• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Renovatie elektra

Reaction score
0
Beste experts,

Ik wil naar aanleiding van het vernieuwen van de keuken wil ik een poging ondernemen om de elektrische huisinstallatie in orde te brengen (volgens het nieuwe AREI 2020).
Het betreft een oude woning waarin doorheen de jaren enkele ruimtes vernieuwd zijn en enkele uitbreidingen toegevoegd. Echter is nog een aanzienlijk deel uitgevoerd met metalen elektrabuizen en inbouwdozen alsook de oude draden met rubber en stoffen mantel.
Ik heb grotendeels een plan uitgewerkt, maar met mijn kennis en opzoekkingswerk heb ik toch nog enkele vraagjes:
1. Waar ik kan steek ik nieuwe (flex) buizen, echter zijn er enkele stukken waar dit zeer lastig wordt en ik enkel de bestaande metalen buizen ter beschikking heb. Ik begrijp dat VOB door metalen buizen in goede staat geen probleem is? Verder veronderstel ik dat een XVB-kabel door metalen buizen zeker toegelaten en zelfs beter is, waar mogelijk wil ik dit dan ook toepassen.

2. De metalen buizen gaan gepaard met metalen aftakdoosjes. Deze waren weggewerkt in de muur, ik heb deze ondertussen allemaal teruggevonden en vrij gekapt. Ik begrijp dat deze vervangen moeten worden door plastiek doosjes. Verder wil ik hier een Niko frame met blindplaatje monteren zodat deze ‘Beschikbaar’ blijven. Tellen deze punten in dit gevel mee tegen de limiet van 8  (meervoudige) stopcontacten? Het is me verder ook niet duidelijk of (opbouw) aftakdozen hierin meetellen.

3. Een volgende uitdaging is dat ik aanzienlijk meer groepen ga moeten voorzien dan de huidige 3 gemengde groepen. De keuken is gelukkig centraal gelegen en ik kan van hieruit eenvoudig kleinere delen van deze groepen bereiken om deze zo voldoende op te splitsen. Het lastige deel is het stuk van het hoofd verdeelbord wat ik reeds vernieuwd heb naar de keuken. VOB-draden bundelen door 1 kanaal voor al deze groepen is niet toegestaan, begrijp ik? Mag ik echter een groep XVB-kabels (Verschillende secties) door een kabelgoot naar de keuken brengen waar deze den verderlopen in een reeks flex buizen tot het eerste aansluit punt (stopcontact of schakelaar) en dan verder gaan met VOB? Hoe duid ik dit dan aan op het eendraadschema, gewoon beide types vermelden?

4. Moeten vaatwasser, oven, wasmachine, droogkast, verwarmingsketel (stookolie), … nog steeds een eigen groep hebben? Deze worden geen van allen ‘vast’ aangesloten, ik wil steeds een gewoon stopcontact voorzien.

5. Er zijn enkele punten waar een schakelaar en één of meerdere stopcontact(en) onder 1 afdekplaat voorzien zijn. Mogen deze dan onderdeel zijn van verschillende groepen? Ik ga er overigens van uit dat de draden van iedere groep dan met een eigen buis moeten toekomen?

6. In de keuken is een vals plafond (Gyproc) geplaatst. De afstand tot het werkelijk plafond is echter beperkt. Ik heb reeds inbouwspots met voldoende lage inbouwdiepte aangekocht (230V) echter komen er 2 losse draden uit deze spots en is er geen lasdoosje voorzien. Ik heb XVB-kabel op het vals plafond tussen de lichtpunten voorzien. Moet ik de aansluiting tussen de spots en de kabel in een lasdoosje maken of kan dit met Wago klemmen in het vals plafond?

7. Er is een kabel ingegraven (EXVB 2,5mm² in een PVC buis op ruim voldoende diepte) naar het tuinhuis. Dit is echter een gemengd circuit met meer dan 8 punten. Mag ik in het tuinhuis een extra verdeelbord plaatsen met meerde groepen beveiligd met 16A automaten om zo deze kring op te splitsen? Dit komt dan achter een 20A automaat vanuit het hoofd verdeelbord. 
Dus: hoofd verdeelbord -> Automaat 20A -> XVB 2,5mm² -> EXVB 2,5mm² -> Extra verdeelbordje -> enkele malen 16A automaat -> 2,5mm² -> stopcontacten + lichtpunten.

Alvast bedankt voor de hulp!

Je mag idd metalen buisjes terug gebruiken. Natuurlijk oppassen voor beschadiging.

De verdeeldozen, bekijk of je sommigen niet kan elimineren. Nee, die tellen niet mee in het aantal stopcontacten

Je hoeft geen apart circuit voor al die toestellen. CV bv is een kleine verbruiker, maar men zet die apart om te voorkomen dat die uitvalt door wat er eventueel nog op die kring zou zitten.  Wasmachine en zeker droogkast zijn ook niet meer die grote verbruikers zoals vroeger.  Wel 2 aparte zekeringen voor was en droogkast. Alhoewel het niet uitmaakt als je ze niet insteekt en op schema gewoon stopcontact aanduidt.

Van XVB naar VOB.... Je mag geen VOB los gebruiken. Moet altijd dubbel geïsoleerd zijn, dus in een flex of in buisjes.

Je mag extra zekeringskast plaatsen in tuinhuis/garage. 

Misschien ook al aansluiting zonnepanelen voorzien ? 

Spotjes kan je aansluiten met wago klemmetjes. 

Alvast bedankt voor de hulp,
De verdeeldozen, bekijk of je sommigen niet kan elimineren. Nee, die tellen niet mee in het aantal stopcontacten

De buizen zijn in goede staat en het zijn steeds stukjes van enkele meters. Met de nodige hulp heb ik er alle vertrouwen in dat dit zonder beschadiging lukt.
Je hoeft geen apart circuit voor al die toestellen. CV bv is een kleine verbruiker, maar men zet die apart om te voorkomen dat die uitvalt door wat er eventueel nog op die kring zou zitten.  Wasmachine en zeker droogkast zijn ook niet meer die grote verbruikers zoals vroeger.  Wel 2 aparte zekeringen voor was en droogkast. Alhoewel het niet uitmaakt als je ze niet insteekt en op schema gewoon stopcontact aanduidt.

Mooi, dan teken ik gewoon steeds stopcontacten. Ik heb in elk geval een verdeling gemaakt van de groepen waarin het totale vermogen van de te verwachten apparaten ruim onderde afgezekerde waarde van de groep blijft.
Van XVB naar VOB.... Je mag geen VOB los gebruiken. Moet altijd dubbel geïsoleerd zijn, dus in een flex of in buisjes.

Uiteraard VOB steeds in een (Flex) buis.

Ik wil van het hoofd  verdeelbord met een bundel XVB door een kabelgoot naar de keuken waar ik de vloer in kan met Flex tot het eerste aansluitpunt (Dit zonder onderbrekingen in de kabels). Dan van het eerste punt van elke groep verder gaan met VOB voorbederaade Flex.
Misschien ook al aansluiting zonnepanelen voorzien ? 

Hier zijn nog geen plannen voor, maar zeker geen slecht idee om mee te nemen. 

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief