Renovatie houten binnentrap

Lid geworden
17 nov 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi iedereen,

Heeft iemand wat raad mbt. volgende?

2 houten trappen (3 meter per stuk hoog, 1,20 meter breed, telkens 1 hoek)

Zijn ooit vernist geweest.

Vorige eigenaar heeft met doorzichtige polymeerlijm rode bekleding/tapijt vastgelijmd op de trappen.

Vocht heeft door de bekleding op het hout "ingeweekt".

Nu is de bekleding verwijderd en er is een poging ondernomen om met een vlak- en driehoekschuurmachine de eerste 4 trappen terug wat op te kuisen maar zelfs na heel wat bloed- zweet en tranen is het resultaat eigenlijk niet helemaal naar behoren.

Er blijft duidelijk vuil op het hout zitten.

Overal zitten nog restanten van lijm, bladert er soms wat vernis af of zijn er vochtplekken.

De trap ziet er echt niet uit.

Ik wou eens vragen of iemand tips heeft rekening houdende met mijn zeer beperkte kennis en ervaring en vooral het financiële plaatje moet ook zo klein mogelijk blijven :)

1- Een nieuwe trap trachten we te voorkomen.

2- Overzet treden zelf plaatsen.

- Vereist dit veel ervaring/technische kennis?

- Is dit financieel interessant?

- Wat met de ondergrond? Echt helemaal proper en glad krijgen zit er waarschijnlijk niet meer in

maar moet de ondergrond écht zo perfect proper zijn hiervoor?

3- Zandstralen.

- Dit lijkt me iets dat ik al beter aan de vakmensen over kan laten?

- Is dit financieel interessant?

- Kan dit ook de lijmresten wegwerken?

4- ???

Alvast bedankt!

ps.: Is het eventueel mogelijk de trap te lakken (na een zo goed mogelijk poging ze proper te krijgen).

En dan hierop overzet treden te plaatsen zonder stootborden? (zie foto)

https://1001vloerenoutlet.nl/bibliotheek/44.jpg

Lid geworden
25 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat voor een houten trap is dit? Ik had namelijk een metalen draaitrap met houten tredes die ik volledig gedemonteerd heb om dan te repareren. Ik moest van enkele tredes het metalen onderstel terug laten lassen en ik had tredes van "zwart hout" blijkbaar een dure soort. De vorige eigenaar had er maar niets beter op gevonden om deze te verven bovenop een versleten vernislaag, waardoor deze er echt niet uitzag. Toen ik met zo'n trede naar de houthandel in Lokeren was gegaan hebben zij mij verteld over de houtsoort en mijn opties.

- Ik moest de tredes volledig schuren tot op het blanke hout

- daarna moest ik deze ontstoffen en inwrijven met Rubio Monocoat cleaner

- daarna heb ik deze 1 keer moeten behandelen met hun rubio monocoat (je kan hier zelf nog kleuren kiezen.)

http://rubiomonocoat.com/nl/kleuren2.php?album=4

Eerlijk gezegt, ik ben nu zeer teverden van mijn trap. Maar ik heb nog een paar tredes met "vlekken" deze zijn nog afkomstig van vroeger het belopen/schuren. Deze zou eventueel kunnen verholpen zijn om die paar tredes bij de houthandel binnen te steken en dan 1-2mm eraf te laten schaven. Maar ze storen mij niet zo erg om dit te laten doen (misschien binnen een jaar of 5-10)

Dus ik zou zeggen, neem wat duidelijke foto's van uw trap en ga er eens mee naar een speciaalzaak/houthandel. Eventueel demonteer je 1 trede als dat kan, kwestie van een paar opties uit te proberen zonder het zichtbare te beschadigen.

----------------------------

- Ikzelf zou u de optie 2 nooit aanraden, met de simpele reden. Ik vind het duur voor wat het is, het oogt niet mooi (toch de trappen die ikzelf al heb gezien in het echt en op beurzen)

- De ingeweekte vochtplekken waarover je spreekt, zou je dan niet eventueel 1 trede volledig tot op het bank hout kunnen schuren en dan met zo'n hete lucht pistool eens kunnen proberen verdampen. (zoiets kost 30€) blijf natuurlijk niet te dicht en te lang op 1 plaats zodat je een brandplek krijgt.

Lid geworden
17 nov 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het is een volledig houten trap en vernist.

Dus geen metalen onderdelen.

Dju zeg... die overzettreden leek echt een ideale oplossing.

Althans dat was het enige wat ik eventueel zelf nog zag zitten om te doen.

Ik denk dat dat zandstralen dan nog de enige optie gaat zijn om er nog iets

deftig van te maken. Hoe meer ik zo de staat van die trap bekijk met afbladerende vernis, vochtplekken

en lijmresten... des te meer ik er wat voor vrees.

Maar eigenlijk zag ik het zelf al niet goed zitten om op een bedorven ondergrond nieuwe tredes

te gaan monteren... vroeg of laat wreekt zoiets zich denk ik.

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Waarderingsscore
37
Punten
28
Als je de trap gaat lakken achteraf is het misschien een optie om een zachte staalborstel op een slijptol te zetten en zo de trap af te schuren. Wel oppassen voor de fijne kantjes, omdat je snel hout wegschuurt ook. Ik heb zo 2 eiken trappen die vernist waren proper gekregen. Je krijgt af en toe wel wat brandplekken van het metaal, maar als je verft is dat niet erg.

Lid geworden
31 mrt 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Stuur eens een foto naar zandstralen.net. Wij hebben onze trap door kristof laten zandstralen en heeeeel tevreden van het resultaat. Maar hier enkel vernis geen lijmresten.

Prijs viel goed mee!

Lid geworden
9 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb mijn trap (2 verdiepen 33 treden met balustrade ) ook laten zanstralen. heb 1100€ + btw betaald

Bijlagen

• WP_001330.jpg
    WP_001330.jpg
    25,1 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
9 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
mathiaz;1980530 wrote:
Geeft dat zandstralen veel stof?

veel fijn zand, dat werd naar buiten gezogen. Alles werd vrij goed afgeplakt en opgekuist. Zand blijft wel nog in kleine hoekjes en kiertjes zitten, goed stofzuigen !!!

Bijlagen

• WP_001321.jpg
    WP_001321.jpg
    33,2 KB · Weergaven: 0
  • WP_001323.jpg
    WP_001323.jpg
    47,2 KB · Weergaven: 0
  • WP_001327.jpg
    WP_001327.jpg
    44,6 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kijk voor ge laat zandstralen wel naar wat soort hout het is. Zachtere houtsoorten zullen een soort ruwe structuur krijgen omdat delen tussen de nerf eruit geblazen worden. Ik heb een trap waarvan de meeste mensen wat anders zeggen qua houtsoort, maar wat meer gezegd wordt als andere soorten (tja...) is olm. En die is behoorlijk ruw geworden na het zandstralen. Geeft wel een moderne uitstraling, dus qua zicht is het niet erg, maar is wel wat om rekening mee te houden. Wij zijn nog aan het nadenken of we hem nog gaan laten olieen (zoals een houten vloer) om het ook op termijn schoon te kunnen houden.

Verder qua vuiligheid - hier was alles goed afgeplakt maar toch een hele rotzooi, zeker niet iets om te doen in een huis waar al in gewoond wordt! Die mannen hebben niet voor niks een soort ruimtepak aan, dat zand vliegt echt alle kanten op. Goed zelf alle deuren dichtplakken, dan nog eens een plastiek ervoor, overal wat op de grond leggen, ... Is niet iets om zo efkes op een achtermiddag te doen, hoewel ze allemaal zeggen van wel...

Lid geworden
22 sep 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben een trap met twee vluchten uit beuk laten zandstralen. De overloop die bestond uit grenen planken. Het grenenhout is inderdaad iets groffer uitgestraald maar dit hebben we opgelost door de overloop nadien te schuren. Omdat het grenenhout zachter is dit nadien ook makkelijker te schuren. We hebben dit laten doen door de firma zandstraalprojecten, zeer tevreden... Op de website staat ook beknopt iets beschreven over de nabehandeling van trappen:

http://www.zandstraalprojecten.be

Schuren achteraf was nog wel een karweitje hoor...

Wij hadden graag een zo natuurlijk mogelijk resultaat en hebben de olie besteld die vermeld werd op de website. Zeer mooi resultaat.

Bovenaan