• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

'Renovatiepremie tot 10.000 euro' ?

Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
665
Waarderingsscore
0
Punten
0
12/09 Renovatiepremie tot 10.000 euro (GvA)



Particuliere verbouwers kunnen binnenkort tot 10.000 euro krijgen wanneer ze een woning renoveren.



De premie kan maximaal een derde bedragen van de totale kostprijs van de renovatie. Vlaams minister-president Yves Leterme noemde de bedragen op de jaarvergadering van de Vlaamse Confederatie Bouw.



De zogenaamde renovatiepremie komt bovenop de bestaande specifieke premies die vandaag al door de verschillende overheden worden uitgereikt. De Vlaamse overheid ziet de maatregel als een belangrijke stimulans voor woningrenovatie.



De precieze modaliteiten zoals maximale inkomensgrenzen en duur van de maatregel zijn nog niet bekendgemaakt. Leterme zei nog dat voor 2007 een budget van 28,5 miljoen euro zou worden vrijgemaakt, maar volgens het kabinet van minister Marino Keulen, bevoegd voor Wonen, is bijna het dubbele nodig.
 
Lid geworden
13 jul 2007
Berichten
1.199
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ola Paola :shock: , nu merk ik opeens op mijn aanslagbiljet

"gezamelijk belastbare beroepsinkomsten" en iets lager

"gezamelijk belastbaar inkomen"



tot nu toe keek ik naar het eerst en dan kwamen wij er net boven, maar als het het tweede is.... bingo! :D
 
Lid geworden
13 jul 2007
Berichten
1.199
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mientje wrote:
Ola Paola :shock: , nu merk ik opeens op mijn aanslagbiljet

"gezamelijk belastbare beroepsinkomsten" en iets lager

"gezamelijk belastbaar inkomen"



tot nu toe keek ik naar het eerst en dan kwamen wij er net boven, maar als het het tweede is.... bingo! :D



dossier net binnegebracht en het even nagevraagd: het is dus effectief het "gezamelijk belastbaar inkomen"

in ons geval wil dit zeggen dat door de aftrek van de woonbonus wij net onder de inkomensgrens vallen, yes! kassa kassa 8)



de man aan de receptie had overigens net een telefoongesprek ongeveer als volgt:

"nee mevrouw, uw inkomen is te hoog, u komt niet in aanmerking"

...

"jamaar, dat doet er niet toe, uw inkomen is te hoog"

...

" je moet kijken naar beide inkomens, ook dat van uw partner en samen hebt u teveel verdiend, nl 54.5xx en de inkomensgrens is maar 54.3xx€"

...

"u wilt het niet begrijpen he, u komt niet in aanmerking!"



ai ai ai, iemand die heel gefrustreerd is omdat ze er net naast grijpt, begrijpelijk
 

Dako

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2010
Berichten
633
Waarderingsscore
27
Punten
28
Voor de geinteresseerden:



prov antwerpen

ingediend eind april 2011

ergens eind mei telefoontje gehad om nog wat bijkomend informatie door te sturen( ouderdom woning stond blijkbaar bij hun(kadaster?) verkeerd geregistreerd)

eind september 2011 goedkeuring en "binnen enkele maanden gestort"

2 december op de rekening = perfect op tijd voor een leuk sinterklaascadeautjes voor mezelf na de zware verbouwingen:)
 
Lid geworden
14 dec 2011
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo iedereen,



Wij zouden voor het einde van dit jaar een renovatiepremie moeten aanvragen rekening houdend met onze inkomens van drie jaar terug.

Het zal kantje boordje zijn voor ons om aan het minimumbedrag van 10.000 euro te komen en ik twijfel of sommige dingen al dan niet in aanmerking komen.





- Renovatie van dekvloeren (tegels, laminaat..) komt NIET meer in aanmerking, klopt dit?

- Badkamer renovatie komt in aanmerking, maar nieuwe tegels dus blijkbaar niet meer en ook geen meubelstukken. Of mogen badkamervloertegels wel en wandtegels niet? Nieuwe inloopdouche? Wastafel met onderaan kastje (dat is toch in 1 stuk) ? Chauffage voor in badkamer wel? Ter info, het gaat om de volledige renovatie van de enige badkamer.

- Nieuwe chauffages laten plaatsen mag wel? Aanpassingen/Herstellingen aan oude chauffages kan niet?

- Condensatieketel mag blijkbaar wel..maar wordt dit niet dubbel gefinancierd met het belastingsvoordeel van 40% dat dit jaar nog geldt?

- Een nieuwe keuken mag blijkbaar niet, maar een nieuwe lavabo wel?

- Wat met fakturen van materiaal voor bepleistering, gyproc etc?



Hopelijk is iemand hier vertrouwd met de renovatiepremie en hebben jullie antwoorden op onze vragen. Alvast bedankt voor jullie input!
 
Lid geworden
21 mrt 2011
Berichten
121
Waarderingsscore
0
Punten
0
Antwoorden hieronder in het rood.

Probeer zoveel mogelijk in te geven. Waar je aan twijfelt: inbrengen en hopen dat ze het niet ontdekken. Ik heb trouwens mijn keuring op de elektriciteit ook ingebracht EN dus deels terugbetaald gekregen.



Ik had zelf op mijn facturen aangeduid wat er wel en niet bijhoorde. In de nacalculatie hebben ze die dingen er uit gesmeten. Het is te zeggen: gedaan of ze het zelf gevonden hadden. De fierheid van de ambtenaar misschien onder het motto? "haha, ik heb iets ontdekt dat niet mag, ik kan het noteren" :)



Succes!



bluenote wrote:
Hallo iedereen,



Wij zouden voor het einde van dit jaar een renovatiepremie moeten aanvragen rekening houdend met onze inkomens van drie jaar terug.

Het zal kantje boordje zijn voor ons om aan het minimumbedrag van 10.000 euro te komen en ik twijfel of sommige dingen al dan niet in aanmerking komen.

Bestel nog snel een aantal materialen die je nodig gaat hebben: vb gipskartonplaten, plaksel, elektriciteit, ...





- Renovatie van dekvloeren (tegels, laminaat..) komt NIET meer in aanmerking, klopt dit? Komen inderdaad NIET in aanmerking

- Badkamer renovatie komt in aanmerking, maar nieuwe tegels dus blijkbaar niet meer en ook geen meubelstukken. Of mogen badkamervloertegels wel en wandtegels niet? Nieuwe inloopdouche? Wastafel met onderaan kastje (dat is toch in 1 stuk) ? Chauffage voor in badkamer wel? Ter info, het gaat om de volledige renovatie van de enige badkamer.

Enkele sanitaire installaties in de badkamer: dus bad, douche, installatie van die dingen. Komen niet in aanmerking: de tegels, kastje niet. Verwarming wel. Elektriciteit ook, mocht je dat veranderd hebben.

- Nieuwe chauffages laten plaatsen mag wel? Aanpassingen/Herstellingen aan oude chauffages kan niet? correct

- Condensatieketel mag blijkbaar wel..maar wordt dit niet dubbel gefinancierd met het belastingsvoordeel van 40% dat dit jaar nog geldt?Renovatiepremie en belastingen staan los van elkaar. Inbrengen dus, op zoveel mogelijk plaatsen

- Een nieuwe keuken mag blijkbaar niet, maar een nieuwe lavabo wel?Lavabo = basisbehoefte. Een keuken is dat niet.

- Wat met fakturen van materiaal voor bepleistering, gyproc etc? Inbrengen onder verbetering van binnenmuren.



Hopelijk is iemand hier vertrouwd met de renovatiepremie en hebben jullie antwoorden op onze vragen. Alvast bedankt voor jullie input!
 
Lid geworden
14 dec 2011
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor je uitgebreid antwoord.



Ik vrees dat we niet aan 10.000 euro geraken voor het einde van het jaar met deze beperking :( Er staan nog een aantal grotere renovaties op het programma, maar die krijgen we dit jaar niet meer gefinancierd/gerealiseerd en volgend jaar zitten we boven de inkomensgrens. Voor tweeverdieners is de inkomensgrens eigenlijk niet zo hoog en voor de verbeteringspremie helemaal niet. Wij waren 3 jaar geleden gewoon midden de twintig en werkten als bediende. Geen leiddinggevende functie of wat dan ook. Vraag me af waarom zo vele anderen die ook gewoon uit de middenklasse komen geen last hadden van de inkomensgrens? Ik ga er van uit dat dit betekent dat wij dit geld niet écht nodig hebben, want op zich klopt, maar het zou er natuurlijk wel mee voor zorgen dat we sommige renovaties niet jarenlang moeten uitstellen omwille van de kost.
 
Lid geworden
13 jul 2007
Berichten
1.199
Waarderingsscore
0
Punten
0
bluenote wrote:
Vraag me af waarom zo vele anderen die ook gewoon uit de middenklasse komen geen last hadden van de inkomensgrens? .



zie boven

bij ons zorgde de aftrek van de woonbonus van ons beroeps belastbaar inkomen ervoor dat we nét onder de inkomensgrens zaten in 2008. Oef! Daarom dossier snel ingediend deze maand. Bevestiging ontvangen en we zouden antwoord krijgen binnen de 3 maand, spannend!



Strikt genomen hebben we het ook niet nodig maar het is zéér welkom om de spaarboek weer aan te zuiveren!
 

davyR

Lid
Lid geworden
23 jul 2008
Berichten
252
Waarderingsscore
1
Punten
16
We zijn eindelijk ook bezig met onze renovatiepremie, en ik vroeg me af als het mogelijk is om werkmateriaal (boormachine, cirkelzaag, laserpas, etc... ) in te brengen? Op de site van de renovatiepremie zelf vind ik niet direct een antwoord hierop, en ook zoeken via google leverde geen betrouwbaar antwoord op.



Iemand enig idee?



[Edit] In een andere topic heb 'k ondertussen het antwoord gevonden: Nee [/edit]
 

kob

Lid geworden
22 jan 2007
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mientje wrote:
bluenote wrote:
Vraag me af waarom zo vele anderen die ook gewoon uit de middenklasse komen geen last hadden van de inkomensgrens? .



zie boven

bij ons zorgde de aftrek van de woonbonus van ons beroeps belastbaar inkomen ervoor dat we nét onder de inkomensgrens zaten in 2008. Oef! Daarom dossier snel ingediend deze maand. Bevestiging ontvangen en we zouden antwoord krijgen binnen de 3 maand, spannend!



Strikt genomen hebben we het ook niet nodig maar het is zéér welkom om de spaarboek weer aan te zuiveren!



Kinderen hebben helpt ook. In ons geval lukt het juist omdat toen onze oudste dochter geboren was en daardoor had mijn vrouw dat jaar minder inkomen. + Vorig jaar 2de dochter, dus limiet nog iets hoger.
 
Lid geworden
13 jul 2007
Berichten
1.199
Waarderingsscore
0
Punten
0
kob wrote:
[Kinderen hebben helpt ook. In ons geval lukt het juist omdat toen onze oudste dochter geboren was en daardoor had mijn vrouw dat jaar minder inkomen. + Vorig jaar 2de dochter, dus limiet nog iets hoger.



maar die kinderen kosten u op lange termijn véél meer dan 10.000€, daarvoor moet ge 't ook niet doen :lol:
 

Dako

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2010
Berichten
633
Waarderingsscore
27
Punten
28
davyR wrote:
We zijn eindelijk ook bezig met onze renovatiepremie, en ik vroeg me af als het mogelijk is om werkmateriaal (boormachine, cirkelzaag, laserpas, etc... ) in te brengen? Op de site van de renovatiepremie zelf vind ik niet direct een antwoord hierop, en ook zoeken via google leverde geen betrouwbaar antwoord op.



Iemand enig idee?



[Edit] In een andere topic heb 'k ondertussen het antwoord gevonden: Nee [/edit]



Zoals zelf gezegd: Nee



Wist het ook niet zeker, en dus maar mee aangevraagden deze kosten hebben ze niet aanvaard, op een paar "schroevendraaiers en sleutels" na bij wijze van spreken. Dit hebben ze niet ofwel niet gezien, of anders stond het niet duidelijk op de factuur (bv enkel "artikel xxxxx" waaruit ze niet echt konden opmaken wat het was)



In totaal was het wel max 3-400€ aan werkmateriaal, grootste deel had ik al/heb ik kunnen lenen van familie,vrienden,...
 
Lid geworden
10 jan 2009
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aanvraag 05/10/2011 gedaan: persoonlijk gaan afgeven (regio Antwerpen)

10/10/2011 een brief gekregen dat ons dossier verwerkt wordt.



Vandaag 21/12/2011 brief in de bus dat onze aanvraag goedgekeurd (15/12/2011) is, en met de mededeling dat betaling voor (5.800 euro) een van de komende maanden is. De verwerkingstermijn viel goed mee, nu nog wachten op de betaling.



Gelukkig dat we nog dit jaar (obv inkomen 2008) onze aanvraag ingediend hebben, want anders zouden we boven de inkomensgrens zitten.



Wel een kleine vraag: onze tegemoetkoming is 20%. Klopt het dat je enkel 30% krijgt indien het gezamenlijk belastbaar inkomen max 27.200 euro bedraagt? Er wordt hier dus mee bedoeld dat het inkomen van de 2 partners samengeteld wordt? Want ons inkomen zat in 2008 voor beiden onder deze grens van 27.200 euro.
 

Joost79

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 mrt 2009
Berichten
1.237
Waarderingsscore
1
Punten
36
is dacht ik idd gezamenlijk inkomen van max 27xxx euro. bv als een partner geen inkomen heeft ofzo...
 

ads

Lid geworden
3 aug 2008
Berichten
925
Waarderingsscore
1
Punten
0
wij hebben onze eerste renovatiefacturen op 2008 staan, en gaan proberen om toch nog iets in te dienen. Tot hoelang zouden we dit kunnen doen, of moeten we vanaf 2009 beginnen met onze facturen omdat we te laat gaan zijn voor 2008 nog erbij te pakken (over 3 jaar gespreid).
 
Lid geworden
3 aug 2009
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
0
opgestuurd 2 maand geleden .. dossier alles tip top in orde. fotos etc toegevoegd

dus voor buitenschrijnwerk de max van 15 000 - 20 % derop ontvangen.



vandaag antwoord - in orde

mooie surprise
 

crazyheinz

Nieuw Lid
Lid geworden
28 nov 2011
Berichten
54
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb enkele maanden geleden een huis gekocht, maar ik had graag geweten of er de laatste 10 jaar al gebruik werd gemaakt van de renovatiepremie... Het huis is de laatste jaren al een paar keer van eigenaar gewisseld en heb geen gegevens van vorige eigenaar (behalve de laatste natuurlijk)

Kan ik dit ergens aanvragen?
 
Lid geworden
22 dec 2011
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn vriendin is architect (dus zelfstandige) en omdat zij een deel vd kosten wil kunnen inschrijven (evenredig met de bureau/huis verhouding) laten wij altijd haar btw nr op de facturen zetten. Worden deze facturen met btw nr op aanvaard voor de aanvraag?



bedankt
 
Lid geworden
20 sep 2009
Berichten
41
Waarderingsscore
0
Punten
0
crazyheinz;1695745 wrote:
Ik heb enkele maanden geleden een huis gekocht, maar ik had graag geweten of er de laatste 10 jaar al gebruik werd gemaakt van de renovatiepremie... Het huis is de laatste jaren al een paar keer van eigenaar gewisseld en heb geen gegevens van vorige eigenaar (behalve de laatste natuurlijk)

Kan ik dit ergens aanvragen?

Ik zat met dezelfde vraag. Gewoon bellen of mailen en je adres doorgeven, contactinfo zie http://www.bouwenenwonen.be/contact#item_414.

Ze kunnen nakijken of er al dan niet een premie werd aangevraagd (bij ons gelukkig niet).
 
Lid geworden
11 dec 2007
Berichten
66
Waarderingsscore
0
Punten
0
En vandaag staat het op onze rekening! :)



Djiezes;1678961 wrote:
Aanvraag ingediend op 4 oktober 2011. Goedkeuring binnen op 22 november 2001. over enkele maanden krijgen we ons geld. :) Prov Antwerpen.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan