• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Rijgklemmen icm soepele VOBst draad

Lid geworden
22 mrt 2024
Berichten
29
Waarderingsscore
5
Punten
3
Hallo beste forumleden,

Ik ben mij stilletjesaan aan het verdiepen in de automatenkast. Even een korte schets:
  • Ik heb een Hager NewVegaD kast op de kop kunnen tikken voor een prijsje (overgenomen van een electricien op nakend pensioen, voor nog geen 100 euro en een trappist of 2 :p), deze heeft 144 modules/6 DIN rails. Dat is waarschijnlijk veel te groot voor mijn situatie, maar ik kon ze niet laten liggen, ik heb toch de plaats.
  • In mijn situatie komen alle XVB-kabels bovenaan binnen, ongeveer 30 in totaal (dus 30 groepen in totaal).
Zo worden dus alle XVB kabels mooi bovenaan aangesloten. In de kast zelf dacht ik alles te kableren met soepele VOBst draad, gecombineerd met hulzen uiteraard. Omdat ik nog nooit echt in de praktijk met soepele draad gewerkt heb, heb ik waarschijnlijk een domme vraag: moet je dan speciale (extra lange?) adereindhulzen gebruiken om die soepele draad met zijn huls aangesloten te krijgen op die Wago rijgklemmen? Ik heb dus zo'n Wago rijgklem nog niet van dichtbij gezien, laat staan gebruikt, maar ik vraag me dus af of gewone, reguliere hulzen wel lang genoeg zijn.

Iemand van jullie hier ervaring mee? In ieder geval, hartelijk bedankt!
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.140
Waarderingsscore
5.014
Punten
113
Die rijgklemmen zijn speciaal gemaakt voor die hulzen. De plastic afschermkap past exact in de opening van de rijgklem. Standaard lengte (8 tot 10mm meestal) is perfect.

Je neemt overigens beter 3-etage-klemmen waarbij de aarding netjes in de rijgklem gaat. Let wel: opletten met welk model je neemt, de grotere kunnen soms zorgen dat de kast niet dicht kan, je moet de lage modellen hebben.
De aarding zet je dan op de din-rail met een speciale 6mm2 aardingsrailklem.
 
Lid geworden
22 mrt 2024
Berichten
29
Waarderingsscore
5
Punten
3
Hoi DIY,

Bedankt voor je antwoord, zeer interessant! (y) Ik pik er even op in:

Oef, al goed om te horen dat ik spoken zag en dus hulzen en rijgklemmen gewoon perfect samen gaan. Dat stelt mij gerust, bedankt!

Ik heb die rijgklemmen met 3 etages ook gevonden (wel goede tip ivm. de hoogte & sluiting kast, ik wist niet dat er 2 modellen bestonden), maar ik zie daar niet helemaal het voordeel van (maar nogmaals, reminder, het is mijn eerste keer hier). Als je ook de aarding-ader van elke XVB kabel op de derde etage van "zijn" rijgklem laat aankomen, moet je dan niet nog eens 30 (in mijn geval) gele draden tussen de rijgklem en de aardingsklem op de DIN-rail (waar jij naar verwees) kableren? Misschien heb ik iets helemaal anders in gedachten dan waar jij naar verwijst?

In mijn veronderstelling verder gaand, dacht ik dat het beter was om gewoon de aarding-ader van elke XVB rechtstreeks te verbinden op zo'n QuickConnect module (zie rechtsboven):

mbs116_029p_d_sqr_1024x1024px.jpg


De aardingsdraad komende van de aardingsonderbreker kan je dan op 1 van die grote kooiklemmen aansluiten. (Ook terzijde, maar ik begrijp wel niet hoe alle neuters allemaal boven kunnen samen komen en de automaten niet moeten passeren, lijken 1P automaten, wist niet dat dit kon en vooral mocht, maar da's misschien iets uit het buitenland ofzo.)

Nogmaals bedankt!
 
Laatst bewerkt:

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.370
Waarderingsscore
2.315
Punten
113
moet je dan niet nog eens 30 (in mijn geval) gele draden tussen de rijgklem en de aardingsklem op de DIN-rail (waar jij naar verwees) kableren?
Neen.
De etage met de geel-groene kleur verbindt intern al door naar de DIN rail waar de klem opgeklikt zit. En de 6mm² aardingsklem verbindt ook intern door met die DIN rail waar hij op zit. Dus ipv 30 interne draadjes gebruik je de geleidende DIN rail.
In mijn veronderstelling verder gaand, dacht ik dat het beter was om gewoon de aarding-ader van elke XVB rechtstreeks te verbinden op zo'n QuickConnect module (zie rechtsboven):
Dat mag zeker ook hoor. Maar of het beter is, is subjectief.
- De geel groene ader moet een afwijkende richting uit dan de 2 andere aders. Doorgaans wat rommeliger.
- De QC aardingsklem neemt plaats is beslag.
- De 2 etageklemmen zijn dan weer compacter

De QC aardingsklem is vooral handig als je met de aders van de XVB rechtstreeks naar de automaten gaat en geen rijgklemmen gebruik.
mbs116_029p_d_sqr_1024x1024px.jpg


De aardingsdraad komende van de aardingsonderbreker kan je dan op 1 van die grote kooiklemmen aansluiten. (Ook terzijde, maar ik begrijp wel niet hoe alle neuters allemaal boven kunnen samen komen en de automaten niet moeten passeren, lijken 1P automaten, wist niet dat dit kon en vooral mocht, maar da's misschien iets uit het buitenland ofzo.)
Buitenland. Slecht voorbeeld voor de neutets, niet naar kijken
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.140
Waarderingsscore
5.014
Punten
113
Eén zo’n klem is voldoende om heel de din rail te aarden: https://www.google.com/search?q=wago+6+mm2+rijgklem+aarding

De wago 3-etageklem N/L/PE heeft maar aan 1 kant een aansluiting voor de aarding. Dus wel zien dat deze naar de kabels gericht zit en niet naar de automaten.
Wago topjob 2003 reeks is de lage uitvoering. 2005 reeks nog lager precies.
Maar het zou kunnen dat het in jouw kast niet uitmaakt en dat die diep genoeg is of dat de rail verlaagd kan worden.

Net de prijzen gezien… amaai, dat is verdubbeld.
 
Laatst bewerkt:

Vitruvio

Actief Lid
Lid geworden
9 jan 2023
Berichten
125
Waarderingsscore
40
Punten
28
Zelf de WAGO 2003 hier ook geprobeerd, maar die kwam iets te hoog naar mijn smaak (kast is een ABB Comfortline). Al lijkt die 2005-reeks zijn aansluitingen wel onder een scherpere hoek te hebben, wat ongetwijfeld helpt. Maar die dingen lijken heel prijzig, veel lager dan 5 €/stuk vind ik niet? :oops:

Uiteindelijk voor de Phoenix 3213950 PTI 2,5-PE/L/N klemmen gekozen, en heel tevreden over. Daar kan tot 4 mm² massief in, maar voor de mogelijk zwaardere aansluitingen toch op 'veilig' gespeeld en de Phoenix 3214049 PTI 4-PE/L/N gebruikt. Beide hebben ook gewoon L/L-uitvoeringen (ongemarkeerd) - resp. 3213953 en 3214052). Aardklemmen zijn 3213966 PTI 6-PE (of misschien zelfs 3212131 PT 10-PE, maar aan 6 mm² heb je dus normaal gezien genoeg).
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
22 mrt 2024
Berichten
29
Waarderingsscore
5
Punten
3
Aha, inderdaad, nu ben ik helemaal mee! Ik was naar rijgklemmen van 3 etages met 6 aansluitpunten aan het zien, die speciale (voor mij dan toch, ik kende het concept niet) waarbij het PE-aansluitpunt aan de onderkant in contact komt met DIN-rail kende ik nog niet.

Dat ga ik dan ook zo doen, dat is inderdaad veel properder dan de aarding nog apart te verbinden met die QC-klemmen.

Ik zal ook eens zien naar de rijgklemmen van Phoenix, dankje voor de oplijsting!

Hartelijk dank allen! (y) Dit helpt mij heel veel vooruit!
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
22 mrt 2024
Berichten
29
Waarderingsscore
5
Punten
3
Nu vraag ik mij wel nog iets af, is het zinvol of gewoon zinloos/overkill om dan ook gewoon alle DIN-rails (dus niet enkel diegene met de rijgklemmen, in mijn geval de bovenste) te aarden via zo'n PE-rijgklem?
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.370
Waarderingsscore
2.315
Punten
113
Hangt af van je kast.
Bij mij zijn de DIN rails gemonteerd op het frame van de kast door een metaal-op-metaal verbinding en hangen daarmee allemaal aan de massa.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.140
Waarderingsscore
5.014
Punten
113
Nu vraag ik mij wel nog iets af, is het zinvol of gewoon zinloos/overkill om dan ook gewoon alle DIN-rails (dus niet enkel diegene met de rijgklemmen, in mijn geval de bovenste) te aarden via zo'n PE-rijgklem?
Daar is geen enkele reden toe. Soms is het al door de bouw van de kast, maar als je enkel maar op één rij iets met aardingscontact zal zetten dan heeft het geen meerwaarde. Meeste toestellen die je zal vastklikken hebben geen aardingscontact (bvb automaten zijn volledig gesloten in kunststof).
 
Lid geworden
22 mrt 2024
Berichten
29
Waarderingsscore
5
Punten
3
Duidelijk allemaal, bedankt!
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.140
Waarderingsscore
5.014
Punten
113
Voor de Vega D kasten kan je ook kits kopen voor speciale toepassingen.
Zo is er de kit FD02A3 waarbij 1 normale dinrail zit en 1 die verlaagd gemonteerd kan worden. Daarbij zit dan een afdekplaat waarvan 1 deel geen opening heeft (voor boven de rijgklemmen) en 1 deel gewoon de normale opening heeft (voor bvb automaten).
De FD02A2 heeft 2 verlaagbare rails en een afdekplaat die volledig gesloten is.
 
Lid geworden
22 mrt 2024
Berichten
29
Waarderingsscore
5
Punten
3
Bedankt, ook zeer nuttig, gaat nog van pas komen! Genoteerd :D.

Misschien nog een andere vraag (eventueel specifiek voor Hager Vega D kast): wat is eigenlijk de meest elegante manier om de 3 fases en neuter (in mijn geval dus 3F+N 400V, 3x 25A), vertrekkende van de hoofddifferentieel, door te verbinden naar de verschillende differentieels? Misschien moet ik eens voor het eendraadschema zelf een apart topic voor openen, maar ik denk dat ik een vijftal differentieels ga nodig hebben, die allemaal onder 1 selectieve hoofddifferentieel van 300mA komen te hangen. Voor de automaten achter de differentieels ga ik kamgeleiders gebruiken, maar mijn vraag gaat dus over de voeding van de differentieels zelf.

Het is Hager, dus je zou inderdaad denken dat ik die QuickConnect modules kan gebruiken (https://hager.com/nl-be/catalogus/verdeelsystemen/verdeelkasten-tot-63-a/quickconnect-klemmen), maar ik heb gelezen dat je hier in de insteekklemmen (waarvan er heel veel, en dus genoeg, zijn) tot max 4mm2 kan gaan, en ik dus enkel de kooien zal kunnen gebruiken (die tot 10mm2 gaan), aangezien ik de kast ga kableren met 6mm2. Als ik me wil beperken tot 1 draad per kooi, dan is er simpelweg niet genoeg plaats voor voldoende kooien voor al deze 5 differentieels te voeden (en ik heb graag nog wat plaats extra voor eventuele uitbreidingen in de toekomst).

Dan maar meerdere draden in 1 kooi van de QC modules (max 2 dan?), of gewoon de differentieels aan kant van input onderling doorverbinden (dus geen QC, maar aan de differentieel dus 2 draden per kooi, 1 komende van de vorige diff en 1 uitgaande naar de volgende diff), of bestaat hier iets beter voor? Ik heb al zitten zoeken op verdeelklemmen, maar vind voorlopig niets nuttig. Ik ben een beetje geobsedeerd op het idee dat ik idealiter maar 1 draad per kooi wil, maar misschien is dat gewoon overdreven?

Het zal je ondertussen wel duidelijk zijn dat ik geen praktijkervaring heb :Fietser op zijn bek:.

UPDATE :) Ik heb nog iets interessant gevonden, blijkbaar bestaat er zoiets als dubbele adereindhulzen! Misschien is dat gebruiken nog het beste, al dan niet via de QC modules (of gewoon onderling doorverbinden).
 
Laatst bewerkt:

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.140
Waarderingsscore
5.014
Punten
113
UPDATE :) Ik heb nog iets interessant gevonden, blijkbaar bestaat er zoiets als dubbele adereindhulzen! Misschien is dat gebruiken nog het beste, al dan niet via de QC modules (of gewoon onderling doorverbinden).
Dat is wat ik ging voorstellen, maar een dubbel 10mm huls krimpen is geen sinecure, daarvoor heb je al bijzonder gereedschap nodig.
Ik heb een krimptang tot 16mm en daar passen die dubbel 10 net niet in (0,2mm te groot).
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.140
Waarderingsscore
5.014
Punten
113
Ik ben zelf fan van Schneider en ABB Vynckier automaten omdat je daar met een vork-kam kan werken waardoor je de kooien vrij hebt om door te lussen.

Zou je met 3F-diffs werken, of zou je diffs verdelen per fase?
Laatste heeft mijn persoonlijke voorkeur omdat het makkelijk de last verdelen is. Gewoon de juiste rail kiezen.

5 secundaire diffs lijkt me nogal veel voor 30 stroombanen.
 
Lid geworden
22 mrt 2024
Berichten
29
Waarderingsscore
5
Punten
3
Hartelijk dank!

Ik heb ondertussen al een aantal Hager automaten besteld en daar zit de vorkkam ook los van de kooien. Dus dat zit al goed, dan kan ik inderdaad gewoon voeding ontvangen via de draad+huls en eveneens doorlussen naar de volgende automaten via de kam.

Goed dat je aangeeft dat zo'n dubbele huls pelsen niet zo simpel is, want dat wist ik ook nog niet. Ik zal zoeken naar de juiste perstang. Ik heb al eentje van Cimco gevonden (https://cimconederland.nl/nieuws/flexi-crimp-6), maar wel veel te duur voor eenmalig gebruik. Misschien ergens tweedehands of lenen...

In verband met differentieels, ik dacht aan:
  • een 1F+N differentieel per fase, voor alle stopcontacten en lichten in de woning
  • een aparte 3F+N die voor een aantal automaten uitsluitend bedoeld voor "bedrijfskritische" onderdelen (CV, koelkast, frigo, alarm, modem, ...)
    • Het fornuis ga ik waarschijnlijk hier ook (moeten) steken, niet omdat het kritisch is, maar omdat ik hier enkel nog de 3 fases samen heb. Het fornuis staat ook typisch (zou je toch mogen hopen, maar kinderen...) af als je het niet gebruikt, dus in dat opzicht ook niet echt in "conflict" met het bedrijfskristisch karakter van de rest.
  • een aparte 3F+N voor alles wat buiten betreft
Dat is dan in totaal 5. Alles dus 30mA (er zit dus geen automaat rechtstreeks achter de hoofddiff) en max 8 automaten per differentieel. De hoofdifferentieel van 300mA is selectief, want anders hebben die aparte differentieels voor de kritische zaken & die voor buiten uiteraard geen zin.

Misschien dat ik zelfs badkamer achter een 1F+N 10mA ga willen steken, dat zijn er dan 6 :D.
 
Laatst bewerkt:

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.370
Waarderingsscore
2.315
Punten
113
Je kan dat normaal toch zonder problemen doen zonder ergens 2 aders samen in 1 kooi te moeten steken?
Geen exotische krimptang nodig.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.140
Waarderingsscore
5.014
Punten
113
Je kan dat normaal toch zonder problemen doen zonder ergens 2 aders samen in 1 kooi te moeten steken?
Geen exotische krimptang nodig.
Ja, maar niet met de plastic kap van de huls er op, dat past niet.
Je kan wel hulzen zonder kap krijgen.

Ik zou daar nu ook geen tang voor kopen.

een zeskantige tot 6mm en een vierkante 10/16mm tang wel via aliexpress bvb. Heel tevreden van. De zes-kantig geperste huls past zeer goed in rijgklemmen en lost ook weer makkelijker dan vierkant.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.370
Waarderingsscore
2.315
Punten
113
Ow nu ben ik effe de draad kwijt. TS zei toch:
Ik heb ondertussen al een aantal Hager automaten besteld en daar zit de vorkkam ook los van de kooien.
Dan zouden de adereindhulsen met plastic kap toch in de kooien moeten passen zonder tegen de vorkkam te botsen?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.140
Waarderingsscore
5.014
Punten
113
Je krijgt ze niet netjes naast elkaar in de kooi door die kap. Maar scheef gaat ook natuurlijk. Alleen heeft mijn OCD daar wat last van.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan