• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

rijgklemmen: het bos en de bomen

Lid geworden
31 okt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
16
Ik heb hier en daar op mijn eigen vragen proberen antwoorden in cursief.

Ik ben van plan rijgklemmen in mijn elektriciteitskast te plaatsen, zodat ik al mijn kabels kan termineren boven of onderaan op die klemmen. Ik heb ook hier en daar een flex of 4 met 3G1.5 die samengenomen moeten worden, daar dacht ik die alle 4 op een rijgklem te monteren en die dan onderling te verbinden met een (horizontale?) brug.

Ik loop echter verloren in de catalogus van Wago (en dan heb ik nog niet naar andere merken gekeken). Daar komt dan nog eens bovenop dat er geen prijzen staan in die catalogus, en dan kan je al helemaal al niet meer uitvogelen wat je nodig hebt.

Enkele vragen:

- DIN-rail monteerbaar: ik veronderstel dat er maar 1 soort DIN rail is voor standaard kasten, namelijk de 35mm variant?

- "etages", ik zie hier en daar 2- of 3-etageklemmen. Duidt dit op het aantal potentialen dat je op de rijgklem kan aansluiten? Maw, op een 2-etage zou ik beide fasen van mijn stopcontact kunnen aansluiten, en al de aardingsdraden naar een aardingsrail afleiden. Op een 3-etage kan ik alledrie de kabels monteren, en dan met een grote brug de aarding doorverbinden. Ik lees ook dat je een 2-etage kan gebruiken met 3 aansluitingen, waarbij de aarding door de DIN-rail wordt doorverbonden?

- zijn er regels ivm kleuren van die klemmen (bij 1 of meer etages)?

- boven-/zij-/voor-invoer: wat zijn hier de voor en nadelen, en wat gebruik je best in een kast?

- wat bedoelen ze met "doorgang/doorgang/afscherming" etc?

- idem voor "doorgang/doorgang L/L" of "N/L" (ik veronderstel dat L voor fase staat en N voor neuter, maar dat helpt me niet verder)

vanop de wago site: "De N-klem beschikt, in tegenstelling tot de L-klem, over een blauw gemarkeerde geleiderinvoer. Hierdoor wordt de aansluiting van de contactveer duidelijk gemarkeerd en is de installatie nog eenvoudiger." Is dit nuttig in huis-installatie, of is het verplicht?

- Wat is het grootste verschil tussen serie 279/280/281/... en 2000/2001/2002/...?

- horizontale bouwvorm/schuine bouwvorm?

- voor Ex e-toepassingen geschikt, waar slaat dat op?

Afgeleid uit info op website wago: "Explosiegevaarlijke gebieden".

Voor de rest zijn tips welkom, ik wil met rijgklemmen werken omdat dat proper en handig is, maar die aardingsdraden wil ik wel afleiden als dat veel goedkoper zou zijn. Een shortlist van handige rijgklemmen (en eventueel de bijhorende bruggen). Ik heb volgende draadsecties in gebruik (op enkele uitzonderingen na):

- 3G1.5 (lichtpunten)

- 3G2.5 (stopcontacten)

- 5G1.5 (bewegingssensoren)

- SVV (drukknoppen, was niet van plan die op rijgklemmen te plaatsen, dat lijkt me zeer duur omdat het er zoveel zijn, en ook niet echt nuttig omdat ze toch allemaal naar de micro-PLC's moeten.)

Tips van welke rijgklemmen ik best gebruik (en waar ik ze kan kopen) zijn zeer welkom.

Nog termen waarvan ik de betekenis/het verschil niet ken:

- doorgangsklem

- aarddraadklem (ik veronderstel dat het enige verschil tov doorgangsklem hier de kleur is, omdat die geel-groen moet zijn volgens voorschriften?)

- afschermdraadklem (bvb: http://bit.ly/oUkAg2)

marnikdotorg wrote:
- DIN-rail monteerbaar: ik veronderstel dat er maar 1 soort DIN rail is voor standaard kasten, namelijk de 35mm variant?

Deze passen inderdaad op de standaard DIN-rail van 35mm, wago heeft ook klemmen om op andere soort rails te plaatsen, maar dat staat normaal duidelijk vermeld en kan je ook wel aan de klem zien.

marnikdotorg wrote:
- "etages", ik zie hier en daar 2- of 3-etageklemmen. Duidt dit op het aantal potentialen dat je op de rijgklem kan aansluiten? Maw, op een 2-etage zou ik beide fasen van mijn stopcontact kunnen aansluiten, en al de aardingsdraden naar een aardingsrail afleiden. Op een 3-etage kan ik alledrie de kabels monteren, en dan met een grote brug de aarding doorverbinden. Ik lees ook dat je een 2-etage kan gebruiken met 3 aansluitingen, waarbij de aarding door de DIN-rail wordt doorverbonden?

Etage: kun je vergelijken met een verdiep op een huis, een 2-etage klem heeft 2 rijen klemmen boven elkaar, een 3-etage dus 3. Dit wil niet perse zeggen dat iedere etage tot een ander potentiaal (verbinding) behoort, je hebt klemmen waarbij iedere etage met elkaar (intern)doorverbonden is. Wat jij waarschijnlijk bedoeld is dat iedere etage afzonderlijk is, dus niet doorverbonden met de andere etage.

marnikdotorg wrote:
- zijn er regels ivm kleuren van die klemmen (bij 1 of meer etages)?

Geel-groen: enkel voor de aarding

Grijze: mag voor alle fazen (uitgezonderd de aarding) gebruikt worden.

marnikdotorg wrote:
- boven-/zij-/voor-invoer: wat zijn hier de voor en nadelen, en wat gebruik je best in een kast?

Persoonlijk kies ik liever voor de boven-invoer, gemakkelijksheidshalve

marnikdotorg wrote:
- wat bedoelen ze met "doorgang/doorgang/afscherming" etc?

De aansluitingen van de bovenste etage: doorverbinding (bv. de fase - rode draad), vergelijk "doorgang/doorgang" alszijnde dat je wago-rijgklem een soort lusterklem is waarbij je de ene kabel met de andere doorverbindt.

De aansluitingen van de middenste etage: doorverbinding (bv. de nulgeleider - blauwe draad)

Afscherming: wordt gebruikt voor de mantel van afgeschermde kabels zoals LiCy-kabel.

Aarde: uiteraard aarding (geel-groene), maakt verbinding met je DIN-rail die als aardingsgeleider fungeert (dus geen apparte aardingsrail nodig voor deze aansluitingen).

marnikdotorg wrote:
- idem voor "doorgang/doorgang L/L" of "N/L" (ik veronderstel dat L voor fase staat en N voor neuter, maar dat helpt me niet verder)

vanop de wago site: "De N-klem beschikt, in tegenstelling tot de L-klem, over een blauw gemarkeerde geleiderinvoer. Hierdoor wordt de aansluiting van de contactveer duidelijk gemarkeerd en is de installatie nog eenvoudiger." Is dit nuttig in huis-installatie, of is het verplicht?

Is alleszins niet verplicht, kan wel handig zijn. Je kan dit ook oplossen door gekleurde codering (WMB-WSB) aan te brengen. Deze gecijferde labels kun je in diverse kleuren verkrijgen (rood, blauw, groen, geel,...). Je kan ook met een blauwe of rode "alcoolstift" de klemmen kleuren.

marnikdotorg wrote:
- Wat is het grootste verschil tussen serie 279/280/281/... en 2000/2001/2002/...?

Serie 279/280/281:

- 279: tot 1.5mm² doorsnede, stijve draad geschikt

- 280: tot 2.5mm² doorsnede, stijve/ soepele (zonder aderhuls) draad geschikt (of 1.5mm soepel met aderhuls)

- 281: tot 4mm² doorsnede, stijve/ soepele (zonder aderhuls) geschikt (of 2.5mm² soepl met aderhuls)

- uitgevoerd met Cage-clamp aansluiting, dwz. dat je een platte schroevendraaier (3.5mm) nodig hebt om de klem open te duwen en de draad te bevestigen. Schroevendraaier erin steken (naast de ronde opening) om de klem open te duwen, de gestripte draad in het naastliggende ronde gat steken en de schroevendraaier verwijderen.

Series 2000/2001/2002:

- verschillende diameters van kabels die je kan bevestigen (1.0 - 1.5 - 2.5 - ...)

- uitgevoerd met de Cage-clamp S aansluiting, dwz. dat je een stijve/starre draad (de gewone VOB dus) zonder gereedschap in de klem kan aanbrengen. M.a.w. je hebt geen schroevendraaier nodig om de draad te bevestigen. Voor het losmaken wel.

marnikdotorg wrote:
- horizontale bouwvorm/schuine bouwvorm?

- Horizontaal: de aansluitingen staan horizontaal en niet onder een hoek, vb wago 281-619

- Schuin: de aansluitingen staan onder een hoek, vb wago 2002-2203

marnikdotorg wrote:
- voor Ex e-toepassingen geschikt, waar slaat dat op?

Afgeleid uit info op website wago: "Explosiegevaarlijke gebieden".

Klopt, maar absoluut niet nodig in een huiselijke omgeving

marnikdotorg wrote:
Tips van welke rijgklemmen ik best gebruik (en waar ik ze kan kopen) zijn zeer welkom

Ideaal voor huiselijke installaties: wago 2002-3203 of 280-547(geen aaringsrail nog, je DIN-rail fungeert als aarding)

Voor de SVV- kabels: vb wago 2002- 3201 of 280-549.

Deze klemmen kosten je wel een klein fortuin als je er een heel aantal zal nodig hebben, best eens rondneuzen op Ebay bv. of een lot van een faillisement opkopen ( en eventueel doorverkopen). Prijzen van 2€ en meer per stuk voor dergelijke klemmen zijn geen uitzondering, nog maar te zwijgen over te bijbehorende bruggen (die je meestal per doos moet kopen).

In een ander topic "aansluiten drukknoppen met multi-kabel " zie je het kabelcompartiment van onze huisinstallatie (2-etage rijgklem wago: 281-619) en in het topic "WAGO en schakelkasten" zie je enkele foto's van onze "centrale" met wago-klemmen :mrgreen:

Bedankt voor je uitleg.

Als ik rondgoogle naar prijzen, dan vallen die klemmen met aarding via de DIN rail wel heel duur uit.

2002-3203 (3-etage L/L/L) kost ongeveer €2,25 (http://bit.ly/qVwtws)

280-547 (met aarding via rail) kost ongeveer €6 (http://bit.ly/q3WvOf) (wat is trouwens dat lipje dat boven de klem uitsteekt?)

Dan lijkt het mij een pak goedkoper om met de 2002-3203 te werken en een hele grote aardingsbrug, of een 2-etage met aparte aardingsklem, niet?

Nog een praktische vraag, stel dat ik met de 280 serie zou werken (tot 2.5²), daar krijg ik al mijn 1.5² en 2.5² VOB kabels in, maar welke kabel moet ik gebruiken aan de andere kant van de klemmen, richting zekeringen etc? Moet de hele kast niet met 10² bekabeld worden, en moet ik daardoor met rijgklemmen werken waar ik aan de ene kant 1.5²/2.5² insteek, en andere kant 10²?

Qua prijs/kwaliteit/mogelijkheden heb ik gekozen voor de Weidmuller klemmen, meer bepaald de PDL 4 S/L/L/PE rijgklem.

Dit is een twee etage klem, en heeft een aansluiting voor de aarding die verbonden is met de DIN rail. Kan ook VOB kabel tot 6 mm² aan, dus wel wat flexibeler dan de Wago 280 klem. Voordeel is ook dat je die Weidmuller klemmen zeer gemakkelijk online kan kopen in Duitsland (kheb zelf € 1,7 per stuk betaald), en alle toebehoren daar typisch ook per stuk of per 5 stuks beschikbaar zijn, i.t.t. veel winkels hier in Belgie waar je inderdaad een ganse doos moet kopen.

De hele kast moet zeker niet met 10² bekabeld worden. Vanaf de zekering gebruik je gewoon een draadsectie aangepast aan de bescherming van de zekering. Om naar de zekering te gaan moet je wel voldoende dikke draad gebruiken natuurlijk. Ik heb gewerkt met een verdeelrail naar de zekeringen, en dan vanaf de zekeringen naar de rijgklemmen.

marnikdotorg wrote:
wat is trouwens dat lipje dat boven de klem uitsteekt?

Daar breng je de WMB- of WSB-markeringen aan...

marnikdotorg wrote:
Dan lijkt het mij een pak goedkoper om met de 2002-3203 te werken en een hele grote aardingsbrug, of een 2-etage met aparte aardingsklem, niet?

Dan heb je voldoende aan een 2-etage rijgklem als je een grote aardingsbrug gaat gebruiken.

marnikdotorg wrote:
Nog een praktische vraag, stel dat ik met de 280 serie zou werken (tot 2.5²), daar krijg ik al mijn 1.5² en 2.5² VOB kabels in, maar welke kabel moet ik gebruiken aan de andere kant van de klemmen, richting zekeringen etc? Moet de hele kast niet met 10² bekabeld worden, en moet ik daardoor met rijgklemmen werken waar ik aan de ene kant 1.5²/2.5² insteek, en andere kant 10²?

Ik heb van de automaat of relais naar de rijgklem gewerkt met 2.5mm² VOB.st (soepele draad) met adereindhulzen.

Je kast bekabelen met 10² ??

success zou ik zo zeggen :mrgreen:

Inderdaad, de 10² zit zeker niet tussen de automaten en de rijgklem, my mistake :)

Thanks voor alle tips, ik ga die Weidmuller klemmen eens bekijken.

Om de verwarring nog completer te maken: ik heb gewerkt met Phoenix Contact klemmen:

- 2714019 PIK 4-PE/L/N: zeer gemakkelijk om een verlichting of stopcontactcircuit aan uw kast te koppelen. Aarding verloopt dan via de DIN rail en niet via een aparte aardingsrail. Kableert heel snel. 2 etages + aardingsaanslutiing.

- 3011038 DLKB 2,5-PE : heel handig om rolluiken / screenkabels op aan te sluiten: 3 etages + aardingsaansluiting

- 3031157 STTB 1,5: dubbeletage veerdrukklem om intern in de kast verbindingen te realiseren en om SVV draden aan te sluiten.

- 3031270 STTB 2,5: de bredere compagnon van hierboven

Neuters op de 2714019 PIK 4-PE/L/N en de 3011038 DLKB 2,5-PE kunnen doorverbonden worden met schroefbrugjes. Vooral handig bij verlichtingsaansluitklemmen.

dries_neyrinck wrote:
- 3031157STTB 1,5: dubbeletage veerdrukklem om intern in de kast verbindingen te realiseren en om SVV draden aan te sluiten.

- 3031270STTB 2,5: de bredere compagnon van hierboven

Deze heb ik ook gebruikt voor de SVV aansluitingen en verdeling van laagspanning. Werkt ook zeer goed en zijn bij de goedkoopste van dit type.

Nog een extra vraagje: als de din rail gebruikt wordt als aardingsrail, mogen er dan ook nog andere componenten aan bevestigd worden? Ik denk hierbij dan vooral aan controllers voor domotica, relais modules, etc...

Die startkit is op zich geen slechte deal, 't is wel prijs zonder btw, terwijl de prijzen die ik vermeld heb incl. btw zijn. Verschil met los kopen is dus niet erg groot. Volgens mij is het het belangrijkste dat de winkel je de toebehoren zoals brugjes in kleine hoeveelheden kan bezorgen. Dit bepaalt voor een groot stuk de prijs, want voor dhz-toepassingen heb je zelden de standaardverpakkingshoeveelheid nodig.

Qua aarding van de DIN rail heb ik nog nooit gehoord dat je daar dan geen domoticamodules zou mogen aanhangen. Die zijn normaal elektrisch gescheiden van de rail (vaak plastic din rail klemmen).

@ falconmil

De PDL 4 S/L/L/PE lijkt me inderdaad een goede optie. Op hun site staan deze bij "10x3 pushbar". Is dit standaard? Kan je even toelichten hoe de bruggetjes werken? Ik zag niet meteen verticale bruggen?

@koenstep

Weet je waar deze starterkit nog ergens te koop is? Het document is precies van 2006 en ik vind dit verder niet onmiddelijk terug.

Thanks

falconmil wrote:
Voordeel is ook dat je die Weidmuller klemmen zeer gemakkelijk online kan kopen in Duitsland (kheb zelf € 1,7 per stuk betaald), en alle toebehoren daar typisch ook per stuk of per 5 stuks beschikbaar zijn, i.t.t. veel winkels hier in Belgie waar je inderdaad een ganse doos moet kopen

Waar heb je ze online gekocht? Ik vind ze namelijk niet aan die prijs, ofwel zijn ze opgeslagen, ofwel kom ik niet op de juiste shops terecht.

ik heb 2 starterskits gekocht via bevriende electricien bij cebeo, kwam voordelig uit!

Misschien nog een domme vraag, als je rijgklemmen gebruikt met PE-verbinding via DIN-rail, hoe kan je de DIN-rail dan reglementair aarden?

Met zoiets ?

fgh4606.jpg

Wago TopJob 2016-1207

viewtopic.php?f=18&t=77405&p=793393&hilit=wago#p793393

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan