• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

renovatie kippenhok ;)

Dixie

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 sep 2006
Waarderingsscore
211
Punten
43
Beste bouwforummers,

Onze laatste kip is na een vruchtbaar leven een lang pensioen deze week helaas komen te gaan, wat ervoor zorgt dat het hok nu leeg staat (en de duiven ook ongelukkig zijn, wat een goede zaak is).

Ik was sowieso van plan om de kastanje-omheining te vernieuwen en heb nu ook het hok (ca. 10 jaar oud) binnen gezet om af te schuren en een laagje verf te geven. Sommige houten onderdelen worden vervangen (rotte poot bv.).

In welke volgorde pak ik dat aan en gebruik ik bv. best bepaalde producten? Het hout is destijds geïmpregneerd, maar niet geverfd.

Het mos heb ik er al afgehaald en de schuurmachine staat klaar, maar mss moet ik ergens rekening mee houden?

fotoootje -> IMG_6481 (002).jpg

Je haalt wel de charme er dan volledig uit .
Nieuwe kippen halen.
Kastanjetrelliss moeten NIET vernieuwd worden ( zo op het zicht want foto is van iets te ver genomen) maar ik zou wel aanraden om ze 5 cm hoger te plaatsen. Kastanje in de grond is echt niet goed voor het hout .

Zie deze foto
Bovenaan : tropisch hardhout na 15 jaar uit de grond gehaald
Geimpregneerd grenen , na 15 jaar
kastanjehout na 15 jaar.

waren allemaal rond de zelfde periode in mijn tuin in de grond gestoken ( ook voor kipperen)

hout in de grond .jpg

het hok
binnenwerk proper maken en eigenlijk zoveel mogelijk de hoeken en ribbe afkitten met silicone.
Binnenkant schilderen met een goede afwasbare en dekkende verf voor die rooie luizen en bloedmijten geen kans te geven.
Bodemplaat eventueel enkele gaatjes in boren voor verluchting maar weerom mooi glad maken en muggegaas erover.
Poot natuurlijk herstellen of eventueel verstevigen met een hoekprofiel in metaal.
Zinken vloerplaat met opstaand randje plooien om zo snel de ' kippe' keutels te verwijderen en af te spoelen. Dus zorg ervoor dat die kippestokken er uit kunnen.
Vloerplaatje met metselzand vullen , is properder dan strooisel.

Leghokje
voor de eitjes , meeste leggen hier stro in en dan heb je eieren met stro en strontjes
Leg hierin voliere gaas ( verstevigen) en plaats die horzontaal zo dat de gelegde eitjes rollen naar de lange zijkant( helling dus) . Zorg ervoor dat de eitjes tussen die horizontale voliere draad en de wand kunnen rollen . Eitjes zijn proper en zeker als je daar een zandbedje legt.
Strontjes vallen door de mazen.
Kip gaat niet beginnen kloeken want ze kan niet aan de eitjes

Op het groot dak, heb ik van boezemplank tot boezemplank een latje geslagen.
Als ik het leghok open maak , kan ik daar ff de eitjes kwijt en heb ik mijn 2 handen vrij om het leghok proper te maken.
Eigenlijk wil ik de bodem van dat leghok er uit en vervangen door stevige voliere gaas onder helling , strontjes vallen dan op de aarde en de eitjes rollen in een gootje en dan kun je gemakkelijker rapen.

Oja buitenkant niet beginnen te schilderen, te beitsen of te olieen of te sappen. ZO laten

thx voor de (alweer) uitgebreide uitleg en goede ideeën, Luk!

Mijn opmerking over het vernieuwen van de omheining was wellicht niet zo duidelijk - oplappen en in een andere vorm plaatsen is de bedoeling. Zo'n tuin evolueert en de compostbakken achter het hok moeten bv. beter bereikbaar zijn.

En inderdaad, na 10 jaar scharrelende kippen zit de onderzijde van sommige paaltjes in de grond, dat zorgt voor meer vocht en schade, maar die worden met de huidige overschot (de oppervlakte wordt iets kleiner) makkelijk vervangen. De palen die ter ondersteuning dienden zijn wel aan vervanging toe, maar daar heb ik wel alternatieven voor.

De kleur is natuurlijk ook een kwestie van smaak - ik wil al langer die verf van Moose Färg eens testen. Zweedse, natuurlijke 'ademende' houtverf -> https://www.moosefarg.be/

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan