marnikdotorg
Lid
- Lid geworden
- 31 okt 2006
- Berichten
- 193
- Waarderingsscore
- 1
- Punten
- 16
Ik heb hier en daar op mijn eigen vragen proberen antwoorden in cursief.
Ik ben van plan rijgklemmen in mijn elektriciteitskast te plaatsen, zodat ik al mijn kabels kan termineren boven of onderaan op die klemmen. Ik heb ook hier en daar een flex of 4 met 3G1.5 die samengenomen moeten worden, daar dacht ik die alle 4 op een rijgklem te monteren en die dan onderling te verbinden met een (horizontale?) brug.
Ik loop echter verloren in de catalogus van Wago (en dan heb ik nog niet naar andere merken gekeken). Daar komt dan nog eens bovenop dat er geen prijzen staan in die catalogus, en dan kan je al helemaal al niet meer uitvogelen wat je nodig hebt.
Enkele vragen:
- DIN-rail monteerbaar: ik veronderstel dat er maar 1 soort DIN rail is voor standaard kasten, namelijk de 35mm variant?
- "etages", ik zie hier en daar 2- of 3-etageklemmen. Duidt dit op het aantal potentialen dat je op de rijgklem kan aansluiten? Maw, op een 2-etage zou ik beide fasen van mijn stopcontact kunnen aansluiten, en al de aardingsdraden naar een aardingsrail afleiden. Op een 3-etage kan ik alledrie de kabels monteren, en dan met een grote brug de aarding doorverbinden. Ik lees ook dat je een 2-etage kan gebruiken met 3 aansluitingen, waarbij de aarding door de DIN-rail wordt doorverbonden?
- zijn er regels ivm kleuren van die klemmen (bij 1 of meer etages)?
- boven-/zij-/voor-invoer: wat zijn hier de voor en nadelen, en wat gebruik je best in een kast?
- wat bedoelen ze met "doorgang/doorgang/afscherming" etc?
- idem voor "doorgang/doorgang L/L" of "N/L" (ik veronderstel dat L voor fase staat en N voor neuter, maar dat helpt me niet verder)
vanop de wago site: "De N-klem beschikt, in tegenstelling tot de L-klem, over een blauw gemarkeerde geleiderinvoer. Hierdoor wordt de aansluiting van de contactveer duidelijk gemarkeerd en is de installatie nog eenvoudiger." Is dit nuttig in huis-installatie, of is het verplicht?
- Wat is het grootste verschil tussen serie 279/280/281/... en 2000/2001/2002/...?
- horizontale bouwvorm/schuine bouwvorm?
- voor Ex e-toepassingen geschikt, waar slaat dat op?
Afgeleid uit info op website wago: "Explosiegevaarlijke gebieden".
Voor de rest zijn tips welkom, ik wil met rijgklemmen werken omdat dat proper en handig is, maar die aardingsdraden wil ik wel afleiden als dat veel goedkoper zou zijn. Een shortlist van handige rijgklemmen (en eventueel de bijhorende bruggen). Ik heb volgende draadsecties in gebruik (op enkele uitzonderingen na):
- 3G1.5 (lichtpunten)
- 3G2.5 (stopcontacten)
- 5G1.5 (bewegingssensoren)
- SVV (drukknoppen, was niet van plan die op rijgklemmen te plaatsen, dat lijkt me zeer duur omdat het er zoveel zijn, en ook niet echt nuttig omdat ze toch allemaal naar de micro-PLC's moeten.)
Tips van welke rijgklemmen ik best gebruik (en waar ik ze kan kopen) zijn zeer welkom.
Ik ben van plan rijgklemmen in mijn elektriciteitskast te plaatsen, zodat ik al mijn kabels kan termineren boven of onderaan op die klemmen. Ik heb ook hier en daar een flex of 4 met 3G1.5 die samengenomen moeten worden, daar dacht ik die alle 4 op een rijgklem te monteren en die dan onderling te verbinden met een (horizontale?) brug.
Ik loop echter verloren in de catalogus van Wago (en dan heb ik nog niet naar andere merken gekeken). Daar komt dan nog eens bovenop dat er geen prijzen staan in die catalogus, en dan kan je al helemaal al niet meer uitvogelen wat je nodig hebt.
Enkele vragen:
- DIN-rail monteerbaar: ik veronderstel dat er maar 1 soort DIN rail is voor standaard kasten, namelijk de 35mm variant?
- "etages", ik zie hier en daar 2- of 3-etageklemmen. Duidt dit op het aantal potentialen dat je op de rijgklem kan aansluiten? Maw, op een 2-etage zou ik beide fasen van mijn stopcontact kunnen aansluiten, en al de aardingsdraden naar een aardingsrail afleiden. Op een 3-etage kan ik alledrie de kabels monteren, en dan met een grote brug de aarding doorverbinden. Ik lees ook dat je een 2-etage kan gebruiken met 3 aansluitingen, waarbij de aarding door de DIN-rail wordt doorverbonden?
- zijn er regels ivm kleuren van die klemmen (bij 1 of meer etages)?
- boven-/zij-/voor-invoer: wat zijn hier de voor en nadelen, en wat gebruik je best in een kast?
- wat bedoelen ze met "doorgang/doorgang/afscherming" etc?
- idem voor "doorgang/doorgang L/L" of "N/L" (ik veronderstel dat L voor fase staat en N voor neuter, maar dat helpt me niet verder)
vanop de wago site: "De N-klem beschikt, in tegenstelling tot de L-klem, over een blauw gemarkeerde geleiderinvoer. Hierdoor wordt de aansluiting van de contactveer duidelijk gemarkeerd en is de installatie nog eenvoudiger." Is dit nuttig in huis-installatie, of is het verplicht?
- Wat is het grootste verschil tussen serie 279/280/281/... en 2000/2001/2002/...?
- horizontale bouwvorm/schuine bouwvorm?
- voor Ex e-toepassingen geschikt, waar slaat dat op?
Afgeleid uit info op website wago: "Explosiegevaarlijke gebieden".
Voor de rest zijn tips welkom, ik wil met rijgklemmen werken omdat dat proper en handig is, maar die aardingsdraden wil ik wel afleiden als dat veel goedkoper zou zijn. Een shortlist van handige rijgklemmen (en eventueel de bijhorende bruggen). Ik heb volgende draadsecties in gebruik (op enkele uitzonderingen na):
- 3G1.5 (lichtpunten)
- 3G2.5 (stopcontacten)
- 5G1.5 (bewegingssensoren)
- SVV (drukknoppen, was niet van plan die op rijgklemmen te plaatsen, dat lijkt me zeer duur omdat het er zoveel zijn, en ook niet echt nuttig omdat ze toch allemaal naar de micro-PLC's moeten.)
Tips van welke rijgklemmen ik best gebruik (en waar ik ze kan kopen) zijn zeer welkom.