• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Renovatiepremie gaat veranderen, opletten !

Lid geworden
4 okt 2006
Berichten
205
Waarderingsscore
0
Punten
0
wibbeltje:

Maar over sommige dingen kunnen we het wel eens zijn, zoals het vb van de gebruiker die inzit met zijn gevelafwerking met crepie. Dat is voor mij pure luxe.



Hier ben ik het niet mee eens, als mensen investeren in gevelisolatie dan zou die crepie wel in aanmerking moeten komen.
 
Lid geworden
13 jan 2008
Berichten
714
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vraag me af hoe ze een grens gaan trekken tussen de hoge inkomens en de lage inkomens. En, gaan ze daarvoor ook 3 jaar terug kijken?



Ik hoop dat er vlug duidelijkheid komt over de nieuwe voorwaarden.
 
M

marnix van glassmetal

Guest
mannekes mannekes en ik heb uit goede bron vernomen dat er zoveel wordt gesjoemeld dat dat de oorzaak is waarom de subsidie al op is en waarom ze niet wordt voortgezet.

De belgische staat is net zoals elke andere geldschieter. Als ze zien of voelen dat er misbruik van wordt gemaakt draaien ze de kraan toe.

En dat is wat voor een deel de oorzaak is waarom de subsidiekraan wordt toegedraaid.

Officieel zullen ze zulke uitspraken nooit doen maar de Belgische bouwer moet maar eens hand in eigen boezem steken .

Eigen schuld dikke bult
 
Lid geworden
13 jul 2007
Berichten
540
Waarderingsscore
0
Punten
0
Morgenvroeg gaan ze veel telefoontjes mogen ontvangen op 1700! :lol:



Energiebesparende werkzaamheden, waarvoor al andere premies getrokken werden, komen niet meer in aanmerking.



Zouden ze met 'andere premies' enkel andere premies van Vlaanderen bedoelen of ook premies van andere instanties (Eandis, gemeente, provincie,...)



Ze geven het voorbeeld ban dakisolatie, waarvoor je al een premie van 500€ van Vlaanderen kan trekken.



Moesten onze ramen (ramen zijn toch energiebesparende maatregelen, of niet?), waarvoor we reeds premies trokken van Eandis en de provincie Vlaams-Brabant, niet meer in aanmerking komen, zouden we 10.000€ minder kunnen inbrengen.

Zou bijzonder jammer zijn...



Waarschijnlijk kan niemand hier een zinnig antwoord op geven, maar wou jullie gedacht toch effe kennen.
 
Lid geworden
6 okt 2009
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik wil toch even delen wat ik te weten ben gekomen over de renovatiepremie, daar hier veel mensen op dit forum ook mee te maken hebben. Om mogelijke subjectieve meningen van mijnentewege volledig los te stellen van deze objectieve informatie, post ik dit onder een aparte gebruikersnaam.

Alle informatie komt rechtstreeks van het departement van Freya Van den Bossche, waarbij ik het genoegen had te spreken met de persoon die het dossier opgesteld en ingediend heeft. Goede bron dus, die er ook geen probleem mee had dat ik de verkregen informatie op dit forum plaatste.



Het dossier ligt momenteel voor spoedadvies bij de Raad van State, deze heeft 5 dagen om advies te geven. Hierna kan het onmiddellijk worden goedgekeurd door het ministerie, waarna er tot publicatie wordt overgegaan. Als er geen speciaal advies volgt van de Raad van State, kan dit rond zijn in +-3 weken. Het is onmogelijk om een meer precieze datum te gissen, maar de dag van publicatie is ook de dag dat de nieuwe reglementering in voege gaat.



Dossiers voor deze nieuwe publicatie worden behandeld volgens het huidige systeem. Hierbij zal enkel de datum van aanvraag v/d renovatiepremie bepalend zijn, de factuurdatum(s) staan daar volledig los van.



De inkomensgrenzen zijn voorgesteld als volgt:

- tot een individueel of gezamelijk belastbaar inkomen van 26 570Euro, kan er 30% premie worden gekregen op de totale kostprijs. Hier is inderdaad geen verschil tussen een individueel of gezamelijk inkomen. Wel zal dit verhoogd worden met +-1390Eur per kind te laste.

In 2010 wordt dit bedrag door indexaanpassing 26 680Eur.

- alles tussen 26 570Eur en de huidige grenzen wordt naar 20% gebracht.



Alle afwerking wordt uit de premie genomen en er zal enkel naar werken rond basiskwaliteit van de woning gekeken worden. Voorbeelden van werken die als afwerking gaan beschouwd worden (en er dus uitgaan): tegels (muur en vloer), binnendeuren, vensterblad, vloerafwerking (parket, tegels, laminaat,...). Meer details of voorbeelden heb ik niet en zullen pas bij publicatie bekend worden gemaakt.



Er zullen 3 categorieën overblijven, in deze categorieën zullen alle werken een maximumbedrag opgelegd krijgen. De naam van de categorieën moet ik schuldig blijven, maar het voorstel ziet er zo uit:

1) werken zoals fundering, dak, muren krijgen een plafond van 15 000Eur

2) CV, ramen, ... 7 500Eur

3) kleinere werken zoals elektriciteit, sanitaire installatie, veilige trap, ... 3 750Eur



Dakisolatie wordt er volledig uitgehaald, mede gezien de andere bestaande premies daarop & doordat dit enkel als functie heeft om energie te besparen, geen andere kwaliteiten van de woning worden hiermee verhoogd. Mensen die de andere dakisolatie-premies misgelopen zijn om gelijk welke reden, krijgen hierop geen uitzondering. Andere energiebesparende maatregelen die ook bijdragen tot niet-energiebesparende-basiskwaliteiten van de woning blijven erbij. Voorbeeld dat ik kreeg was ramen.



Van zodra alles gepubliceerd is, verschijnt het direct op bouwenenwonen.be.



Ik kan helaas geen verdere voorbeelden geven zonder ernaar te gissen, dus die details kan ik niet meer of minder geven dan iemand anders op dit forum. De informatie rond het wijzigingsvoorstel zoals hierboven beschreven, is wat ik gekregen heb. Andere voorbeelden van werken of wijzigingen heb ik niet gekregen en kan ik dus ook niet delen.



Desondanks dat ze geen verwachtingen hebben rond specifiek advies van de Raad van State, wordt dit uiteraard allemaal slechts definitief bij publicatie. Daarvoor kan de Raad van State theoretisch nog aanpassingen vragen.
 
Lid geworden
13 jul 2007
Berichten
540
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ze gaan veel dossierkes binnenkrijgen de volgende 3 weken! :lol:

Ook het mijne! :wink:
 
Lid geworden
9 jul 2008
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
1
thanks voor onderstaande info, meer details staan reeds op de site van bouwen en wonen met de bedragen



nu, een vraagje, indien ik bijvoorbeels vandaag mijn dossier zou binnendienen dus, zal alles worden behandelt volgens het "oude" systeem correct? (vraagje om dubbel te checken)



zie hier :

"Wat met al ingediende aanvragen?



Er verandert niets voor wie al een aanvraag heeft ingediend. De aanvragen worden verder behandeld volgens de huidige voorwaarden. Dat geldt ook voor wie zijn aanvraag nog indient vooraleer de nieuwe regeling in het Belgisch Staatsblad wordt gepubliceerd. Uiteraard kunnen er geen facturen in aanmerking genomen worden die dateren van na de aanvraagdatum."
 
Lid geworden
13 jul 2007
Berichten
540
Waarderingsscore
0
Punten
0
pAcOmorales wrote:
thanks voor onderstaande info, meer details staan reeds op de site van bouwen en wonen met de bedragen



nu, een vraagje, indien ik bijvoorbeels vandaag mijn dossier zou binnendienen dus, zal alles worden behandelt volgens het "oude" systeem correct? (vraagje om dubbel te checken)



zie hier :

"Wat met al ingediende aanvragen?



Er verandert niets voor wie al een aanvraag heeft ingediend. De aanvragen worden verder behandeld volgens de huidige voorwaarden. Dat geldt ook voor wie zijn aanvraag nog indient vooraleer de nieuwe regeling in het Belgisch Staatsblad wordt gepubliceerd. Uiteraard kunnen er geen facturen in aanmerking genomen worden die dateren van na de aanvraagdatum."



Zolang niets verschenen in staatsblad: oude regeling!!
 

streep

Lid
Lid geworden
19 feb 2007
Berichten
423
Waarderingsscore
0
Punten
16
Man, ik ga mijn dossier toch ook rap afwerken zene... Ik krijg schrik als ik dit lees. Heb het uitgerekend en het is een grooooot verschil voor en na deze wijziging voor ons!



Gezien de datum van indiening het enige is dat telt, gaan alle dossiers die vandaag op de bus zouden gaan volgens het oude systeem he. Trouwens, tot publicatie is dit de regel - dus vandaag kan er niets gelden dat nog niet is goedgekeurd he :)
 

streep

Lid
Lid geworden
19 feb 2007
Berichten
423
Waarderingsscore
0
Punten
16
pAcOmorales wrote:
thanks voor onderstaande info, meer details staan reeds op de site van bouwen en wonen met de bedragen



Waar zie je die staan - of bedoel je gewoon die maximumbedragen?
 
Lid geworden
13 jul 2007
Berichten
540
Waarderingsscore
0
Punten
0
streep wrote:
Man, ik ga mijn dossier toch ook rap afwerken zene... Ik krijg schrik als ik dit lees. Heb het uitgerekend en het is een grooooot verschil voor en na deze wijziging voor ons!



Gezien de datum van indiening het enige is dat telt, gaan alle dossiers die vandaag op de bus zouden gaan volgens het oude systeem he. Trouwens, tot publicatie is dit de regel - dus vandaag kan er niets gelden dat nog niet is goedgekeurd he :)



Ik begin er meteen (letterlijk!!) aan!

Fuck zeg...



Ons dak (4.000€) en het 3de deel van de ramen (3.3000€) kan ik niet meer inbrengen, wegens werken nog niet voltooid en dus nog geen factuur...

Misloop toch 2.000€ premie hierdoor...

Iemand een oplossing hiervoor? :lol:
 

streep

Lid
Lid geworden
19 feb 2007
Berichten
423
Waarderingsscore
0
Punten
16
J.S wrote:
Ons dak (4.000€) en het 3de deel van de ramen (3.3000€) kan ik niet meer inbrengen, wegens werken nog niet voltooid en dus nog geen factuur...

Misloop toch 2.000€ premie hierdoor...

Iemand een oplossing hiervoor? :lol:



Nope! Want je factuurdatum moet voor de indieningsdatum zijn... Ken het gevoel :-(
 
Lid geworden
6 nov 2008
Berichten
290
Waarderingsscore
0
Punten
0
renopremie wrote:
Er zullen 3 categorieën overblijven, in deze categorieën zullen alle werken een maximumbedrag opgelegd krijgen. De naam van de categorieën moet ik schuldig blijven, maar het voorstel ziet er zo uit:

1) werken zoals fundering, dak, muren krijgen een plafond van 15 000Eur

2) CV, ramen, ... 7 500Eur

3) kleinere werken zoals elektriciteit, sanitaire installatie, veilige trap, ... 3 750Eur





Worden, per categorie, alle werken samen geplafonneerd op bovenstaande bedragen, of elk apart?

Want bvb. voor 7500€ kom je niet ver voor een nieuwe CV installatie én nieuwe ramen tesamen hoor... :?





EDIT:

Heb net zelf het antwoord al gevonden op bouwenenwonen:

1.

Er komen in de nieuwe regeling slechts 8 categorieën van werken in aanmerking. Voor elke categorie van werken komt er een maximaal bedrag waarvoor er facturen aanvaard kunnen worden.



Het gaat om volgende categorieën en maxima:

o Funderingen en muren: facturen voor maximum 15.000 euro

Draagvloeren: facturen voor maximum 15.000 euro

o Daken: facturen voor maximum 15.000 euro

o Buitenschrijnwerk: facturen voor maximum 15.000 euro

o Centrale verwarming: facturen voor maximum 7.500 euro

o Elektriciteit: facturen voor maximum 3.750 euro

o Sanitair: facturen voor maximum 3.750 euro

o Vervanging van een binnentrap: facturen voor maximum 3.750 euro



Zucht... Wij komen er niet onderuit... We zijn nog niet ver genoeg gevorderd met de werken en kunnen dus niet anders dan onder het nieuwe systeem vallen.
 
Lid geworden
21 sep 2007
Berichten
1.106
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die plafonds zijn toch voldoende voor het renoveren van een "bescheiden" (normale, in mijn ogen) woning, vind ik.
 

Carreau-Line

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.156
Waarderingsscore
0
Punten
36
Freyja wrote:
...

EDIT:

Heb net zelf het antwoord al gevonden op bouwenenwonen:

1.

Er komen in de nieuwe regeling slechts 8 categorieën van werken in aanmerking. Voor elke categorie van werken komt er een maximaal bedrag waarvoor er facturen aanvaard kunnen worden.



Het gaat om volgende categorieën en maxima:

o Funderingen en muren: facturen voor maximum 15.000 euro

Draagvloeren: facturen voor maximum 15.000 euro

o Daken: facturen voor maximum 15.000 euro

o Buitenschrijnwerk: facturen voor maximum 15.000 euro

o Centrale verwarming: facturen voor maximum 7.500 euro

o Elektriciteit: facturen voor maximum 3.750 euro

o Sanitair: facturen voor maximum 3.750 euro

o Vervanging van een binnentrap: facturen voor maximum 3.750 euro



Zucht... Wij komen er niet onderuit... We zijn nog niet ver genoeg gevorderd met de werken en kunnen dus niet anders dan onder het nieuwe systeem vallen.



ik vind die bedragen toch maar raar verdeeld.

Bij een "krot" moet je toch bvb de volldeige elektriciteit vervangen? Dan kom je er niet met dit belachelijke vooropgestelde bedrag...
 
Lid geworden
3 mrt 2009
Berichten
64
Waarderingsscore
0
Punten
0
o Centrale verwarming: facturen voor maximum 7.500 euro

o Elektriciteit: facturen voor maximum 3.750 euro

o Sanitair: facturen voor maximum 3.750 euro



Dit zijn net de zaken die het meest moeten veranderd worden. Er zullen wel nog enkele zaken geweigerd worden bij die categorieen zoals dakisolatie etc....



Alweer goed gezien van de regering. Als ik de vorige post zie ga je je nogal moeten weren om aan het maximum van 30000 € te geraken om maximaal weer te trekken....
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Carreau-Line wrote:
Freyja wrote:
...

EDIT:

Heb net zelf het antwoord al gevonden op bouwenenwonen:

1.

Er komen in de nieuwe regeling slechts 8 categorieën van werken in aanmerking. Voor elke categorie van werken komt er een maximaal bedrag waarvoor er facturen aanvaard kunnen worden.



Het gaat om volgende categorieën en maxima:

o Funderingen en muren: facturen voor maximum 15.000 euro

Draagvloeren: facturen voor maximum 15.000 euro

o Daken: facturen voor maximum 15.000 euro

o Buitenschrijnwerk: facturen voor maximum 15.000 euro

o Centrale verwarming: facturen voor maximum 7.500 euro

o Elektriciteit: facturen voor maximum 3.750 euro

o Sanitair: facturen voor maximum 3.750 euro

o Vervanging van een binnentrap: facturen voor maximum 3.750 euro



Zucht... Wij komen er niet onderuit... We zijn nog niet ver genoeg gevorderd met de werken en kunnen dus niet anders dan onder het nieuwe systeem vallen.



ik vind die bedragen toch maar raar verdeeld.

Bij een "krot" moet je toch bvb de volldeige elektriciteit vervangen? Dan kom je er niet met dit belachelijke vooropgestelde bedrag...



Het zijn dan ook subsidies hé.

't Is niet de bedoeling dat je daarmee de volledige kosten kan dekken, eerder een steuntje in de rug.



En bij een "krot" ga je waarschijnlijk meer moeten vervangen dan alleen den elentriek en zal je wsl wel alles maximaal kunnen benutten.



Anderzijds moet je een subsidie of een premie nooit, maar dan ook nooit beschouwen als een verworven recht.

Zie het eerder als een gunst of een extraatje maar reken er niet op.
 

Carreau-Line

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.156
Waarderingsscore
0
Punten
36
chime wrote:
Carreau-Line wrote:
ik vind die bedragen toch maar raar verdeeld.

Bij een "krot" moet je toch bvb de volldeige elektriciteit vervangen? Dan kom je er niet met dit belachelijke vooropgestelde bedrag...



Het zijn dan ook subsidies hé.

't Is niet de bedoeling dat je daarmee de volledige kosten kan dekken, eerder een steuntje in de rug.



En bij een "krot" ga je waarschijnlijk meer moeten vervangen dan alleen den elentriek en zal je wsl wel alles maximaal kunnen benutten.



Anderzijds moet je een subsidie of een premie nooit, maar dan ook nooit beschouwen als een verworven recht.

Zie het eerder als een gunst of een extraatje maar reken er niet op.



OK, volledig mee akkoord, maar de nuance ligt totaal anders dan de vorige berekeningen.

Als ik in een woning aan 10.000 euro elektriciteitswerken doe (is niet eens zo'n buitensporig bedrag) kreeg ik daar:

- begin 2009 nog 3.000 euro premie voor terug (30% van de aanvaarde kostprijs).

- Vandaag de dag is dat nog 1.125 euro (30% avn 3750)....



groot verschil lijkt me ook al gaat het om een subsidie.

Voor diezelfde elektriciteit zal je bovendien in 2010 meer dan 10.000 euro moeten betalen (kosten materiaal en werkuren gaan steeds in stijgende lijn, niet in dalende :) )

Bij dit premievoorstel vraag ik me dus af op welke basisze die 3.750 max factuur gebaseerd is ?



(antwoord is niet moeilijk: gebaseerd op de te behalen begrotingsberekeningen, niet op de verhouding renovatiekost vs renovatiepremie)



Huizen worden duurder, materiaal en aannemers worden duurder, premies worden kleiner ;-)
 
Lid geworden
26 okt 2008
Berichten
352
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mja, als ik die categoriëen en de bedragen zo zie, zal het in ons specifiek geval nog wel meevallen... Een sjanse :wink:



En in feite klopt hun uitgangspunt hoor: geen "overbodige luxe" betalen met belastinggeld...



Voor 15k buitenschrijnwerk bvb? Daar moet je toch makkelijk onder kunnen blijven (desnoods in PVC en gewoon 1.1 glas hé)? Wij zitten voor onze ramen (13 verschillende types/groottes raamkaders en een achterdeur, deel gelaagd, badkamer mat, 5-kamer profiel, wit binnen/kleurfolie buiten, draai-kip + nachtstand, ...) ochgot aan een 8k€ voor een HOB (verbouwing bj 50)



Elektriciteit net hetzelfde: als je een klassiek systeem IN ZELFBOUW doet dan is 3750€ ook ruim voldoende hoor (dus geen teleruptoren/domotica/1000 spotjes/ CAT7 UTP/woning>200m²). Wij zitten aan 2k€ ofzo (alles vernieuwd/uitgebreid, opp. pakweg 130m² en nog eens volledig onderkelderd, zolder en aparte garage wel nog niet echt afgewerkt maar enkel de wachtlijnen gelegd)!



Sanitair hebben we 90% laten (her)aanleggen door loodgieter en daar komen we denk ik ook belange niet aan de max. 3750€ hoor...



Het is volgens mij maar wat je er zelf van maakt en ze doen dit nu omwille van:

- het misbruik in het verleden :twisted:

- de begroting is om zeep :shock:



Wat me nu bvb. wel relatief weinig lijkt is die 15k voor het dak? Ons dak kan nog wel even mee, maar ik denk niet dat je voor 15k een volledig nieuw dak laat leggen? :?
 
Lid geworden
22 dec 2008
Berichten
425
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nadorst wrote:
Voor 15k buitenschrijnwerk bvb? Daar moet je toch makkelijk onder kunnen blijven (desnoods in PVC en gewoon 1.1 glas hé)? Wij zitten voor onze ramen (13 verschillende types/groottes raamkaders en een achterdeur, deel gelaagd, badkamer mat, 5-kamer profiel, wit binnen/kleurfolie buiten, draai-kip + nachtstand, ...) ochgot aan een 8k€ voor een HOB (verbouwing bj 50)

:?



hoeveel m² glas is dat dan ?



ik zit met 70m² glas en ramen te vernieuwen ik kan u verzekeren dat dik boven de 15 000 € is
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan