• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Renovatie elektriciteit oude woning

Lid geworden
15 apr 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb enkele vragen bij een herkeuring van elektriciteit. In 2022 een oude ("net gerenoveerde") woning gekocht, maar met niet-conforme elektriciteit (keuringsverslag januari 2022). Nog geen 10% van de inbreuken stonden vermeld op het keuringsverslag.

Soit, ik heb het meeste op orde gekregen, Van bijna alle stroombanenis de volledige bekabeling vervangen en aardingskabels bijgetrokken waar er nog geen waren.
Maar ik heb een probleem in de keuken. Ik heb daar 4 stroombanen, en omwille van bouwtechnische redenen is het daar bijna onmogelijk om nieuwe stroombanen te trekken zonder de hele ("net gerenoveerde") vloer/muren/plafonds open te leggen.

Ter illustratie heb ik het keukengedeelte van het eendraadsschema even in bijlage gezet. A en B zijn een kookeiland en omwille van eerder vernoemde reden moeilijk overbrugbaar naar C en D. Op D1 staat de (inbouw)koelkast, max vermogen 125W, D3 is een (inbouw)vaatwas, 2100W. D2 en D4 zijn vrije dubbele stopcontacten.

Ik weet dat dit normaal niet conform AREI is en dat de vaatwas op een apart circuit zou moeten + vermeld worden op het ééndraadsschema met een nieuwe installatie, maar het gaat hier over een oude elektrische installatie, geplaatst voor 1981. De info die ik vind hierover is vaak verouderd en tegenstrijdig.

Veiligheid is belangrijk natuurlijk, dus ik neem graag advies aan waarom deze setup in dit geval absoluut not done zou zijn.

Als het niet conform is, is het dan mogelijk om dit op eender welke manier AREI-conform en keuringsklaar te krijgen zonder een stroombaan bij te trekken? Eerlijk gezegd zou ik nog liever de vaatwas gewoon buitengooien dan de boel open te leggen :)

Alvast bedankt,

Bijlagen

• keukeneendraad.PNG
    keukeneendraad.PNG
    20,3 KB · Weergaven: 15

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
722
Punten
113
in principe als u stopc van de vaatwas aarding heeft en achter de 30mA zit is het geen probleem

Lid geworden
15 apr 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt,

Dat is idd het geval. Moeten een vaatwas ook verplicht worden vermeld op het ééndraadsschema?

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Waarderingsscore
309
Punten
63
Bedankt,

Dat is idd het geval. Moeten een vaatwas ook verplicht worden vermeld op het ééndraadsschema?

Een vuistregel is dat je alle groot witgoed moet opnemen op het eendraadschema, ongeacht of ze ingebouwd of vrijstaand zijn. En dit geldt voor alle vast opgestelde elektrische toestellen (warmtepomp, cv met elektrisch aangedreven circulatiepomp, kokendwaterkraan...).

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan