Ringbalk bij renovatie

Lid geworden
16 dec 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
De situatie is als volgend. Het gaat om een zadeldak in een HOB. Beide zijmuren zijn opgemetst tot in de nok. De ene kant is gemeenschappelijk, de andere is vrijstaand. Er is momenteel geen ringbalk gegoten, want het gaat hier over huis gebouwd in 1939. Ik zou hier dus graag een ringbalk willen steken vooralleer ik een nieuwe dakconstructie plaats. Het is me duidelijk hoe men dit doet aan de voor- en achterkant van het gebouw maar aan de zijkanten is me dat nog onduidelijk. Worden de zijmuren dan gedeeltelijk weggehaald voor het gieten van de ringbalk of word er een deel uitgeslepen? Zo ja, hoe zit dat dan met die gemeenschappelijke muur? Misschien een bijkomend gegeven. De zoldervloer is geen betonnen vloerplaat maar bestaat uit een rooster van balken.

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
de ringbalk komt op de binnenmuur, echter als er geen binnenmuur is (dus dubbelgemeste gevelsteen) en de gevels zijn opgetrokken tot op de tip kun je geen "ring" balk gieten.

Lid geworden
16 dec 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik begrijp dat je de ringbalk in een bestaande muur tot in de nok niet volledig kan rond gieten. Maar hoeft die niet een bepaalde afstand in om de hoek zitten? 1 m of zo?

Lid geworden
15 sep 2011
Waarderingsscore
1
Punten
0
Inderdaad. Een ringbalk moet niet rond, maar wel 1m om de hoek gaan. Kunt eventueel stuk uitkappen en dan de balk gieten en daarna terug ondermetsen. Wel voorzichtig zijn dat uwe spits niet gaat naar beneden komen. Dus wel 10 x nadenken over hoe ge het gaat doen.

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Seppkes wrote:
Ik begrijp dat je de ringbalk in een bestaande muur tot in de nok niet volledig kan rond gieten. Maar hoeft die niet een bepaalde afstand in om de hoek zitten? 1 m of zo?

je kan dit inderdaad doen, echter praktisch gezien moet je dus een stuk uitkappen, bekisting zetten onder het uitgekapte gedeelte en dan moet je er nog in slagen van beton in te gieten ... .

Maw, je moet een volledige hoe uitkappen.

Bovenaan