• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Rijgklemmen

fiha

Lid
Lid geworden
29 jul 2010
Berichten
250
Waarderingsscore
2
Punten
18
Welke rijgklemmen bevelen jullie aan?

- Heb in hoofdzaak 2,5mm2 en 1,5mm2 (verlichting + rolluiken) vob aan te sluiten. Ook nog enkele EIB buskabels en een paar grotere secties (bv kookplaat).

- 2-etage of 3-etage: ofwel loop ik met aarding naar speciale aardingsrail (vynckier senior kast) en heb ik twee etages nodig ofwel aarding via klem/dinrail  met 3 etages. Zijn die klemmen trouwens niet te hoog zodat ze volledig weggewerkt kunnen worden?

- frontaal of schuin?

- voorkeur voor merk of systeem?

Met dank
 
ik ben volop Wago 2003-7646 (3 etages) aan het steken en dat werkt al vast bijzonder handig voor VOB 1,5 en 2,5. Theoretisch zouden ze ook 4mm² moeten aankunnen (inductievuur), maar aan dat circuit ben ik nog niet. Niet vergeten dat er tussen de DIN-rail en de aardingsrail ook nog een verbinding moet komen.

De dunnere draadjes (SVV voor schakelaars en laagspanningsLED) vind ik een stuk moeilijker gaan; het lukt wel met zo'n WAGO schroevendraaiertje om de klem wat open te duwen, maar in het weekeinde wil ik toch eens testen of het niet vlotter gaat met adereindhulsjes.

In mijn kasten vallen de rijgklemmen net achter de afdekplaten - ik zal zelfs nog iets moeten verzinnen om die afdekplaten voor de rijgklemmen op een nette manier dicht te maken (ideeën welkom :) ). Op een of andere internetfoto zag ik iemand die tussen de rijgklemmen van verschillende circuits ook telkens zo'n afdekplaatje geplaatst had; zag er wel netjes uit, moet ik zeggen.
 
Ik heb PTI's van Phoenix Contact. Twee etages, zowel PE/N/L als L/L. Die met de PE aarden naar de rail dus je moet je aardingsdraden niet apart op een aardrail vastschroeven (wel zorgen dat je rail geaard is uiteraard). De L/L varianten gebruik ik in combinatie met de PE/N/L voor een 5G2.5 aan te sluiten.  Voor 4mm² gebruik ik ze ook. De Phoenix Contact zijn heel wat goedkoper dan Wago heb ik gemerkt. Besteld bij elektroundso.de. Er zijn ook steekbruggen verkrijgbaar voor deze rijgklemmen.

Voor mijn eib busverbindingen te maken (ik heb veel in ster) heb ik wel Wago's gekocht, de 2002-2401 met 2 etages en 4 verbindingen per etage. Ook met brugjes gekocht. Zoals hierboven gezegd is het makkelijkst om de klem open te duwen om het draadje erin te steken.

In mijn kasten (Legrand XL3 160) vallen de klemmen ruim achter de afdekplaat, maar ik heb dan ook de plastic verhoging van onder die rail uitgehaald, dat was sowieso nodig voor de aarding van de rail.

Tussenschotjes gebruik ik ook.

Als bestelnummers wilt van de klemmen en toebehoren, laat gerust weten. 
 
Ik heb ook wago's gebruikt. Als je even zoekt zijn ze wel betaalbaar. 

klemmen.jpg
 

Bijlagen

  • klemmen.jpg
    klemmen.jpg
    672,2 KB · Weergaven: 316
Ik zou moeten proberen om enkele exemplaren in handen te krijgen dan kan ik ze eens bekijken in de kast. Voor Wago bestaat de domotica kableerkit maar voor Phoenix weet ik het niet.

Gebruiken jullie VOB of VOBSt + aderhuls tussen de klemmen en de automaten? Ik ben van plan om VOBSt 10mm2 te gebruiken tussen de rails maar voor de klemmen weet ik niet of het niet gemakkelijker is om gewoon VOB te gebruiken.
 
VOBst + aderhulzen. Stijve draad is niet handig om te kableren.

Van welke regio ben je? Je kunt altijd eens komen zien, het ligt momenteel in volle montage :) Ik ben van Antwerpen/Deurne.
 
Voor monofasige vertrekken tot 2.5mm² ga ik 3 etage gebruiken voor Lijn, Nul en PE. PE inderdaad geaard via DIN-rail. Phoenix Contact PT 2,5-PE/L/N

Voor 3-fasige vertrekken tot 2.5mm² kan je volgende combineren: Phoenix Contact PT 2,5-PE/L/N samen met Phoenix Contact PT 2,5-PE/L/L

Echter heb ik enkel zwaardere 3-fasige vertrekken boven 2.5mm². Idem voor voeding naar subborden te brengen. Hiervoor gebruik ik  PT 6 voor lijn, PT 6 BU voor nul, PT 6 PE voor aarding en om de DIN-rails te aarden.

Zo kan ik alles doen met 2 bouwgroottes van klemmen (dus maar 2 soorten eindplaatjes en 2 soorten brugjes nodig).

Let op: ik moet dan wel 3 draden verbinden op 1 klembreedte van 5.2mm, dat is dus redelijk compact. De klemmenstrook ga ik plaatsen op een verlaagde DIN-rail zodat er tussen klemmen en afdekplaat voldoende plaats is voor de draden.
 
Ik ben van regio Gent, teaser.

Als ik jullie kasten zie lijkt senior wel pretty basic. Din rail verlagen zou handig zijn voor bekabeling maar mijn rails zijn vastgeschroefd op een omgekeerd metalen U profiel links en rechts dus standaard is deze functionaliteit niet voorzien.  Er bestaan soms geen  hoekjes waarmee je een rail een beetje kan verlagen?

Dank voor jullie feedback. Het wordt dus 3 etage enkel nog beslissen wago vs phoenix. Voorkeur voor frontaal of schuin (diepte?)

 

 
 
Ik heb ook 3-etage gebruikt.

Heel goed opletten! Die bestaan in verschillende maten.
Ik heb dus de verkeerde gebruikt en mijn kast kon niet meer dicht.
Heb moeten stukken uit mijn kast zagen en dan weer afdekken met geplooide kunststof plaat en vastzetten met kunststof bouten.

Bij de lage modellen heb je effectief  nog altijd (net als rdr2180) het probleem dat de meegeleverde afdekplaatjes om de kastfronten dicht te maken niet ingeklikt kunnen worden wegens geen plaats genoeg.

 
 
Dus als je de rail niet kan verdiepen kom je zowiezo in de problemen? Wellicht mijn kast te vroeg gekocht dan. Welke klemmen heb je gebruikt dan probeer ik alvast die niet te kopen...

 

 

 
 
VOBst + aderhulzen, inderdaad 10mm² tussen de rails, en kamgeleiders om de zekeringen te voeden (was best nog een zoektocht om de 4P rails voor plaatsbesparende zekeringen te vinden).

Bedrading van de kast zelf moet ik nog doen, maar ik ga uit van dezelfde dikte als voor de bedrading achter de zekering ook tussen de zekering en rijgklem.
 
ik heb deze gebruikt:

wago topjob 2002-3217

werkt heel makkelijk en aangenaam, maar dus te hoog voor mijn kast (vynckier Fix-o-rail 150 van 72 modules - ik heb er zo 4 tesamen hangen - domotica modules zitten daar uiteraard ook in en een beetje overdreven met aantal automaten/kringen, beetje veel stopcontacten ook-geen spijt van)

De aarding breng ik op de dinrail met speciale wago aardingsrijgklemmen van 6mm (hoofdequipotentiale verbindingen) vanaf de aardingsrail in de kast (die op zich dan weer met 16mm2 aan de aardingsscheider gekoppeld wordt)

De wago 870-reeks zijn copmacte versie daarvan.
Eens de maten opsnorren, wat extra rekenen voor de draad (de bocht kan niet al te strak), en dan in de kast meten. 

verbinding van automaat naar klem gebeurt met zelfde sectie als achter de klem (dus 1,5 of 2,5 en occasioneel nog wat zwaarder).
gebruik eventueel soepele draad daarvoor (met adereindhulzen) want dat werkt een stuk makkelijker en properder. (wel wat extra werk aan die hulsjes natuurlijk, en een extra tang te kopen om te persen)

 

 
 
Ah ja, en niet vergeten: kambruggen heb je ook nodig.

Ik heb die gewoon in de grootste lengte gekocht en afgeknipt wat ik nodig had, dan likje verf op de zijkant (dat hoeft zelfs helemaal niet - genaakbaarheid valt binnen de toegelaten grenzen) en klaar. 

 

Voor de grotere draadsecties (kookplaat, doorverbinding naar secundaire zekeringkasten,...) heb ik gewoon enkele (1-etage) rijgklemmen gebruikt: 4 (of 3 bij 3x240 zonder N) gewone en 1 aardingsklem.

De gekleurde afscheidingsplaatjes moet je helaas in grote hoeveelheden kopen, dus dat heb ik niet gedaan.
 
Waarvoor dienen de NT/L/PE rijgklemmen? Ik heb de indruk dat ze in Duitsland de N op een N-busbar steken en bijgevolg alle Ns verbonden zijn met elkaar (zoals aarding). Klopt dat?

Ik zou dit eventueel kunnen gebruiken voor geschakelde verlichting die op dezelfde automaat zit maar vermoed dat een brug bovenaan eigenlijk veel gemakkelijker is?

Ik ben van plan om de Wago 2003-7646 te gebruiken. Voor KNX/EIB kabel weet ik het nog niet want ik heb ook gezien dat Wago zoiets heeft als 243-112 met 243-208, 243-308, 243-308, 243-808. Welke zijn nog goede klemmen voor fijnere 0,8 draadjes zoals de KNX/EIB kabel?

 
 
Voor de SVV's heb ik hier de grote rangeerklemmen 727-220 en 727-222 (ander kleurtje) met 4 polen gebruikt (bestaat ook in 8). Serieuze kanjers van 10cm breed :). Heb beneden op die rangeerklemmen alle teleruptoren aangesloten, en bovenaan steek ik de SVV's  naar believen. Om de SVV kabel erin te krijgen moet je wel met een schroevendraaier de klem eerst even openzetten, die 0,5mm2 kabeltjes plooien direct om. Die 727 rangeerklemmen bestaan ook in "alles connected" varianten zodat je bv. je +24VDC, alles aan/alles uit ook kunt laten toekomen op zo een klem en propertjes doorlussen naar de teleruptoren. Zijn niet makkelijk te vinden per stuk (je moet normaal doos van 50 stuks bestellen), maar ze hebben ze bij Tecmine in Scherpenheuvel denk ik nog op stock en verkopen per stuk (best even bellen).

De 2003-7646 is zalig om mee te werken. Voor de verlichtingspunten met de N-kambruggen alle lichtpunten verbonden, voor de stopcontacten uiteraard niet. Heb er hier in totaal 90 in mijn kast steken :D. Daar het Wago etikeringssysteem op, alle draden netjes plooien achter de DIN rail in en je hebt echt een proper kastje. Inspiratie overigens hier van bouwinfo gehaald om die klemmen te gebruiken... 

Qua kasten kan ik persoonlijk de Schneider Prisma Plus Pack kasten aanraden (metalen kasten, dubbel geisoleerd, 550mm breed = B550 uitvoering). Zeer stevig, extreem veel ruimte, veel accessoires naar speciallekes te verkrijgen (ik denk aan rail verlagen, rail verhogen, ...). Enige nadeel is dat doorvoeren naar buiten zelf geboord moeten worden door het plaatstaal - gewoon HSS klokboor in diameter 25 of 32mm op het boormachine & easy-piezie.
 
Wat gebruiken jullie voor 6mm2?
 
In Duitsland is een gemeenschappelijke N inderdaad gebruikelijk. 

Ik heb maar 1 6mm2 kring, daar heb ik niet speciaal een klem voor gekocht. 
 
Voor de zwaardere secties (4,6) heb ik enkelvoudige railklemmen gebruikt. Bij Rexel (btw-nummer nodig) kan ik die per stuk kopen, moet niet per doos. Voor de aarding een aardingsrailklem die via de rails aarding neemt. (Rail is bij mij een hoofdequipotentiaal)
 
Daar heb ik inderdaad ook de 2006/2010 reeks van Wago voor gebruikt (voor 6mm2 en 10mm2 respectievelijk), in de juiste kleurtjes (grijs voor fases, blauw voor neuter). Die bestaan ook in aardingen die met de rail verbinden zoals DIY zegt, heel proper.

Voor de toekomende aarding (16mm2 denk ik) heb ik een Legrand schroefklem gebruikt op aanraden van electriciteitszaak. Duur stukske koper maar wel handiger om te bevestigen, die grote sectie plooi je niet effekes in de juiste bocht voor zo een Wago klem... 
 
Is het de Legrand 037174 Viking klem die je hebt gebruikt voor de aarding 16mm2?

Heb je soms een foto van jouw kast Tjay? Ben nieuwsgierig hoe het resultaat eruit ziet ;)

Voor de EIB kabel en andere kleinere weet ik het niet. De rijgklemmen die je hebt opgegeven lijken wel zeer groot...

 
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan