• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Renovatie elektriciteit appartement 1970

Reaction score
0
Dag iedereen,

Na het aankopen van een appartement in een gebouw uit de jaren 70’, is een complete renovatie aan de orde. De huidige E-kast bestaat uit slechts 4 kringen, er zijn te weinig stopcontacten, zitten veel fouten in getrokken kabelkleuren, stopcontacten zonder aarding, verlichting zonder aarding, soepele kabels gebruikt, geen vochtige kring,,.… je ziet het al aankomen: keuring gefaald. Ook voldoet ze gewoon niet aan hedendaagse eisen. Omdat ik het appartement volledig ga renoveren, wil ik meteen ook de E-kast volledig vervangen, liefst zonder al teveel nieuwe kringen te moeten slijpen (wil vloer en pleisterwerk zoveel mogelijk bewaren).

Nu heb ik een eendraadsschema getekend waarin alles staat dat ik zou wensen voor dit appartement en waarbij al dat slijpwerk nog te overzien is. De situatieschets dien ik nog uit te werken, maar heb alvast een vereenvoudigde non-conforme versie getekend zodat iedereen wat beter kan volgen.

Alvorens ik wat vragen begin te stellen, mag iedereen weten dat ik reeds het internet heb afgeschuimd voor antwoorden en is het voor mij de eerste keer dat ik me met het AREI en huishoudelijke elektriciteitsinstallaties bezig hou ;). Spijtig genoeg heb ik ook geen kennissen die me hiermee kunnen bijstaan…

Na bevraging bij Fluvius is de inkomende stroom aan de teller: 3x400V+N 25A

Ik zie dat de afbeeldingen aardig gecomprimeerd worden en dat mijn notities dan wat wegvallen. Hieronder dus ook een imgBB link naar de hoge resolutieversies.:

Maar zonder verder uitstel mijn vragen:

• Is dit eendraadschema correct? Enerzijds op het vlak van hoe ze getekend moet worden, anderzijds inhoudelijk. Het gebouw is wel van 1970, maar aangezien ik een echte overhaul plan, vermoed ik dat aan alle nieuwe regels voldaan moet worden.
  • Zo vraag ik me bijvoorbeeld af of het idee om een extra kastje in de keuken te plaatsen (waar ik de 4 fasen naartoe trek) en van daaruit de nieuwe keukenkringen trek een correcte (keurbare) manier van werken is.
    • Dien ik in die kast een 2e hoofddif te voorzien? Eentje die alle kringen vanuit die kast kan uitschakelen.
    • Zijn er bijkomende voorwaarden als ik met een aparte kast werk?
  • Ik heb 3 fasedraden ter beschikking met elk 230V tov nuldraad (3x400V+N). Hoe bepaal ik welke monofaseautomaat op welke fasedraad wordt aangesloten? Ik wil de vermogens wat splitsen uiteraard, maar kan niet meteen een (duim)regel hiervoor vinden.
  • Hoe sluit ik de nieuwe zonnewering rechtstreeks aan op de elektriciteit? Ik verwacht dat de motor dunbekabeld is (0,75mm2), als ik het internet afschuim. Een extra kring naar daar trekken op 6A zie ik hier niet zitten. Anderzijds wil ik gerust een stopcontact op het eendraadschema zetten, zoals ik nu heb gedaan. Maar heb schrik dat de keurder vervelend gaat doen als ik vervolgens dat stopcontact ergens achter verwerk en dus niet langer ‘bereikbaar’ is. Want dan kun je oordelen dat dat geen stopcontact meer is.
  • Ik ga de droogkast en wasmachine op 1 kring zetten. Het wasmachine is 2300w en de droogkast 900w. Dus vermogen zat. Echter zegt het arei dat je ze op een aparte kring moet zetten. Vandaar dat ik ze als stopcontacten heb ingetekend. Al heb ik ze wel braaf achter een 30mA kring gezet (in de badkamer). Als het goed is gaan die toestellen er toch nog niet zijn tegen keuring.
  • In de afbeelding hieronder zie je de binnenkomende aardingskabel rechts naast de bestaande kast liggen. Deze lijkt me veel te dun te zijn en kleiner dan de verplichte binnenkomende 16carré in de e-kast. Hier kan ik echter niets aan veranderen want dit is wat er beschikbaar is in het appartementsgebouw, want dat zou willen zeggen dat dit in alle appartementen van het gebouw moet aangepakt worden… Wat doe ik in dit geval?
  • Mag ik 5g1,5 gebruiken voor het fornuis? Niet dat ik dat ga doen, maar wel benieuwd. Fornuis zal max 8kW zijn. En 16A 3x400V biedt 11kW.
  • In het AREI lees ik dat kringen naar verwarmingselementen die grotendeels onder de grond liggen, voorzien dienen te worden van een 100mA diff. Wilt dat zeggen dat ik de kringen naar het fornuis en oven hiervan moet voorzien? Want een oven is ook een verwarmingselement. Vermoedelijk lees ik dat fout. Want heb niemand dit al horen doen en denk ook niet dat bij allen de leidingen niet onder de vloer liggen.
  • Hoeveel spotjes of lampen er achter elk lichtpunt zit, heb ik niet aangeduid in het eendraadschema. Weet zelf namelijk nog niet hoeveel dat er zullen zijn, en kan ook veranderen in de toekomst. Kan dat kwaad?
  • Ten laatste: nog toevoegingen of opmerkingen om dit tot een keurbare en veilige installatie brengen?
Alvast bedankt iedereen voor het lezen. Ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen!

Dries

Attachments

• 6BC3CBA7-CF80-40DA-B61C-7973A59D9B65.jpeg
    6BC3CBA7-CF80-40DA-B61C-7973A59D9B65.jpeg
    273,6 KB · Views: 23
  • AC0DCA46-C8B5-437E-9B34-2BE2B50D1410.jpeg
    AC0DCA46-C8B5-437E-9B34-2BE2B50D1410.jpeg
    78,1 KB · Views: 24
  • 2DECCD87-50A6-4980-B8F2-19DAB9A2DBD4.jpeg
    2DECCD87-50A6-4980-B8F2-19DAB9A2DBD4.jpeg
    72,4 KB · Views: 21
Last edited:
Beste,

Eendraadschema lijkt correct te zijn maar toch wat opmerkingen:

Ten eerste: als er verlies in u appartement optreed moet u elke keer naar de kelder voor u diff terug op te gaan zetten. Dan plaatst u best in de kelder een selectieve diff en boven een gewone diff zodat als er verlies is dat de diff boven uitvalt en dat u niet telkens naar de kelder moet gaan.
Ten tweede: gemengde kring moet 16A zijn behalve als u schakelaar van 16A plaatst ipv de standaard 10A schakelaar.
Ten derde: stopcontact voor wasmachine en droogkast moeten verplicht een apparte stroombaan hebben.
Ten vierde: voor fornuis 4 polig altijd 5G4 mm² en 4P25A of 3G6 en 2p32A

Tweede kastje mag in de keuken maar zie er geen nut van in voor een appartement.

Dat mag je zelf kiezen welke automaat op welke fase je plaats, word niet naar gekeken.

Voor zonnewering kun je boven langs het raam een potje voorzien waar je de verbinding van de zonnewering (meestal 0.75mm²) verbind met de voedingskabel 3G1,5mm² doormiddel van wago's. en dan zet je daar gewoon een blindplaat op zodat je nog altijd aan de verbinding kunt.

Wasmachine en droogkast moeten verplicht op een apparte stroombaan zitten.

Kan zijn dat de keurder die aarding goedkeurd maar kan ook afgekeurd worden. dit hangt van keurder af.

Voor fornuis 4 polig altijd 5G4 mm² en 4P25A of 3G6 en 2p32A

Die 100mA is enkel voor als je elektrische verwarming in u chape hebt liggen niet voor toestellen die warmte opwekken.

Voor verlichting maakt dat niet uit zolang je op het grondplan maar de hoeveelheid juist tekent en ook op welke kring deze zitten.

Nog 1 opmerking: de reden dat de huidige automaat beneden een 20A is, is waarschijnlijk omdat de aarding naar boven maar 2,5mm2 is.
Dus zonder die te vervangen kan je niet naar 4x25A.

Nog 1 opmerking: de reden dat de huidige automaat beneden een 20A is, is waarschijnlijk omdat de aarding naar boven maar 2,5mm2 is.
Dus zonder die te vervangen kan je niet naar 4x25A.
Koperen aardgeleider moest al minimum 6mm² zijn voor een installatie van vóór 1 oktober 1981. En als ik zo zie loop deze denk ik ook door naar het volgende appartement erboven en dit mag al helemaal niet meer.

Die 6mm is maar tot aan 1e bord, dacht ik. Maar dan had er een 5G4 naar boven moeten lopen en geen 4x4. Dus inderdaad, goed gezien!

Het Björn,

Top, bedankt voor je feedback.
Betreffende het aansluitpotje voor de zonnewering, geef ik dat weer als een stip in het schema (Zoals er voor de oven, fornuis,... staat)?

De 2,5mm2 aarding die doorgetrokken wordt naar elk appartement ligt bovendien nog eens vast in de chap op elk verdiep… Ga proberen via de VOB 4x4 nog een 4mm2 naar boven te krijgen, maar zal een lange trekveer moeten zijn ;). Op hoop van zege.

Mvg,
Dries

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief