• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

rijgklemmen: het bos en de bomen

Lid geworden
31 okt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
16
Ik heb hier en daar op mijn eigen vragen proberen antwoorden in cursief.

Ik ben van plan rijgklemmen in mijn elektriciteitskast te plaatsen, zodat ik al mijn kabels kan termineren boven of onderaan op die klemmen. Ik heb ook hier en daar een flex of 4 met 3G1.5 die samengenomen moeten worden, daar dacht ik die alle 4 op een rijgklem te monteren en die dan onderling te verbinden met een (horizontale?) brug.

Ik loop echter verloren in de catalogus van Wago (en dan heb ik nog niet naar andere merken gekeken). Daar komt dan nog eens bovenop dat er geen prijzen staan in die catalogus, en dan kan je al helemaal al niet meer uitvogelen wat je nodig hebt.

Enkele vragen:

- DIN-rail monteerbaar: ik veronderstel dat er maar 1 soort DIN rail is voor standaard kasten, namelijk de 35mm variant?

- "etages", ik zie hier en daar 2- of 3-etageklemmen. Duidt dit op het aantal potentialen dat je op de rijgklem kan aansluiten? Maw, op een 2-etage zou ik beide fasen van mijn stopcontact kunnen aansluiten, en al de aardingsdraden naar een aardingsrail afleiden. Op een 3-etage kan ik alledrie de kabels monteren, en dan met een grote brug de aarding doorverbinden. Ik lees ook dat je een 2-etage kan gebruiken met 3 aansluitingen, waarbij de aarding door de DIN-rail wordt doorverbonden?

- zijn er regels ivm kleuren van die klemmen (bij 1 of meer etages)?

- boven-/zij-/voor-invoer: wat zijn hier de voor en nadelen, en wat gebruik je best in een kast?

- wat bedoelen ze met "doorgang/doorgang/afscherming" etc?

- idem voor "doorgang/doorgang L/L" of "N/L" (ik veronderstel dat L voor fase staat en N voor neuter, maar dat helpt me niet verder)

vanop de wago site: "De N-klem beschikt, in tegenstelling tot de L-klem, over een blauw gemarkeerde geleiderinvoer. Hierdoor wordt de aansluiting van de contactveer duidelijk gemarkeerd en is de installatie nog eenvoudiger." Is dit nuttig in huis-installatie, of is het verplicht?

- Wat is het grootste verschil tussen serie 279/280/281/... en 2000/2001/2002/...?

- horizontale bouwvorm/schuine bouwvorm?

- voor Ex e-toepassingen geschikt, waar slaat dat op?

Afgeleid uit info op website wago: "Explosiegevaarlijke gebieden".

Voor de rest zijn tips welkom, ik wil met rijgklemmen werken omdat dat proper en handig is, maar die aardingsdraden wil ik wel afleiden als dat veel goedkoper zou zijn. Een shortlist van handige rijgklemmen (en eventueel de bijhorende bruggen). Ik heb volgende draadsecties in gebruik (op enkele uitzonderingen na):

- 3G1.5 (lichtpunten)

- 3G2.5 (stopcontacten)

- 5G1.5 (bewegingssensoren)

- SVV (drukknoppen, was niet van plan die op rijgklemmen te plaatsen, dat lijkt me zeer duur omdat het er zoveel zijn, en ook niet echt nuttig omdat ze toch allemaal naar de micro-PLC's moeten.)

Tips van welke rijgklemmen ik best gebruik (en waar ik ze kan kopen) zijn zeer welkom.

JS_89 zei:
Dat valt wel mee, ik steek nooit hulzen op de draden die in railklemmen gaan.

Best ook altijd 1 sectie groter nemen, heb je kabel van 2,5 => bestel dan klemmen van 4mm²

Daar is het nu een beetje laat voor vrees ik :).  Op de website stond dat soepele tot 2.5erin ging dus ik ging ervan uit dat het simpeler zou zijn.  Maar blijkbaar is het een gekend probleem dan?

Hallo

Ikzelf ben ook op zoek naar de juiste rijg- of installatieklemmen maar begrijp niet echt de verschillen in het immense aanbod. Ten eerste was is een rijgklem en wat is een installatieklem? Die zien er exact hetzelfde uit.

Daarnaast al die reeksen bijv.: 27X, 28X, 78X, 87X, 200X, 2050,... Die lijken allemaal hetzelfde te doen maar waar zit het verschil? De ene is schuin en de andere horizontaal maar is er meer?
Ik ben er al uit dat bij 200X de X het verschil in sectie aanduidt:
  • 2000 = 1 (1.5)
  • 2001 = 1.5 (2.5)
  • 2002 = 2.5 (4)
  • 2003 = 2.5 (verschil met 2002?)
  • 2004 = 4 (6)
  • 2005 = 4 (verschil met 2004?)
  • 2006 = 6 (10)
  • 2010 = 10 (16)
  • 2016 = 16 (25)
Wat het getal tussen haakjes betekent, geen idee.

Is er nergens een uitleg met wat al die nummers betekenen. Hierboven is dit enkel het eerste deel van de referentie, je hebt dan nog een tweede deel ook.

Kan iemand me wegwijs maken in al die reeksen? En waarom zou ik 200X nemen en niet 28X?

Bedankt!

Kan je voor het bijeenhouden van SVV kabels (voor bvb Niko Home Control) geen rangeerblokken gebruiken, of gebruik je hiervoor ook best gewone rijgklemmen (en bruggen)?

Wat het getal tussen haakjes betekent, geen idee.
Wago rijgklemmen kunnen altijd 1 kaliber hoger aan, en dit op een veilige manier. Die kalibers volgen de reeks … 1,5 / 2,5 / 4 / 6 / 10 … mm2 sectie.

Als er 4 (6) staat, dan wil dat zeggen dat de contacten nominaal 4mm2 aankunnen, maar in de praktijk je tot 6mm2 er in krijgt.

Recent zijn er varianten op de markt gekomen met eenvoudigere bediening van de klemmen. De modelnummers variëren in het 2de cijfer.

Ikzelf ben ook op zoek naar de juiste rijg- of installatieklemmen maar begrijp niet echt de verschillen in het immense aanbod. Ten eerste was is een rijgklem en wat is een installatieklem? Die zien er exact hetzelfde uit.
Het enige verschil is de terminologie. Rijgklem, railklem, installatieklem, allemaal hetzelfde.
Een etageklem is dan weer een rijgklem waar je meerdere onafhankelijke doorverbindingen kunt maken met 1 klem. Deze hebben meerdere 'etages', vandaar de naam.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan