• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Renson Healtbox drukval uitleg?

RonC

Nieuw Lid
Reaction score
3
Ik had eens contact met Renson ventilatie omdat mijn techniekers het even heel druk hadden ivm mijn ventilatie die zo luid ging enz..
Daar informeerde men mij dat er een drukval is op een klep en dat deze een Pa van 2130 had en dat dit totaal niet goed is. Wat wilt men zeggen met PA? En kan dit erg kwaad voor het systeem of bedoeld men gewoon slechte verluchting? Want ik weet niet wanneer men hier kan voor langskomen.
Ik zie zelf in de app:
Uitlaatdruk: 2215 Pa
Totale druk: 84 Pa

Last edited by a moderator:
Hoge drukval heeft als gevolg veel lawaai en slechtere ventilatie.
Maar kan geen kwaad voor dat de unit gek gaat doen of zolang er niet echt woont (verbouwing) neem ik aan?

Ik zou mij de vraag stellen waarom dit zo is... Niet of dit kwaad kan ;). Zit de buis verstopt? Is er een "deuk in de buis"? Is het ventiel te veel dichtgedraaid? ...

Een dikke 2000 Pascal drukval is ongeveer 20mbar of een waterkolom van 20cm!!!

Jongens, dat kan toch niet kloppen? Ik betwijfel dat de ventilator zelfs die statische druk kan opbouwen bij nuldebiet!

Dus oftewel is er iets mis met die sensor die die druk aangeeft. Oftewel is die drukval toch correct maar zit het keukenventiel/kanaal gewoonweg potdicht en geraakt er helemaal geen lucht meer door.

Welk toestel is het exact?
Als je gaat voelen aan het ventiel: voel je dan lucht stromen? Of een licht papieren zakdoekje tegenhouden: wordt dat tegen het ventiel gezogen?

Een dikke 2000 Pascal drukval is ongeveer 20mbar of een waterkolom van 20cm!!!

Jongens, dat kan toch niet kloppen? Ik betwijfel dat de ventilator zelfs die statische druk kan opbouwen bij nuldebiet!

Dus oftewel is er iets mis met die sensor die die druk aangeeft. Oftewel is die drukval toch correct maar zit het keukenventiel/kanaal gewoonweg potdicht en geraakt er helemaal geen lucht meer door.

Welk toestel is het exact?
Als je gaat voelen aan het ventiel: voel je dan lucht stromen? Of een licht papieren zakdoekje tegenhouden: wordt dat tegen het ventiel gezogen?
Het is Healthbox 3.0
Gisteren een papier tegen de ventilatie gehouden in keuken (waar het probleem is) en het bleef er tegenaan gezogen.
Het verluchtingsniveau heeft wel lange tijd in het begin op 100% gestaan en enkel op deze plaats klonk het luider. Nu heeft men het overal op 19% gezet.
Als ik nog in de app kijk ( ik weet niet of dit iets zegt) zie ik uitlaatdruk: 2215 Pa & totale druk: 84 Pa
Meer kan ik niet zeggen omdat er weinig van ken.

Maximum fan operating pressure 350 Pa
Ook in de debiet-druk curves zie je dat de druk aftopt op 350 Pa bij een nuldebiet en maximale werking.

Die 2103 Pa moet dus volgens mij een sensorfout zijn.

Ik zou eens de papiertest doen bij alle ventielen, en ook eens gaan voelen bij de algemene uitblaas buiten. Check eens op 19% en ook op 100%
Check wat de drukval is bij zowel 19% als 100%. Als die waarde niet significant verandert, ondersteunt dat de hypothese van sensorfout.

Ik zou dat absoluut laten oplossen want je zit met een vraaggestuurd systeem (eventueel zelfs met aparte zoneregeling door gestuurde kleppen) en door die sensorfout en de unit vast in te stellen op 19% wordt je systeem van een slim en vraaggestuurd systeem gedegradeerd naar een domme (en dure) ventilator.

Maximum fan operating pressure 350 Pa
Ook in de debiet-druk curves zie je dat de druk aftopt op 350 Pa bij een nuldebiet en maximale werking.

Die 2103 Pa moet dus volgens mij een sensorfout zijn.

Ik zou eens de papiertest doen bij alle ventielen, en ook eens gaan voelen bij de algemene uitblaas buiten. Check eens op 19% en ook op 100%
Check wat de drukval is bij zowel 19% als 100%. Als die waarde niet significant verandert, ondersteunt dat de hypothese van sensorfout.

Ik zou dat absoluut laten oplossen want je zit met een vraaggestuurd systeem (eventueel zelfs met aparte zoneregeling door gestuurde kleppen) en door die sensorfout en de unit vast in te stellen op 19% wordt je systeem van een slim en vraaggestuurd systeem gedegradeerd naar een domme (en dure) ventilator.
Straks na mijn werk kom ik hier op terug als ik het gedaan heb.
Ik weet het, ik heb het ook al doorgegeven maar voor de techniekers terug hier te krijgen altijd snel is niet makkelijk heb ik al ondervonden. Ik ga het sowieso laten oplossen maar daarom was mijn eerste vraag hier voordien of dit kwaad kon omdat ik niet weet wanneer men komt.

Alvast bedankt voor je hulp en ik keer er op terug.

Misschien dat je de sensor van het desbetreffende kanaal eens onderling kan omwisselen met de sensor van een ander kanaal.
Als de hoge-druk-meting mee de "verhuis volgt", dan weet je dat het aan de sensor ligt.

Update: ik ben overal met een papiertje gaan meten en in badkamer en toilet 1 kwam eerst geen lucht precies tot ik hem testte op effe krachtiger en terug en nu wel precies.
Op de app sprong hij dan ook regelmatig naar luchtstroom 1000% en eens in het oranje/rood en dan weer normaal.
Nu staat ventilatieniveau plots hoger..
Ik heb het apparaat nu ook eens opnieuw opgestart
Toilet 1 en 2 blijft oranje en het ventilatieniveau hoger.

Last edited:
Misschien dat je de sensor van het desbetreffende kanaal eens onderling kan omwisselen met de sensor van een ander kanaal.
Als de hoge-druk-meting mee de "verhuis volgt", dan weet je dat het aan de sensor ligt.
Ik heb Renson nog eens gestuurd en kreeg volgende terug:

“Die drukval op een leiding is wel mogelijk. Dit kan te wijten zijn aan een dichtgenepen afvoerleiding, te scherpe bocht, gesloten afvoermond (in het geval van regelbare afvoermonden in de kamer, ...)
Ook zien we dat het toestel door de installateur niet met de installer app werd ingeregeld - geen info erover terug te vinden in het My Lio Installer portaal, wat soms kan helpen om extra info te vinden.

Betreffende de klep (keukenklep): in de data zien we dat die klep continu openstaat - dit te wijten aan die hoge drukval.
Ofwel ligt de fout aan de afvoerleiding, of - en dat kan zelden eens voorvallen wegens een defecte druksensor in de betreffende klep.
Om uitsluitsel te hebben is er een eenvoudige manier: de afvoerleiding van de keuken loskoppelen, en het toestel met de installer app opnieuw inregelen, als de drukval dan nog zo hoog is dan ligt de oorzaak effectief bij de klep. Is er dan een normale drukval dan ligt de oorzaak niet aan het toestel en de klep.

Alle andere kleppen, en de sensoren werken naar behoren, het enkel de keukenklep.

Om een goed functionerend toestel te hebben, en dus een goede ventilatie mag de totale werkdruk voor een HB3 niet hoger zijn dan 350Pa, dat is correct. Maar dat is in zijn totaliteit. Maar hoe lager die totale druk hoe beter en hoe efficiënter.”

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief