Rensen waves voor kelder

• Tags kelder ventilatie
  • BruynsA

Nieuw Lid
    Lid geworden
    12 jan 2024
    Waarderingsscore
    10
    Punten
    8
    Hi all,

Wij zouden onze kelder graag voorzien van ventilatie omwille van stockage van kleding zodanig deze niet kan beschimmelen of vochtig worden.
    Nu werd door een leverancier type Renson Waves aangeboden (2 stuks).

Hieronder beschrijving leverancier
    "Ik heb 2 toestellen voorzien die dienen geplaatst te worden in een boorgat van 130mm (buitenmuur kelder).
    Elk toestel dient aangesloten te worden op een voeding van 230V. Verder zullen deze werken op basis van vocht en geur en zijn tevens bedienbaar via app voor zowel extra ventilatie (boost) alsook controle. In de kelder zullen er dan nog bijkomend 2 gaten dienen te komen voor de toevoer van verse lucht. Dit zijn twee gaten van 130mm met een zelf te voorziene buitenrooster."

Heeft iemand ervaring met Renson waves voor ventilatie in een gegoten beton kelder?
    Ik zie niet meteen hoe dit werkt op een buitenmuur van kelder?
    Ik dacht eerder een aparte unit voor de kelder apart van de hoofd ventilatie?

Alvast bedankt!

Geen ervaring met dat product, wel met kelderventilatie; Een deel van het antwoord zal ook afhangen van deze info:

* nieuwbouw (pre-technieken) of bestaande kelder?
    * kelder binnen beschermd volume of niet?
    * zijn er reeds ventilatiegaten naar buiten toe in de kelder (voor natuurlijke ventilatie)
    * welke ventilatie heeft de woning nu? geen, A,B,C,D?

Geen ervaring met dat product, wel met kelderventilatie; Een deel van het antwoord zal ook afhangen van deze info:

* nieuwbouw (pre-technieken) of bestaande kelder?
    * kelder binnen beschermd volume of niet?
    * zijn er reeds ventilatiegaten naar buiten toe in de kelder (voor natuurlijke ventilatie)
    * welke ventilatie heeft de woning nu? geen, A,B,C,DH
    Het gaat om een nieuwbouw woning met kelder. Effectieve bouw moet nog starten.
    Er zijn ventilatiegaten voorzien voor natuurlijke ventilatie maar als het nodig kan nog extra uiteraard
    De kelder bevindt zich niet in het bescherm volume.
    En in de woning zelf wordt ventilatie type D voorzien.

Er zijn ventilatiegaten voorzien voor natuurlijke ventilatie maar als het nodig kan nog extra uiteraard
    Steek die kelder in je beschermd volume: isoleren langs buiten.
    Dan kan die mee op je ventilatie D.

Ventilatie zonder warmtewisselaar werkt niet. Dan trek je vochtige lucht binnen die condenseert.

Ventilatie zonder warmtewisselaar werkt niet. Dan trek je vochtige lucht binnen die condenseert.
    Begrijp ik,
    Enkel isoleren kost uitendelijk ook weer +7K€ meer
    En de kleder wordt enkel gebruikt als stockage. dus geen hobbyruimte of speelruimtes.. dus dan lijkt isoleren misschien ook overkill.

dus dan lijkt isoleren misschien ook overkill.
    mensen hebben al veel meer geld uitgegeven om een droge kelder te hebben. Als je al bij voorbaat geen gaten in die kelder maakt (ventilatiegaten voor natuurlijke of geforceerde ventilatie), maak je het al een pak makkelijker.

Een koude(re) kelder gaat bovendien sneller last hebben van condens.

Mijn kelder wordt ook voornamelijk gebruikt voor stockage, ik vind het heel belangrijk dat dit kurkdroge stockage is, anders zou ik er nooit kleren, schoenen, droge voeding bewaren. Mijn technieken zitten ook in die (geïsoleerde, ventilatie-D) kelder, dus ik bespaar dure m² in mijn woonschil. Het (ok, weinige) lawaai van warmtepomp en ventilatie zit ook weg uit mijn woonruimtes. Enfin, ik ben heel blij met mijn droge kelder. Enig nadeel is dat het iets te warm is om als koele berging te functioneren (15-20°C ipv 10-14°C).

Misschien wel als je die ventilatie slim stuurt dmv RH+temp sensor binnen en buiten. Maar ja, dan ben je wel overgeleverd aan het weer om te ventileren.

dus dan lijkt isoleren misschien ook overkill.
    mensen hebben al veel meer geld uitgegeven om een droge kelder te hebben. Als je al bij voorbaat geen gaten in die kelder maakt (ventilatiegaten voor natuurlijke of geforceerde ventilatie), maak je het al een pak makkelijker.

Een koude(re) kelder gaat bovendien sneller last hebben van condens.

Mijn kelder wordt ook voornamelijk gebruikt voor stockage, ik vind het heel belangrijk dat dit kurkdroge stockage is, anders zou ik er nooit kleren, schoenen, droge voeding bewaren. Mijn technieken zitten ook in die (geïsoleerde, ventilatie-D) kelder, dus ik bespaar dure m² in mijn woonschil. Het (ok, weinige) lawaai van warmtepomp en ventilatie zit ook weg uit mijn woonruimtes. Enfin, ik ben heel blij met mijn droge kelder. Enig nadeel is dat het iets te warm is om als koele berging te functioneren (15-20°C ipv 10-14°C).

Misschien wel als je die ventilatie slim stuurt dmv RH+temp sensor binnen en buiten. Maar ja, dan ben je wel overgeleverd aan het weer om te ventileren.

Bedankt voor de terugkoppeling.
    Misschien moet ik dit nog eens extra bekijken en bespreken met de architect.
    Het probleem is dat niemand mij hier een eenduidig antwoord op geeft (architect, EPB-verslaggever, leverancier ventilatie, …).
    Daardoor vind ik het zeer moeilijk om in te schatten wat de juiste uitvoering moet zijn.

Als je die ventilatie bij op je huis hangt zal je temperatuur in de kelder ook iets hoger zijn: want je injecteert warme lucht.
    Hogere temp = lagere kans op condens.
    Met ventilatie naar buiten ga je altijd kans hebben op condens.

7k lijkt dan veel, maar anderzijds moet je:
    - geen ytong muur rond het keldergat metselen
    - Geen speciale luchtdichte deur naar de kelder
    - Geen ventilatiegaten in kelder nodig
    - Geen extra ventilatietoestellen nodig

Ale, op het einde van de rit scheelt het u nog grofweg 2000 euro...

Het probleem is dat niemand mij hier een eenduidig antwoord op geeft (architect, EPB-verslaggever, leverancier ventilatie, …).
    Het probleem is dat die mensen daar niks van kennen.
    Geen van hen zal ooit al gehoord hebben van niet-ventileren in tussenseizoenen, of van een ventilatiesnorkel om in de winter vochttoevoer te reduceren.

Ale, op het einde van de rit scheelt het u nog grofweg 2000 euro...
    Wel moeilijkere aansluiting kelderisolatie - gevelisolatie, zodat de isolatieschil doorloopt; alleja, bij ons is dat met perinsul gedaan, kostte ook snel €1000 denk ik.

Begrijp ik,
    En de kleder wordt enkel gebruikt als stockage. dus geen hobbyruimte of speelruimtes.. dus dan lijkt isoleren misschien ook overkill.
    hoe ga je isolatie en luchtdichtheid aanpakken aan de keldertrap?

Een kelder die buiten het isolatievolume valt gaat standaard "koel" zijn omwille van aansluiting op koele grond.
    Zeker de aangrenzende oppervlakken (kledervloer en buitenwanden) gaan een lagere temperatuur hebben en daar is een reël risico op condens.
    Als je ventileert in de zomer (wanneer het buiten warm is en in de kelder koel) maak je het erger want je trek warme lucht binnen die in de kelder afkoelt, de relatieve luchtvochtigheid daalt en dan krijg je condens op die oppervlakken en een hoge relatieve lcuhtvochtigheid in het algemeen.

Een kelder die buiten het isolatievolume valt gaat standaard "koel" zijn omwille van aansluiting op koele grond.
    Zeker de aangrenzende oppervlakken (kledervloer en buitenwanden) gaan een lagere temperatuur hebben en daar is een reël risico op condens.
    Als je ventileert in de zomer (wanneer het buiten warm is en in de kelder koel) maak je het erger want je trek warme lucht binnen die in de kelder afkoelt, de relatieve luchtvochtigheid daalt en dan krijg je condens op die oppervlakken en een hoge relatieve lcuhtvochtigheid in het algemeen.
    Hmmm klinkt inderdaad opzich wel logisch zoals u hier vermeld.
    Het gaat vooral over één gedeelte van de kelder. Enig idee hoe we dit anders zouden kunnen oplossen?
    Enkel deze ruimte langs binnen isoleren?

1775854553479.png

Begrijp ik,
    Onze architect heeft hier een luchtdichte geisoleerde kelderdeur getekend en extra isolatie platen na de deur.

1775854758367.png

Begrijp ik,
    Onze architect heeft hier een luchtdichte geisoleerde kelderdeur getekend en extra isolatie platen na de deur.

Bekijk bijlage 115977
    Uw luchtdichte deur kost waarschijnlijk al uw halve kelder isoleren...
    Die isolatie niet afwerken is ook maar wat broddel werk dan he?

Oké moet ik misschien toch nog eens goed over nadenken en bespreken met architect.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan