoeling van de buizen.

Chrestane wrote:
In onze niewbouw heeft onze architect rioolbuizen voorzien van verschillende diameters: 110,160,200.

De aannemer( welke een zeer goede is ) heeft enkel dia 110 voorzien.

Hij beweert dat in de grotere buizen het vuil veel gemakkelijker blijft zitten,in de kleine wordt het meegenomen met het water.

Wie weet hier meer over?

volgens mij wil hij het zichzelf enkel gemakkelijk maken?

Als het zo op het plan staat, waarom dit dan niet volgen?

In een dikke buis zou het water te snel verdwijnen waardoor de vaste bestanddelen achterblijven. Deze zouden op hun beurt de buis kunnen verstoppen. Heb dit volgens mij toch ook al eens gelezen op dit forum en het klinkt heel plausibel.

Dikke buis zou je dan in principe met minder verval kunnen leggen om hetzelfde debiet te verwerken, maar hier wordt ook alles voorzien met 110.

Bij ons ook alles 110. Wel douche/bad en WC's in afzonderlijke buizen. tot aan de aansluiting aan de hoofdriolering.

Alles in 110 hier, behalve eindaansluiting op riolering 160.

Vraag eens aan je archtitect waarom, misschien heeft hij dit met een reden gedaan.

dhvz

Voor een gewone woning voldoet diam. 110 ruimschoots! Alleen als je echt een immens dak heb zou het kunnen dat je horizontale collector voor het regenwater (gedeeltelijk) 125 of 160 moet zijn.

Echter: het is wel raadzaam om nooit te vernauwen. Zo had onze regenwaterfilter bijvoorbeeld een aansluiting diam. 125 op te afvalzijde en die heb ik dan ook zo verder aangesloten.

Ook op onze plannen stonden diam. 125 en 110. Vermits ik de buizen zelf ga leggen, en geen zin had om overal reducties te plaatsen heb ik onze architecte gevraagd of ook alles 110 mocht zijn.

Zij had hier geen enkel probleem mee.

In te grote buizen, of bij een te felle hellingsgraad is het inderdaad zo dat vuil of resten van bv. waspoeders achter blijven in de buis.

Welk merk van buizen gebruiken jullie? Weet er iemand of er veel prijs- kwaliteitsverchil zit tussen de verschillende merken?

ja,

alles 110 is haalbaar, 125 is nodig om grote debieten te kunnen verwerken (leeglopen van een zwembad,.... ) en de aansluiting aan de straat MOET normaal 160 zijn.

je mag NOOIT te veel verval nemen: altijd ongeveer 0.5 à 1cm/m helling nemen, zodat er nog veel water achter de "vaste" materie kan duwen: dan ben je zeker dat die vaste materie met veel water wordt weggespoeld. als de helling te groot wordt dan gaat het water gewoon over de vaste materie lopen, en op de duur blijft al die vaste materie tegen mekaar liggen totdat het een prop is (en vaste materie is niet alleen toilet, maar ook waspoeder ed...)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan