• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor Batireno / Energie&Habitat 2024 in Namen aan! Let op: FR beurs

Renovatie van appartement voor verhuur (welke materialen)

SofieB

Lid
Lid geworden
5 dec 2010
Waarderingsscore
1
Punten
18
We hebben een appartementje gekocht voor verhuur. Verzorgd appartement/gebouw van '95 en dus wat gedateerd. We willen het appartement voor verhuur licht renoveren om het aantrekkelijker te maken voor langdurige verhuur en een iets betere huurprijs (vloeren, badkamer, keuken en WC).

- De keuken wordt 9/10 ikea met andere toestellen & waarschijnlijk ikea werkblad/spatrand.

- Voor vloer zijn we aan het rondkijken. Liefst een vloer waarvoor we de huidige tegel (30x30) kunnen laten liggen(deze ligt wel stevig vast). enige wat een beetje stoort, zijn de dorpels aan alle binnendeuren (soort wit marmer). Blijft verhuur maar zou het een idee zijn deze te verwijderen zodat we de nieuwe vloer kunnen laten doorlopen?

- bij zoektocht naar gietvloer zijn we momenteel bij troffelvloer uitgekomen (wat niet echt een gietvloer is, wordt gesmeerd), maar we moeten nog prijs krijgen. We hadden al prijs van een degelijke gietvloer maar dat zat om en bij de 100/m²)
- een dunne keramische tegel zou uiteraard ook een mogelijkheid zijn en laminaat in de slaapkamers. maar dat moeten we al laten doen en eventueel zelf mee helpen.
- Ik heb al een paar keer mensen horen zeggen om voor klikvinyl of rigid floor te gaan. zouden we perfect zelf kunnen maar vrezen dat het er wat 'goedkoop' gaat uitzien. Anderzijds zijn die vloeren veelal geschikt voor alle types ruimtes en hoeven we maar 1 vloer te nemen voor het gehele appartement.

In de badkamer en wc komen: douche ipv bad, hangtoilet ipv staand toilet, nieuw meubeltje etc...
In deze ruimtes zijn de wanden volledig in klassieke keramische tegels bezet (15x15). Voor badkamer denken we aan douchepanelen en de rest gewoon geschilderd. WC enkel geschilderd. misschien faiences eraf tikken en een dunne gyproc ertegen verlijmen en afwerken?

Wat is er mis met de huidige vloer ?

Als ik nu voor een huurappartement zou gaan dan zou ik met de huidige energieprijzen als huurder eerder kijken naar de isolatie (ramen) en het verbruik en leeftijd van de verwarmingsbron.
Glas en profielen van 1995 of van nu is al een wereld van verschil.

EPC is 80 dus meer dan ok.
Keuken, WC en badkamer zijn vrij ouderwets en eens we dat vervangen, kunnen we beter ineens de vloer aanpakken.

Vloer: Voor verhuur zou ik zeker keramische tegels nemen. Niks zo onderhoudsvriendelijk en stoot/krasvast als keramische tegels. Vinyl, tapijt, laminaat zijn toch allemaal wat zwakker voor krassen en beschadiging.
Kan je 1,5cm omhoog met alles? Dan kan je volledig over de tegels vloeren.

Keuken: Ikea, ok maar ook een ixina, ... of grote ketens leveren kwalitatief vergelijkbaar werk met ikea.

Douche: inloopdouche is toch wel een meerwaarde. Douchepanelen kan in bv trespa maar dan zijn de naden belangrijk.
Zeker kwalitatief kraanwerk voorzien in chrome, of je bent het elke 2 jaar aan het vervangen.
Badkamer schilderen kan zeker, maar dit dien je op te nemen met de huurders dat ze niet gelijk welke verf erop zetten. In een badkamer dienen ze speciale verf voor vochtige ruimtes te gebruiken.

WC: zeker voor geberit UP320 inbouwreservoir gaan, en niet voor de UP100

WC: zeker voor geberit UP320 inbouwreservoir gaan, en niet voor de UP100
Bedankt voor de tips. We hebben gezien dat de wc een muur aansluiting heeft en geen grond aansluiting, maakt dat uit voor plaatsing van zo een inbouwreservoir?

Vloer: Voor verhuur zou ik zeker keramische tegels nemen. Niks zo onderhoudsvriendelijk en stoot/krasvast als keramische tegels. Vinyl, tapijt, laminaat zijn toch allemaal wat zwakker voor krassen en beschadiging.
Kan je 1,5cm omhoog met alles? Dan kan je volledig over de tegels vloeren.
En een keramische tegel van 5mm dik? die zijn er soms in vrij grote formaten.
Aan de dorpels die overal zitten is nog 8mm hoogte over.

Keuken: Ikea, ok maar ook een ixina, ... of grote ketens leveren kwalitatief vergelijkbaar werk met ikea.

Douche: inloopdouche is toch wel een meerwaarde. Douchepanelen kan in bv trespa maar dan zijn de naden belangrijk.
Zeker kwalitatief kraanwerk voorzien in chrome, of je bent het elke 2 jaar aan het vervangen.
Badkamer schilderen kan zeker, maar dit dien je op te nemen met de huurders dat ze niet gelijk welke verf erop zetten. In een badkamer dienen ze speciale verf voor vochtige ruimtes te gebruiken.

Een toonzaalmodel komt soms in de buurt van wat we zoeken maar dikwijls met veel aanpaswerk die de winkel in kwestie zelf niet doet. Ik heb al ontelbare sites bezocht op zoek naar dergelijke keuken. Nieuw liggen de prijzen algemeen hoger dan Ikea.

Wat betreft het schilderen in badkamer ook een goed punt (WC zal minder een probleem zijn). De huurder kan beweren wat hij wil waarmee hij geschilderd heeft en kan/mag je dat allemaal controleren natuurlijk... Dumawall pvc tegels is een mogelijkheid...

(We proberen zoveel mogelijk breekwerken te vermijden, niet zo praktisch in een appartementsgebouw)

Wat kost de renovatie? Vloer, keuken, badkamer, als het een klein appartement is al gauw 15 - 20 000 €.
Dat vergt een meerprijs van 125 -150 € om op 10 jaar afbetaald te geraken en dat enkel voor een look die volgens u gedateerd is. Niet iedereen zal daar die mening over hebben (1995 dat was gisteren ;)). Verhuur mag je niet bekijken alsof het voor jezelf zou zijn, de gustibus et coloribus ...
Upgrade? Faciënces er aftikken om te kunnen verven? Verf dan beter die faiëncetegels.
Vernieuwen geeft niet altijd garantie op betere huurders.
Als het niet afgeleefd is, zou ik wachten tot het echt afgeleefd is vooraleer te renoveren, en geloof mij, een huurappartement kan soms bijzonder snel "verslijten".

schilderen is ook een goed idee. zeker voor het toilet. Voor badkamer: als we een douche zouden plaatsen ipv een bad, gaat er een deel geen faiences hebben dus heb je al niet veel opties meer dan ze er echt af te halen.

Voor de keuken kan het ook een goed idee zijn om een stevig werkblad te nemen. Die standaard laminaat-werkbladen, daar kun je gemakkelijk hoekjes van beschadigen en dergelijke.

Wij hebben zo bvb. ook een Trespa werkblad in de keuken met een "leisteen-look" liggen. Superstevig en als dat huis uit in de verhuur gaat, dan gaan ze hun best mogen doen om dat kapot te krijgen. ;) Ikea levert dat soort werkbladen niet, maar die kun je altijd wel op maat krijgen bij een goeie houthandel ofzo. Zo hebben wij het in elk geval aangepakt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan