• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Renovatie / uitbreiding OB 21x10

Reaction score
0
Hallo,

Mijn vriend en ik hebben onlangs een open bebouwing geerfd, die wij graag op termijn zouden renoveren. De volledige bebouwing, bouwjaar 1986, is 21 meter gevelbreedte x 10 meter diep, met uitzondering van de inpandige garage die 13 meter lang is. De oppervlakte van het terrein bedraagt 4200m², er mag maximaal 17 meter diep gebouwd worden (eerste bouwlaag). Momenteel is enkel de benedenverdieping ingericht, met daarin 3 slaapkamers, badkamer, keuken en woonkamer en garage.

De woonkamer is 10 meter lang x 5 breed, de keuken is 4 x 4,3 meter . De inpandige garage springt uit en is 13m x 4m.

De zolderverdieping overspant het hele gelijkvloers, is afgelopen jaar volledig geisoleerd (dak) en zou gebruikt kunnen worden om het slaapgedeelte naar boven te brengen en een nieuwe badkamer te installeren. De 3 kamers beneden kunnen dan gebruikt worden als bergruimte, hobbykamer,… De badkamer zou behouden worden beneden. De badkamer is in perfecte staat, en het zou zonde zijn om deze uit te breken. Momenteel is de bovenverdieping enkel bereikbaar via een trektrap in de garage, maar het zou eerst en vooral de bedoeling zijn om een vaste trap te steken (in de hal of in de woonkamer). In het bestaande dak zijn geen (velux)ramen voorzien, dat is dus ook iets wat moet worden gedaan. Aan de voorzijde komen er allicht een 2-3 tal dakkapellen.

Om de woning moderner te maken en meer ruimtegevoel te creeren, zouden wij graag – indien haalbaar (kostprijs en technisch) – een klein stuk aan de living zetten (3 meter), dit twee verdiepingen hoog, en zo een deel van het dak eruit nemen en een plat dak van maken, vertrekken vanuit de huidige nok van het bestaande dak. De nieuwe gevel (zuid georienteerd) zou volledig uit glas bestaan (zie voorbeeldfoto onderaan post), en het plafond zou dan open zijn, zoals op de voorbeeldfoto’s.

In het meest extreme renovatieplan zou van de living en keuken 1 open ruimte gemaakt worden (een nieuwe keuken zou dan komen aan de uiterste muur met de nu bestaande slaapkamer), en ook naar boven opentrekken. Het hele nieuwe stuk wordt dan wel 9 meter breed (keuken+woonkamer) en 3 meter diep van de aanbouw. Aangezien de tweede bouwlaag volgens voorschriften allicht maar 13 meter diep mag zijn, en de living is 10 meter diep. Is het haalbaar om een dergelijke ruimte te overspannen?

De trap zou kunnen komen tussen twee muren naast keuken/living. De ruimte boven de living zou gebruikt worden als open bureau annex bibliotheek / bar. In de rest van de bovenverdieping zouden we later dan nog kamers maken.

Alle advies / tips of mensen die ervaring hebben met soortgelijke (grote) verbouwingen zijn meer dan welkom.

Alvast bedankt!

Attachments

• Renovatie - voorbeeld.jpg
    Renovatie - voorbeeld.jpg
    24,6 KB · Views: 0
  • Renovatie - voorbeeld 2.jpg
    Renovatie - voorbeeld 2.jpg
    22,4 KB · Views: 0
  • Vloerplan.jpg
    Vloerplan.jpg
    24,2 KB · Views: 0
Meen jij dat nu echt om zo'n enorme oppervlakte nòg uit te breiden?

Alleen de beneden is al 220m2...

Bart Aertgeerts;1704244 wrote:
Meen jij dat nu echt om zo'n enorme oppervlakte nòg uit te breiden?

Alleen de beneden is al 220m2...

De totale oppervlakte is inderdaad al 220m², maar de 3 huidige slaapkamers op de benedenverdieping zijn echt niet erg groot (3x4m). Vandaar dat we graag de bovenverdieping zouden gebruiken om kamers alsook een badkamer in te richten.

Het opentrekken en de glazen achterwand achteraan is iets wat we echt graag willen om van het uitzicht op de grote tuin te kunnen genieten en we willen graag een grote open woonruimte en keuken. Bovendien zien we dit als een enorme verfraaiing voor de huidige woning, ruimtegevoel en geeft het een moderner karakter (huidige stijl is klassieke villastijl).

En als je er nu eens vanuit gaat dat je meer dan voldoende oppervlakte inneemt met je beneden alleen? Je hebt echt wel ruimte-mogelijkheden genoeg.

Je zou dan kunnen -ik zeg maar wat- opteren om àlles gelijkvloers te maken met een plat dak. Moderne landvilla-style.

Zo kun je de buitenmuren volledig strak trekken en vrij eenvoudig grote ramen maken.

Binnenin kan je dan tamelijk vrij spelen met een aantal muren, omdat ze enkel een plat dak roostering moeten dragen.

Waar dan de leefruimte en de open keuken komt, kun je dan een paar muren verder optrekken zodat je enkel daar met dubbele hoogte (en eventueel een schuin dak om aan de stedebouwvoorschriften te voldoen) een erg mooi effect naar interieur én exterieur kan creëren. Je kan daar dan ook makkelijk een dubbelhoge glasgevel op de tuin maken. Het is absoluut luxe als je ergens een dubbelhoge ruimte kan hebben die er enkel is om het visuele effect en verder niet echt nuttig is voor kamers of iets dergelijks. Af en toe mag een folietje.

Je krijgt dan een visueel uitgestrekte, strakke, lage woning aan de buitenzijde. Looking a million dollars.

Absoluut niet compact zoals het energetisch zou moeten, maar omdat het een verbouwing is ga je toch nog veel energiezuiniger zijn dan wanneer je daar nog eens een verdiep gaat opzetten.

Bedankt voor je inzichten en de nuttige link, het interieur is zeker de stijl die wij voor ogen hebben, maar het minimalistische exterieur is niet volledig iets voor ons denk ik, temeer het momenteel een volledig klassieke voorgevel is. Het zadeldak in een platdak veranderen gaat een erg bizar resultaat opleveren, ook de stijl van de huizen in de buurt strookt hier helemaal niet mee. De woning zoals ze momenteel is, is idd niet klein maar vergeet niet dat bijvoorbeeld de inpandige garage al 55m2 bedraagt...

Hoe wij het voor ogen hebben - maar de haalbaarheid hiervan moet nog grondig onderzocht worden - blijft het bestaande zadeldak aan de straatkant van het huis volledig behouden + bouw van dakkapellen of iets dergelijks, en wordt net minder dan de helft van de achterzijde in dubbele hoogte opengetrokken met een glazen gevel.

Is het technish mogelijk om vanaf de nok van het bestaande dak een platdak te creeren tot aan de glazen achtergevel? Hoe verloopt de "overgang" van de nok in het plat dak dan? Welke materialen worden hiervoor gebruikt + is dit mogelijk zonder het bestaande dak te beschadigen (stabiliteit die in het gedrang komt etc)?

Ook dient er dan een stuk van het bestand plafond van de gelijkvloerse verdieping opgebroken te worden; i.e. het plafond van de keuken alsook een stuk van het bestaand plafond in de living. Kan je dergelijke ruimte makkelijk overspannen zonder steunpilaar of dergelijke? In het scenario van aanbouw van 3meter in de diepte van keuken en woonkamer zou je vanaf de nok van het dak zo'n 7 meter moeten overspannen met een plat dak dat dan op de volledig glazen achtergevel rust (en dit dus voor een breedte van ongeveer 9m).

Kan iemand hier een schatting (grootte-orde) geven van wat dergelijke ingreep ongeveer kan kosten? Er dient dan natuurlijk ook op de bestande zijgevel (die door het zadeldak nu aflopend is) worden gemetst tot op de hoogte van de nok. Alsook voor een volledig glazen achterwand die dan ook 9m breed op een hoogte van ongeveer 6 meter dan allicht. Richtprijzen voor dergelijk grote glasoppervlakte zou ook al handig zijn om een beter idee te hebben. Ook hadden we al soortgelijke nieuwe achterbouw constructies gezien in staal / aluminium (e.g. Reynaerts aluminium en dergelijke). Heeft hier iemand ervaringen mee en wat zijn de voordelen / nadelen van dergelijke techniek?

Alvast bedankt voor alle reacties.

Dan ben ik eerlijk gezegd niet meer mee.

De foto's die je als voorbeeld hebt gepost -modernistische glasgevel- zijn dan volledig in tegenspraak met wat je in je verdere beschrijving wil bereiken.

Technisch kan alles natuurlijk. Dat is werk voor een architect en een stabiliteitsingenieur.

Het resultaat zal dan volgens mij ook zeer ingrijpend zijn, behoorlijk duur, immens groot én ondanks de aanzienlijke investeringen, esthetisch bedenkelijk...

Bart Aertgeerts;1704388 wrote:
Dan ben ik eerlijk gezegd niet meer mee.

De foto's die je als voorbeeld hebt gepost -modernistische glasgevel- zijn dan volledig in tegenspraak met wat je in je verdere beschrijving wil bereiken.

Technisch kan alles natuurlijk. Dat is werk voor een architect en een stabiliteitsingenieur.

Het resultaat zal dan volgens mij ook zeer ingrijpend zijn, behoorlijk duur, immens groot én ondanks de aanzienlijke investeringen, esthetisch bedenkelijk...

Even verduidelijken: 9 meter van de 21 meter achtergevel zou er kunnen uitzien als de foto met glasgevel die ik heb bijgevoegd in mijn eerste post. In plaats van met een plat dak over heel het huis te werken, zou het plat dak dan beginnen vanuit de bestaande nok van het dak. De tweede foto (binnenaanzicht), die we hebben toegevoegd, maakt duidelijk wat we in gedachten hebben om een deel van het plafond van de keuken en de living weg te doen om dus het ruimtelijk gevoel te creeren.

Graag hadden we hier dus enig idee van haalbaarheid en richtprijzen van een dergelijke ingrijpende verbouwing. Iemand ervaring met iets dergelijks??

Hartelijk dank om jullie ideeen/suggesties met ons te delen!

Beste Roos,

Proficiat met jullie mega-huis. Ik denk dat jullie het best gaan geholpen zijn door eerst het topic Wat-gaat-mijn-huis-kosten door te lezen, want aan jullie vragen te zien hebben jullie nog geen flauw idee van kostprijzen. Om een idee te geven: het gaat niet kostenbesparend zijn om het huis uit te breiden alleen maar om een "perfecte" badkamer in huidige staat te kunnen behouden. Voor de kostprijs van een aanbouw en een nieuw dak kan je al heel wat badkamers zetten.

Verder denk ik dat je interessantere suggesties naar verbouwing en renovatie krijgt als je meer plannen en foto's post.

bdr;1704651 wrote:
Beste Roos,

Proficiat met jullie mega-huis. Ik denk dat jullie het best gaan geholpen zijn door eerst het topic Wat-gaat-mijn-huis-kosten door te lezen, want aan jullie vragen te zien hebben jullie nog geen flauw idee van kostprijzen. Om een idee te geven: het gaat niet kostenbesparend zijn om het huis uit te breiden alleen maar om een "perfecte" badkamer in huidige staat te kunnen behouden. Voor de kostprijs van een aanbouw en een nieuw dak kan je al heel wat badkamers zetten.

Verder denk ik dat je interessantere suggesties naar verbouwing en renovatie krijgt als je meer plannen en foto's post.

Beste bdr,

Bedankt voor je reactie!

Na nog wat tijd doorgebracht te hebben op het forum, zijn wij – absolute leken in de bouw – erachter gekomen dat datgene we voor ogen hebben ook een naam heeft (denken we): een vide!

Ik heb via google en op het forum nog wat foto’s gevonden die eigenlijk perfect tonen wat wij graag zouden verwezelijken. Een aantal van deze foto’s zijn van een architect Anja Vissers, die aan onze stijl beantwoorden.

Ik heb het huidige grondplan nog even bijgewerkt. De rode duidt de huidige muur aan tussen de woonkamer en de keuken. Het zou de bedoeling zijn om deze muur weg te nemen (is geen draagmuur). De blauwe lijnt toont aan waar we de glazen achterwand zouden willen verwezelijken, de lengte bedraagt 9,65 meter.

De trap zou dan komen tussen de keuken en de woonkamer, die dan uitgeeft op een zogenaamde “vide”, die dan bovenaan een bureau of polyvalente ruimte wordt. Nu is mijn vraag ook, indien wij de lengte van de keuken en woonkamer uitbreiden met 3 meter, is de vide dan breed genoeg (3x9,65m), of is dit te klein? In principe kan er nog een deel van het plafond van de keuken en woonkamer bijgenomen worden.

Wat betreft kostprijs van iets dergelijks, uiteraard is de grote glaspartij een stevige kost (10.000 euro?), maar gelden voor de aanbouw van 3 meter, het creeren van een vide (al dan niet wegnemen van een deel van het plafond van keuken en woonkamer) en het rechttrekken van het zadeldak tot een platdak vanuit de nok, dezelfde prijzen als een nieuwbouw, nl. 1000 à 1250 euro per m²?

Heeft iemand ervaring met een dergelijke uitbreiding/renovatie?

Attachments

• Floorplan bewerkt.jpg
    Floorplan bewerkt.jpg
    25,3 KB · Views: 0
  • Voorbeeld.jpg
    Voorbeeld.jpg
    13,7 KB · Views: 0
  • Naamloos2.jpg
    Naamloos2.jpg
    19,7 KB · Views: 0
  • Naamloos3.jpg
    Naamloos3.jpg
    20,4 KB · Views: 0
  • Naamloos4.jpg
    Naamloos4.jpg
    15,5 KB · Views: 0
Roos_;1704732 wrote:
Ik heb het huidige grondplan nog even bijgewerkt. De rode duidt de huidige muur aan tussen de woonkamer en de keuken. Het zou de bedoeling zijn om deze muur weg te nemen (is geen draagmuur).

Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat dit geen draagmuur is, mij lijkt het een draagmuur waarop de welfsels van het verdiep liggen.

Roos_;1704732 wrote:
Wat betreft kostprijs van iets dergelijks, uiteraard is de grote glaspartij een stevige kost (10.000 euro?), maar gelden voor de aanbouw van 3 meter, het creeren van een vide (al dan niet wegnemen van een deel van het plafond van keuken en woonkamer) en het rechttrekken van het zadeldak tot een platdak vanuit de nok, dezelfde prijzen als een nieuwbouw, nl. 1000 à 1250 euro per m²?

Dat gaat zelfs meer kosten, want je moet de bestaande toestand ook nog afbreken zonder alles inzakt. Je kan niet zomaar 1 helft van een zadeldak wegnemen en verwachten dat de andere helft zomaar blijft staan. Hetzelfde geldt voor de verdiepingsvloer, en als het huis onderkelderd is kan je ook niet zomaar een stukje bijbouwen.

Roos_;1704732 wrote:

Er is zelfs een hele beroepsklasse die ervaring hebben met zulke uitbreidingen en renovaties: ze noemen architecten en ze kunnen jullie zelfs een kostenraming geven.

Ik begrijp dat jullie van dit gekregen paard jullie ding willen maken, maar mij lijkt het zeker mogelijk om op een meer kosteneffectieve manier via minder invasieve maatregelen van deze woning een leuke woonst te maken. Living en keuken open maken zou ik zeker doen, maar daarvoor hoeven niet noodzakelijk de volledige achtergevel, het verdiep en het dak te sneuvelen.

Prijsgewijs vrees ik dat de kost heel wat hoger zal oplopen dan de nieuwbouwprijs per m².

Als minimum zou ik toch rekenen op 3m x 10m x 1200 euro x 2 = 72000 euro.

Dit soort renovaties is toch altijd een pak duurder dan nieuwbouw waar je geen rekening moet houden met bestaande constructies enz.

Hou er ook rekening mee dat je naast de meerkost om de bestaande constructie te veranderen ook bijvoorbeeld voor de hele woonkamer + keuken nieuwe vloer enz. zal moeten voorzien.

Het is natuurlijk aan jullie om te bekijken of de kost gepaard gaande met deze verbouwing/aanpassing de moeite is.

Sowieso eerst eens de architect contacteren, om de mogelijkheid te bekijken en ook een budget op de werken te zetten.

Zal je al veel slimmer van worden.

Roos_;1704732 wrote:
bdr;1704651 wrote:

Ik heb ervaring met dergelijke 'uitbreidingen/renovaties'. Het kost belachelijk veel. 10000 voor een glaspartij van 10m? Ik denk dat je dat met een factor 2 mag vermenigvuldigen, en daarmee ongeveer in de buurt zit zonder al te zot te doen.

Bezint eer ge begint. Vides maken, het is allemaal heel mooi enzo, maar het moet ook afgewerkt worden, niet zo evident. Hoe zit het het trouwens met de orientatie? Als dat op het zuiden is, of enigzins in die richting, zal je ook zonwering mogen voorzien of je wordt gebraden in de zomer.

Als ik 1 ding heb geleerd van verbouwen is dat ideefixes rond architecturale of interieur elementen ondergeschikt moeten zijn aan de logica die ingegeven wordt door de inplanting en orientatie (bij nieuwbouw) +¨de bestaande constructies (bij renovatie). Als je daar teveel in gaat breken zal de prijs alleen maar oplopen omdat je sterker moet gaan ingrijpen in de bestaande structuur met alle logische conclusies vandien (dan zullen we dat ook maar afbreken zeker?).

In de huidige woning gaan wonen en dan pas besluiten wat te doen lijkt me ook geen slecht gedacht trouwens, je gaat veel beter aanvoelen hoe het is om daar te wonen tijdens alle seizoenen.

Nog een aantal dingen:

• die kamers zijn groot genoeg hoor, je hebt echt niet meer nodig dan 12 vierkante meter, je hebt overal een nuttige hoogte.
  • als je toch een verdieping wilt heb je ook een trap nodig, lijkt evident maar kost ook wel wat
  • in plaats van uitbreiden kan je ook besluiten om die garage kleiner te maken of gewoon zelfs helemaal weg te halen. Daarmee win je direct 52 dure vierkante meters die je eigenlijk niet echt nuttig gebruikt momenteel

Kan je aub eens wat foto's nemen van de huidige toestand. Ik kan mij er echt geen beeld van vormen. Liefst alle zijden rondom het huis.

Ik begrijp dat dit huis uit een erfenis komt? Kraak daar al maar eens een goed fleske champagne op want dat is ne cadeau om u tegen te zeggen. De renovatie zal natuurlijk veel geld kosten zoals jullie het willen gaan doen, maar in jullie geval zal je dan ook een huis hebben dat je in normale situaties nooit zal kunnen neer zetten. Ik vind het echt mega groot precies;

Wij hebben een beetje in dezelfde situatie gezeten, ook een huis uit erfenis gekregen. Na dit zo wat 20 jaar te hebben verhuurd was ik het gezever met de huurders beu en dachten we aan verkoop/of renovatie en er dan zelf in trekken. De verkoop wou in eerste instantie niet vlotten en toen zijn we op zoek gegaan naar een architect die het aan durfde om een drastische renovatie te doen. Het was een huis van 10 x 12, binnenkant volledig strippen, nieuwe vloerplaat, muren slopen en alles open trekken. Dak zou er volledig af gaan, alle kamers boven volledig anders indelen, volledig nieuw verdiep erop en een nieuw dak met nieuwe dakvorm erop. Uiteraard ook nieuwe nutsvoorzieningen, vloerverwarming erin etc etc. Onze raming die wij kregen voor dit project was 220 000 euro.

Het laatste weekend dat het huis in verkoop stond verkocht de makelaar het huis aan de prijs die wij wilden. Plannen dus nogmaals omgegooid en nu aan een nieuwbouw bezig. En als ik de som maak nu met nieuwbouw vergeleken dan komt het overeen uit; Denk er dus goed over na wat jullie willen, geld gaan lenen om dit huis te renoveren of dit huis verkopen en met de opbrengst al een grond kopen en de ruwbouw kunnen zetten.

Maar in ieder geval, het ontwerp wat jullie willen is wel heel mooi. Als jullie er werkelijk aan zouden beginnen dan is dit een project dat ik zou volgen op het bouwforum;

bdr;1704651 wrote:
  • die kamers zijn groot genoeg hoor, je hebt echt niet meer nodig dan 12 vierkante meter, je hebt overal een nuttige hoogte.

12m2 voor de kamers is niet slecht, maar echt ruim kan je dit ook niet meer noemen. Het volstaat voor een bed, kleerkast en wat andere kastjes, maar wanneer je een deftige (studeer)bureau wil voorzien wordt het toch wat krap en zou ik de kamers toch liever wat ruimer hebben...Ook de huidige "master" slaapkamer is te klein naar de huidige standaarden en deze zouden we zeker toch flink groter willen zien + voorzien van een dressing.

bdr;1704651 wrote:
  • als je toch een verdieping wilt heb je ook een trap nodig, lijkt evident maar kost ook wel wat

Daar heb je uiteraard een punt, en we zijn natuurlijk van plan een trap te voorzien, liefst vrij sober en eenvoudig / strak. Hier hebben we ook al gezien dat er een erg groot prijsverschil bestaat, maar ik hoop toch dat je met 15k iets moois kan doen. Waar we wel nog niet uitzijn is of deze in de open leefruimte dient te komen dan wel in de hal (die dan uitgebreid dient te worden in dat geval). Nu heb ik op het forum al wel hele discussies hierover gezien:)

bdr;1704651 wrote:
  • in plaats van uitbreiden kan je ook besluiten om die garage kleiner te maken of gewoon zelfs helemaal weg te halen. Daarmee win je direct 52 dure vierkante meters die je eigenlijk niet echt nuttig gebruikt momenteel

Dit is inderdaad nog een interessante denkpiste waar we nog niet aan hadden gedacht eigenlijk. Ook niet geheel duidelijk hoe we het dan zouden aanpakken, want de garage ligt natuurlijk aan de andere uiterste zijde tov. de living. Ook is de huidige afwerkingsgraad eerder "ruwbouw" te noemen en moeten er hier ook eerst behoorlijk grote kosten gemaakt worden (betere isolatie, vloer etc...) vooraleer je hier iets mee kan aanvangen + moeten we een alternatief zoeken voor de auto's.

Hoe zouden jullie dan de garage nuttiger benutten / zien jullie de indeling?

Eich;1704919 wrote:
Bezint eer ge begint. Vides maken, het is allemaal heel mooi enzo, maar het moet ook afgewerkt worden, niet zo evident. Hoe zit het het trouwens met de orientatie? Als dat op het zuiden is, of enigzins in die richting, zal je ook zonwering mogen voorzien of je wordt gebraden in de zomer.

We zijn er ons van bewust dat dit inderdaad een ingrijpende verandering / uitbreiding betreft, maar we willen effectief iets fundamenteels aan het huis wijzigingen dat een grote impact heeft op de leefruimte / keuken en het huis echt een nieuw "elan" geeft...

Tuin is idd 100% zuid gericht en door de grote perceelbreedte (+- 30m) heb je eigenlijk van 's ochtends zon, dan op de middag 100% tot's avonds als de zon ondergaat. Een kwalitatieve zonnewering lijkt ons dus wel een must, maar allicht kom je met erg isolerend glas ook al een eind?

Nikootje;1704868 wrote:
Prijsgewijs vrees ik dat de kost heel wat hoger zal oplopen dan de nieuwbouwprijs per m².

Als minimum zou ik toch rekenen op 3m x 10m x 1200 euro x 2 = 72000 euro.

Dit soort renovaties is toch altijd een pak duurder dan nieuwbouw waar je geen rekening moet houden met bestaande constructies enz.

Hou er ook rekening mee dat je naast de meerkost om de bestaande constructie te veranderen ook bijvoorbeeld voor de hele woonkamer + keuken nieuwe vloer enz. zal moeten voorzien.

Het totale kostenplaatje van alle werken die we in gedachten hebben zal ongetwijfeld flink oplopen (150-200k?). Bedoeling is dus om die extra ruimte met vide te voorzien + inrichten boven + nieuwe vloer voor keuken en woonkamer. Momenteel is er VWW in keuken en woonkamer + electrische accumulatoren. In de slaapkamers zijn er enkel accumulatoren. Aangezien dit systeem amper te regelen valt + enorm duur in verbruik is (+- €2500 per jaar) dient dit wellicht uitgebroken te worden. Als alternatief denken we eventueel aan een speksteenkachel / houtkachel of anders gas.

Aan de haalbaarheid van verwarming met warmtepomp twijfelen we nog gezien de isolatie die heel goed is voor een woning van 30j oud, maar die allicht ook niet vergelijkbaar is met de meters isolatie die men tegenwoordig gebruikt. De houten ramen zijn net allemaal vervangen door nieuwe dure PVC / aluminiumramen, maar de bestaande isolatie in de muren is allicht niet overdreven. Als ik me niet vergis is de spouwmuur 6cm breed.

Na hierover op het forum al heel wat gelezen te hebben, zijn we ook wel geinteresseerd in ventilatiesysteem D. Ook daar moeten we ons eerst nog wat beter informeren of dit haalbaar / optimaal is voor dit type huis. Het huis is wel helemaal onderkelderd met een kruipkelder, dus allicht kan je zo relatief makkelijk / goedkoop het benodigde buizennetwerk plaatsen?

nohana2003;1704997 wrote:
En als ik de som maak nu met nieuwbouw vergeleken dan komt het overeen uit; Denk er dus goed over na wat jullie willen, geld gaan lenen om dit huis te renoveren of dit huis verkopen en met de opbrengst al een grond kopen en de ruwbouw kunnen zetten.

Dat is idd de eerste afweging die we moeten maken. Wat natuurlijk meespeelt is dat we erg gehecht zijn aan het grote mooie perceel grond (4200m2) met zuidorientatie. Een dergelijk stuk nu vinden / laat staan kopen is alles behalve realistisch. In onze streek betaal je al snel €250k (zonder kosten van schrijven) voor een perceel van rond de 10 are. Een absoluut topperceel qua ligging in onze buurt dat ik terugvond op immoweb heeft een kostprijs van liefst €600k en dat is "slechts" 20 are groot...

Een stuk grond naar onze zin kopen en hier dan een groot nieuwbouw huis opzetten kost dan meteen €800-900k...of een veelvoud van wat de ingrijpende verbouwing ons zou kosten.

Roos_;1705269 wrote:
[

Een stuk grond naar onze zin kopen en hier dan een groot nieuwbouw huis opzetten kost dan meteen €800-900k...of een veelvoud van wat de ingrijpende verbouwing ons zou kosten.

Je moet natuurlijk dan ook de verkoopprijs van dit huis in rekening brengen. Ik kan het niet helemaal inschatten, maar het zou me niet verbazen moest deze makkelijk €600k zijn. Als je dan nog grondig verbouwd (€ 200k), zit je op hetzelfde bedrag.

Ik zou zeggen, stap even met je wensen en je budget naar een architect. Ik ben er van overtuigd dat je van deze woning iets prachtig kan maken en maak je geen zorgen, ruimte ga je nooit tekort hebben.

Als je grondig gaat verbouwen, zou ik isolatie zeker één van de prioriteiten maken. Zo'n 350m² bewoonbare opp vraagt natuurlijk ook wel wat verwarming.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief