• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Renovatie / uitbreiding OB 21x10

Lid geworden
10 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Mijn vriend en ik hebben onlangs een open bebouwing geerfd, die wij graag op termijn zouden renoveren. De volledige bebouwing, bouwjaar 1986, is 21 meter gevelbreedte x 10 meter diep, met uitzondering van de inpandige garage die 13 meter lang is. De oppervlakte van het terrein bedraagt 4200m², er mag maximaal 17 meter diep gebouwd worden (eerste bouwlaag). Momenteel is enkel de benedenverdieping ingericht, met daarin 3 slaapkamers, badkamer, keuken en woonkamer en garage.

De woonkamer is 10 meter lang x 5 breed, de keuken is 4 x 4,3 meter . De inpandige garage springt uit en is 13m x 4m.

De zolderverdieping overspant het hele gelijkvloers, is afgelopen jaar volledig geisoleerd (dak) en zou gebruikt kunnen worden om het slaapgedeelte naar boven te brengen en een nieuwe badkamer te installeren. De 3 kamers beneden kunnen dan gebruikt worden als bergruimte, hobbykamer,… De badkamer zou behouden worden beneden. De badkamer is in perfecte staat, en het zou zonde zijn om deze uit te breken. Momenteel is de bovenverdieping enkel bereikbaar via een trektrap in de garage, maar het zou eerst en vooral de bedoeling zijn om een vaste trap te steken (in de hal of in de woonkamer). In het bestaande dak zijn geen (velux)ramen voorzien, dat is dus ook iets wat moet worden gedaan. Aan de voorzijde komen er allicht een 2-3 tal dakkapellen.

Om de woning moderner te maken en meer ruimtegevoel te creeren, zouden wij graag – indien haalbaar (kostprijs en technisch) – een klein stuk aan de living zetten (3 meter), dit twee verdiepingen hoog, en zo een deel van het dak eruit nemen en een plat dak van maken, vertrekken vanuit de huidige nok van het bestaande dak. De nieuwe gevel (zuid georienteerd) zou volledig uit glas bestaan (zie voorbeeldfoto onderaan post), en het plafond zou dan open zijn, zoals op de voorbeeldfoto’s.

In het meest extreme renovatieplan zou van de living en keuken 1 open ruimte gemaakt worden (een nieuwe keuken zou dan komen aan de uiterste muur met de nu bestaande slaapkamer), en ook naar boven opentrekken. Het hele nieuwe stuk wordt dan wel 9 meter breed (keuken+woonkamer) en 3 meter diep van de aanbouw. Aangezien de tweede bouwlaag volgens voorschriften allicht maar 13 meter diep mag zijn, en de living is 10 meter diep. Is het haalbaar om een dergelijke ruimte te overspannen?

De trap zou kunnen komen tussen twee muren naast keuken/living. De ruimte boven de living zou gebruikt worden als open bureau annex bibliotheek / bar. In de rest van de bovenverdieping zouden we later dan nog kamers maken.

Alle advies / tips of mensen die ervaring hebben met soortgelijke (grote) verbouwingen zijn meer dan welkom.

Alvast bedankt!

Bijlagen

• Renovatie - voorbeeld.jpg
    Renovatie - voorbeeld.jpg
    24,6 KB · Weergaven: 0
  • Renovatie - voorbeeld 2.jpg
    Renovatie - voorbeeld 2.jpg
    22,4 KB · Weergaven: 0
  • Vloerplan.jpg
    Vloerplan.jpg
    24,2 KB · Weergaven: 0
Als je echt verknocht bent aan de ligging en aan het grote stuk grond dan zou ik er voor gaan. Het huis dat wij volledig wilden verbouwen was 220 vierkante meter. Dat kostenplaatje werd dus geschat op 220 000 à 230 000 euro. Alles zou er dan uitgesmeten worden en vernieuwd + aanpassing van de indeling;

Je moet wel zoeken om een architect te vinden die mee wil gaan in het avontuur, dat was toch onze ervaring. Bij de meesten waar we ons verhaal deden die vonden het maar niks en wilden er niet aan beginnen, het zou even veel kosten als een nieuwbouw zetten werd ons gezegd.

De ligging was bij ons net het nadeel, wel in een heel rustige straat en op een mooi stukje grond, maar een beetje te kort bij mijn ouders wat ik niet zag zitten. Daarom ook dat onze eerste keuze verkopen was, wat gelukkig op de valreep nog gelukt is;

Dank alvast voor alle reacties, het heeft alvast enkele nuttige extra inzichten opgeleverd. We zijn zeker van plan naar Batibouw te gaan en als we hiermee verder willen gaan is de volgende stap allicht een architect aanspreken.

Wat we graag op voorhand zouden weten is tenminste een idee van welk budget (ruwe schatting) we hier spreken voor de gewenste veranderingen. Hieronder reeds een aantal elementen met de kostprijs die we ruwweg in gedachten hebben...

- Aanbouwen vide (3m diep x 9m breed), inclusief funderingen + kruipkelder: €25k

- Glazen achterwand (9m breed x +- 6m hoogte) inclusief schuifdeur in onderste gedeelte: €20k

- Automatisch zonneweringsysteem (glaspartij 100% op zuidkant georienteerd): €5k

- Plat dak vanaf nok bestaand zadeldak tot nieuwe glazen achterwand (+-70m2) + aanpassen / versterken overblijvend gedeelte zadeldak: €25-30k

- 2-3 grote dakkapellen aan voorzijde: €20k

- Moderne strakke trap incl. plaatsing (zie bijgevoegde foto): €10k

- Nieuwe verlichting (i.e. spots + grondspots) in woonkamer - keuken - vide: €5k

- Uitbreken stuk keukenmuur die aan de woonkamer grenst (5m lang):€?

- Uitbreken bestaande vloer keuken + woonkamer (+-70m2) en elektrische vloerverwarming: €2k (dit kan allicht grotendeels zelf gedaan worden vermoed ik)

- Nieuwe vloer keuken+woonkamer+vide aanbouw (+-95m2): €5k

- Installatie nieuw verwarmingsysteem (speksteenkachel in woonruimte / VVW / warmtepomp): €15k

- Installatie ventilatiesysteem (is dit mogelijk via bestaande kruipkelder onder volledig huis? - hoogte ongeveer 60cm): €10k

- Bestaande spouwmuren (6cm) na-isoleren (dit is minder belangrijk en kan langer mee gewacht worden): €5k

Voorlopig totaal dus +-€150k

Alle opmerkingen / commentaren welkom..!

Bijlagen

• trapfoto.jpg
    trapfoto.jpg
    9,5 KB · Weergaven: 0
Wij hebben vorig jaar een raam laten plaatsen van 9 op 2.6 met 2 schuiframen in en dit koste bijna 9000 euro.

Dus ik denk dat jou wand wel iets meer zal zijn dan 20 k.

Andere prijzen heb ik niet zo een zicht op.

Het is een enorm groot huis, mispak u daar niet aan. Als je wil gaan werken met vides en veel structurele wijzigingen dan kom je er niet met 150 000;

Ik denk dat je er al snel 100 000 mag bij rekenen en op een totaal van 250 000 gaat uitkomen.

Wat met de keuken? Binnendeuren? Badkamer? De overige ramen die je niet wil uitbreken ga je die ook vervangen zodat alles 1 geheel gaat vormen?

Je gaat er de prijs van een nieuw huis in steken, maar dan heb je ook een heel groot pareltje waar bijna alles nieuw aan is.

dirkp106;1706110 wrote:
Wij hebben vorig jaar een raam laten plaatsen van 9 op 2.6 met 2 schuiframen in en dit koste bijna 9000 euro.

Is dit dan super-isolerend glas, inclusief zonnewering e.d.?

9x2.6 met 2 schuiframen voor ong. 9000 is wel een mooi bedrag.

nohana2003;1706284 wrote:
Het is een enorm groot huis, mispak u daar niet aan. Als je wil gaan werken met vides en veel structurele wijzigingen dan kom je er niet met 150 000;

Ik denk dat je er al snel 100 000 mag bij rekenen en op een totaal van 250 000 gaat uitkomen.

Wat met de keuken? Binnendeuren? Badkamer? De overige ramen die je niet wil uitbreken ga je die ook vervangen zodat alles 1 geheel gaat vormen?

Je gaat er de prijs van een nieuw huis in steken, maar dan heb je ook een heel groot pareltje waar bijna alles nieuw aan is.

Er zijn twee scenario's mogelijk: ofwel houden we het bij een woning op het gelijkvloers en nemen we bijvoorbeeld de garage erbij, hoe de indeling er dan uit kan zien, daar zijn we nog niet helemaal uit. De keuken zou dan in ieder geval open gemaakt worden. De master bedroom is sowieso te klein, voor een dressing erin is geen plaats.

Het tweede scenario - dat bij ons de voorkeur heeft - is een pak ingrijpender. Indien we belissen om een stukje aan te zetten en met een vide te werken, moet ook de vloer van de keuken en woonkamer uitgebroken worden en vervangen worden. Dit waren we eigenlijk sowieso al van plan, omdat beide tegels erg ouderwets zijn. De keuken moet dan ook vervangen worden, of verplaatst worden, maar dat is waarschijnlijk niet mogelijk, naar de uitsterste muur van de huidige keuken. Wat betreft ramen: vorige zomer zijn alle ramen vervangen door aluminium/pvc ramen, dus deze blijven sowieso. Een badkamer moet dan op het verdiep geinstalleerd worden, maar binnendeuren is niet iets wat onmiddellijk moet gebeuren, aangezien dit niet direct noodzakelijk is.

Is dit alles een haalbare kaart denk je?

Roos_;1706366 wrote:
dirkp106;1706110 wrote:

Is dit dan super-isolerend glas, inclusief zonnewering e.d.?

9x2.6 met 2 schuiframen voor ong. 9000 is wel een mooi bedrag.

Dit is met 1.1 glas en zonder zonnewering wel 2 schuif vliegenramen.

Roos_;1706050 wrote:
Dank alvast voor alle reacties, het heeft alvast enkele nuttige extra inzichten opgeleverd. We zijn zeker van plan naar Batibouw te gaan en als we hiermee verder willen gaan is de volgende stap allicht een architect aanspreken.

Wat we graag op voorhand zouden weten is tenminste een idee van welk budget (ruwe schatting) we hier spreken voor de gewenste veranderingen. Hieronder reeds een aantal elementen met de kostprijs die we ruwweg in gedachten hebben...

- Aanbouwen vide (3m diep x 9m breed), inclusief funderingen + kruipkelder: €25k

- Glazen achterwand (9m breed x +- 6m hoogte) inclusief schuifdeur in onderste gedeelte: €20k

- Automatisch zonneweringsysteem (glaspartij 100% op zuidkant georienteerd): €5k

- Plat dak vanaf nok bestaand zadeldak tot nieuwe glazen achterwand (+-70m2) + aanpassen / versterken overblijvend gedeelte zadeldak: €25-30k

- 2-3 grote dakkapellen aan voorzijde: €20k

- Moderne strakke trap incl. plaatsing (zie bijgevoegde foto): €10k

- Nieuwe verlichting (i.e. spots + grondspots) in woonkamer - keuken - vide: €5k

- Uitbreken stuk keukenmuur die aan de woonkamer grenst (5m lang):€?

- Uitbreken bestaande vloer keuken + woonkamer (+-70m2) en elektrische vloerverwarming: €2k (dit kan allicht grotendeels zelf gedaan worden vermoed ik)

- Nieuwe vloer keuken+woonkamer+vide aanbouw (+-95m2): €5k

- Installatie nieuw verwarmingsysteem (speksteenkachel in woonruimte / VVW / warmtepomp): €15k

- Installatie ventilatiesysteem (is dit mogelijk via bestaande kruipkelder onder volledig huis? - hoogte ongeveer 60cm): €10k

- Bestaande spouwmuren (6cm) na-isoleren (dit is minder belangrijk en kan langer mee gewacht worden): €5k

Voorlopig totaal dus +-€150k

Alle opmerkingen / commentaren welkom..!

Iemand hier nog verdere commentaren / visie op qua haalbaarheid / realistisch budget?

Op termijn zullen we allicht met een architect gaan spreken als we de plannen willen doorzetten, maar we hadden graag min of meer reeds een idee gehad over welke grootte-orde van bedrag we spreken.

Andere mensen die zulke ingrijpende verbouwingen hebben gedaan en hun ervaringen willen delen?

Een goed idee van prijzen kan ik je niet geven. Wij hebben ook verbouwd, maar dat was op net iets andere schaal (lees veel kleiner ;-) en inclusief het vernieuwen van alle leidingen ed, wat bij jullie - als ik het goed begrepen heb - niet dient te gebeuren?

Ik hou erg van de stijl van de voorbeeld foto's die je hier gepost hebt, maar ik vraag me - op basis van je omschrijvingen - wel af of het uberhaupt mooi gaat zijn om deze strakke, minimalistische stijl te combineren met de huidige stijl van de woning. Zoals hierboven reeds gevraagd werd, zou ik ook graag een paar foto's zien van de huidige toestand (vooral van buiten) om je project beter te kunnen inschatten. Verder zou het handig zijn als je op het plan van het gelijkvloers kan aangeven waar zich nu welke ruimte bevindt. Bijvoorbeeld die kamer van 11m² naast de leefruimte, wat is dat?

Een deel van je plannen lijken me interessant en haalbaar, zoals het opentrekken van keuken naar leefruimte toe, het plaatsen van een trap en zorgen dat de verdieping gebruiksklaar wordt. Maar het idee van die vide zou ik echt laten vallen. Zou het niet kunnen volstaan om de de bestaande achtergeven open te trekken met grote ramen?

Roma;1708609 wrote:
Een goed idee van prijzen kan ik je niet geven. Wij hebben ook verbouwd, maar dat was op net iets andere schaal (lees veel kleiner ;-) en inclusief het vernieuwen van alle leidingen ed, wat bij jullie - als ik het goed begrepen heb - niet dient te gebeuren?

Ik hou erg van de stijl van de voorbeeld foto's die je hier gepost hebt, maar ik vraag me - op basis van je omschrijvingen - wel af of het uberhaupt mooi gaat zijn om deze strakke, minimalistische stijl te combineren met de huidige stijl van de woning. Zoals hierboven reeds gevraagd werd, zou ik ook graag een paar foto's zien van de huidige toestand (vooral van buiten) om je project beter te kunnen inschatten. Verder zou het handig zijn als je op het plan van het gelijkvloers kan aangeven waar zich nu welke ruimte bevindt. Bijvoorbeeld die kamer van 11m² naast de leefruimte, wat is dat?

Een deel van je plannen lijken me interessant en haalbaar, zoals het opentrekken van keuken naar leefruimte toe, het plaatsen van een trap en zorgen dat de verdieping gebruiksklaar wordt. Maar het idee van die vide zou ik echt laten vallen. Zou het niet kunnen volstaan om de de bestaande achtergeven open te trekken met grote ramen?

Het idee van die vide is inderdaad "controversieel" en uiteraard erg ingrijpend. Het is gewoon dat we hier echt onze zin op hebben gezet door een aantal erg mooie voorbeelden te hebben gezien. Er hangt hier jammer genoeg natuurlijk een erg stevig prijskaartje aan vast, en afhankelijk of we dit kunnen al dan niet kunnen betalen zal de vide er wel of niet komen.

In bijlage kan je een nieuwe versie van het grondplan vinden dat wat duidelijker zou moeten zijn. We zullen proberen binnenkort ook enkele foto's te posten zodat je een beter idee kan krijgen van hoe het huis er nu uitziet, bouwstijl etc.

Bijlagen

• Floorplan_amended.jpg
    Floorplan_amended.jpg
    18 KB · Weergaven: 0
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan