Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Renovatie zonnepanelen

• Tags renovatie zonnepanelen
  • BELS07

Lid
    Lid geworden
    3 mrt 2008
    Waarderingsscore
    19
    Punten
    18
    Hi,

Wij staan voor volledige vervanging zonnepaneel installatie.

Huidige situatie levert voornamelijk " stroom" tijdens de middaguren en voornamelijk via direct zonlicht.

Voor onze nieuwe installatie zouden we eerder willen werken met licht panelen(?) Zodanig we meer verspreide opbrengst hebben gedurende maanden en niet enkel tijdens de zomerse maanden.

Iemand voorstel van type paneel? Waarop letten?

Volgend iets waar we moeten aanpassen is , momenteel liggen ze allemaal zuidwaarts. Hoe positioneren we de nieuwe best? Oost - zuid- west zijn mogelijkheden zuid-oost of zuid-west zijn geen opties.

Graag jullie adviezen, opmerkingen.

Het helpt als je vertelt hoeveel elektriciteit je verbruikt per jaar/maand, wanneer gedurende de dag... hoeveel je nu hebt, welke opbrengst je nu hebt...

Er bestaan geen magische panelen die je meer opbrengst geven buiten de zomermaanden.... wat een verkoper ook mag beweren...

Vertel ons eens wat die verkoper vertelde over die 'licht panelen'?

Om de maximale opbrengst te krijgen in de winter leg je de panelen best zo veel mogelijk pal op het zuiden, want dan leveren panelen op Oost of West veel minder op. De zon komt daar amper.
    Om in de zomer al zo vroeg en zo laat mogelijk opbrengst te hebben leg je ze best wel Oost - Zuid - West.

Type panelen... maakt geen zak meer uit.

Nieuwe panelen zijn efficiënterndan oude. En ook oude panelen wekken electriciteit op door omzetten (zon)licht. Nieuwere gaan iets sneller beginnen opbrengen bij "licht".

Beste.... Een roterende zonne"bloem".
    Rond 21 juni staat zon het hoogste , dus mogen de panelen redelijk plat liggen. Voor laagstaande zon, moeten de panelen dan weer meer in hoek staan.

Als je ruimte hebt, kan je extra plaatsen ipv vervangen

Ikzelf zou een deel 45° op ZO en W zetten en een deel op 10-15° op Z .

Aantal een beetje in functie van verbruik

Om de maximale opbrengst te krijgen in de winter leg je de panelen best zo veel mogelijk pal op het zuiden, want dan leveren panelen op Oost of West veel minder op. De zon komt daar amper.
    hangt toch af van de hellingshoek van die panelen

Bij mijn weten maakt Aiko als enige panelen met 495 à 500Wp/paneel (standaardformaat 176x113cm); er zijn grotere panelen met 600Wp, maar je moet kijken per oppervlakte (tenzij je je dak nooit gaat vol krijgen, of je onderconstructie duur is). Vorig jaar waren de meeste installateurs hun Aiko stock van 465Wp aan het opgebruiken vooraleer over te schakelen naar de nieuwe batch van 475 of 485Wp. Ik heb zelf online 475Wp gekocht.

Als je iets nieuw legt, zorg dan voor een omvormer waar je een goedkoper batterij op kan aansluiten. De meest gekende zijn Dyness, Felicity, ... Blijf weg van de SMA, Solaredge, Huawei systemen want hun batterijen kosten te veel geld voor wat je krijgt.
    Met batterij maakt het eigenlijk niks meer uit waar je de panelen legt: batterij groot genoeg voor je dagverbruik en voor maximale opbrengst in je PV gaan.

Hi, iets meer informatie hierbij. In mijn huidige opzet ligt er 5kw aan panelen ( 25 stuks). Deze voeden mijn batterij van 13kw.
    Van zodra de zon iets of wat hoog/ zuiden staat loopt deze eigenlijk snel vol. Ben voornamelijk op zoek naar installatie die in het voorjaar en najaar ook opbrengsten heeft want op een zonnige dag in februari/ maart heb ik 0,0 opbrengst.
    Uit wat ik hier lees kan ik besluiten dat ik best zonnepaneleninstallatie leg waarvan ik de hellingshoek kan aanpassen ( scherper- vlakker) en ook enkele op ZO en W leg. De oude installatie kan ik gewoon op garage laten leggen op het zuiden ( minder gunstige locatie ) .

Alvast bedankt voor al jullie uitleg, advies en opmerkingen.

Ben voornamelijk op zoek naar installatie die in het voorjaar en najaar ook opbrengsten heeft want op een zonnige dag in februari/ maart heb ik 0,0 opbrengst.
    Veel hoogbouw of andere vormen van slagschaduw in de directe omgeving ?

Als je iets nieuw legt, zorg dan voor een omvormer waar je een goedkoper batterij op kan aansluiten. De meest gekende zijn Dyness, Felicity, ... Blijf weg van de SMA, Solaredge, Huawei systemen want hun batterijen kosten te veel geld voor wat je krijgt.
    Met batterij maakt het eigenlijk niks meer uit waar je de panelen legt: batterij groot genoeg voor je dagverbruik en voor maximale opbrengst in je PV gaan.
    Waar en niet waar
    Een batterij is niet gratis
    Dus toch zo goed mogelijk spreiden

Ben voornamelijk op zoek naar installatie die in het voorjaar en najaar ook opbrengsten heeft want op een zonnige dag in februari/ maart heb ik 0,0 opbrengst.
    Veel hoogbouw of andere vormen van slagschaduw in de directe omgeving ?
    Op het oost zuid bomen die enkel in de wintermaanden , bij lage zonstand 1 kring van de 3 slagschaduw geven.

..
    Van zodra de zon iets of wat hoog/ zuiden staat loopt deze eigenlijk snel vol. Ben voornamelijk op zoek naar installatie die in het voorjaar en najaar ook opbrengsten heeft want op een zonnige dag in februari/ maart heb ik 0,0 opbrengst.
    Wil je in najaar, lente, winter opbrengst; moet je op het zuiden richten en rond 30°... Maar dat levert ook zowat maximaal op in de zomer.
    Dat is hopelijk hoe het nu is.
    En je batterij; ja nu in vol zomer is die snel vol. Maar ik zie niet echt een probleem daarin. Je zorgt toch dat de batterij leeg is tegen de ochtend?

Ik nam een batterij die ik met 6kwp enkel op zeer zonnige niet te warme dagen vol krijg. Maar of ik dat ooit financieel terugverdien is een andere vraag....

Uit wat ik hier lees kan ik besluiten dat ik best zonnepaneleninstallatie leg waarvan ik de hellingshoek kan aanpassen ( scherper- vlakker)
    wat mag het kosten want zo'n dual-axis solar tracker systeem is niet goedkoop?

Hi,
    Niet echt de bedoeling van dit automatisch te laten tracken, er bestaan systemen die je manueel een andere hoek kan geven , van 10gr tot 45gr.

Dan ga je voor nog meer in de zomer gaan ;-).

ik heb een deel op oost, een deel op west, een deel op zuid liggen. Vergeet het gewoon dat je in de maanden november t.e.m. februari veel meer opbrengst gaat hebben met een zelfde soort installatie.
    Als je 5kw aan panelen vervangt door 5kw aan panelen... wat gaat je winst zijn? op die paar maanden 100kWh? allée, laten we optimistisch zijn, 200kWh... aan 25cent kom dat op 50€ per jaar winst... Daar een investering van 3k, 4k tegenover ztten? dus op 80 jaar terugverdiend. Economisch in mijn ogen niet direct de beste zet die je kan doen...

ik heb een deel op oost, een deel op west, een deel op zuid liggen. Vergeet het gewoon dat je in de maanden november t.e.m. februari veel meer opbrengst gaat hebben met een zelfde soort installatie.
    Als je 5kw aan panelen vervangt door 5kw aan panelen... wat gaat je winst zijn? op die paar maanden 100kWh? allée, laten we optimistisch zijn, 200kWh... aan 25cent kom dat op 50€ per jaar winst... Daar een investering van 3k, 4k tegenover ztten? dus op 80 jaar terugverdiend. Economisch in mijn ogen niet direct de beste zet die je kan doen...
    Ik vermoed dat er wss wel een upgrade gaat zijn. De opbrengst per m² is met nieuwe panelen een stuk hoger. Dus meer wp op dezelfde opp.

En daar dan het verschil nog bij qua efficiëntie.

4 oude panelen van 100w brengen echt wel een stuk minder op dan een nieuw paneel van 400w.

Heel wat mensen vervangen hun oude installatie. Lange garanties blijken dan eigenlijk overbodig te zijn geweest.

Ik vermoed dat er wss wel een upgrade gaat zijn. De opbrengst per m² is met nieuwe panelen een stuk hoger. Dus meer wp op dezelfde opp.
    Hij heeft nu panelen van 200W, 5kwp.
    En krijgt nu zijn stroom al niet op.
    Geen idee waarom een upgrade nodig is.
    Het enige waar hij moeite moet in steken is begrijpen waarom zijn panelen in de winter 'niets' doen.
    Waarbij 'niets' misschien het gewone weinig is wat iedere installatie heeft omdat er weinig zon is.

Walter

Hi
    Idd ik moet vervangen en besef dat ik in de zomer mijn stroom " niet op gebruikt " krijg maar wil vooral naar toekomstige vervanging van systeem bekijken of ik ander/ betere optie heb om de tussenseizoenen beter te kunnen coveren. Ik krijg van collegas met veel recentere installaties toch mee dat ze in de tussenseizoenen net dat meer opbrengsten hebben dan wij. Als ik door bepaald type paneel, bepaalde plaatsingsrichting meer gecoverd krijg wil ik die optie zeker meenemen.
    Zoektocht dus.

Mvg

Hi
    Idd ik moet vervangen en besef dat ik in de zomer mijn stroom " niet op gebruikt " krijg maar wil vooral naar toekomstige vervanging van systeem bekijken of ik ander/ betere optie heb om de tussenseizoenen beter te kunnen coveren. Ik krijg van collegas met veel recentere installaties toch mee dat ze in de tussenseizoenen net dat meer opbrengsten hebben dan wij. Als ik door bepaald type paneel, bepaalde plaatsingsrichting meer gecoverd krijg wil ik die optie zeker meenemen.
    Zoektocht dus.

Mvg
    Hoezo je 'moet' vervangen? Natuurlijk niet.
    Kan je benoemen wat je van oktober tot bv april aan zonnestroom krijgt?
    Hier is dat grofweg 1/3 (mei/juni/september is ook 1/3 en juli+augustus is ook 1/3).
    Wat is je jaaropbrengst voor de 5kwp? Haal je 5.000kwh?
    Je panelen liggen al op het zuiden en als dat een redelijke hoek is-25-45 graden- ga je nooit veel extra winnen.
    Eventueel heb je een omvormer die niet goed afgesteld is op de panelen en maar vanaf een te hoge spanning voor je panelen stroom produceert....bv doordat de kringen slecht verdeelt zijn.

Uitspraken als 'collega's hebben x' zijn weinig zeggend als de cijfers niet benoemd.
    Ik beweer -keek ik erover ?- dat jij de basis cijfers nog altijd niet benoemd. Hoeveel is je opbrengst per jaar, per maand.
    Zolang je de details van opbrengst niet deelt beweer ik dat je een niet bestaand probleem probeert op te lossen....(of anders gesteld ; voor hoge opbrengst in de winter is er geen oplossing).

Terug
Bovenaan