• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Rijwoning: Domotica vs teleruptoren vs klassiek

daedeloth

Nieuw Lid
Lid geworden
7 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,

Ik heb een kleine rijwoning gekocht en begin binnenkort aan de renovatiewerken.

Gezien ik nogal wat interesse heb in techniek en gadgets, ben ik de opties wat aan het vergelijken.

Ik weet dat deze discussie al honderdduizend keer op dit forum is gevoerd, maar ik had graag bevestiging gehad of mijn vergelijking enigszins klopt :)

Eerst en vooral de opzet die ik in gedachten heb:

Het huis bestaat uit 5 kamers en een kelder.

Qua verlichting kom ik daarvoor op 8 "gewone kringen" (digitaal, aan/uit dus) en 2 dimbare kringen.

Qua bediening kom ik op 10 schakelaars en 2 dimmers.

Voor een traditionele bekabeling is dat dus het geheel, en al deze componenten moeten sowieso gekocht worden, of het nu een gewone schakelaar of een drukknop is.

Ik wil er echter zelf ook wat mee kunnen spelen, dus ga ik sowieso de voeding in een sternetwerk leggen. De schakelaars en dimmers sluit ik dan aan in een lus met 20-tal draads kabel op 24 volt. (Eventueel meerdere lussen, heb ze nog niet uitgetekend.)

Voor een systeem met teleruptoren moet ik dus extra 8 teleruptoren (+/- €20 stuk) + 2 dimmers (+/- €125 stuk) kopen, + de 24v voeding (€ 50?) Teleruptoren komt dus op €460

Het oorspronkelijke idee was om daarmee te beginnen, en later, als hobby, eventueel de teleruptoren aan een PLC hangen en daar wat mee spelen. De PLC bedient dan de teleruptoren.

Nu ben ik echter ook naar Loxone beginnen kijken. Voor zover ik het begrijp kan ik het bovenstaande volledige vervangen door één miniserver (€415) + dimmer extension (€373, nodig omdat ik op de miniserver 2 inputs te kort kom) + voeding (€50), wat komt op €838. Het is natuurlijk bijna het dubbele, maar op zich wil ik die meerkost er wel bijnemen. Bovendien heb ik in dit scenario nog twee dimbare kringen over (waarde €250 in vorige scenario.)

Dus, wat vraag ik: er zijn een paar dingen die me niet meteen duidelijk zijn:

1. Mag ik de lichtkringen rechtstreeks aansluiten op de digitale uitgangen van de miniserver? Er moet hier geen extra relais voor voorzien worden?

2. Kan ik de 8 digitale inputs van de dimmer extension gewoon gebruiken als universele inputs? Dat wilt zeggen, mag ik die input gewoon gebruiken om een output op de miniserver te schakelen? (Vrij zeker van wel, anders zou het programmeerbare aspect wat verloren gaan, maar ik vraag het even voor de zekerheid.

3. Qua keuring: ik las dat er minstens 2 afgeschermde lichtkringen in een woning moeten zijn. In het geval van de loxone is er maar één lichtkring afgeschermd, gezien de zekering voor de miniserver zit. Klopt dit?

4. Zijn er nog zaken die problemen kunnen geven in de keuring?

5. PS.: Niet erg belangrijk, maar kan ik op de miniserver enkele van de outputs op 24/12v zetten voor terugschakeling? En is dit een goed idee?

Hartelijk dank voor uw antwoord :)

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Waarderingsscore
2
Punten
38
antwoord op vraag

1: ja, je kan de lichtrkingen rechtstreeks aansluiten op de relais van loxone, deze gaan tot 5 A

2: ja, je kan elke input om het even waar inzetten

3: nee, je plaatst geen zekering voor de miniserver zoals jij omschrijft, dit gaat als volgt:

de voeding van de miniserver plaats je uiteraard achter een zekering (eventueel een aparte voor de beltransfo en voeding loxone bv).

de lichtkringen zelf zeker je apart af, los van de miniserver. en aangezien de relais van loxone 5A kan verdragen zou ik persoonlijk ook afzekeren op 5A, dus geen 16A. neem dan bijvoorbeeld 8 kringen samen achter 1 zekering (tel even het totale vermogen uit en neem hieruit een beslissing). indien dit niet duidelijk is en je kan een schema lezen, wil ik dit wel eens uittekenen en doormailen.

4:nee, domotica en zeker loxone (mijn favoriet) levert geen problemen op, zolang je overal het AREI maar volgt.

5: alles kan, maar met een goede programmering (merkers etc) is dit niet nodig.

thernals

Lid
Lid geworden
1 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
Afhankelijk van welke en hoeveel lampen je wil dimmen is er een veel beterkope oplossing.

Mean Well bvb heeft ledvoedingen die analoog kunnen worden aangestuurd,

bv kleinste voeding 12V/15W +- 25 euro btw in, daar kan je drie dimbare MR16 (12v-led) bv 5Watt van ongeveer 18 euro stuk mee voeden en dimmen, dus voor 81 euro per dimkring ben je gesteld (grootste slokkop zijn de lampjes natuurlijk).

Je kan deze dan aansturen via de reeds aanwezige analoge uitgangen op de miniserver,

spaart je een dimmermodule uit.

P.S: je vermelde prijzen zijn exclusief btw wat betreft Loxone.

Grtz,

Atilla

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83
Als ge aan ne plc denkt kijk dan eens naar Beckhoff.

Zeer krachtige IPC met windows (jaja) besturingsysteem. ;) En redelijk scherp in prijzen.

El Loco

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jan 2013
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ben je niet beter in geval van de loxone om een extensie te kopen en dan bijvoorbeeld 2 niko dimmers bij te kopen en die te sturen vanuit de loxone? Zal iets duurder zijn maar flexibeler naar de toekomst toe denk ik. Tenzij je meer wil gaan dimmen in de toekomst...

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Waarderingsscore
2
Punten
38
omdat ik dit draadje even volg heb ik eens zitten smurfen

wat die dimmers betreft, deze kan je ook aansturen via loxone, heb er wel geen ervaring mee, maar mss dat ik ze zelf ook eens ga testen, wel enkel voor led(strips)

[url=http://ledfuture.be/index.php?item=led-dimmer-1-10v-aansturing-3-kanaals-rgb&action=article&aid=134&lang=NL[/url]]http://ledfuture.be/index.php?item=led-dimmer-1-10v-aansturing-3-kanaals-rgb&action=article&aid=134&lang=NL
[/url]

indien het echt 230v dimmen is, is de dimmer van loxone niet overdreven duur, dimmers die ook ledspots of ledlampen kunnen dimmen zijn niet goedkoop, zeker niet als er wat sturing aan te pas komt

FilTheBuilder

Nieuw Lid
Lid geworden
17 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hier ook bezig met nieuwbouw met installatie van Loxone.

Ben vooral geïnteresseerd in de opmerkingen van thernals en Wexx over de dim-mogelijkheden.

Ik heb een drietal lichtkringen die ik wens te dimmen.

2 zijn met ledstrips, 1 kring met spots.

Als ik het goed versta, is het niet nodig om een dimmer-extension van Loxone zelf te kopen maar kan ik rechtstreeks via analoge uitgangen dan dimmen als ik zo een ledvoeding gebruik die analoog aanstuurbaar is?

thernals

Lid
Lid geworden
1 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
@filiplhommelet

klopt,

voor de ledstrip wel rekening houden per kleur 1 uitgang, dus RGB-strip heeft 3 analoge uitgangen nodig

dimbare voeding is aanstuurbaar via 1-10V, zie link

http://www.voltus.de/out/pictures/doc/MW_LPF16D-12.pdf

http://www.voltus.de/beleuchtung/led-system/netzteile/meanwell/fuer-innenanwendungen/lpf-series-16w/meanwell-lpf-16d-12-led-schaltnetzteil-ip30-16-08w-12v-1-34a.html

ook nog te vinden bij ledfuture.be maar die is duurder,

bij Voltus ook meer keuze in dimbare 12V lampen

Heb bij ledfuture ook een RGB-spot 5W aanstuurbaar over DMX besteld,

is zien wat dat geeft, vermoed te weinig lichtopbrengst voor mijn doel,

een beetje surfen geeft wel wat hits op RGB-spots, indien je een DMX-extensie zou hebben is dat ook een mogelike denkpiste.

Atilla

FilTheBuilder

Nieuw Lid
Lid geworden
17 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
6
@Atilla

thx voor de info :)

ga het es voorleggen aan mijn elektrieker, ik ken er zelf te weinig van :)

daedeloth

Nieuw Lid
Lid geworden
7 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
6
thernals;1882699 wrote:
bv kleinste voeding 12V/15W +- 25 euro btw in, daar kan je drie dimbare MR16 (12v-led) bv 5Watt van ongeveer 18 euro stuk mee voeden en dimmen, dus voor 81 euro per dimkring ben je gesteld (grootste slokkop zijn de lampjes natuurlijk).

Dank! Daar ga ik zeker eens moeten naar kijken.

Qua type verlichting heb ik inderdaad nog niet echt nagedacht; het ging meer van, ik wil in die kamer sfeer => dimmers.

thernals;1882699 wrote:
P.S: je vermelde prijzen zijn exclusief btw wat betreft Loxone.

Inderdaad, daar heb ik over gekeken.

Ik heb een oude woning, kan ik op één of andere manier gebruik maken van de 6% BTW voor renovatie? Bijvoorbeeld door via een elektricien te bestellen?

thernals

Lid
Lid geworden
1 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
HTML:
 Ik heb een oude woning, kan ik op één of andere manier gebruik maken van de 6% BTW voor renovatie? Bijvoorbeeld door via een elektricien te bestellen?

denk het niet,

materiaal altijd aan 21%, werkuren kunnen dan weer wel

daedeloth

Nieuw Lid
Lid geworden
7 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
6
thernals;1883011 wrote:
HTML:

denk het niet,

materiaal altijd aan 21%, werkuren kunnen dan weer wel

Heb het even zitten opzoeken en in principe kan het wel.

De aannemer moet voor zijn materiaal maar 6% aanrekenen indien het om een oude woning gaat.

Het komt er dus op neer een elektricien te vinden die het geen probleem vindt om enkel de kast te bekabelen en ondertussen ook al het schakelmateriaal levert. Maar misschien buig ik de wet dan al een beetje te ver door. En de kosten om een elektricien te laten komen zullen waarschijnlijk hoger uitvallen dan de 21% btw te betalen en het zelf te doen :)

Mag ik eigenlijk überhaupt zelf de bekabeling doen van de hoofdkast?

En de aarding slaan (hoewel ik er van uit ga dat er toch ergens al een zit :))?

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Waarderingsscore
2
Punten
38
ja, jij mag alles zelf doen, wederom als alles volgens het arei afgewerkt wordt, de keurder levert een attest en de energie leverancier sluit aan.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan