• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ringleiding warm water buiten werking stellen?

Lid geworden
13 sep 2022
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hi iedereen,

Mijn condensatiegasketel van bijna 20 jaar oud heeft al een aantal herstellingen achter de rug en dus wil ik hem vervangen.
Huidige setup:
- solo-ketel met boilervat van 120 liter
- circulatiepomp die over een ringleiding constant het sanitair warm water rondpompt over weinig tot niet geïsoleerde leidingen
Direct warm water maar zeker aan de huidige gasprijzen erg duur in verbruik.

Voorstel 2 loodgieters = doorstromer zonder boiler te installeren zonder circulatiepomp. Zo zou het verbruik serieus moeten dalen.

Als ik de pomp een tijd heb uitgeschakeld duurt het echter 3 min eer ik warm water heb. Vandaar volgende vragen:

- Zouden jullie met mijn wachttijden water ook adviseren om voor een doorstromer te gaan?
- Moet de ring/circulatieleiding op één of andere manier buiten werking gesteld worden? Ik vrees dat ik anders met een ultralang circuit zit (wachttijden) + gevaar voor legionella.
- Alle leidingen buiten de garage zitten in de muren, kan ringleiding dus wel afgetopt worden zonder te kappen en breken?

Wat denken jullie?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Je geeft wel weinig info, b.v. over de lengtes en diameter van de ringleiding.
Die 3min op welke kraan is dat en wat met de andere kranen?
3min lijkt mij wel extreem lang trouwens
 
Lid geworden
13 sep 2022
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ja, sorry. Ik ben een volledige leek op het vlak van loodgieterij. Hieronder heb ik een foto van de circulatiepomp gezet:

IMG_3929.jpeg

Ik neem aan dat dit de dikte van de leidingen weergeeft?
IMG_3931.jpeg

Ketel staat in de kelder en water moet dus 2 verdiepingen naar boven. Er is denk ik meer recent een 2de badkamer geplaatst en daarvoor vertrekken ook 2 warmwaterleidingen naar de andere kant van de 2de verdieping en daarvoor is die retourleiding denk ik gewoon onderbroken. Dat ziet er zo uit:

IMG_3930.jpeg

Alles bij elkaar zorgt dit ervoor dat ik denk ik met een enorm lang warmwatercircuit zit. Vandaar lange wachttijd voor water als ik de pomp een aantal uur heb stilgelegd. Zowel in keuken als in douche dus dikke 3 minuten. Als ik die pomp activeer duurt het trouwens ook een 5-tal minuten eer het water onmiddellijk aan de kraan warm is.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Hoeveel water komt er dan uit de kraan in die 3min?
 
Lid geworden
13 sep 2022
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Net eens getest in de keuken. Het duurt 11 sec eer een maatbeker van een liter gevuld is. Als mijn wiskunde me niet in de steek laat is dat dus een kleine 17 liter?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Dan zou je op 50m leiding met een dikte van 20mm zitten, dat lijkt mij onmogelijk als je niet in Laken woont?
Betwijfel zelfs of die leiding wel 20mm is, lijkt mij eerder 16mm?
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Net eens getest in de keuken. Het duurt 11 sec eer een maatbeker van een liter gevuld is. Als mijn wiskunde me niet in de steek laat is dat dus een kleine 17 liter?
En is het ook exact op die kraan in de keuken dat het die 3min duurt? Of is dat op 2 verschillende kranen dat je die 3min voor warm water en 11s voor 1L water gemeten hebt?

Kan het zijn dat als je de circulatiepomp uitschakelt, dat er dan zowel via de heen leiding als via de retourleiding warm water naar de kraan begint te stromen? Dat zorgt er natuurlijk voor dat het langer duurt en meer koud water uit de kraan komt eer je warm water hebt.

Ik denk dat je best eens eerst wat tijd steekt in het systematisch nakijken en uittekenen op een simpele A4 hoe alles in mekaar zit. Wat zit achter wat? Welke lengtes van leidingen en types+diktes, voor zover je kan zien. Gebruik 2 verschillende kleuren voor wat bereikbaar is en wat niet. De info die je niet kan achterhalen laat je weg. Lengtes kan je schatten en opgeven met een bereik: bv tussen min 5 en max 10m.

Alleen dit doen gaat je (en ook dit forum) meer inzicht geven in de situatie zoals ze nu is en hoe het verbeterd kan worden.
 
Laatst bewerkt:

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Meet die zogenaamde 3 minuten eens....


Je kan de ringleiding laten bestaan, maar die bv enkel tijdens de ochtend aan zetten wanneer er gedoucht wordt.
Dat zal wel wat schelen.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Als enkel de keuken een probleem is: elektrische boiler zetten. Je hebt zelden meer dan 5l warm water nodig in de keuken.
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Als enkel de keuken een probleem is: elektrische boiler zetten. Je hebt zelden meer dan 5l warm water nodig in de keuken.
Om er wat getallen op te plakken, standaard ACV boilertje van 15l verbruikt zo'n 1,15kWh per dag.
Wij wassen wel nog elke avond af (melkflesjes van de kindjes).
Qua inhoud zal een 10l boiler ook wel al voldoende zijn, we hebben het warm water nog nooit allemaal gebruikt (zelfs niet om het buitenbadje voor een baby'tje te vullen met 2-3 emmers lauw water).
 
Lid geworden
13 sep 2022
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dank aan iedereen voor de reacties en het meedenken!

Buiten in de garage is er denk ik helemaal niets zichtbaar qua leidingen maar ik denk dat Disco Stu wel eens gelijk zou kunnen hebben en er zowel via de heen leiding als via de retourleiding warm water naar de kraan stroomt en het daarom zo lang duurt. In de badkamer trouwens ook eens getest met m'n maatbeker en daar was die op 6 sec vol. Debiet is daar dus blijkbaar hoger dan in de keuken.

Voor de keuken is een boiler misschien idd wel een oplossing (vriendin wou initieel zo'n Quooker misschien nog eens bekijken). Probleem is wel plaats denk ik, want hebben 2 schuifladen onder de gootsteen...
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Ik zou roch even uitteken al hetgeen je in de kelder ziet en dat proberen helder te krijgen.
Het zou stom zijn dat er eerst een heen leiding naar boven badkamer 1 vertrekt en dan retour terug naar de kelder komt om dan gewoon over te gaan naar de heen leiding van de badkamer 2 (of de keuken) terug naar boven.

Dan moet er een hele weg afgelegd worden voor die 2e locatie. En dat zou verklaren waarom je op 1 tappunt 3min moet wachten en op een nader tappunt maar 6sec.
En dat zou heel simpel op te lossen zijn door de 2 (of meer?) trajecten van de kleder naar boven toe in parallel te zetten ipv in serie door de heenleidingen op een klein collectortje aan te sluiten en de retourleidingen op een klein collectortje te zetten. En dan kan je daarna nog altijd supplementair een klein boilertje zetten in de keuken. maar ik zou sowieso wel eerst je leidingen hydraulisch optimaliseren als daar iets te winnen valt.

Noteer ook eens welke verschillende tappunten je hebt, waar ze ongeveer liggen ten aanzien van de boiler (hoeveel verdiepen verschil, voor- versus achterkant huis), en hoe lang het duurt (of hoeveel liter water eerst moet uitstromen) voor je warm water hebt (bij uitgeschakelde circulatiepomp en afgekoelde leidingen).
 
Lid geworden
13 sep 2022
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ok, ga ik mee aan de slag! Ik meld me weer als ik dit in kaart gebracht heb. Bedankt voor het advies!
 
Lid geworden
13 sep 2022
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ok, heb is een poging gedaan.

IMG_0027.jpeg

Wat er duidelijk zichtbaar is, is dat badkamer 1 achteraf is bijgezet en daarvan zie je 2 warwaterleidingen duidelijk over het plafond lopen en naar boven gaan. Ik schat 2 x 12 meter. Hiervoor is gewoon "ingebroken" op het bestaande circuit.

IMG_3923.jpeg

Als bovenstaand advies goed begrijp heeft dit ervoor gezorgd dat mijn warmwatercircuit veel langer is geworden en had de nieuwe badkamer met een collector aangesloten moeten worden.

De rest van de leidingen verdwijnen bijna allemaal direct in het plafond. Onder de CV + boiler is het een echte wirwar waar ik op een vrijdagavond na een café bezoek niet echt veel wijs uit geraak...

IMG_3936.jpeg

Het debiet is over in huis min of meer gelijk (met uitzondering van de lavabo in badkamer 2 die een hoger debiet heeft) en met de pomp uit en koude leidingen duurt het overal zo'n 3 minuten eer er warm water is.

Zou een collector de wachttijd kunnen verkorten?
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Ok dat is al een eerste goede aanzet.
Bouw daarop verder en zet eens bij elk stukje leiding een pijltje dat de richting van het warm water aangeeft. Pijltje weg van de cv ketel naar tappunt toe voor de heenleidingen. Pijltje naar cv ketel toe en weg van de tappunten voor de retourleiding. Duid aan waar in heel het traject de circulatiepomp zit.
Hoeveel en welke tappunten zijn er in badkamer 1. Hoeveel en welke tappunten zijn er in badkamer 2.

Je kan startend van volledig koude situatie eens de circulatiepomp aanzetten en het warm water beginnen te laten circuleren. Voel dan continu aan elk stukje bereikbare leiding in de kelder. Zo kan je voelen in welke volgorde ze warm worden. Duid dit aan met een volgnummer in je schema. Dit geeft inzicht in wat exact heen en retourleidingen zijn en of eerst de linkse tak danwel de rechtse tak wordt doorstroomd. Plak een stukje tape op die leidingen zelf en schrijf daar dezelfde volgnummers op. Zo heb je je leidingen een duidelijk identificatienummer gegeven en leg je mooi de link tussen wat je fysiek ziet en wat op het schema staat.
Zitten er ergens kraantjes in het traject?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan