• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Riool ontluchting

timmeeus

Lid
Lid geworden
22 jun 2007
Berichten
184
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo,



Op welke leiding(en) dient een ontluchting te worden voorzien? Mag dit op een vertakking zijn of moet dit op de hoofdleiding?

En welke diameter dient de ontluchting te hebben aub?



Bedankt!
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
goeie vraag, en moet dit altijd eigenlijk?



merk dat dit toch regelmatig ook niet gedaan wordt?
 

timmeeus

Lid
Lid geworden
22 jun 2007
Berichten
184
Waarderingsscore
0
Punten
16
Blijkbaar niet veel mensen die er echt iets van afweten. Ook op internet is niet veel te vinden. Is het dan wel zo essentieel vraag ik me af? Of op welke punten kan je dan snel problemen krijgen? Eerder bij toiletten of eerder bij afvoer van douche en bad etc?
 
Lid geworden
19 okt 2008
Berichten
69
Waarderingsscore
0
Punten
0
Door de valbeweging van rioolwater krijg je een drukverschil. Door dit drukverschil kunnen de sifons leeggezogen worden of krijg je een gorgelend geluid. Voorzie je een ontluchting dan vermijd je dit risico.

Het probleem stelt hem enkel bij afvoerbuizen die vertikaal lopen. Bv. badkamer op 1e verdiep.



In mijn huidige woning zit er geen ontluchting op de afvoer van de wc op het verdiep. Als je doortrekt dan zie je dat de sifon leeggetrokken wordt maar gelukkig net niet volledig. Wel hoor je een gorgelend geluid. Leegtrekken van sifons en geluidsproblemen kun je ook voorhebben met bad, douche en lavabo's



In mijn nieuwe woning voorzie ik een ontluchtingskanaal, een vertikale buis op mijn standleiding, eigenlijk gewoon een verlenging van de standleiding, die door het dak steekt door middel van een dakdoorvoer.

De standleiding is in mijn geval de vertikale leiding waar wc, bad douche en lavabo's samenkomen en in de standleiding naar beneden lopen.



Wat ook mogelijk is, is om alle afvoeren (douche, bad wc) apart te laten naar beneden gaan en te werken met een knits (zoek eens op het forum hiernaar voor meer info). Die zorgen voor een aparte ontluchting van de afvoerbuizen.

Zo'n knit kan enkel ontluchten en niet beluchten. Dus kan geen overdruk van het riool opvangen.



De reden waarom ik gekozen heb voor een ontluchtingskanaal die door het dak loopt is omdat dit het meest eenvoudige was, in mijn geval.

Ook doe je het dan meteen goed.

Je vangt ook de overdruk van het riool op wat niet kan met zo'n knit.

Zo'n knit moet je ook ergens kunnen wegsteken achter een wand of zo en moet achteraf nog bereikbaar zijn om te kunnen onderhouden of vervangen.



De diameter van het ontluchtingskanaal en van de dakdoorvoer is ongeveer een 70mm. Voor standleidingen waar veel leidingen op toekomen voorziet men dezelfde diameter als de standleiding diameter 110. Voor een gewone woning denk ik dat 70 voldoet.



Bijna alle informatie heb ik in dit document gevonden. En natuurlijk ook met behulp van bouwinfo!!



http://bestanden.stabu.org/bestektekste ... lering.pdf
 

timmeeus

Lid
Lid geworden
22 jun 2007
Berichten
184
Waarderingsscore
0
Punten
16
Bedankt! Zeer interessant document.

Ik zie wel nergens staan dat het probleem zich slechts voordoet op een verdiep. Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkennen of een uitleg aan geven aub?



Het zou een groot verschil zijn moest dit enkel op het verdiep moeten/aangewezen zijn.



Bedankt!



Tim
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Normaal wordt ontluchting toegepast op standleidingen (van eerste verdiep of hoger naar beneden) waar meerdere toestellen op aangesloten zitten.

Maar Alain legt het hierboven al goed uit
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
WC heeft toch een gescheiden afvoer tov douche/lavabos op 1e verdiep... vraag me dan af wat je doet met zo ontluchting als je met verschillende standleidingen zit?
 
Lid geworden
19 okt 2008
Berichten
69
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je afvoer van de WC moet niet noodzakelijk gescheiden zijn van de afvoer van de lavabo's douche en bad. Soms is het wel verplicht denk ik van de gemeente om deze gescheiden te houden.

In mijn gemeente is dit niet verplicht. Daarom voor het gemak alles in 1 standleiding. Wel is regenwaterafvoer gescheiden.



Heb je 2 standleidingen(vertikale leidingen), 1 voor de WC en 1 gezamenlijke voor douche lavabo's en bad dan kun je op op elk van deze leidingen een ontspanningsleiding voorzien. Je steekt 1 dakdoorvoer en sluit dan hierop 2 buizen aan met een T stuk die elk naar een standleiding lopen.
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
misschien domme vraag, maar kan dat niet stinken, zo ontluchting op je dak?



(waar ik die overwoog te plaatsen is redelijk kortbij bij een later dakterras)
 
Lid geworden
29 mrt 2006
Berichten
29
Waarderingsscore
0
Punten
0
nee, want er komt een beluchtingsklep in. Alleen beluchten (lucht in), niet ontluchten (lucht uit)
 
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
375
Waarderingsscore
0
Punten
0
meneer patrol wrote:
nee, want er komt een beluchtingsklep in. Alleen beluchten (lucht in), niet ontluchten (lucht uit)



Waarom moet dit dan door het dak gaan? Als dit toch niet stikt kan je het dan niet achter de trekkers van het dak steken?
 
Lid geworden
19 okt 2008
Berichten
69
Waarderingsscore
0
Punten
0
Er kan zowel lucht binnen als buiten via de dakdoorvoer daarom kan er inderdaad geurhinder optreden. Ik bekijk vanavond nog eens of de doorvoer die ik gekocht heb met een klep is.



In het document van Wavin staat het volgende



Stank vanuit het afvoersysteem mag geen hinder veroorzaken. Daarom is een antal eisen en voorwaarden gesteld:

- de doorvoeropening moet minstens 0,3 meter boven het dak uitsteken (o.a. in verband met sneeuw),

- de doorvoer mag niet in een gevel uitkomen,

- de doorvoeropening moet minstens 1 meter boven het hoogste punt van

een luchtopening (deur, dakraam, ventilatieopening) zijn aangebracht,

- de doorvoer moet minstens 8 meter verwijderd zitten van: - dakterrassen of andere buitenruimten,- luchtopeningen (deur, raam, ventilatieopening) in de gevel als het dak aansluit op een omhooggaande gevel.



Deze bepalingen zijn wel wat streng denk ik en deze voorschriften zijn ook bedoeld voor grotere gebouwen.

Maar ik zou toch proberen ervoor te zorgen dat de dakdoorvoer niet te dicht bij een terras of dakraam of ventialtieopening uitkomt.



In sommige gevallen kan ik me voorstellen dat het beter is om te werken met knits.
 
Lid geworden
12 sep 2006
Berichten
264
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij dachten onze ontluchting te laten uitkomen in een regenwaterbuis aan de voorgevel van onze woning.



Op die manier dienen we geen 2 verdiepingen te passeren in ons interieur (renovatie). Maar na de info hier gelezen te hebben zit ik met 2 vraagjes:



- de regenwaterpijp is meen ik geen 70mm. Kan het kwaad als dit minder is? Het is wel een standleiding waar alle sanitair op aangesloten is (wc, bad, douche en dubbele lavabo).

- mag de ontluchtingsbuis ook een flexibel of ribbelbuis zijn?
 
Lid geworden
5 jan 2011
Berichten
190
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nadat ik hieromtrent dezelfde vraag had, de zoekfunctie gebruikt, en dit topic vond ik de beste..

WEL zijn alle vragen of problemen nog niet opgelost!



OOK mijn vraag aan de moderator, kunnen we eens een POLL maken van wie dit nu eigenlijk gedaan heeft, en wie niet gedaan heeft met last of niet achteraf!
 

Karmar

Lid
Lid geworden
10 mrt 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
1
Punten
18
Wij dachten een buis tot op zolder en en daar dan werken met geveldoorvoer. Op die manier moeten we niet werken met een ventilatiepan.



Of gewoon in de zolder laten uitkomen? Of gaat dit te zéér stinken?
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
bij ons zitten er 2 ontluchtingen. 1 op de leiding van het sanitair water, 1 op het toilet.



Ze steken door het dak, maar toen we de pannen aan het leggen waren, waren onze ontluchtingspannen nog niet geleverd... De aanzuig gebeurt nu dus gewoon onder een gewone pan. Resultaat : Werkt perfect :).



De buizen die we gebruikt hebben, is wel de diameter van de valleiding, in beide gevallen diameter 90 (denk ik)
 
Lid geworden
16 feb 2009
Berichten
272
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb hier 2 leidingen van diameter 110.

Ik zou deze door het dak kunnen brengen maar daar ben ik geen voorstander van.

Er zijn ook ontluchters voor op deze buizen, ze zijn wel redelijk prijzig +-80€.



Iemand daar ervaring mee?
 
Lid geworden
19 jul 2010
Berichten
666
Waarderingsscore
0
Punten
0
Door het dak brengen. Die beluchters kunnen enkel dit: lucht IN de buis bijsteken, dus onderdruk oplossen.

Overdruk is een ander verhaal, en kunnen ze niks aan doen.



Komt daar nog bij dat ze prijzig zijn, en kapot kunnen gaan met nare geuren tot gevolg.



Waarom wil je niet door dak gaan? Als je enkel door het onderdak gaat, en ONDER een pan uitkomt, ben je sowiezo safe.
 
Lid geworden
2 nov 2009
Berichten
561
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoow wrote:
Normaal wordt ontluchting toegepast op standleidingen (van eerste verdiep of hoger naar beneden) waar meerdere toestellen op aangesloten zitten.

Maar Alain legt het hierboven al goed uit



dus een standleiding waar op het verdiep alleen een WC op aangesloten zit heeft geen ontluchting nodig?
 
Lid geworden
25 dec 2012
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik ben momenteel ook bezit met het bedenken van mijn afvoeren, maar ik zit met aantal vragen over de beluchter/knit! Maar even eerst kort de situatie :

- Op het verdiep heb ik de badkamer met daarop een bad, twee lavabo's, douche en een wc.

- Het is de bedoeling om bad met de 2 lavabo's af te laten lopen in een buis van 50, tot aan de schacht, waarna deze met een bocht naar beneden loopt.

- De douche loopt eveneens met buis van 50 tot aan de schacht (langs de vorige). Hier komt een T-stuk op. De buis loopt naar boven (zolder) waarop de drainage van ventilatie en cv op komen.

- Uiteindelijk zit in dus met 2 buizen van 50 in mijn schacht. Deze komen samen in een verloop van 110 om zo naar gelijkvloers te gaan (onder het huis).



Voor de verluchting dacht ik er aan om de standpijp van 50 naar de zolder iets te verlengen en daarop dan een knit te plaatsen. Is dit voldoende, of kan ik de 2e buis (met bad en lavabo's) ook best met een T-stuk tot de zolder brengen en daar een knit op plaatsen?

Dien ik ook bij elk toestel een aparte verluchter/knit te voorzien, net voor de sifon?

Wat is eigenlijk het verschil tussen een Knit en een gewone verluchter? en wat waar gebruiken?

Op het verdiep is ook een toilet. Dient hier ook een verluchter/knit te staan? Deze buis gaat immers recht naar beneden en er staan geen andere toilet od op aangesloten.



Hopelijk is het verhaal niet te lang en beetje begrijpelijk!! In bijlage een vluchtige tekening van mijn afvoeren. De toiletten staan er niet op, gezien dit telkens een rechte buis naar beneden is.... buizen liggen langs elkaar, maar is moeilijk te tekenen :-D



Alvast bedankt!!
 

Bijlagen

  • afvoer 2.jpg
    afvoer 2.jpg
    12,5 KB · Weergaven: 17
  • afvoer 1.jpg
    afvoer 1.jpg
    14,6 KB · Weergaven: 15
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan