• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Resten dikke koperdraad

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Over een paar weken ga ik 2 namiddagen een activiteit geven in de school van onze dochters. Ik zal waarschijnlijk een bibberspiraal maken met een 8-tal kinderen van het 3de tem 6de leerjaar. 
capture-6.png


Plankjes kan ik uit afval zagen, beldraad heb ik nog liggen, lusterklemmen en vijsjes zal ik dan aankopen.

Liefst van al had ik de draad en het handvat gemaakt uit koperdraad van 4mm² of zelfs nog iets dikker, vanaar mijn vraag hier. Heeft iemand uit het Kortrijkse resten liggen die ik mag hebben om daar te gebruiken? Voor het handvat zijn stukjes van 15 cm al perfect, voor de spiraal denk ik dat het toch snel ruim een halve meter tot 70 cm is.

't Is dus niet voor mij persoonlijk, maar voor een activiteit op school. Hopelijk kan iemand me hieraan helpen.

Of als iemand andere low-budget/gratis alternatieven heeft, laat het zeker weten.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Je kan ook een kleinere sectie nemen en torsen. Eén kant tussen en bankvijs klemmen en de andere kant met een universe tang ronddraaien tot het mooi straks is.

Anders eens langsgaan bij een elektriciën in de buurt, die heeft misschien wel wat restjes liggen.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Er is een elektricien waar we op mijn werk veel mee samen werken, ik ga hem zeker ook eens contacteren.

De plannen zijn ondertussen al naar voren geschoven. 'Over enkele weken' is al 'nu vrijdag en volgende vrijdag'. 
clapping.gif
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Ik heb een hoop 6 carre geel-groene, maar in kortrijk moet ik de komende tijd niet meer zijn (ben van Antwerpen)
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
een koperbuiske is makkelijker, steviger en properder.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Enk zei:
een koperbuiske is makkelijker, steviger en properder.

amai nog niet. gewoon paar meterkes wicu buis en de isolatie er af prullen, of zelfs gewoon stukje zachte koperbuis op rol (bij de gamma 35 euro voor 10m buis van 10mm).
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Buis is inderdaad leuk, maar dan ga ik moeten solderen om de buis aan de bekabeling te hangen.

Om dat zo even vlug-vlug aan 10 kinderen tussen 8 & 12 uit te leggen zie ik niet zitten. Vandaar dat ik liever voor kabel ga, dat kan ik in een lusterklem laten doen en dat kunnen ze dus zonder gevaar zelfstandig proberen, opnieuw en opnieuw tot het lukt.

't Is niet de bedoeling dat ik veel les ga geven op de klassieke manier, maar eerder dat ze zelf kunnen werken en proberen en ontdekken.

Ondertussen antwoord gehad van onze elektricien, ik mag in zijn bak gaan graaien.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
julien zei:
Buis is inderdaad leuk, maar dan ga ik moeten solderen om de buis aan de bekabeling te hangen.

Solderen? Een slangklem tiens.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
zet je dat op 220 ?

lol.gif
lol.gif
lol.gif
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Die slangklem, goed idee!

Alleen moet ik dan meer aankopen. Ik kijk wat ik kan mee grabbelen aan koper en neem je idee mee.
 

Metteko

Lid
Lid geworden
27 jun 2012
Berichten
347
Waarderingsscore
0
Punten
16
eens bellen naar 't recupke of je niet eens mag komen zoeken in hun koperbak? Als het voor een school is laten ze dat misschien wel toe...
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Kopervraagstuk is opgelost.

Deze middag is hij het zelfs komen brengen. Qua service kan dat wel tellen!
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
lukanar zei:
zet je dat op 220 ?

lol.gif
lol.gif
lol.gif

Kan geen kwaad al je stroombegrenzing toevoegt van 1mA :p

(en 't is 230V by the way)
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Ik bied 240V!
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik ga tot 253 en dan is 't gedaan.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan