• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Rijgklemmen

fiha

Lid
Lid geworden
29 jul 2010
Berichten
250
Waarderingsscore
2
Punten
18
Welke rijgklemmen bevelen jullie aan?

- Heb in hoofdzaak 2,5mm2 en 1,5mm2 (verlichting + rolluiken) vob aan te sluiten. Ook nog enkele EIB buskabels en een paar grotere secties (bv kookplaat).

- 2-etage of 3-etage: ofwel loop ik met aarding naar speciale aardingsrail (vynckier senior kast) en heb ik twee etages nodig ofwel aarding via klem/dinrail  met 3 etages. Zijn die klemmen trouwens niet te hoog zodat ze volledig weggewerkt kunnen worden?

- frontaal of schuin?

- voorkeur voor merk of systeem?

Met dank
 
De wago-oplossing gebruik ik enkel voor SVV, omdat het met die hendeltjes gewoon erg makkelijk én betrouwbaar verbinden is zonder die dunne draadjes te breken.
Voor het 230V-gedeelte van 1,5 tot 4mm2 gebruik ik in een FOR-kast de wago topjob serie 2003 etageklemmen (deze passen maar net in een FOR, je moet echt heel strak bekabelen anders kan de kast niet dicht), want de serie 221 steekklemmen nemen veel te veel plaats in (je kan ook niet meerdere draden samen in 1 klem steken). Het werkt ook erg comfortabel met de kambruggen om de N door te verbinden per stroombaan (bvb bij ster-schakeling van verlichting naar een dimmer of teleruptor module in de kast) en de aarding wordt doorverbonden door de rail (je moet dan wel met een 6mm2-aardingsrijgklem de aarding op die rail zetten)

Alhoewel je in principe ook per stroombaan een of meer grote steekklemmen zou kunnen zetten op zo’n rail-adapter voor aarding en N, en de fases telkens met een kleinere. Maar de prijs zal vrij hoog uitvallen met zo’n steekklemmen. Rijgklemmen zijn daarvoor goedkoper.

Als je klassiek en niet in ster bekabelt kan je net zo goed die ene kabel die per stroombaan de kast binnenkomt rechtstreeks op de automaat aansluiten.
 
De wago-oplossing gebruik ik enkel voor SVV, omdat het met die hendeltjes gewoon erg makkelijk én betrouwbaar verbinden is zonder die dunne draadjes te breken.
Voor het 230V-gedeelte van 1,5 tot 4mm2 gebruik ik in een FOR-kast de wago topjob serie 2003 etageklemmen (deze passen maar net in een FOR, je moet echt heel strak bekabelen anders kan de kast niet dicht), want de serie 221 steekklemmen nemen veel te veel plaats in (je kan ook niet meerdere draden samen in 1 klem steken). Het werkt ook erg comfortabel met de kambruggen om de N door te verbinden per stroombaan (bvb bij ster-schakeling van verlichting naar een dimmer of teleruptor module in de kast) en de aarding wordt doorverbonden door de rail (je moet dan wel met een 6mm2-aardingsrijgklem de aarding op die rail zetten)

Alhoewel je in principe ook per stroombaan een of meer grote steekklemmen zou kunnen zetten op zo’n rail-adapter voor aarding en N, en de fases telkens met een kleinere. Maar de prijs zal vrij hoog uitvallen met zo’n steekklemmen. Rijgklemmen zijn daarvoor goedkoper.

Als je klassiek en niet in ster bekabelt kan je net zo goed die ene kabel die per stroombaan de kast binnenkomt rechtstreeks op de automaat aansluiten.

Ik zou de huidige fix-o-rail 54 (bijna) onveranderd laten, maar van de 4 licht en rolluik zekeringen naar een 2de (of 3de) kast gaan waarin ik het volledige KNX systeem plaats. Om het "proper" te houden heb ik etage klemmen nodig voor de rolluiken (8) en de verlichting (+/- 16) op 230V in ster.

De drivers kan ik buiten de kast plaatsen en zou het aantal EIB kabels kunnen beperken d.m.v. boom-structuur en deze wago oplossing.

Rest er mij de vraag of ik de zekeringen naar de nieuwe kasten moet verplaatsen om in orde te zijn (los van het feit dat het amperage overéén moet komen met de KNX modules, misschien moet ik ze vervangen).
 
Twee kasten tegen elkaar wordt beschouwd als 1 kast, dus neen, je moet niets verhuizen.
 
Dit is al een ouder topic, maar ik wil toch nog even volgende tip delen: in de Vega-borden van Hager (VBx18) kan je de din-rails dieper in de kast monteren om hogere rijgklemmen te kunnen gebruiken. Ik gebruik deze kasten al lang maar ik zag vandaag voor het eerst dat dit kan :)

05vega.jpg
 
Goede tip @Stefaan Van Slycken , bedankt.
Ik plan opnieuw te werken met een Vega kast van Hager.
Maar die rijgklemmen zijn totaal nieuw voor mij, al denk wel om ze te gaan gebruiken.
 
Goede tip @Stefaan Van Slycken , bedankt.
Ik plan opnieuw te werken met een Vega kast van Hager.
Maar die rijgklemmen zijn totaal nieuw voor mij, al denk wel om ze te gaan gebruiken.
Gebruik dan wel best lage etageklemmen, zoals de 2003-reeks van Wago. In geval van twijfel koop / ontleen je 1 rijgklem van elke reeks (of knip je hun contour uit op schaal) en beslis je zo met welke reeks je wenst te werken.

Je kan opteren voor de N/L/PE rijgklemmen (en de rails aarden met 6mm² of meer) of voor de N/L rijgklemmen (rails niet aarden) en dan alle aardingen op een klemmenblok (aardingsblok) te laten toekomen.

Om de rails te aarden heb je een aardingsklem nodig aangepast aan de draadsectie van de aardingsdraad; voor Wago zijn die klemmen "20SS-1N07" waar SS staat voor de sectie van de (aardings)draad en N het aantal beschikbare klemmen (normaal 2 om te kunnen doorlussen, ook beschikbaar met 3 klemmen als je moet uitwaaieren (ster)) - in de praktijk heb je dus genoeg aan Wago aardingsklemmen 2006-1207 (tot 6mm², 2 klemmen) of 2010-1207 (tot 10 mm², 2 klemmen). Die klemmen krijg je open door een smalle platte schroevendraaier te steken in de daarvoor voorziene uitsparingen. Wago verdeelt hiervoor ook aangepast gereedschap aan (geïsoleerde platte schroevendraaiers of tools), per reeks klemmen. In de praktijk heb je genoeg aan een platte schroevendraaier van 3,5mm brreed.
 
Heel interessant topic!

Ik heb hierbij 3 bijkomende vragen over het werken met zulke rijgklemmen:

1. 727-220 voor buskabels

Die Wago 727-220 rijgklemmen lijken mij handig om mijn buskabels op te laten toekomen omdat ze net zoals mijn buskabels over 4 potentialen beschikken per klem. Omdat ik met verschillende buskabels zit die toekomen in de kast, moet ik eigenlijk gewoon de potentialen met elkaar verbinden en dan aan de andere kant van de rijgklem deze naar mijn domoticamodules laten gaan. Daarbij vroeg ik mij af hoe ik best de potentialen kan bruggen met deze klemmen? Is dat aan de hand van de draadbruggen die Wago ook aanlevert?

2. rijgklemmen voor equipotentiaalverbindingen

Het lijkt mij handig en proper om deze rijgklemmen ook te gebruiken om je equipotentiaalverbindingen op te laten toekomen en de aarding dan te verbinden via je DIN-rail. Is dat toegelaten, of moet dit toch op zo'n T-stuk aan de aardingsonderbreker zijn? Het eindresultaat zou hetzelfde zijn omdat ik dan met zo'n 2010-1207 rijgklem de aardingsrail zou verbinden met de aardingsonderbreker.

3. DIN-rail voor aarding

Ik zou ook gebruik maken van de Hager Vega borden die @Stefaan Van Slycken hierboven vermeldt. Kunnen deze DIN-rails dienst doen als aardgeleider, of dient een DIN-rail aan speciale voorwaarden te voldoen om als aardgeleider te dienen? Ik zou alles in 10mm2 kableren in de kast, wat dus wil zeggen dat mijn DIN-rail ook minstens een sectie van 10mm2 zou moeten hebben. Ik vind dat echter niet terug in de specificaties van die Hager Vega kasten of dat bv. het geval is.
 
Heel interessant topic!

Ik heb hierbij 3 bijkomende vragen over het werken met zulke rijgklemmen:

1. 727-220 voor buskabels

Die Wago 727-220 rijgklemmen lijken mij handig om mijn buskabels op te laten toekomen omdat ze net zoals mijn buskabels over 4 potentialen beschikken per klem. Omdat ik met verschillende buskabels zit die toekomen in de kast, moet ik eigenlijk gewoon de potentialen met elkaar verbinden en dan aan de andere kant van de rijgklem deze naar mijn domoticamodules laten gaan. Daarbij vroeg ik mij af hoe ik best de potentialen kan bruggen met deze klemmen? Is dat aan de hand van de draadbruggen die Wago ook aanlevert?
Wago heeft daar bij mijn weten geen bruggen voor. Er zijn wel overbruggingsdraden, klik eens op "related products" als je de 727-220 opzoekt op de website van Wago. Maar dan kan je ze waarschijnlijk evengoed zelf maken.
2. rijgklemmen voor equipotentiaalverbindingen

Het lijkt mij handig en proper om deze rijgklemmen ook te gebruiken om je equipotentiaalverbindingen op te laten toekomen en de aarding dan te verbinden via je DIN-rail. Is dat toegelaten, of moet dit toch op zo'n T-stuk aan de aardingsonderbreker zijn? Het eindresultaat zou hetzelfde zijn omdat ik dan met zo'n 2010-1207 rijgklem de aardingsrail zou verbinden met de aardingsonderbreker.
Ik zou de equipotentiaalverbindingen -- die niet gelinkt zijn aan de aarding van uw verbruikers (geel-groene ader) -- niet laten toekomen in mijn zekeringkast. Die sluit je rechtstreeks aan op je T-stuk dat daarvoor is voorzien.

De hoofdequipotentiale verbindingen dienen bovendien ononderbroken te zijn.
3. DIN-rail voor aarding

Ik zou ook gebruik maken van de Hager Vega borden die @Stefaan Van Slycken hierboven vermeldt. Kunnen deze DIN-rails dienst doen als aardgeleider, of dient een DIN-rail aan speciale voorwaarden te voldoen om als aardgeleider te dienen? Ik zou alles in 10mm2 kableren in de kast, wat dus wil zeggen dat mijn DIN-rail ook minstens een sectie van 10mm2 zou moeten hebben. Ik vind dat echter niet terug in de specificaties van die Hager Vega kasten of dat bv. het geval is.
Als je de DIN rail wenst te gebruiken als aarding, dan dien je hiervoor elke te aarden rail te voorzien van een geschikte aardingsklem, zoals de Wago 2006-1207 (tot 6mm², 2 klemmen) of 2010-1207 (tot 10 mm², 2 klemmen). Zie hiervoor mijn eerder bericht (net voor het uwe).
 
@shutterfreak Dankjewel voor de antwoorden.

Er zijn wel overbruggingsdraden, klik eens op "related products" als je de 727-220 opzoekt op de website van Wago. Maar dan kan je ze waarschijnlijk evengoed zelf maken.
Ja, die overbruggingsdraden van Wago zijn wat ik al gelinkt had en wat ik idd had gevonden bij "related products". Maar da's mss iets wat ik dan idd makkelijk zelf kan maken met adereindhulzen waarin ik dan 2 kabels laat samenkomen om op die manier een brug te maken. Ik heb nog gezocht naar andere klemmen van Wago waarop je 4 potentialen kan laten toekomen en vertrekken op 1 klem, maar deze rangeerklemmen lijken de enige te zijn die ik gevonden heb tot zover.

Ik zou de equipotentiaalverbindingen -- die niet gelinkt zijn aan de aarding van uw verbruikers (geel-groene ader) -- niet laten toekomen in mijn zekeringkast. Die sluit je rechtstreeks aan op je T-stuk dat daarvoor is voorzien.

De hoofdequipotentiale verbindingen dienen bovendien ononderbroken te zijn.
Dat lijkt idd de standaard manier hoe dit overal gedaan wordt. Over het ononderbroken: ik dacht dat het eventueel genoeg was dat ze ononderbroken tot aan zekeringkast liepen. Ik vind gans dat "ononderbroken" gedoe van equipotentiaalverbindingen nogal arbitrair tbh. Bij stopcontacten liggen we tot 8 groepen van mogelijks 4 stopcontacten elk door te lussen, wat 32 plaatsen geeft waar het fout kan lopen. Bij equipotentiaalverbindingen wordt er dan niet 1 onderbreking toegelaten...

Maar is dan idd mss het veiligst om gewoon de "standard practice" te volgen voor equipotentiaalverbindgen via het T-stuk.

Als je de DIN rail wenst te gebruiken als aarding, dan dien je hiervoor elke te aarden rail te voorzien van een geschikte aardingsklem, zoals de Wago 2006-1207 (tot 6mm², 2 klemmen) of 2010-1207 (tot 10 mm², 2 klemmen). Zie hiervoor mijn eerder bericht (net voor het uwe).
Ja, dat stuk was duidelijk voor mij. Mijn vraag was eerder of die DIN-rail dan aan specifieke eisen moet voldoen? Aangezien de gebruikte adersectie van je aardingskabel ook aan bepaalde eisen moet voldoen (minimum 6mm2 en meer afhankelijk van hoe de kringen afgezekerd zijn).
 
@shutterfreak Dankjewel voor de antwoorden.
Ik zou de equipotentiaalverbindingen -- die niet gelinkt zijn aan de aarding van uw verbruikers (geel-groene ader) -- niet laten toekomen in mijn zekeringkast. Die sluit je rechtstreeks aan op je T-stuk dat daarvoor is voorzien.
De hoofdequipotentiale verbindingen dienen bovendien ononderbroken te zijn.
Dat lijkt idd de standaard manier hoe dit overal gedaan wordt. Over het ononderbroken: ik dacht dat het eventueel genoeg was dat ze ononderbroken tot aan zekeringkast liepen. Ik vind gans dat "ononderbroken" gedoe van equipotentiaalverbindingen nogal arbitrair tbh. Bij stopcontacten liggen we tot 8 groepen van mogelijks 4 stopcontacten elk door te lussen, wat 32 plaatsen geeft waar het fout kan lopen. Bij equipotentiaalverbindingen wordt er dan niet 1 onderbreking toegelaten...

Maar is dan idd mss het veiligst om gewoon de "standard practice" te volgen voor equipotentiaalverbindgen via het T-stuk.
Hoofdequipotentiale verbindingen zijn uw "aardingsboom". Van daar uit kan je dan bijkomende equipotentiale verbindingen op aftakken (laten toekomen). De idee is dat je de kans op onderbrekingen van de hoofdequipotentiale verbindingen wil beperken omdat je eigen veiligheid ervan afhangt in geval van een aardlek of aardingsfout.
Als je de DIN rail wenst te gebruiken als aarding, dan dien je hiervoor elke te aarden rail te voorzien van een geschikte aardingsklem, zoals de Wago 2006-1207 (tot 6mm², 2 klemmen) of 2010-1207 (tot 10 mm², 2 klemmen). Zie hiervoor mijn eerder bericht (net voor het uwe).
Ja, dat stuk was duidelijk voor mij. Mijn vraag was eerder of die DIN-rail dan aan specifieke eisen moet voldoen? Aangezien de gebruikte adersectie van je aardingskabel ook aan bepaalde eisen moet voldoen (minimum 6mm2 en meer afhankelijk van hoe de kringen afgezekerd zijn).
De DIN rails zijn hierop voorzien, ze geleiden voldoende en hebben een sectie die ruimschoots voldoende is om als aardingsgeleider te dienen.

De aardingsklemmen en de geaarde rijgklemmen zijn voorzien van een metalen contact dat een elektrische verbinding maakt met de DIN rail.
 
Als ik me goed herinner heeft een standaard stalen omega profiel volgens DIN standaard een sectie equivalent aan 25mm² koper.
Sommige merkspecifieke profielen zijn "dikker" en/of bestaan uit aluminium, dus dat wordt alleen maar beter.
 
Korte update: gebruik geen adereindhuls in een Wago rijgklem met CAGE Clamp zoals de 2003-7646. Die rijgklrmmen mogen worden gebruikt voor starre én voor soepele meeraderige installatiedraad zonder dat je er een adereindhuls voor moet gebruiken.

Mocht je de soepele draad ooit willen versteken in zo’n rijgklem, of mocht je aan je bestaande installatie willen sleutelen, dan riskeer je dat de adereindhuls in de rijgklem blijft steken terwijl de soepele draad uit de eindhuls wordt getrokken. En dat is op zijn minst vervelend, maar feitelijk ronduit gevaarlijk.

In de kooi van een automaat moet je uiteraard wél een eindhuls gebruiken op soepele draad (zoals H07V-K of H07V2-K).
 
Bij de ST klemmen van Phoenix hoef je, dacht ik, ook geen adereindhulzen te gebruiken. Maar mag wel.
 
dan riskeer je dat de adereindhuls in de rijgklem blijft steken terwijl de soepele draad uit de eindhuls wordt getrokken.
Dan is je Adereindhuls toch niet goed geperst?
Niet noodzakelijk.

Als je een eindhuls perst, dan mag je de individuele soepele aders (litzen) niet beschadigen.

Ik gebruik een Knipex perstang met vierkante persing. Die perst ribbeltjes op de zijkanten, en die ribbeltjes kunnen blijven haken achter de veer van een contact in een rijgklem. Ik heb het al enkele keren meegemaakt met eindhulzen van 2,5mm² en van 4mm² die bleven steken als ik probeerde de draad met een schroevendraaiertje uit het veercontact te halen. Met kleinere secties heb je dat probleem minder, omdat die gemakkelijker loskomen als je de veerklem opent met een schroevendraaiertje.
 
Soepele draad tot 2,5mm² met adereindhuls gebruik je in een rijgklem 4mm², niet kleiner want dan krijg je de draad met adereindhuls er niet in ofwel (als je ze er in hebt gekregen) krijg je ze er niet of moeilijk terug uit.
 
Soepele draad tot 2,5mm² met adereindhuls gebruik je in een rijgklem 4mm², niet kleiner want dan krijg je de draad met adereindhuls er niet in ofwel (als je ze er in hebt gekregen) krijg je ze er niet of moeilijk terug uit.
Klopt.

De 2003-764x reeks kan 4mm2 aan of 2,5mm2 met adereindhuls. Maar het is soms nipt.
 
Foto's van de klemmen hier in de kast tijdens de opbouw fase:
  • * Foto 1: overzicht van de kast voor verlichting, met Eltako 4DX teleruptoren, de etageklemmen voor SVV's (24V DC) erboven, en daarboven de Wago's voor de lichtpunten (230V)
  • * Foto 2: Wago 727 klemmen voor SVV
  • * Foto 3: Wago 2003-7646 klemmen voor de verlichting
  • * Foto 4: boeljte van SVV's die samenkomen.
  • * Foto 5: Wago 2010 klemmen voor de voeding van de kast. Ik heb twee voedingen (eentje van het net, andere voor eilandmode) maar in de verlichtingskast wordt er slechts 1 afgetakt. Kast moest nog gestofzuigd worden daar :)
  • * Foto 6: Wago's voor de stopcontacten - gewone kringen met dezelfde 2003-7646 klemmen, de 4mm2 en 6mm2 met grotere klemmen (de 2006 denk ik).



Eventuele bedenkingen op basis van de fotos zijn overigens altijd welkom...
Bij foto 6 van de stopcontacten zijn er zo weinig 'incoming' draden. En toch voor elke uitgang draden. Hoe komt dat?
 
Foto's van de klemmen hier in de kast tijdens de opbouw fase:
  • * Foto 1: overzicht van de kast voor verlichting, met Eltako 4DX teleruptoren, de etageklemmen voor SVV's (24V DC) erboven, en daarboven de Wago's voor de lichtpunten (230V)
  • * Foto 2: Wago 727 klemmen voor SVV
  • * Foto 3: Wago 2003-7646 klemmen voor de verlichting
  • * Foto 4: boeljte van SVV's die samenkomen.
  • * Foto 5: Wago 2010 klemmen voor de voeding van de kast. Ik heb twee voedingen (eentje van het net, andere voor eilandmode) maar in de verlichtingskast wordt er slechts 1 afgetakt. Kast moest nog gestofzuigd worden daar :)
  • * Foto 6: Wago's voor de stopcontacten - gewone kringen met dezelfde 2003-7646 klemmen, de 4mm2 en 6mm2 met grotere klemmen (de 2006 denk ik).



Eventuele bedenkingen op basis van de fotos zijn overigens altijd welkom...
Bij foto 6 van de stopcontacten zijn er zo weinig 'incoming' draden. En toch voor elke uitgang draden. Hoe komt dat?
Gebruik gemaakt van kambrugjes (vbv deze), dan kan je er de naastliggende klem(opening) mee verbinden.
Voor iedere reeks klemmen zijn er andere soorten brugjes.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan